וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלחץ מחאת הענק: נשיא אלג'יריה הכריז שלא יתמודד לכהונה נוספת

11.3.2019 / 22:11

בוטפליקה החולה, השולט במדינה הצפון אפריקנית מאז 1999, הודיע כי הוא לא יחפש כהונה חמישית. עם זאת, הוא דחה את הבחירות למועד לא ידוע ותקופת המעבר עשויה להימשך חודשים ארוכים. המונים יצאו לרחובות לחגוג במראות שמזכירים את אירועי "האביב הערבי"

צילום: רויטרס

נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה לא יתמודד לכהונה חמישית אחרי 20 שנה בתפקיד - כך נמסר הערב (ראשון) מלשכת הנשיאות במדינה, בעקבות מחאת הענק נגד שלטונו. עם זאת, הבחירות, שהיו אמורות להתקיים בחודש הבא, נדחו למועד לא ידוע. הוא לא אמר כי יש בכוונתו לפרוש בתקופת המעבר, שצפויה להימשך חודשים ארוכים, ולא ברור אם זה יספק את מתנגדיו ויוביל לסיום המשבר.

הנשיא בן ה-82 אמר כי חובתו האחרונה הייתה לתרום להקמת רפובליקה חדשה ולמערכת חדשה "שתהיה בידי הדורות החדשים של האלג'יראים". אחרי הודעתו, ראש הממשלה אחמד אויאחיה התפטר. הוא יוחלף בנור א-דין בדואי, ששימש שר הפנים ואינו מוכר כחלק מהמעגל הקרוב של הנשיא. רמטאן למארה, יועץ דיפלומטי של בוטפליקה, מונה לסגן ראש הממשלה החדש. הנשיא הבטיח לערוך שינויים בממשלה ולהעביר רפורמרות כלכליות ופוליטיות ולהעלות למשאל עם חוקה חדשה למדינה.

אחרי הכרזת הנשיא, תושבים רבים יצאו לחגוג ברחובות את מה שמקווים שיהיה סוף הדומיננטיות של הגוורדיה הישנה. מאות אנשים, צעירים ומבוגרים, חלקם עטופים בדגל המדינה, קפצו לאות שמחה, כשנהגי מכוניות צפצפו בצופרים שלהם לתמיכה במפגינים. "ההפגנות נשאו פרי, הבסנו את תומכי הכהונה החמישית", אמר מוחמד קאצ'י, נהג מונית בן 50. חלק מאלו שיצאו לחגוג ברחובות קיבלו את הודעתו של השליט הוותיק במידה של זהירות, ואמרו כי הוא רוצים שינוי מוחלט במערכת הפוליטית.

צרפת, ששלטה במדינה בעבר, בירכה על הודעתו של בוטפליקה.

עוד בנושא:
בצל המחאה נגדו: שליט אלג'יריה שב למדינה אחרי אשפוז של שבועיים
הסטודנטים רוצים להפיל את הנשיא, אז ממשלת אלג'יריה שלחה אותם לחופשה מוקדמת

נשיא אלג'יריה עבד אל-עזיז בוטפליקה, אפריל 2018. רויטרס
בוטפליקה על כיסא גלגלים, בשנה שעברה/רויטרס

בוטפליקה הפסיק לתפקד בשנים האחרונות אחרי שלקה בשבץ ב-2013. מאז הוא לא נשא נאום פומבי בפני הציבור, שזעם על הכרזתו כי יתחרה שוב בחודש הבא, על אף שאמר כי הוא יפרוש בתום שנה אחת. עשרות אלפים יצאו לרחובות מדי יום, במחאה הגדולה ביותר במדינה זה כשלושה עשורים.

מתנגדיו של בוטפליקה אומרים כי הוא אינו כשיר להמשיך לכהונה נוספת, והם חושדים כי הוא מוחזק בתפקיד כדי להגן על אחיזת הצבא והאליטה הפוליטית ששולטת באחת מיצאניות הנפט הגדולות ביותר ביבשת מאז מלחמת העצמאות נגד צרפת לפני כ-60 שנה.

אתמול שב בוטפליקה למדינה אחרי אשפוז של שבועיים בבית חולים בשוויץ, ובמהלכם יצאו מאות אלפים לרחובות הערים הגדולות בדרישה לשינוי במדינה הצפון אפריקנית, ששרדה את תהפכות "האביב הערבי" שהתחולל בשכנותיה וברחבי העולם הערבי מאז 2011.

בוטפליקה עלה לשלטון ב-1999 והצליח לסיים את מלחמת האזרחים העקובה מדם עם האסלאמסטים, שגבתה את חייהם של כ-200 אלף איש. אזרחים רבים, שהיו מצולקים מהמלחמה, קיבלו את הדיכוי הפוליטי תמורת היציבות הביטחונית.

עוד באותו נושא

שליט אלג'יריה ניצח את צרפת ואת הטרור, אך עכשיו הוא בקרב על חייו

לכתבה המלאה
חגיגות באלג'יריה אודות החלטת הנשיא עבד אל עזיז בוטפליקה לא לרוץ לכהונה נוספת 11 במרץ 2019. רויטרס
בוטפליקה נכנע ללחץ. חגיגות באלג'יר, הערב/רויטרס

בוטפליקה נפגש במהלך הערב עם מפקד הצבא, גנרל גאיד סאלח, ועם הדיפלומט הוותיק לחדר ברהמי, שלו מעמד רם ועשוי לענות על צרכי הצבא למצוא דמות שתבטיח את יציבות המדינה בתקופת המעבר. "קולו של העם נשמע", אמר בנאום טלוויזיוני שנשא אחרי הפגישה עם בוטפליקה. "הצעירים שיצאו לרחובות פעלו באחריות ויצרו תדמית חיובית של המדינה. אנחנו חייבים להפוך את המשבר הזה לתהליך קונסטרוקטיבי".

ועדה לאומית אמורה לפקח על תקופת המעבר, לנסח חוקה חדשה ולקבוע תאריך חדש לבחירות. היא אמורה לסיים את עבודתה עד סוף השנה, ולאחרי יעירכו הבחירות לנשיאות. בראשות הוועדה אמורה לעמוד "דמות לאומית עצמאית, מייעצת ומנוסה".

מרבית ההפגנות היו שלוות, והכרזתו של בוטפליקה אמורה לשלול את התרחיש של התנגשויות בין כוחות הביטחון לבין המפגינים, כפי שקרה בכמה מדינות ערביות בשנים האחרונות. הצבא שמר על ניטרליות בעת ההפגנות בשבועות האחרונים, בסימן לכך שהממסד הביטחוני החשאי, המכונה "הכוח", לא מתכוון לשמר את שלטונו של בוטפליקה דרך כוח הזרוע.

(עדכון ראשון: 19:40)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully