וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שרתי את ההמנון הגרמני במשחק כדורגל ופחדתי לספר להורים שלי"

31.12.2018 / 0:00

אסף כחולי הוא זמר ישראלי שמצליח בגרמניה עם להקת אדורו. הוא הופיע עם ברברה סטרייסנד, קיבל מחמאה מקנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, לא סיפר להוריו כשהוזמן לשיר את ההמנון הלאומי הגרמני במשחק כדורגל, ולא דיבר עם חבר בלהקתו במשך שלוש שנים. ריאיון

יח"צ - חד פעמי

הוא שר ב-4 שפות, עבד עם 3 מפיקים בינלאומיים (איטלקי, תאילנדי וגרמני) באלבום הסולו החדש שלו, ומחלק את חייו ואת הקריירה שלו בין 2 מדינות - ישראל וגרמניה. אין פלא אם כן, שזמר הטנור אסף כחולי אותגר בעניין זהותו. "רוב הקריירה שלי בגרמניה, ובסופו של דבר כשאתה מבלה יותר זמן שם אתה מפתח זהות מקומית", אומר כחולי בן ה-43, שזכה להצלחה מרשימה בגרמניה, כחבר באנסמבל קולי בסגנון קלאסי-פופולרי בשם אדורו (ADORO). "אני דובר גרמנית, ורוצה להתערבב במקום. פתאום נהייתי גרמני בהתייחסות שלי, בנימוסים שלי, בשיטת העבודה שלי ואפילו במבטא שלי קצת".

"עד שפתאום הגעתי לגיל 40, ושאלתי את עצמי איפה אני רוצה להזדקן", מוסיף כחולי, "הבנתי שזהותי הישראלית חזקה ממני, אז חזרתי לכאן. השמש, המנטליות והשפה עושים לי טוב. אז כיף לי ליצור כאן. כיום האמצעים הטכנולוגיים מחברים אותך לכל העולם. אני חי על קו תל אביב ברלין, והמרחק בין שני המקומות כל כך הצטמצם בשנים האחרונות, כך שאף אחד לא באמת יורד מהארץ, אנשים פשוט בונים לעצמם עוד בסיס בברלין. כשגרתי בגרמניה הייתי בקשר נון סטופ עם הארץ. כשהוצאתי את האלבום 'ברלין תל אביב' שרתי גם בשפת אמי. באלבום החדש, בגרסת הכיסוי שלי באיטלקית לשיר 'נגן' של דנה ברגר, למשל, אני מתחבר לזהות הישראלית שלי. דנה ברגר שמעה ומאוד אהבה. היא אמרה שהיא רוצה להקליט את זה כדואט איתי, חצי בעברית וחצי באיטלקית, או באיטלקית בלבד".

אסף כחולי. יח"צ,
דנה ברגר התלהבה. אסף כחולי/יח"צ

בשנת 2009 להקתו שרה את ההמנון הלאומי הגרמני במשחק כדורגל של נבחרת גרמניה. "כישראלי שחלק ממשפחתו נספתה בשואה, זה הרגיש לי מוזר", אומר כחולי. "עמדנו במגרש כדורגל ענק ואני חשוב לעצמי: ווט דה פאק? מה אני שר את ההמנון הגרמני? זה לא היה בחוזה. זה קשור בזהות. זה היה מוזר, כי אני לא גרמני, אז למה אני שר את ההמנון הגרמני? לקח לי זמן לסדר את הרגשות שלי. להורים שלי לא סיפרתי על הכוונה לשיר את ההמנון הגרמני. אבל אי אפשר לחיות את העבר כשאתה חי שם. אני חי את גרמניה החדשה. אומר בהופעות שאני ישראלי והקהל מקבל את זה באהבה. לקח לי זמן לקבל את הביטחון שיש לסטטוס הזה של להיות ישראלי בגרמניה, כי עדיין יש אנשים ששואלים אם יש שם אנטישמים, ואני אומר - העולם גדול, תמיד יהיו אנשים שבעד ויהיו אנשים שנגד. המוזיקה מקרבת ומחברת את הלבבות, כשפה בינלאומית".

כבר בגיל 12 אסף כחולי דובב את דמותו של בובי בסדרה "היי! בינבה", ובהמשך דובב גם את דמותו של סניף בסדרה "המומינים". בבגרותו הוציא תואר ראשון בשירה ובאמנויות הבמה מהאקדמיה למוזיקה באוניברסיטת תל אביב. בגיל 27 עבר לברלין, ומאז 2007 הוא פועל בהרכב אדורו (שמנה תחילה חמישה גברים, והצטמצם מאז לרביעייה) שמשלב בין יצירות קלאסיות, שאנסון צרפתי ומוזיקה פופולרית מהמאה ה-20. ההרכב הוציא עשרה אלבומים, רובם בשלוחות הגרמנית של סוני ויוניברסל וזכה למכירות נאות בגרמניה ובאוסטריה. הוא קיים מאות הופעות באירופה, כולל הופעה עם ברברה סטרייסנד בהיכל O2 בברלין, הופעה בשער ברנדנבורג בגרמניה, לציון 20 שנה לנפילת חומת ברלין, והופעה עם הזמרת קת'רין ג'נקינס ברויאל אלברט הול בלונדון. בנוסף, ההרכב היה מועמד שבע פעמים לפרס האקו, ה"גראמי" של גרמניה.

עוד באותו נושא

"התנאי של קשת: ארז טל ינחה את האירוויזיון בתמורה לעונה נוספת לכוכב הבא"

לכתבה המלאה

בשנת 2016 כחולי חזר לישראל ומאז הוא חי על קו תל אביב ברלין. באותה תקופה יצר אלבום סולו בשם "ברלין - תל אביב" בו הוא שר בארבע שפות. לפני חודש כחולי הוציא את אלבום הסולו השני שלו, "Amore" שמו, שהושק בישראל ובגרמניה במקביל. כחולי מבצע בו קלאסיקות מוכרות בעיבודים תזמורתיים מלאים, כולל גרסה באיטלקית לשיר "נגן" של דנה ברגר, גרסת כיסוי לשיר "La Forza", שייצג השנה את אסטוניה באירוויזיון וזכה במקום השישי, וגרסת כיסוי נוספת לשיר "Bella Ciao", המזוהה עם תוכנית הטלוויזיה "בית הנייר".

לפני חמש וחצי שנים, להקתך הופיעה עם ברברה סטרייסנד האגדית בהופעתה בגרמניה בביצוע משותף לשיר "Make our garden grow". איך זה הרגיש?

"מדהים. היא יצאה לסיבוב הופעות בגרמניה, חיפשה זמרים והגיעה ללהקת אדורו, שקסמה לה. בחזרה הגנרלית היא נכנסה ושאלה: 'מי כאן הישראלי?', לחצה לי את ידי, ואמרה שלום בעברית. היתה חוויה מדהימה. היא הודתה לנו מאוד על הבמה. גדלתי על ברברה סטרייסנד, על סרטה 'מצחיקונת' ועל האלבומים הראשונים שלה שהם פנינים. אני מתחבר אליה מאוד".

מפגש בלתי נשכח נוסף עם דמות מוכרת מאוד אחרת אירע כשהופיע עם אדורו בשער ברנדנבורג בגרמניה לציון 20 שנה לנפילת חומת ברלין. "שרנו את השיר שנקרא 'חופש', ובקהל ישבו מנהיגי העולם, ובהם גורבצ'וב, הילרי קלינטון ואנגלה מרקל, שלחצה לי את היד ואמרה לי שהבנות במשרד שלה אוהבת את הלהקה שלי, אדורו".

להקת אדורו (ADORO). יח"צ,
להקת אדורו/יח"צ

הופתעתי לשמוע כי בלהקת אדורו, אחד מחברי הלהקה לא החליף איתך מילה במשך כשלוש שנים. האמנם?

"זה נכון, הוא כבר לא איתנו, ומאז שעזב הצטמצמנו מחמישה לארבעה. כולנו הגענו ל'בוי בנד' הזה כאנשים בוגרים, שמאחורינו ניסיון בימתי והמון ביטחון. הוא היה מבוגר מאיתנו, ורצה המון פוקוס לעצמו. הוא לא מאותם אנשים שהבין שהוא הגיע לאנסמבל. שנינו היינו הטנורים של הלהקה ונוצרה מתיחות, למרות שקברתי את האגו שלי. למרות הכל, אני אוהב ומכבד אותו".

ונקנח בשאלה החשובה מכולן: היה מי שאמר בהומור שקשה לסמוך על זמרי אופרה שאינם שמנים. כזמר אופרה רזה וחתיך, לתגובתך אודה.

צוחק. "היתה תקופה שזמרי אופרה היו עבי בשר. היום יש זמרי אופרה מכל הסוגים. בתקופה הזאת דורשים מהם שיתאימו לתפקיד שלהם. האופרה היא גם חיצונית, זה חלק מהעניין. אם אתה מגלם נסיך, תיראה נסיך, ולא כמו דובון".

אלבום הסולו החדש של אסף כחולי, "Amore", ניתן לרכישה כאן

אסף כחולי. יח"צ,
אסף כחולי/יח"צ
  • עוד באותו נושא:
  • ברלין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully