וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מס' 1 בבל"ד: "ההמנון הפלסטיני? מי שזה צורם לו שייקח כדורים"

4.2.2019 / 16:17

שנתיים אחרי ששימש מזכ"ל המפלגה, מטאנס שחאדה יירש את מקומו של ג'מאל זחאלקה בהנהגה. חודשיים לפני הבחירות הוא מבטיח רוח צעירה ורעננה במפלגה, אך מבהיר כי רוחה לא תשתנה: "נייצג את האוכלוסיה הפלסטינית המדוכאת". על התפלגות טיבי: "טעות גדולה"

צילום: יואב איתיאל, עריכה: איתי עמרם

"זו לא הייתה הפתעה, אבל בהחלט ישנה התרגשות" - כך תיאר מטאנס שחאדה לוואלה! NEWS את בחירתו בשבת למקום הראשון ברשימת מפלגת בל"ד לכנסת בתום מאבק צמוד. הוא מתעקש להתנער מגינונים ומתיאורים מופלגים כמו "כוכב עולה" ו"מטאור". "לא 'כוכב' ולא 'עולה'", קבע בנחרצות. "אני מזכיר המפלגה, אני במפלגה כבר הרבה שנים. יש מי שאומר שהבחירה לא הייתה צפויה, אבל חלק אחר יגיד שדוקא כן".

שחאדה, דוקטור למדעי המדינה, תפס בשבת האחרונה את מקומו של ח"כ ג'מאל זחאלקה בן ה-64 שנמנה עם מייסדי בל"ד, יחד עם עזמי בשארה. האחרון נמלט מישראל לאחר שנחשד בריגול ובסיוע לחיזבאללה במהלך מלחמת לבנון השנייה ושוהה כיום בקטאר. זחאלקה, שנותר בשטח מאז ומשמש יו"ר המפלגה, הודיע שלא ייתמודד ופינה את מקומו ברשימת המפלגה לכנסת ה-21. זה שנתיים וחצי שחאדה מכהן כמזכ"ל בל"ד. "אני ממנהיגי המפלגה - הדור השני", הסביר.

מטאנס הוא בן 46, ערבי נוצרי יליד נצרת שנישא לפני כ-20 שנה לנוצרייה מעוספיא, עובדת סוציאלית במקצועה, וכיום הם מתגוררים ביישוב. יש להם שלושה ילדים, בני 18 ו-17 ובת 12. את הילדים שלחו לבתי ספר בחיפה.

בחירות 2019 - סיקור מיוחד בוואלה! NEWS:
רובה סער: האיום המדומה בקרב ההישרדות של נתניהו
"לעצב מחדש את דרישות הערבים": בל"ד בחרה את נציגיה לכנסת
מועצת חד"ש בחרה: איימן עודה יעמוד בראש המפלגה בבחירות לכנסת

יו"ר בל"ד, ד"ר מטאנס שחאדה 4 בפברואר 2019. שלומי גבאי
לא כוכב עולה. שחאדה/שלומי גבאי

עד שקיבל עליו את התפקיד בבל"ד, עבר שחאדה כחוקר במכון "מדה אל-כרמל" - מרכז ערבי למחקר חברתי יישומי של עמותה שהוקמה בשנת 2000 ועוסקת במחקר ומדיניות לגבי ערביי ישראל והפלסטינים. את הדוקטורט שלו במדעי המדינה עשה שחאדה באוניברסיטה העברית בירושלים. "גרתי בירושלים ארבע שנים, במעונות", סיפר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר

המפלגה תתרענן

בימים שאחרי השינוי בצמרת, שחאדה משיב לכל מי ששואל כיצד תיראה המפלגה בראשותו, ואם יחול שינוי במפלגה שהנהיגו בשארה וזחאלקה. "שזה יהיה ברור, אנחנו דבקים במצע הפוליטי שלנו", הדגיש. "מדינת כל אזרחיה, זכויות לפלסטינים בישראל, אוטונומיה תרבותית, מיסוד החברה הפלסטינית בישראל וכמובן סיום הכיבוש והקמת מדינה פלסטינית. זה לא יהיה שונה. כמובן שכל אחד מביא את האופי והסגנון שלו בהנהגה, בניהול, בהתייחסות או בתקשורת".

"עד כה הייתי מנהיג המפלגה פנימה, ועכשיו זה ייתבטא פרלמנטרית", המשיך. "אני לא יכול ממש להגדיר את הסגנון שלי, אבל בגדול ברור שאנחנו צריכים להחזיר את השיח הציבורי של בל"ד, זה הדמוקרטי, ההוגן והצודק שיוביל את השיח בקרב הפלסטינים בישראל. נאתגר את האזרחות הישראל. בכלים אזרחיים. אנחנו רוצים אזרחות שווה. שיוויון זכויות מלא".

"המפלגה תהיה יותר צעירה, היא תתרענן", הוא מבטיח. "עברנו כמה משברים בשנים האחרונות ואלה דברים לא פשוטים. על חלק כבר התגברנו ועל השאר נתגבר בהמשך. יש לנו את כוח הרצון ויש לנו את הכוחות ואת ההנהגה להתגבר על הכל".

יו"ר בל"ד, ד"ר מטאנס שחאדה 4 בפברואר 2019. שלומי גבאי
"המפלגה תהיה יותר צעירה". שחאדה/שלומי גבאי
על התפלגות טיבי: "המשותפת זה סיפור הצלחה. הציבור יעניש את מי שמקלקל"

עוד לפני הבחירות, אחד האתגרים המשמעותיים העומד בפני בל"ד והשותפות הנאמנות לרשימה המשותפת הוא פרישתו של אחמד טיבי ומפלגת תע"ל בראשותו, על רקע חילוקי הדעות עם הרשימה לגבי ייצוגם. "אני לא כועס עליו", הבהיר. "הוא קודם כל לא דרש כלום. כלום. לא ישבנו אפילו פעם אחת ועד כה הוא לא אמר מה הוא רוצה. אני מדבר על מבחינת הרכב, מבחינת מספרים, מה הדרישות שלו. אף אחד לא יודע. לא היו שום דרישות 'כמותיות' שונות משאר המפלגות של המשותפת. אפשר לדבר בצורה מסודרת על שולחן המו"מ ואז מחליטים אם מסכימים או לא. אנחנו מעדיפים להמשיך ביחד. אבל אם לא, אז לא. הוא אומר בוא נעשה סקר - אנחנו אומרים יש עוד קריטריונים חוץ מסקרים בנושא".

"המשותפת זה סיפור הצלחה אז הציבור יעניש את מי שמקלקל", הבטיח שחאדה. "זה לא בל"ד ולא חד"ש. המהלך של טיבי הוא טעות גדולה. זה סיכון. זה הימור. לסיים את הקריירה בכישלון? למה? בשביל מה? קריירה פוליטית של 20 ומשהו שנה שהוא חבר כנסת, ואם יפספס ב-500 קולות אז מה עשינו? אז המשותפת הפסידה כמעט שלושה ארבעה מנדטים והוא לא קיבל כלום. הוא אומר שיקבל ארבעה מנדטים ורוצה לקחת את הסיכון? אז בבקשה. אם הוא כבר החליט אז מה הוא רוצה מאיתנו?".

מליאת הכנסת 26 בדצמבר 2018. ראובן קסטרו
"מה הוא רוצה מאיתנו?". ח"כ טיבי בכנסת/ראובן קסטרו

בינתיים, עם או בלי טיבי, בל"ד ממשיכה בדרכה, שרבים בישראל רואים כשנויה במחלוקת, בלשון המעטה. הוועידה לבחירת הרשימה לכנסת נפתחה בנאום מפודיום מעוטר בדגל פלסטין ובשירת ההמנון הפלסטיני. "מה רוצים? שנשמיע את התקווה? מי שזה צורם לו יכול לקחת כדורים", אמר שחאדה. "הרי מה אנחנו? בכל מדינת ישראל מתייחסים אלינו כפלסטינים. זה כי אנחנו באמת פלסטינים, זה לא סוד. אז למה אתם מופתעים כל פעם מחדש לגלות שאנחנו פלסטינים? זה חלק מהתרבות שלנו והזהות שלנו. וכך גם הדגל וההמנון. הדגל הישראלי לא מייצג אותי. ההמנון לא מייצג אותי. הרי על זה אנחנו מדברים".

"על זה אנחנו אומרים שאנחנו חיים במצב קשה מאוד", הוסיף שחאדה. "אנחנו בהתנגשויות יומיומית להיות בכנסת הישראלית ולייצג את האוכלוסיה הפלסטינית המדוכאת. לפעול לפי כללי המשחק של עריצות הרוב קובעת. המרחב הדמוקרטי הולך ונסגר ושם אנחנו עובדים. זה נעשה יותר ויותר קשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully