וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלגליזציה תאושר בכנסת הבאה? המדריך המלא לנושא החם של הבחירות

13.3.2019 / 6:24

פחות מחודש לבחירות ועל רקע התחזקותו בסקרים של משה פייגלין, עלתה הלגליזציה של סמים קלים לסדר היום של הפוליטיקאים. נתניהו כבר הצהיר כי ייבחן את סוגיית החוקיות בשימוש בקנאביס, בעוד סמוטריץ' התנגד. מהי לגליזציה, מה אומר כיום החוק ומה המצב בעולם? כל התשובות

צילום: יוני ריקנר, עריכה: יוסי אלטר

על רקע התחזקותה של מפלגת "זהות" בראשות משה פייגלין ומצע הלגליזציה שהיא מקדמת, הפכה הסוגיה לאחד הנושאים החמים במערכת הבחירות. ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי הוא בוחן לגליזציה של שימוש בקנאביס, שלא למטרות רפואיות. נתניהו, שהתבקש במהלך שידורי התעמולה של "הליכוד TV" להתייחס לסוגיית "הקנאביס והלגליזציה", תיאר את מדיניות הממשלה בנוגע לקנאביס רפואי, ולאחר מכן ציין כי "אני בודק את השאלה שהעלית, אתן לך תשובה בקרוב. ההמשך ייבדק, ייתכן שיבוא גם".

יו"ר האיחוד הלאומי בצלאל סמוטריץ' תקף את הלגליזציה וכתב בפוסט שפרסם ברשתות החברתיות כי המונח משמש מכבסת מילים ל"הצפת רחובות ישראל בסמים, לילדים קטנים שעוצרים בדרך לבית הספר בפיצוציה ומתחילים את היום בסוכריית גומי עם קנאביס שדופקת להם את התפתחות המוח, ממכרת אותם לחוויה הנוירו-פסיכוטית הזו, ומביאה אותם בהמשך לסמים קשים".

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
יום לפני נתניהו: גנץ ינאם במליאת ועידת איפא"ק
בגוש עציון אין התלבטות בבחירת המחנה - אבל מחפשים "ימין משמעותי"
סמוטריץ' על תיק החינוך: לנתניהו אין מספיק יכולת עמידה

מפגש מפלגת זהות בפאב הרכבת בבאר שבע, מרץ 2019. ראובן קסטרו
העלה את הנושא לסדר היום. פייגלין בכנס מפלגת זהות, השבוע/ראובן קסטרו

מה זה לגליזציה של סמים קלים?

לגליזציה, או בתרגום לעברית חוקיות, משמעותו להסיר איסור שקיים לגבי פעולה שאינה חוקית, או חקיקה חדשה שתתיר פעולה שהייתה בעבר מחוץ לחוק. לגליזציה של קנאביס משמעותה לאפשר שימוש, גידול ואחזקה של הסם על פי חוק לכל אדם בישראל. כשהפוליטיקאים מדברים על כך בתקופת בחירות הם לא ממהרים להיכנס לפרטים של תכנית הלגליזציה לה הם מתנגדים או תומכים, וייתכן כי חלק מהם דוגלים בלגליזציה מוחלטת וחלק נוסף בלגליזציה מבוקרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

מה המצב החוקי כיום בישראל?

החוק בישראל אוסר לחלוטין שימוש, גידול או אחזקה של סמים קלים, בדומה לסמים קשים, ומבחינה חוקית אין שום הבדל ביניהם. העונשים המפורטים בפקודת הסמים המסוכנים מחמירים מאד והעונש המרבי הוא 25 שנות מאסר או קנס כספי גבוה. פקודת הסמים המסוכנים קובעת כי לא יגדל אדם סם מסוכן, לא ייצר אותו, לא יפיק אותו, לא יכין אותו ולא ימצה אותו מחומר אחר, ובנוסף לא יחזיק ולא ישתמש בו.

עצרת לגליזציה מול הכנסת, ירושלים 20 באפריל 2017. יוני ריקנר
עצרת לגליזציה מול הכנסת, 2017/יוני ריקנר

האם נעשו בישראל צעדים לקראת לגליזציה?

הצעד הבולט שנעשה לקראת לגליזציה הוא רפורמת אי ההפללה שהוביל השר לביטחון פנים גלעד ארדן. האחרון הוביל את המהלך לאחר לחצים מצד חברי כנסת וארגונים פרטיים, והמהלך ייכנס לתוקף רק בתחילת חודש אפריל אחרי שהצעת החוק אושרה בשלוש קריאות בכנסת הקודמת.

אי הפללה אינה הופכת את הקנאביס בישראל לחוקי. המדיניות החדשה מגדירה עד 15 גרם ככמות לשימוש עצמי, ושימוש עצמי של כמות כזו לא תהיה עבירה פלילית, אלא כזו שהעונש עליה יהיה קנס כספי בלבד הנע בין 1,000 ל-2,000 שקלים, לפחות בשלוש הפעמים הראשונות. גם בפעם הרביעית, זה לא בהכרח מחייב הגשת כתב אישום וההחלטה נתונה לשיקול דעתה של המשטרה.

מה המצב של לגליזציה בעולם?

מדינות מסוימות בעולם הולכות בצעדי ענק לקראת לגליזציה, וחלקן כבר שם. הולנד נחשבת לאחת המדינות הליברליות ביותר בעולם והאיסור על שימוש בסמים קלים אינו נאכף בשל מדיניות מכוונת. בצ'כיה אישרו לאזרחים ב-2013 לגדל עד חמישה זנים, לכל אדם. בשוויץ מותר לגדל ולהשתמש בכמויות קטנות ולצורך אישי בלבד.

באקוודור החוק מתיר אחזקת כמויות קטנות לשימוש עצמי בלבד ובקוסטה ריקה קיימת לגליזציה חלקית, לפיה שימוש מותר אבל סחר נאסר. כמו כן, מדינות נוספות בעולם בוחנות בשנים האחרונות אפשרות של לגליזציה, גם היא חלקית, ובמדינות אחרות קיים היתר לשימוש בקנאביס רפואי בהתאם לאישור רופא או משרד הבריאות, בדומה לחוק בישראל.

ג'וינטים של מריחואנה. ShutterStock
סיכוי קלוש לאישור הרפורמה בישראל/ShutterStock

מה הסיכוי ללגליזציה של סמים קלים בכנסת הבאה?

הסיכויים לאישור הרפורמה בכנסת קלושים ביותר, לנוכח התנגדות גורמי מקצוע וגורמים פוליטיים. למרות הצהרת ראש הממשלה נתניהו כי הוא בוחן מהלך של לגליזציה והתמיכה שרפורמה כזו מקבלת מגורמים פוליטיים נוספים, ראשי מפלגות כמו השר נפתלי בנט וח"כ סמוטריץ' אמרו שיתנגדו, וסביר שהחרדים ילכו בעקבותיהם. גורמי מקצוע, בהם המשטרה ומשרד המשפטים לא תמכו מאז ומעולם בהליך של לגליזציה מלא מחשש לזינוק בשימוש בקנאביס או להשלכות אחרות בתחום הפשע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully