וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גיבור-על קצת אחר: כל מה שצריך לדעת לקראת הסרט "שהאזאם"

רותם יפעת, בשיתוף טוליפ

31.3.2019 / 10:49

מי זה בכלל שהאזאם? מאיפה השם שלו לקוח? איך זה קשור לשאר סרטי הקומיקס שיצאו בשנים האחרונות? ולמה כדאי לצפות בסרט? כל התשובות לשאלות לרגל יציאתו של אחד מסרטי גיבורי העל הכי כיפיים

טוליפ מדיה

1. מי זה שהאזאם?

שהאזאם הוא אחד מגיבורי העל הוותיקים ביותר הקיימים - הוא נוצר ב-1939 על ידי סי.סי. בק שצייר וביל פרקר שכתב. זה קורה בסך הכל שנה אחרי ש"סופרמן" יצא ויותר מעשרים שנה לפני "ספיידרמן". שהאזאם הוא האלטר-אגו של בילי בטסון, נער יתום בן 12, שברגע שהוא אומר את המילה "שהאזאם" הוא הופך לגיבור העל בגוף של אדם מבוגר. כוחות העל שלו כוללים: כוח, בלתי פגיע, יורה ברקים, מהירות ועוד יכולות מנטליות משופרות.

(הורידו את אפליקציית קוויקס, שחקו ב-1.4 בשעה 18:00 ואולי תזכו בפרס בסך 3,000 שקלים. עשרים הזוכים במקומות הבאים יוזמנו להקרנת בכורה חגיגית של הסרט. להורדה כאן - בכפוף לתקנון ותנאי השימוש באפליקציה.)

שהאזאם. טוליפ מדיה,
גיבור על ותיק. שהאזאם/טוליפ מדיה

2. מאיפה השם?

השם הוא ראשי תיבות באנגלית של הגיבורים מהם הוא שואב את הכוחות שלו: המלך שלמה (חכמה), הרקולס (כוח), אטלס (עמידות), זאוס (ברקים וכוחות קסומים אחרים), אכילס (אומץ) ומרקוריוס (מהירות). אלא שבעבר הלחש היה רק הדרך בה הוא מקבל את כוחותיו. במקור הוא בכלל נקרא "קפטן מארוול", כן כן, כמו גיבורת העל שראינו לאחרונה. הסיבה שהוא כבר לא נקרא כך לא קשורה לחברת מארוול אלא לסופרמן: די.סי קומיקס, בעלי זכויות היוצרים על סופרמן, טענו שיש דמיון בין שתי הדמויות. ברגע שהדמות הזו חדלה מלהתקיים, חברת מארוול החל לפרסם את קפטן מארוול שלה ב-1967. כשדי.סי קנו את הזכויות לדמות המקורית ופרסמו אותה מחדש בשנות השבעים, הם קראו לה כבר שהאזאם - כדי למנוע בלבול עם הדמות של היריבה הגדולה.

עוד באותו נושא

וונדר וומן יכולה להמשיך לישון בשקט: "קפטן מארוול" חביב, אך מאכזב וצבוע

לכתבה המלאה
שהאזאם. טוליפ מדיה,
אין קשר לשאקיל. שהאזאם/טוליפ מדיה

3. רגע, לא היה פעם סרט כזה?

לא. בשנים האחרונות אנשים רבים יכלו להישבע שהם זוכרים סרט משנות התשעים עם סינבאד (זה שמישהו זוכר אותו זה כבר צריך להדליק נורה אדומה). אלא שלא היו דברים מעולם. ניתן להסביר זאת במה שמוכר כ-אפקט מנדלה: אנשים זוכרים באופן קולקטיבי משהו שלא קרה, כמו למשל שנלסון מנדלה מת בכלא בדרום אפריקה. כאן גם ניתן למצוא הסבר מעט יותר פשוט: אנשים אולי התבלבלו עם הסרט "קאזאם" עם שאקיל אוניל.

שהאזאם. צילום מסך
הסרט הזה אינו אלא פנטזיה קולקטיבית. כרזה פיקטיבית לסרט שלא היה בשנות התשעים/צילום מסך

4. איך זה מתקשר לשאר סרטי הקומיקס שיש בשנים האחרונות?

עולם הקומיקס נשלט על ידי שתי הוצאות גדולות: מארוול ודי.סי. וגם בקולנוע הן המובילות. הגיבורים של די.סי הם המוכרים והאיקונים ביותר: סופרמן, באטמן וגם וונדר וומן. הם הגיעו לקולנוע כבר בשנות השבעים ובאו והלכו כל כמה שנים (מי לא זוכר את הג'וקר של הית' לדגר מ-2008). אלו של מארוול פרצו למסך בעיקר עם סרטי אקס מן וספיידרמן בתחילת המילניום. הבום הגיע אל הקולנוע עם איירון מן ב-2008. הוא הוליד את מה שמוכר כיקום הקולנועי של מארוול. הוא כולל 21 סרטים וה-22 יוצא בהמשך החודש. בעתיד אפשר לצפות לסרטים נוספים ביקום הזה עם הרכישה של דיסני את פוקס, דבר המחזיר לידיהם את הזכויות על דמויות כמו "ארבעת המופלאים" ו-"האקס מן".

ב-2013 די.סי הלכו בעקבותם והוציאו את "איש הפלדה" - סיפור המקור של סופרמן. משם המשיכו לעוד כמה סרטים, ביניהם "וונדרוומן" עם גל גדות ו"אקווהמן" משנה שעברה. אמנם שהאזאם הוא חלק מהיקום הקולנועי של די.סי, אך טרם ראינו אותו או אזכורים שלו בסרטים אחרים. ייתכן והסיבה לכך היא הסגנון שלו.

שהאזאם. טוליפ מדיה,
עוד לא שמעתם עליו, אבל אל דאגה - עוד תשמעו הרבה. מתוך "שהאזאם"/טוליפ מדיה

5. למה לא שמענו עליו עד כה?

הסרטים של היקום הקולנועי של די.סי. נטו לכיוון מעט יותר רציני ואפל. "אקווהמן" החל לשבור את זה ו"שהאזאם!" לוקח את זה צעד אחד קדימה. "אקווהמן" הוא דמות שלוקח דברים בקלות ונהנה תוך כדי. במקרה של "שהאזאם!" זה כבר סיפור אחר: ביום יום הוא נער שלא רק מקבל כוחות מיוחדים אלא גם גוף של אדם מבוגר. זו קרקע למשהו קצת יותר קליל ומלא הומור, שכן זה מספק הזדמנויות רבות לראות איך ילד מתנהג בגוף של אדם מבוגר, ועוד עם כוחות בלתי מוגבלים כמעט.

שהאזאם. טוליפ מדיה,
יכולות קומיות שמתאימות בול. שהאזאם/טוליפ מדיה

6. למה כדאי לצפות בסרט?

ראשית כי זה כיף. זאקרי לוי המגלם את הגיבור מוכר בעיקר הודות לגילום של צ'אק, גיבור הסדרה הקומית הנושאת אותו השם. הוא אולי לא הטיפוס הראשון שחושבים עליו כגיבור על, אבל היכולות הקומיות שלו מתאימות בול לדמות של שהאזאם: ילד הכלוא בגוף של גבר עם כוחות על. מעבר לכיף יש לו גם קשיים אמיתיים להתמודד איתם, ובעיקר הנבל בגילומו של מארק סטרונג. לסטרונג נסיון עם דמויות של נבלים בין היתר ב"קיק אס" מ-2010 שגם כן כולל גיבור בגיל ההתבגרות ובעל טון קומי. על כך יש להוסיף שבמאי הסרט הוא דיויד סנדברג - שוודי המתמחה בסרטי אימה.

למרות שאין בסרט אלמנטים של אימה, הניסיון שלו יהיה לטובתו בגלל מגבלות התקציב. סרטי אימה ידועים בתקציבים הנמוכים שלהם והבמאים הטובים בז'אנר יודעים להוציא את המירב ממעט. תקציב הסרט אינו נמוך (שמונים מליון דולר) אבל ביחס לסרטי קומיקס זה נמוך מאד. לשם השוואה, אצל מארוול הסרט עם התקציב הכי נמוך הוא "אנטמן" עם 130 מיליון דולר.

seperator

רותם יפעת הוא יוצר ומגיש הפודקאסט "סרטים זה אנחנו"

רותם יפעת, בשיתוף טוליפ
  • עוד באותו נושא:
  • קולנוע

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully