וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המיליארדר היהודי שמגלותו בישראל עשוי להכריע את הבחירות באוקראינה

איגור קולומויסקי עזב את אוקראינה בשל סכסוך עם הנשיא הנוכחי, ונתן במה בערוץ הטלוויזיה שלו לקומיקאי היהודי זנלסקי, שבדרכו להיות הנשיא הבא כמו הדמות שגילם בתכנית פופולרית. האם הקשרים הבעייתיים ביניהם יסכלו את המהפך המטאורי וישחקו לידי הנשיא המכהן פורושנקו?

צילום: רויטרס, עריכה: שניר דבוש

בתחילת הדרך זו נשמעה אולי כמו פנטזיה חסרת סיכוי, אבל הקומיקאי וולודימיר זלנסקי בדרכו להיות נשיא אוקראינה הבא. בעוד כשבועיים וחצי יתקיים הסיבוב השני והמכריע מול הנשיא המכהן פטרו פורושנקו, אולם ההפרש ביניהם מהסיבוב הראשון - כ-15% - הכניס את המנהיג הנוכחי לבור עמוק שיהיה לו קשה מאוד לצאת ממנו, בהנחה שכללי המשחק יהיו נקיים.

זלנסקי היהודי עומד להפוך את דמותו הטלוויזיות, של אלמוני שמבטיח להילחם בשחיתות והופך לנשיא, לבשר ודם. הוא מועמד של ייאוש ומיאוס בשחיתות הפוליטית, במצב הכלכלי ובמלחמה הבלתי-נגמרת עם הבדלנים במזרח המדינה וכפועל יוצא עם רוסיה. הוא היה אחד מתוך 39 מועמדים, שטיפס בהדרגה אל הצמרת בחודשים האחרונים, לא מעט בזכות זמן האוויר הרב שקיבל עם תכניות הבידור שלו. מי ששידר אותו ללא הפסקה הוא האוליגרך היהודי איגור קולומויסקי, הגולה בישראל ונחשב ליריבו המרכזי של פורושנקו.

לקריאה נוספת בנושא:
הקומיקאי שגילם את נשיא אוקראינה בדרך להפוך לכזה
חמש שנים לסיפוח קרים: רוסיה תפרוס מפציצים גרעיניים בחצי האי

מגזין איגור קולומויסקי מיליארדר אוקראינה. AP
ברח מאוקראינה לישראל. קולומויסקי/AP

קולומויסקי הוא אחד מאנשי העסקים העשירים ביותר באוקראינה ויש לו אינטרסים בתחומי האנרגיה, המחצבים, התקשורת ועוד. אף שהחוק האוקראיני אוסר על החזקת אזרחות נוספת, קולומויסקי, מלבד אזרחותו האוקראינית, מחזיק גם באזרחות קפריסאית ובאזרחות ישראלית, ובשנים האחרונות מתגורר בעיקר בישראל. הוא מוכר גם כנדבן למוסדות יהודיים שונים בישראל ובאוקראינה.

לאחר המהפכה ב-2014 באוקראינה, שאחריה עלה פורושנקו לשלטון במקומו של ויקטור ינוקוביץ' הנמלט, מונה קולומויסקי למושל מחוז דנייפרופטרובסק. באמצעות מיליציות פרטיות שהקים, הוא הצליח למנוע מהכוחות הפרו-רוסיים להשתלט על המחוז בשיאה של הלחימה. זה הוביל לסכסוך עם נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, אבל במרץ 2015 הוא הודח מהתפקיד על ידי הנשיא פורושנקו.

זו לא הסיבה היחידה לדם הרע בין הנשיא לאוליגרך האוקראיני-ישראלי. ב-2016 הלאימה הממשלה בקייב מידיו ומידי שותפו, גנדי בוגליובוב, את הבנק הגדול באוקראינה, "פריבטבנק", בטענות למעילה במיליארדי דולרים. בחודשים האחרונים דחה בית משפט בלונדון תביעה של הבנק נגד השניים בטענה כי אין לו סמכות לדון במקרה. השניים הכחישו לחלוטין כי מעלו בכספי הבנק. תהיה הסיבה אשר תהיה, בשנה שעברה הכריז קולומויסקי כי יתמוך ב"כל מועמד ראוי" - מלבד פורושנקו.

בתכנית, "משרת העם", זלנסקי הוא מורה שמצולם בסתר כשהוא נושא נאום נואש נגד השחיתות באוקראינה. הנאום הופך ויראלי, ולבסוף המורה מוצא עצמו רץ לנשיאות ואף מנצח. התוכנית, שזוכה להצלחה אדירה באוקראינה, משודרת בערוץ "1+1" שנשלט על ידי קולומויסקי. כך, בזמן שבערב השנה החדשה שידרו כל הערוצים באוקראינה את נאומו המסורתי של הנשיא, בערוץ של קולומויסקי בחרו להעניק את זמן האוויר לזלנסקי שנשא נאום בו הכריז כי יתמודד על הנשיאות.

עוד באותו נושא

הקומיקאי שגילם את נשיא אוקראינה בדרך להפוך לכזה

לכתבה המלאה
וולודימיר זלנסקי, מועמד לנשיאות אוקראינה, בעצרת בחירות בעיר ברובארי, 29 במרץ 2019. AP
קיבל זמן מסך בלתי מוגבל. זלנסקי/AP

הטענות כי האוליגרך הוא שעומד מאחורי המועמד הקומיקאי הביאו את זלנסקי להכריז לאחרונה בראיון כי הוא "אינו בובה של קולומויסקי". גם האחרון, בראיון שהתפרסם בשבוע שעבר ב-BBC, הכחיש כי הוא מממן את זלנסקי או את יוליה טימושנקו, ראשת הממשלה לשעבר שהתמודדה גם היא בבחירות וסיימה במקום השלישי. לדבריו, גם אם היה רוצה אין ביכולתו לעשות זאת, שכן בית המשפט בלונדון הקפיא את נכסיו, והוא מוגבל מבחינה כלכלית כעת.

הקשרים בין קולומויסקי לטימושנקו אכן עשויים לגרום להרמת גבה, ואף לתהייה האם למרות הכחשותיו, הוא לא הימר על כל המועמדים במרוץ, מלבד פורושנקו. עבר השניים נחשבו בעלי ברית, אולם לא ברור האם זה אכן המצב גם בשנים האחרונות. ובכל זאת, בשנה האחרונה הופיעו שמותיהם פעם אחר פעם בדיווחים כאלה ואחרים.

לפני שנה, כשביקרה טימושנקו בישראל, טען חבר פרלמנט אוקראיני בשם טאראס צ'ורנוביל כי נפגשה בחשאי עם קולומויסקי. הוא לא הציג כל ראיה כדי לתמוך בטענתו. בחודש יולי פורסמו תמונות של השניים יוצאים בזה אחר זה מבית מלון בוורשה, שם לכאורה נפגשו, שוב, בחשאי. לפני שבועיים כבר פורסם באוקראינה מה שהוצג כשיחת טלפון בין השניים, שלא ברור כיצד הוקלטה.

בשיחה נשמעת טימושנקו, כביכול, מברכת את קולומויסקי ליום הולדתו ומודה לו, בעוד שהוא אומר לה שלא יירגעו עד שישיגו את מטרותיהם. אף שלא ברור אם מדובר בהקלטה אמיתית, היא עוררה סערה באוקראינה, ואף הושמעה מעל דוכן הנאומים בפרלמנט, כאשר אחד מתומכי הנישא המכהן דרש ממנה לחשוף את קשריה עם קולומויסקי. הוא, כאמור, הכחיש כי הוא תומך כלכלית בה, או בזלנסקי.

קולומויסקי סירב להתראיין לכתבה או להשיב לשאלות שנשלחו אליו בנוגע לקשריו עם זלנסקי ועם טימושנקו.

נשיא אוקראינה פורושנקו בתרגיל של הצבא במחוז צ'רניהיב, 28 בנובמבר 2018. רויטרס
לא הצליח לסיים את המלחמה במזרח. פורושנקו/רויטרס

אותם קשרים, לכאורה, הפכו עתה לכלי הנשק של פורושנקו לקראת הסיבוב המכריע. "בשבועות האחרונים היריבים שלי שפכו עליי נהרות של שקרים חסרי בושה. המקור המרכזי של השקרים הללו בחודשים האחרונים, נבזי ככל שזה יהיה, הוא ערוץ 1+1, שהפך לכלי המרכזי ליישום שאיפותיו הפוליטיות של בעליו", אמר פורושנקו מבלי להותיר ספק למי הוא מתכוון. "על אף שהוא ברח לחו"ל, הוא עדיין משחק על לוח השחמט הפוליטי. לעתים הוא מזיז את הכלים של 'זה' (זלנסקי), ולעתים את כלי ה'יו' (יוליה טימושנקו). קולומויסקי מונע מתוך רצון לנקום במדינה".

צלו של קולומויסקי מעיב על ריצתו של זנלסקי, שמכר בקמפיין הבחירות שלו חזון למלחמת חורמה בשחיתות המשתקת את המהלכים לקידום רפורמות נדרשות בכלכלה ובמערכת המשפט במדינה. יש מי שרואה בסיבוב המכריע קרב בין בובה של אוליגרך - זלנסקי - לבין אוליגרך. פורושנקו מגיע מרקע דומה לזה של קולומויסקי, חלק מאליטה שעשתה את הונה עם קריסת ברית המועצות. את רוב כספו עשה בתעשיית השוקולד מה שהעניק לו את הכינוי "מלך השוקולד".

זלנסקי מתנער מהטענות של פורושנקו, וגם קולומויסקי אמר שאם כן, "הוא בובה" של הקומיקאי. "זה בלתי אפשרי להשפיע עליי. לא לקולומויסקי ולא לאוליגרך אחר תהיה השפעה עליי", הבטיח זלנסקי בריאיון שהעניק בדצמבר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully