וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דרמה במחזמר משירי אייל גולן: יוצרים נוספים דורשים "להסיר את להיטיהם"

1.4.2019 / 16:12

שבועיים בלבד לפני בכורת "זה אני", המחזמר משירי אייל גולן בקאמרי, מסתמן משבר אמיתי: היוצרים תמיר קליסקי וירון כהן מצטרפים לפזמונאי יוסי גיספן ואוסרים על התיאטרון להשתמש בלהיטיהם במחזמר - כך נודע לוואלה! תרבות. הקאמרי: "התיאטרון פועל כדין"

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן

שבועיים בלבד לפני בכורת המחזמר "זה אני", משירי אייל גולן בקאמרי, מסתמן משבר אמיתי: שני יוצרים מובילים נוספים - תמיר קליסקי וירון כהן - מצטרפים לפזמונאי יוסי גיספן בדרישה לאסור על תיאטרון הקאמרי להשתמש בלהיטיהם במחזמר - כך נודע לוואלה! תרבות. לטענת השלושה, החתומים על להיטי ענק של הזמר אייל גולן, המחזמר עושה שימוש בשיריהם מבלי שקיבל את אישורם לכך ומבלי שהוסדרו תנאי השימוש בהם. את המחזמר הגה ויזם דורון מור וכתב מאור זגורי, שגם מביים אותו.

כפי שפורסם לראשונה בשבוע שעבר בוואלה! תרבות, הפזמונאי הוותיק והמצליח יוסי גיספן, זוכה פרס אקו"ם כמחבר השנה ב-2010, העביר מכתב התראת זכויות יוצרים הטוען בין השאר להפרת זכויות יוצרים ולהפרת זכויות מוסריות במחזמר בגלל השימוש בשם הלהיט שכתב לגולן "זה אני" כשם המחזמר, ובגלל שימוש בשיריו במחזמר, לטענתו ללא הסכמתו וללא הסדרת תנאי השימוש ביצירותיו. עוד טען גיספן, במכתב שהעביר באמצעות עו"ד יוחאי חי, ששמו לא הופיע בפרסומים וביחסי הציבור של המחזמר, כפי שלטענתו מתחייב על פי דין. גיספן ציין כי על פי חוק זכויות יוצרים 2007 הוא זכאי לדרוש פיצוי בסך של 100 אלף שקלים על כל הפרה והפרה של זכות יוצרים או של של זכות מוסרית. הפזמונאי דרש בין השאר להפסיק באופן מיידי לקרוא למחזמר בשם להיטו, "זה אני"; לעצור את כל הפרסומים למחזמר תחת השם הזה; לא להמחיז ולא לבצע את יצירותיו במחזמר; לעצור את מכירת הכרטיסים למחזמר "זה אני"; ולדווח לו על היקף מכירות הכרטיסים וההכנסות מהמחזמר עד כה. מתיאטרון הקאמרי נמסר אז בתגובה: "הנושא בבדיקה".

אביב גפן אייל גולן קשת יואב צפיר פורמט. דייב שחר
משבר במחזמר? אייל גולן/דייב שחר

בעקבות גיספן, שלחו שני יוצרים נוספים מכתבי התראת זכויות יוצרים לקאמרי בנפרד. המכתב השני נשלח מהמוזיקאי והיוצר תמיר קליסקי, איש להקת אתניקס לשעבר, שהלחין עם זאב נחמה להיטים גדולים רבים לאייל גולן בתחילת דרכו. בפרזנטציה לעיתונאים שהתקיימה לפני מספר שבועות בקאמרי הוצגו שלושה שירים שביצירתם השתתף קליסקי - "דמעות", "צאי אל החלון" ו"בחוף של פורטוגל", ועם זאת הוצגו בה רק חלק משירי המחזמר כך שייתכן וכלולים בהפקה שירים נוספים שיצר קליסקי. המכתב השלישי נשלח על ידי הזמר והיוצר ירון כהן, שחתום בין השאר על להיט הענק "צליל מיתר" שביצע גולן.

במכתבי אזהרה והתראת זכויות יוצרים, ששלחו בנפרד קליסקי וכהן אתמול והיום למנכ"ל הקאמרי רן גואטה באמצעות עו"ד יוחאי חי, הם אסרו על שימוש ביצירות שהלחינו לגולן במסגרת המחזמר ללא היתר או רישיון מהם. שני היוצרים טענו עוד במכתב לקאמרי כי "רישיון השמיכה" להצגות פומביות אותו מחזיק הקאמרי מאת אקו"ם "אין בו כדי לכסות את הזכות הנדרשת על מנת לשלב ולכלול יצירה מוזיקלית ו/או ספרותית במחזמר". לטענה זאת הצטרף גם יוסי גיספן.

עוד באותו נושא

"עצרו את המכירה ושנו את השם": יוסי גיספן נגד המחזמר משירי אייל גולן

לכתבה המלאה
תמיר קליסקי. רן יחזקאל,
אוסר על המחזה ושיתוף השירים שהלחין במחזמר "זה אני". תמיר קליסקי/רן יחזקאל

בתוך כך, לוואלה! תרבות נודע כי תיאטרון הקאמרי החליט לקצר את אורך המחזמר משלוש שעות לשעתיים ורבע. לא ידוע האם לקיצור יש קשר לטענות היוצרים ואילו שירים הורדו, אם בכלל, ולא התקבלה תשובה ברורה בנושא זה מהקאמרי. הקאמרי גם לא השיב לשאלת וואלה! תרבות אם יתאפשר לצופים, שקנו כרטיס לאחר הפרסומים שאורך המחזמר שלוש שעות, לבטל את הכרטיס ולקבל את מלוא כספם חזרה או לקבל החזר כספי חלקי.

ורד רקנאטי היימן, המנהלת של תמיר קליסקי, מסרה בתגובה: "מיד עם הפרסומים הראשוניים בכלי התקשורת אודות הכוונה לעלות מחזמר בתיאטרון הקאמרי, משירים שבוצעו על ידי אייל גולן פניתי טלפונית ובכתב לגורמים הרלוונטיים כדי לברר האם מי מהשירים שהולחנו על ידי תמיר קליסקי (בשיתוף עם זאב נחמה) יומחזו וישותפו במחזמר 'זה אני', בדרך ובצורה כלשהי. כמו כן, הודעתי גם בכתב כי חל איסור להמחיז ולשתף את מי מהיצירות המוזיקליות של קליסקי, מבלי לקבל מראש את הסכמתו, רשותו, אישורו וכדומה. לצערי נתקלתי לאורך כל הדרך בסוג של התחמקות ובסחבת המלווה בתירוצים שונים. עד כה לא קיבלתי מתיאטרון הקאמרי ו/או מכל גורם אחר שום תשובה ו/או מידע ספציפי לגבי שימוש עתידי כלשהו במי מהיצירות של תמיר קליסקי, במחזמר. יתרה מזאת, מייעוץ משפטי שקיבלנו גם כעת, מתברר כי המידע הכללי שנמסר לי מהגורמים הרלוונטיים, באשר לזכויות יוצרים מוזיקליים במחזות זמר, איננו נכון. אציין כי לאחרונה אני ניזונה מכל מיני 'שמועות', לפיהן יצירותיו של קליסקי הומחזו וישותפו כחלק מהמחזמר. עצוב ומכעיס מאוד שזהו היחס לאמן ולזכויותיו. אבהיר כי הפניות של קליסקי ומטעמו לקאמרי ו/או לכל גורם רלוונטי בעניין המחזמר נעשות מטעם תמיר קליסקי בלבד (ללא זאב נחמה ו/או שיתופו)".

הזמר והיוצר ירון כהן. באדיבות המצולמים
הזמר והיוצר ירון כהן/באדיבות המצולמים

הזמר והיוצר ירון כהן מסר בתגובה: "עיקר פרנסתי היא מזכויות יוצרים, אני עובד מאוד קשה על יצירותיי ומצפה שיכבדו יותר את זכויות היוצרים במקרים כאלה. כי כשאין יוצרים - אין שירים".

רן גואטה, מנכ"ל הקאמרי מסר בתגובה: "תיאטרון הקאמרי פועל ויפעל בנושא זכויות היוצרים על פי הדין. אורכו ותוכנו של המחזמר, כמו בכל הפקת תיאטרון, נתון לשינויים בהתאם להחלטת הבמאי וצוות היוצרים. יש לי אמון מלא בבמאי, צוות היוצרים והמנהל האמנותי של התיאטרון שעובדים לילות כימים על מנת לדאוג לחווית הצפייה הטובה ביותר לקהל צופינו".

צילום סטילס: ראובן קסטרו, צילום וידאו: אבי כהן, עריכה: אביב ארגז

הטענות של שלושת היוצרים בפן החוקי מופיעות לאחר סערה אחרת בפן המוסרי, שליוותה את המחזמר. מחאה עזה התעוררה מרגע שנודע על הכוונה להעלות את ההפקה בה משולבים שיריו של אייל גולן, על רקע מעורבותו של הזמר בפרשת הקטינות, שהופיעה מצד שחקנים, עובדי תיאטראות, ארגוני נשים, פורום יוצרות התיאטרון, התארגנות מורים ועוד. כפי שנחשף בוואלה! תרבות, השחקן והבמאי המוערך דרור קרן, איש תיאטרון הקאמרי, שלח בשנה שעברה מכתב חריף לתיאטרון כנגד העלאת המחזמר. הוא כתב בין השאר: "רציתי לשתף אתכם במבוכה, בתדהמה, ובבושה. יש פה, אצלנו בבית, תחושות קשות. תחושה של אובדן דרך וערך. של מכירת חיסול כללית (...) "זה לא תיקון 'מזרחי' כפי שאמרה שרת התרבות, וזו לא 'פנייה לקהלים חדשים', זאת קודם כל יריקה בפני הקורבנות של אייל גולן ובפרצוף של כל מי שחושב שזה פסול". עוד נחשף בוואלה! תרבות כי התיאטרון הלאומי הבימה דחה את הצעת זגורי להעלות את המחזמר, וגורם בכיר בתיאטרון אמר כי "לסירוב היה גם נימוק מוסרי על רקע הפרשה ההיא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully