וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אימון באישור המפקד בקור "אפס": מחדל מות הלוחם - שלב אחר שלב

8.1.2019 / 9:54

מצוידים בעשרות ק"ג של ציוד ובמוטיבציה להוכיח את עצמם, יצאו חיילי צנחנים לבוחן מסכם מסלול בגליל. לפי הקריטריונים שקבע הצבא התאפשר האימון למרות תנאי הקור והסערה, ולמרות שהמפקד קרא לחיילים לשוב לפני שהאימון הסתיים - אביתר יוספי לא חזר, ומצא את מותו בנחל

צילום: דוברות כבאות והצלה, שלומי גבאי, עריכה: תומר לוי

35 חיילי מסלול של גדוד הסיור בחטיבת הצנחנים החלו שלשום (ראשון) בשעה 20:00 ניווט בדד באזור נחל חילזון הסמוך לכרמיאל במסגרת בוחן מסכם מסלול. זהו ניווט שבו כל לוחם נדרש למקסם את יכולותיו האישיות כדי לעמוד בניווט המורכב ולעבור שלב חשוב ביותר בדרך לסיום המסלול כלוחם בגדוד הסיור של חטיבת הצנחנים - חוד החנית של החטיבה.

הלוחמים, מלאי מוטיבציה לעמוד באתגר, נשאו כל אחד עשרות ק"ג של ציוד קשר ומכשיר משיב מקום כדי שמפקדיהם יוכלו לאתר אותם בכל זמן נתון. למרות שהדיווחים בכלי התקשורת הגדירו את מזג האוויר ברחבי ישראל כ"חריג", נקבעה דרגת הקור לפי צה"ל כ"אפס", ולפי הקריטריונים והפקודות שקבע הצבא היא אפשרה את האימון למרות תנאי הקור.

עוד בנושא:
איבד אחיזה בחבל - ונפל לנחל הגועש: תחקיר מות החייל באימון

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אביתר יוספי, מעד לנחל ונסחף/מערכת וואלה!, צילום מסך

לצורך אימון ניווט בדד הוקמו בשטח שני חדרי פיקוד קדמי (חפ"ק) של מפקד הפלוגה וסגנו. סמוך לשעה 2:00 הועברו הנחיות בקשר לחיילים בשטח בנוגע לאופן הניווט על רקע תנאי מזג האוויר, וסמוך לשעה 04:00 החליט מפקד הפלוגה להודיע לכלל הלוחמים, עוד בטרם הסתיים הניווט, להגיע לנקודת כינוס.

החיילים החלו לצעוד לעבר הנקודה כשהם חוברים בדרך כל אחד בהתאם למיקומו. ניתן להעריך כי ההחלטה של מפקד הפלוגה להחזיר את החיילים הושפעה מתנאי מזג האוויר.

כעבור שעה ועשרים דקות מהפקודה להגיע לנקודת הכינוס, סמוך לשעה 5:20, התקבל הדיווח בחפ"ק כי אחד מהחיילים נעלם לאחר שניסה לחצות את הנחל, וחברו ניסה לחלצו. מהתחקור הראשוני בשטח התברר כי אחד החיילים חצה את הנחל, ואחריו ניסה לעשות זאת גם סמל אביתר יוספי, אך הוא החליק. החייל השליך לעבר חברו את החבל האישי, אך יוספי לא הצליח לאחוז בו, ונסחף בזרם הנחל שהשתנה במהירות.

עוד באותו נושא

"חברותי ונעים הליכות": אביתר נסחף באימון צבאי בגליל - וטבע למוות

לכתבה המלאה
הניווט שהסתיים בטרגדיה- שלב אחר שלב. עיבוד תמונה
הניווט שהסתיים בטרגדיה- שלב אחר שלב/עיבוד תמונה

עשרות הלוחמים והמפקדים התכנסו במהירות סביב נקודת הנפילה והחלו לסרוק את השטח תחת החושך והקור העז. סמוך לשעה 7:00 בבוקר אותר יוספי במורד הנחל, ורופא קבע לאחר מכן את מותו. שני חיילים שהשתתפו בחיפושים סבלו ממכות קור והם פונו לבית החולים רמב"ם שבחיפה כשמצבם מוגדר קל - עדות לטמפרטורה הנמוכה בשטח.

מפקד פיקוד המרכז, האלוף נדב פדן, מינה צוות מומחים בראשות אל"מ אורן שמחה לבדיקת נסיבות האירוע במקביל לחקירת מצ"ח והתחקיר המבצעי. אל"מ שמחה, בעבר קצין ביחידה מובחרת ומפקד גדוד הסיור של חטיבת הנח"ל, יידרש בתחקיר לבחון את הניווט ממספר רב של היבטים, דרך כל שרשרת האישורים שקדמה לניווט בשטח.

חייל נסחף בנחל חילזון מאמצי איתורו. אלי אשכנזי, אתר רשמי
נחל חילזון, אתמול/אתר רשמי, אלי אשכנזי

לדברי גורמים רשמיים, מפקד חטיבת הצנחנים אישר את תיק הניווט לפני כמה שבועות, אך לא אושרה בו חציית נחל. צוות המומחים יידרש לבחון האם בוצע סיור מקדים בשטח, ובהתאם אליו הועברו הנחיות למפקדים ולחיילים, ומה היה שיקול הדעת שהנחה על המשך המשימה. עוד יידרשו לבחון המומחים אילו הנחיות בוצעו בשטח לפני הניווט בתחום הקשר, פינוי ורפואה, כולל תדריך הבטיחות לחיילים.

כמו כן, ייבדק כיצד פעלו הכוחות מהרגע שהתקבל הדיווח על נפילת החייל אל הנחל ועד לרגע איתורו.

עדיין לא ידועים כל הפרטים, שנמצאים תחת חקירת מצ"ח, בדיקת ועדת המומחים והתחקיר המבצעי. לאור התוצאות הטראגיות של הניווט, זרוע היבשה של צה"ל חייבת לבחון את ניווט הבדד ואת תחום הניווט בכלל, שנועד לאמן את לוחמי צה"ל קרוב לשדה הקרב, כדי למנוע מקרים דומים בעתיד.

מאמצים לאיתור הלוחם שנפל לנחל חילזון ונסחף. דוברות כיבוי צפון, אתר רשמי
מאמצי איתור הלוחם, אתמול/אתר רשמי, דוברות כיבוי צפון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully