וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השופט חשף: ממצא ה-DNA - הראיה המרכזית בפרשת הטרור היהודי

בית המשפט האריך את מעצרו של הנער, החשוד במרכזי בפרשה, ומחר צפויה הפרקליטות להגיש נגדו כתב אישום. בהחלטה נחשף כי הראיה המרכזית בפרשת רצח עאישה א-ראבי היא ה-DNA שנמצא על האבן שגרמה למותה

צילום: ניב אהרונסון, עריכה: איתי עמרם

שופט בית משפט השלום בראשון לציון גיא אבנון חשף היום (רביעי) כי הראיה המרכזית בפרשת הטרור היהודי היא ה-DNA שנמצא על האבן שגרמה למותה של עאישה א-ראבי. בהחלטתו כתב השופט כי "הקטין מסר גרסה אשר יש בה לכאורה, ליתן הסבר מסוים לראיה המרכזית שנאספה בתיק, ממצאי דנ"א על גבי האבן שגרמה למותה של המנוחה".

הפרט החדש נחשף בעת במקביל להארכת מעצרו של צ', החשוד המרכזי ברצח א-ראבי, תושבת בדיא ואם לתשעה ילדים. הצעיר עצור מזה שלושה שבועות וחצי, ובשבוע שעבר הוגשה נגדו הצהרת תובע, אך התיק הוחזר להשלמות חקירה במשטרה ומחר צפויה הפרקליטות להגיש כתב אישום.

השופט אבנון ציין בהחלטה כי לאורך כל החקירות נמנע החשוד מלשתף פעולה עם החוקרים, התנהלות "שהיה בה כדי להפוך את החקירה למורכבת ומסובכת יותר, מה שהצריך פרק זמן ממושך יותר בו החשוד היה נתון במעצר".

עם זאת, לאחר הגשת הצהרת התובע שהוגשה בשבוע שעבר, ביקש החשוד למסור את גרסתו, ולכן לא הוגש עדיין כתב אישום. הפרקליטות והמשטרה "פעלו באופן הגון ביותר, וחרף העובדה שהקטין נמנע במשך כל חקירותיו ממסירת גרסה, אפשרו לו לקיים חקירה נוספת, לאחר שהוגשה הצהרת תובע", כתב. החשוד מסר הסבר לכך שהדנ"א שלו נמצא על האבן, ובעקבות זאת בוצעו פעולות חקירה נוספות כדי לבחון את גרסתו.

לקריאה נוספת בנושא:
שריפת דגל וכיתוב "מוות לציונים": פרשת הטרור היהודי נחשפת
פרשת הטרור היהודי: הצהרת תובע הוגשה נגד הנער החשוד ברצח
פרשת הטרור היהודי: השרה שקד נפגשה עם משפחות הנערים שנעצרו

הארכת מעצר לקטין שרצח את עאישה א-ראבי, השלום, ראשל"צ, 23 בינואר 2018. ניב אהרונסון
הארכת מעצרו של הנער החשוד המרכזי בטרור יהודי, היום/ניב אהרונסון

היום הוגשה הצהרת תובע נוספת. "בתחילת הדיון סברתי כי יש בגרסתו של הקטין לפעור פער משמעותי בתשתית הראייתית הלכאורית, פער אשר מצדיק דחיית בקשת המדינה ושחרורו של הקטין לחלופת מעצר", כתב אבנון, אך לאחר שבחן את תשובת המדינה ומסמכים נוספים "מצאתי כי לעת הנוכחית אין שינוי ממשי בשאלת קיומה של תשתית ראייתית לכאורתית", ומצדיקה אפשרות להגשת כתב אישום ובקשה למעצר עד תום ההליכים. "שיקול הדעת בשלב זה, מרגע החלטת בית המשפט, נתון לפתחה של הפרקליטות, אשר תשקול ותחליט האם להגיש כתב אישום".

עורך דינו של הקטין, עדי קידר מארגון חוננו מסר "אם אתם זוכרים לפני מספר ימים אמרתי וכיוונתי לכיוון הפרקליטות, לשם כיוונתי כשאמרתי שהיד תרעד והיא צריכה לרעוד. היום אני חושב שההחלטה של בית המשפט מלמדת שגם היד של בית המשפט רועדת, והוא רומז ברמז עבה לפרקליטות שעדין שיקול הדעת נתון לה, ולמרות שהיא הציגה תשתית מסוימת שמאפשרת הגשת כתב אישום, אני רואה בכך החלטה טכנית, לאור טיב ההליך של הצהרת תובע, ובמקרה הזה הצהרת תובע שניה, שזה סוג של תקדים שלא זכור לנו שנים רבות".

קידר הוסיף כי "לטעמנו המציאות שתהיה לאחר הגשת כתב האישום תהיה מציאות בלתי אפשרית. אני חושב שהתיק הזה, אם הוא ילך לכיוון הקטין הזה, יווצר מצב שבו התיק הזה לא יפוענח, ויימשכו פה מספר שנים לא מבוטלות שבעצם כל הנוגעים בדבר יטילו ספק באשמת הקטין, ומי שיסבול בכל התקופה הזו זה דווקא הוא".

עוד באותו נושא

חשוד ברצח, יואשם רק בהריגה? רגע ההכרעה של פרשת הטרור היהודי

לכתבה המלאה

הממצאים האנטי-ציוניים והביקורת על השב"כ

בהודעת המשטרה נכתב כי בתום החקירה הועברו החומרים לעיון ולהחלטת פרקליטות מחוז מרכז, וכי ההצהרה מייחסת לו "עבירות ביטחון חמורות". לצ' יוחס חשד לרצח על ידי המשטרה, אך הוא צפוי להיות מואשם בהריגה, בדומה למקרה של אלכסנדר לבלוביץ שנרצח בפיגוע בארמון הנציב בירושלים ב-2015, אז יידו תושבי מזרח ירושלים אבנים לעבר רכבו והוא איבד שליטה על הרכב ונהרג. הפרקליטות הגישה נגדם כתב אישום בגין הריגה וגרימת חבלה חמורה.

אביו של הנער העצור כתב במכתב פתוח לציבור כי "התחושה היא כי המחלקה היהודית מתקשה לרדת מהעץ עליו היא טיפסה, ולהודות כי הנערים נעצרו מעצר שווא. אנו כהורים מאוד מודאגים מניסיונם של החוקרים לחפש חלקיקי ראיות ולרקום עלילה כנגד בננו, העלולה להיגרר לשנים של מעצרים ומאבק משפטי קשה. נדמה כי אין כאן רצון לבירור האמת, אלא רק רצון להשיג אשמים בכל מחיר על מנת לשמור על כבודה של המחלקה היהודית בשב"כ, תוך רמיסת חירותו של קטין תמים וחף מפשע, ופגיעה בכל משפחתו וסביבתו". לבסוף, קרא האב למנהיגי ציבור לעזור לו להיאבק למען שחרור בנו.

עו"ד אמיר ברכה מארגון חוננו אמר כי "השופט הורה לפרקליטות לשקול לעומק את שאלת הגשת כתב האישום. שכן כתב אישום בעבירה כה חמורה כשעוצמת הראיות כה קלושה עלולה להסב נזק בלתי הפיך לקטין ולמשפחתו. אני מנצל את הבמה מכאן ופונה לפרקליטות - אל נא תהי ידכם קלה על ההדק שכן מדובר בחיים ומוות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האבן פגעה בראשה וגרמה למותה. עאישה א-ראבי/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפיגוע הוכרז כ''טרור יהודי'' אירע בערב יום שישי, בו עאישה א-ראבי נרצחה לאחר שזרקו אבנים על רכבה עבר הרכב שבו נסעה א-ראבי יחד עם בעלה ובתה לכיוון ביתם, בכביש 60, סמוך להתנחלות רחלים. לטענת השב''כ, במהלך החקירה נתפסו ממצאים המלמדים על מאפייניהם האנטי-ציוניים והקיצוניים וכן על מסוכנותם של הנערים בני הישיבה ''פרי הארץ'' ברחלים שנעצרו בחשד למעורבותם בפיגוע. לטענת השב''כ, המאפיינים באו לידי ביטוי בפעולות ואמירות קשות נגד מדינת ישראל וסמליה, בהם סרטון המתעד שריפה של דגל ישראל ודגל ישראל עליו הכתובת ''מוות לציונים'' לצד איור של צלב קרס.

מיד אחרי פיגוע האבנים שאירע בשישי בערב, נפתחה חקירה על ידי המפלג לפשיעה לאומנית במחוז ש"י והמחלקה היהודית בשב"כ. המשטרה והשב"כ את צ' ושני תלמידים נוספים בישיבה בחשד למעורבות ברצח. כשבוע לאחר מעצרם נעצרו שני תלמידים נוספים. כעבור עשרה ימים הוחלט לשחרר למעצר בית ארבעה חשודים.

(עדכון ראשון: 13:56)

הוריו של הקטין העצור בפרשת הטרור היהודי רגע לפני תחילת הדיון בהארכת מעצרו, שלום ראשל"צ  20 בינואר 2019. ראובן קסטרו
נעצרו מעצר שווא. הוריו של הנער העצור, שלשום/ראובן קסטרו
רחלים, 30 בדצמבר 2018. רוני כנפו
החשודים הם תלמידי ישיבת "פרי הארץ". רחלים/רוני כנפו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully