וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יומיים לנחיתה על הירח: "תמרון נוסף מוצלח לחללית"

אחרי שנים של גיוס כספים, מחקר ופיתוח, ב-21 בפברואר זה קרה: החללית "בראשית" של SpaceIL והתעשייה האווירית שוגרה לחלל. המסע צפוי להימשך עד ה-11 באפריל, עם נחיתה על הירח. בינתיים, תוכלו להתעדכן איפה נמצאת החללית עד הנחיתה המיועדת

שמונה שנים של גיוס כספים, פיתוח ותכנון התרכזו ל-7 שבועות של שיגור ונחיתה על הירח: ב-21 בפברואר, יום שישי לפנות בוקר, הדקות המותחות התחלפו מהר מן הצפוי לצהלות של שמחה. החללית "בראשית" שוגרה בהצלחה לחלל על גבי רקטת Falcon 9 של המיליארדר אילון מאסק שחזרה אחר כך למשטח נחיתה, מה שיאפשר שימוש חוזר ברקטע וחיסכון של עשרות מיליוני דולרים לתעשיות החלל בעת שיגור לווינים ומטענים לחלל. השיגור קרה בדיוק כפי שתכננו בעמותה ובתעשייה האווירית, בשעה 03:45 ב-21 בפברואר, הרקטה שוגרה לחלל ואחרי סדרת פעולות מוצלחת, ב-04:26 לפנות בוקר, הודיעו ב-SpaceIL והתעשייה האווירית על שיגור מוצלח ותחילת מסע החללית אל הירח.

החללית כבר עברה את אחד השלבים המסוכנים ביותר: שיגור החללית על גבי הטיל Falcon 9 של חברת SpaceX ועמידה ברעידות עוצמתיות ומהירות גבוהה. החללית נותקה מהמשגר וכעת היא החלה להקיף את כדור הארץ במסלולים אליפטיים ובסך הכל, תעבור כ-6.5 מיליון קילומטרים. מדובר במסלול הארוך ביותר שנעשה אי פעם לנחיתה על הירח. בשונה מהשיגור שנעשה כולו על ידי חברת SpaceX, כעת השליטה עברה למרכז הבקרה של התעשייה האווירית שיאוייש 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע. בשלב מסוים תגביה החללית את מסלולה סביב כדור הארץ, עד שקצהו יגיע לקרבת הירח. שם תפעיל החללית את מנועיה ותאט את מהירותה כדי לאפשר לכבידת הירח ללכוד אותה במסלול סביבו. תהליך זה צפוי להתרחש כמה ימים לפני הנחיתה המתוכננת.

שיגור החללית הישראלית "בראשית" של חברת SpaceIL. REUTERS/Joe Skipper, רויטרס
שיגור החללית בראשית ממתקן השיגור שבפלורדיה/רויטרס, REUTERS/Joe Skipper
seperator

יומיים לנחיתה על הירח: " בראשית עברה לחוג במסלול מעגלי בטווח של כ- 200 ק"מ מפני הירח"

עדכון מסע ירח ליום הבחירות:
הבוקר יום ג', 9.4.19 בשעה 08:34 הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית
ביצע בהצלחה תמרון נוסף סביב הירח. עם השלמת תמרון זה בראשית עברה לחוג במסלול מעגלי בטווח של כ- 200 ק"מ מפני הירח והיא תשלים הקפה מלאה סביב הירח מדיי שעתיים. במהלך התמרון פעלו המנועים במשך כ- 78 שניות וכמות הדלק שנשרפה עמדה על כ -11.7 ק"ג.

מחר יום ד' בשעות הערב צפוי להתקיים התמרון האחרון לקראת הנחיתה הצפויה ביום חמישי.
שעת הנחיתה המשוערת כרגע היא בין 22:00 ל- 23:00 שעון ישראל. תהליך הנחיתה יתחיל כחצי שעה לפני הנחיתה וישודר בשידור חי. שעה סופית תיקבע לאחר שצוות ה Flight Dynamics יערוך את החישובים האחרונים בהתאם לתוצאות התמרון שיתקיים מחר בערב.

הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ממשיך באינטנסיביות בהכנות האחרונות לקראת התמרון המכריע ביותר- נחיתה על הירח!

"תמרון מוצלח נוסף סביב הירח": מתכוננים לנחיתה - 8 באפריל

"הבוקר, יום שני ה- 8.4.19 בשעה 07:48 הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית
ביצע בהצלחה תמרון נוסף סביב הירח. במהלך התמרון פעלו המנועים במשך כ-36 שניות וכמות הדלק שנשרפה עמדה על כ - 6 ק"ג. בתמרון, גובה האפולונה (הנקודה הרחוקה מפני הירח) הורד מגובה של 750 ק"מ לכ- 200 ק"מ מפני הירח ובפועל הפך לפרילונה (הנקודה הקרובה לפני הירח). החללית כעת במסלול אליפטי בגובה של 211 ק"מ על 467 ק"מ מפני הירח".

הירח, כפי שצולם בחללית "בראשית", 5 באפריל 2019. בראשית, אתר רשמי
מתקרבת לנחיתה על הירח./אתר רשמי, בראשית

"המנועים פעלו בעוצמה הגבוהה ביותר עד כה": תמרון מוצלח - 7 באפריל

במרחק של כמה ימים בלבד מהנחיתה ורק שלושה ימים מאז שביצעה את התמרון המכריע "לכידת ירח", החללית בראשית מבצעת תמרון נוסף בהצלחה, הפעם סביב הירח. במהלך התמרון, הופעל המנוע הראשי של 'בראשית' במשך כ-271 שניות. הדבר הוביל לצריכת דלק של כ-55 קילוגרמים, שכן כל מנועי החללית פעלו יחדיו על מנת לייצר מספיק כוח דחף לבלימת החללית בעוצמה הגבוהה ביותר שנמדדה עד כה. בתמרון האחרון, גובה האפולונה (הנקודה הרחוקה מפני הירח) הורד מגובה של 10,400 ק"מ לכ- 750 ק"מ מפני הירח. הפרילונה (הנקודה הקרובה לפני הירח), נותרה כ 460 ק"מ מפני הירח.

הירח, כפי שצולם בחללית "בראשית", 5 באפריל 2019. בראשית, אתר רשמי
הירח מעדשת החללית הישראלית/אתר רשמי, בראשית

שלב לכידת הירח עבר בהצלחה" - 4 באפריל

שבוע לפני הנחיתה המיועדת: הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ביצעו הערב (חמישי) את התמרון המכריע ביותר עד כה במסעה של החללית אל הירח - "לכידת הירח". התמרון מאפשר לחללית להילכד בכוח המשיכה של הירח ובכך להתחיל ולהקיף אותו ויחד איתו את כדור הארץ. החללית צפויה לנחות ביום חמישי הבא, ה-11 באפריל, בשעה 23:00.

דוח מספר 8: תמרון מוצלח - 1 באפריל

"היום בשעה 9:00 ביצעה "בראשית" בהצלחה תמרון נוסף שמטרתו- התאמה מדויקת של מועד המפגש עם הירח. הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית ביצע את התמרון שבמהלכו פעלו המנועים במשך כ 72 שניות. הצוותים בודקים את תוצאות התמרון כדי לדעת אם יידרש תמרון התאמה נוסף לפני תמרון "לכידת הירח". ביום חמישי הקרוב תפגוש החללית את הירח ותבצע את תמרון "לכידת הירח", תמרון מורכב שמטרתו להילכד על ידי כוח המשיכה של הירח ולהתחיל בהקפות סביבו לקראת נחיתה. כמו כן, אתמול בשעות הצהריים עברה "בראשית" בפעם האחרונה בקרבת כדור הארץ במרחק של 1,700 ק"מ והצוות ההנדסי הצליח לצלם תמונה נדירה של כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק"מ בלבד. בתמונה ניתן לראות את חצי האי ערב וצפון מזרח אפריקה ואת ענני הגשם של אתמול המסתירים את ישראל. עמותת SpaceIL והתעשייה האווירית נערכות לתמרון "לכידת הירח" על ידי תרגול תרחישים שונים, ביצוע סימולציות ובדיקות מעמיקות במעבדה ההיברידית".

כדור הארץ מהחלל על ידי בראשית. בראשית, אתר רשמי
״תמונה נדירה של כדור הארץ ממרחק של כ-16,000 ק"מ בלבד״./אתר רשמי, בראשית

דוח מספר 7: "תמרון מוצלח" - 19 במרץ

היום בשעה 14:30 בוצע תמרון מוצלח של בראשית על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית. בראשית בדרכה למסלול אליפטי המתאים למפגש המתוכנן עם הירח, בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק כ- 405,000 ק"מ. במהלך התמרון הופעל המנוע הראשי של 'בראשית' במשך כ- 60 שניות.

מערכות החללית מתפקדות כמצופה, היא מתקשרת עם חדר הבקרה ביהוד, צוותי הבקרה וה flight dynamic המנהלים את תכנון המסלול הצליחו למזער את הקשיים בעוקבי הכוכבים על ידי התאמת תצורת ההפעלה של העוקבים כך שבכל שלבי התימרון העוקבים יופנו לחלל ולא אל השמש או כדור הארץ.

ככל שהמסע בחלל נמשך כמות הדלק במיכלי החללית יורדת ולכן השבוע הפעלנו גלגל תנע שמייצב את תנועת החללית כדי ששיכשוך הדלק במיכלים לא יטלטל אותה. הצוות ההנדסי נערך לביצוע מספר תמרונים קטנים לטיוב מסלול החללית בדרך ללכידת הירח הצפויה ב 4 לאפריל.

דוח מספר 6: "תמרון מוצלח נוסף" - 7 במרץ

"דוח מסע לירח #6
תמרון מוצלח נוסף לבראשית:
היום בשעה 15:11 בוצע תמרון מוצלח של בראשית על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית. בראשית בדרכה למסלול אליפטי בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק כ- 270,000 ק"מ. התמרון היה מורכב בשל הצורך להתמודד עם מגבלות עוקבי הכוכבים ועם זאת בוצע בהצלחה על פי התכנון. במהלך התמרון הופעל המנוע הראשי של 'בראשית' במשך כ- 152 שניות. התמרון הבא צפוי בתוך כשבועיים".

דוח מספר 5: "הסלפי הישראלי הרחוק ביותר מכדור הארץ" - 5 במרץ

"במרחק 37,600 ק"מ מכדור הארץ בדרך אל מרחק 131,400 ק"מ מכדור הארץ מצלמת הסלפי של בראשית צילמה את כדור הארץ. האזור המצולם הוא אוסטרליה והצילום נעשה תוך כדי סיבוב איטי מאוד של החללית. זהו הצילום הרחוק ביותר שצולם על ידי כלי ישראלי!
בתמונה רואים לראשונה את הלוח המתקן על גבי החללית עם
דגל ישראל: "עם ישראל חי Small country Big dreams"
ישראל בדרך לירח"

חללית SpaceIL בסלפי. בראשית,
חללית בראשית בסלפי עם דגל ישראל./בראשית

דוח מספר 4 - "תמרון מוצלח": 28 בפברואר

"דוח מסע לירח # 4
לאחר השלמת הבדיקות והבחינה של תופעת האתחול במחשב המשימה ויישום מנגנוני ההגנה, בוצע הערב תמרון מוצלח בשעה 21:30 והחללית בדרכה למסלול אליפטי בו הנקודה הרחוקה מכדור הארץ הינה במרחק כ- 131,000 ק"מ. התמרון בוצע על פי התכנון ובמהלכו הופעל המנוע הראשי של 'בראשית' במשך כ- 4 דקות. התמרון הבא צפוי בעוד כשבוע."

דוח מספר 3 - "תקלה במחשב": 26 בפברואר

"דוח מסע לירח #3

אמש, יום שני ה- 25.2 סמוך לחצות תוכנן להתבצע תמרון נוסף של בראשית בקרבת כדור הארץ, באזור ללא תקשורת. במהלך קדם התמרון מחשב החללית ביצע אתחול לא רצוני שהביא לביטול אוטומטי של התמרון. הצוותים ההנדסיים של SpaceIL והתעשייה האווירית מנתחים הנתונים ולומדים התופעה. בשלב זה מערכות החללית פועלות היטב, למעט הבעיה הידועה בעוקבי הכוכבים. למרכז הבקרה יש קשר עם החללית כמתוכנן והיא ממשיכה במסלולה הקודם עד לתמרון הבא, על מועדו נעדכן בהמשך".

דוח מספר 2 - "תמרון מוצלח": 24 בפברואר

דוח מסע לירח # 2

היום בשעה 13:29 הושלם בהצלחה ביצוע תמרון ראשון של בראשית על ידי הצוות ההנדסי של SpaceIL והתעשייה האווירית. התמרון תוכנן תוך שילוב המגבלות שזוהו בעוקבי הכוכבים לאחר השיגור. זו הפעם הראשונה שהופעל המנוע הראשי של בראשית- ההפעלה עברה בהצלחה! התמרון בוצע במרחק 69,400 ק"מ מכדור הארץ למשך 30 שניות ויביא להגדלת המרחק בנקודה בה החללית תהיה קרובה לכדור הארץ לכ - 600 ק"מ. ( מבצעים את התמרון בחלק הרחוק מכדור הארץ כדי להרחיקה בחלק הקרוב). התמרון עבר בהצלחה. בראשית ממשיכה במסלולה על פי התכנון והתמרון הבא מתוכנן ליום שני בלילה.

מספר שעות אחרי השיגור: 21 בפברואר

דוח מסע לירח# 1

אחרי השיגור המוצלח היום לפנות בוקר ופריסת רגלי החללית. בראשית החלה את המסע לירח. החללית הייתה במרחק של 69,400 ק"מ ומתחילה לנוע חזרה לכיוון הקפת כדור הארץ הראשונה. בינתיים על כדור הארץ המהנדסות והמהנדסים בחדר הבקרה של SpaceIL והתעשייה האווירית ערכו בשעות האחרונות בדיקות מרובות במסלול InOrbitTest וזיהו שבעוקבי הכוכבים, המסייעים בניווט, יש רגישות גבוהה לסינוור על ידי קרני השמש והנושא נבדק. ביום ראשון צפוי להתחיל התמרון הראשון סביב כדור הארץ.

מרכז הבקרה, שיגור החללית "בראשית" של חברת SpaceIL. אלירן אביטל, אתר רשמי
מרכז הבקרה בשיגור החללית "בראשית" לעבר מסעה לירח/אתר רשמי, אלירן אביטל

יום השיגור: 21 בפברואר

04:26: החללית "בראשית" פתחה את ארבע הרגליים ותתחיל במסע בחלל שיסתיים בעוד שבעה שבועות עם נחיתה על הירח.

04:24: התעשייה האווירית ו-SpaceIL מודיעות בגאווה ענקית: "השיגור מוצלח! בשעה 04:23 החלו להתקבל הנתונים הראשונים מבראשית. מיד יחל שלב פריסת רגליי החללית".

04:20: החללית התנתקה לגמרי מהטיל של אילון מאסק והיא כעת משייטת לבדה בחלל. בעוד כ-7 שבועות היא תנחת על הירח ותעשה היסטוריה. בשלב זה מחכים לאות ראשון מהחללית שיגיע היישר לישראל, למרכז הבקרה של התעשייה האווירית.

04:19: הצלחה גם למיליארדר אילון מאסק: הטיל שעמו שוגרה החללית חזר בהצלחה לכדור הארץ. הטיל שימש עד כה לארבעה שיגורים מוצלחים, וחוסך לתעשיות החלל עשרות מיליוני דולר.

03:55: נשיא המדינה ראובן ריבלין בירך על השיגור: "ערב טוב מדינת ישראל. יש לך חללית בדרך לירח. אם 'בראשית' תיסע במסלול הארוך ותנחת על הירח, ישראל הצעירה והקטנה עומדת להיות המדינה הרביעית בעולם שמנחיתה חללית על הירח. פעם זה היה נראה דמיוני. היום זו המציאות. הנחיתה של 'בראשית' על הירח היא צעד אדיר למדינת ישראל כולה. זהו פרויקט טכנולוגי מדעי וחינוכי מהמעלה הראשונה. לכן חייבים לומר תודה לכל השותפים בפרויקט בראשית: SpaceIL, מוריס קאהן וכמובן - התעשייה האווירית. תודה לכם ואל תשכחו לשלוח לנו מהר חדשות מהירח".

03:50: בדיוק לפי התוכנית ולוח הזמנים של חברת SpaceX, החללית עושה כעת את דרכה לירח. בעוד כחצי שעה ינסו לתקשר מהקרקע עם החללית ולקבל את הנתונים הראשונים.

03:48: שלוש דקות בדיוק אחרי השיגור, בדיוק לפי התוכניות ובגובה של 100 ק"מ, החללית התנתקה מהטיל.

03:45: החללית בראשית שוגרה בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully