וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיאה ראשונה: "ארין ברוקוביץ'" של סלובקיה ניצחה את הפופוליסטים

סוזנה קפוטובה הליברלית, פעילת איכות סביבה חסרת ניסיון פוליטי, גברה בפער גדול על מועמד מפלגת השלטון, שאיבדה מכוחה אחרי רצח עיתונאי חוקר אשתקד. ניצחונה עשוי לסכל את תכניתו של ראש הממשלה הפופוליסט הקודם להתמנות לראש בית המשפט החוקתי. "האמת ניצחה"

נשיאת סלובקיה קפוטובה הנבחרת, 30 במרץ 2019. רויטרס
חסרת ניסיון פוליטי. קפוטובה בנאום הניצחון, אתמול/רויטרס

עורכת הדין הליברלית סוזנה קפוטובה ניצחה אתמול (שבת) בבחירות לנשיאות סלובקיה, בניגוד למגמה הפופוליסטית והאנטי-ממסדית ברחבי אירופה. היא נהנתה מסחף ציבורי בשל מאבקה בשחיתות ותמיכתה בשינוי הפוליטיקה, שנה אחרי הרצח של העיתונאי החוקר יאן קוצ'יאק ושל ארוסתו בביתם.

קפוטובה, בת 45, היא בעלת עמדות פרו-אירופיות אך היא חסרת ניסיון פוליטי. היא תהיה האישה הראשונה בתפקיד הנשיאה במדינה, אחרי שקיבלה 58.3% מהקולות בתום ספירה של יותר מ-98% מהם. היא סיימה בפער ניכר מהדיפלומט הוותיק מרוש ספקוביץ', שקיבל 41.7% בלבד. הוא בעצמו מחזיק בעמדות פרו-אירופיות והוא נתמך על ידי מפלגת השלטון "סמר", ששולטת בפוליטיקה המקומית מאז 2006.

לנשיא סלובקיה יש סמכות מועטה ביום יום, אך הוא ממנה ראשי ממשלה והוא יכול להטיל וטו על מינויים של תובעים ושופטים בכירים.

לקריאה נוספת בנושא
סלובקיה: איש עסקים הואשם בהזמנת רצח העיתונאי שהסעיר את המדינה
הלם בסלובקיה: עיתונאי חושף שחיתויות נורה למוות עם בת זוגו

ראש ממשלת סלובקיה רוברט פיקו לאחר הגשת התפטרותו, 15 במרץ 2018. רויטרס
תכניתו תסוכל? ראש הממשלה לשעבר פיקו/רויטרס

קפוטובה, שניצחה בסיבוב הראשון ב-20% את ספקוביץ', קראה בקמפיין שלה לשחרר את המדינה מ"אלו המושכים בחוטים מאחורי הקלעים", במסר שמשך את הקהיל הצעיר והמשכיל. היא הבטיחה להתפטר מהמפלגה הפרוגרסיבית של סלובקיה - שלה אין נציגים בפרלמנט - אם היא תיבחר, וזכתה לתמיכתן של מפלגות האופוזיציה ולמפלגה בקואליציה המייצגת את המיעוט ההונגרי במדינה. גם הנשיא היוצא אנדריי קישקה תמך בה.

קפוטובה בת ה-45 החלה את נאום הניצחון שלה באמירת תודה לבוחרים בסלובקית, ואז עברה להונגרית, צ'כית, רומאני ורותנית - כל המיעוטים האתניים הגדולים במדינה. "אני שמחה לא רק מהתוצאה אלא משום שזה אפשרי שלא להיכנע לפופוליזם, לומר את האמת ולהעלות את העניין מבלי להשתמש בשפה אגרסיבית", אמרה לקהל תומכיה. "זה התחיל בבחירות המקומיות בשנה שעברה, אושר בבחירות לנשיאות ואני מאמינה שגם האירופיות (לפרלמנט האירופי במאי) יאשרו זאת גם".

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"ארין ברוקוביץ' של סלובקיה"

הרצח הכפול בשנה שעברה הצית את המחאות הגדולות בעידן הפוסט-קומוניסטי של סלובקיה והוביל את מנהיג מפלגת סמר רוברט פיקו להתפטר מראשות הממשלה בשנה שעברה. חמישה אנשים הואשמו ברצח של קוצ'יאק וארוסתו, בהם איש העסקים מריאן קוצ'נר, שהיה מושא לחקירותיו של העיתונאי. קוצ'נר הפך לסמל של השחיתות הפוליטית לאחר יותר מעשר שנות שלטון על ידי סמר, אך הוא מכחיש כי הוא פעל שלא כשורה.

קפוטובה ניהלה מאבק בן 14 שנה בחברה שאותה ייצג קוצ'נר שרצתה לבנות מזבלה בלתי חוקית בעיר הולדתה. בסופו של דבר היא ניצחה במאבק, וקיבלה את הכינוי "ארין ברוקוביץ' של סלובקיה", על שמה של פעילת הסביבה האמריקנית שאותה גילמה ג'וליה רוברטס בסרט שיצא לאקרנים ב-2000.

הניצחון שלה מסבך את תכניתו של פיקו לפרוש מהפוליטיקה אל עבר ראשות בית המשפט החוקתי, משום שהיא זו שצריכה לאשר את המינוי.מנגד, הוא גם עשוי לתת דחיפה למפלגות האופוזיציה במאמציהן להדיח את מפלגת השלטון, שהיא עדיין המפלגה הפופולרית ביותר, בבחירות הכלליות בשנה הבאה. מנגד, פרשנים פוליטיים אמרו כי נשיא ליברלי חברתית יגייס גם את מצביעי מפלגת השלטון ומצביעים אנטי-ממסדיים, כפי שאמר בשבוע שעבר פיקו כשכינה את הליברלים "אנשים ללא ערכים".

מפלגת השלטון היא אמנם סוציאל-דמוקרטית בהגדרתה, אך היא מחזיק בעמדות שמרניות מבחינה חברתית. עימות עם הנשיאה החדשה עשוי לגרום לפיקו להתקרב יותר למנהיגים הלאומניים והאירוסקפטיים בהונגריה ובפולין. אינדיקציה לכך ניתנה בשבוע שעבר כשהמפלגה חברה למפלגות הימין כדי לעצור את אשרורה של אמנה אירופית למאבק בנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully