וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליגה הערבית התכנסה בתוניסיה: "שוללים את ההכרה בריבונות ישראל בגולן"

31.3.2019 / 21:18

אחת הסוגיות המרכזיות שבהן עסקו מנהיגי מדינות ערב היא ההחלטה של טראמפ להכיר בשליטה של ישראל ברמה. מלך סעודיה אמר כי הוא מתנגד למהלך ונשיא תוניסיה ציין שהקמת מדינה פלסטינית תביא ליציבות אזורית. בהצהרת סיום הזהירו המנהיגים את שאר המדינות ללכת בעקבות ארה"ב

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

פסגת הליגה הערבית נפתחה היום (ראשון) בתוניסיה, ואחד הנושאים המרכזיים שעל סדר יומה הוא ההכרה האמריקנית בריבונות ישראל ברמת הגולן. מנהיגי מדינות ערב, בהן גם בעלות בריתה של ארצות הברית המתנגדות למשטרו של בשאר אסד, תקפו את המהלך והבהירו כי הוא יפגע בתהליך השלום באזור וביציבותו.

סלמאן מלך ערב הסעודית אמר כי הוא "שולל לחלוטין" כל צעד שנועד להשפיע על הריבונות הסורית ברמת הגולן. הוא שב על עמדת ערב הסעודית, התומכת בייסוד מדינה פלסטינית בגדה המערבית וברצועת עזה, שבירתה מזרח ירושלים. אחרי החתימה הרשמית של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההצהרה בשבוע שעבר, הזהירה ריאד כי הצעד יפגע בתהליך השלום. הממשל צפוי לפרסם לאחר הבחירות בישראל בשבוע הבא את תכנית השלום שלו.

בהצהרה הסיום, הזהירו מנהיגי הליגה הערבית את שאר מדינות העולם מללכת בעקבות ארה"ב ולהכיר בריבונות הישראלית על הגולן. בנוסף, הצהירו כי ידרשו ממועצת הביטחון של האו"ם לצאת נגד ההחלטה האמריקנית המכירה בריבונות הישראלית.

לקריאה נוספת
השגריר הסורי לאו"ם על הגולן: "פרויקט קרימינלי של ארה"ב"
אחרי הגינוי האירופי: מועצת הביטחון דנה בריבונות ישראל בגולן

נשיא תוניסיה עם מלך ערב הסעודית סלמאן בפסגת הליגה הערבית בתוניס, 31 במרץ 2019. AP
אחדות נדירה סביב סוריה. נשיא תוניסיה ומלך סעודיה, היום/AP

מנהיגי מדינות ערב חלוקים ביניהם סביב שורה ארוכה של מחלוקות, כולל השפעת איראן באזור, המשבר במפרץ, המלחמות בסוריה ובתימן והמחאות באלג'יריה ובסודאן. עם זאת, הם מצאו מכנה משותף נגד ההכרה של טראמפ ברמת הגולן, שנמצאת בידי ישראל מאז מלחמת ששת הימים ב-1967. קדמה לכך העברת השגרירות האמריקנית לירושלים, החלטה שגם היא נדחתה על הסף על ידי מדינות ערב, והפלסטינים במיוחד.

"ישראל מתנהגת כמדינה שהיא מעל החוק בשל תמיכת הממשל האמריקני", אמר יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן. "אמריקה הסירה מהשולחן את סוגיות ההתנחלויות, הפליטים ואונר"א והפסיקה לתמוך בעקרון פתרון שתי המדינות". הוא קרא לכנס פסגת שלום בינלאומית ולכונן מנגנון בינלאומי שיקבל אחריות על התהליך. "אנחנו מזהירים מפני ניסיונות של ישראל לגרום לחלק מהמדינות להעביר את השגרירויות שלהן לירושלים", הוסיף אבו מאזן, שרמז גם לקראת פרסום תכנית השלום: "אל תוותרו עלינו. אנחנו לקראת ימים קשים, בטוחים שתהיו איתנו".

הנשיא המארח בג'י קאיד א-סבסי התייחס לסוגייה הפלסטינית ואמר כי יש לשלוח מסר המדגיש את חשיבות הקמתה של מדינה פלסטינית. לדבריו, היציבות האזורית והבינלאומית צריכה לבוא דרך "הסדר צודק ומקיף הכולל בתוכו את זכויות העם הפלסטיני והקמתה של מדינה פלסטינית עם ירושלים כבירתה".

(עדכון ראשון: 15:06)

עוד באותו נושא

בכיר באיחוד האמירויות: על העולם הערבי לשפר את היחסים עם ישראל

לכתבה המלאה
נשיא הרשות הפלסטינית, אבו מאזן במהלך פסגת הליגה הערבית בתוניסיה 31 במרץ 2019. רויטרס
"ישראל מתנהגת כאילו שהיא מעל החוק". אבו מאזן, היום/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully