וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הכריזה על תחילת החזרת כוחותיה מסוריה

הבית הלבן הודיע על תחילת שלב חדש בקמפיין חרף התנגדות הפנטגון מחשש להתאוששות הארגון והתבססות איראן. "הבסנו את דאעש", אמר טראמפ. גורם אמריקני: הנסיגה - בתוך 3 חודשים. הכורדים, שחוששים מארדואן, זועמים, אך ברוסיה מברכים. נתניהו: נדע להגן על עצמו

ראש הממשלה מגיב להחלטת ארצות הברית לסגת מסוריה/צילום: לשכת העיתונות הממשלתית

הבית הלבן הודיע אמש (רביעי) כי החלה החזרת כוחות מסוריה כחלק מהמעבר לשלב הבא בקמפיין נגד דאעש, אחרי שאיבד את הרוב המכריע של השטח שכבש בשנים האחרונות. לא נמסר אם כל 2,000 החיילים יעזבו, ואם כן מתי, אך גורם אמריקני ציין כי הכוחות צפויים לסגת בתוך שלושה חודשים. גורם אחר אמר לרויטרס כי לוח הזמנים עשוי להיות מהיר יותר. הכורדים, שבהם תומכת הקואליציה האמריקנית מהאוויר, הגיבו בזעם למהלך בצל איומי טורקיה לצאת למבצע חדש נגדם.

לפי הדיווחים בכלי תקשורת בארצות הברית, הפנטגון ניסה לשכנע את טראמפ להשאיר נוכחות צבאית ארוכת טווח בסוריה כדי למנוע מדאעש להתבסס מחדש וכן להצר את צעדיהן של רוסיה ושל איראן בסוריה. השתיים, שתומכות במשטרו של בשאר אסד, ראו בנוכחות האמריקנית שהחלה ב-2015, "כיבוש זר". מוסקבה בירכה על הודעת וושינגטון ואמרה כי היא יוצרת הזדמנויות להסדר פוליטי לסיום המלחמה הממושכת.

בחודשים האחרונים שינה נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ את דעתו בנושא כמה פעמים בשל לחץ בעלות בריתה של מדינתו, בהן ישראל. "הבסנו את דאעש בסוריה, הסיבה היחידה שלי להיות שם", כתב טראמפ בטוויטר לפני הודעת הבית הלבן, מבלי לאשר רשמית את הנסיגה, אחת מהבטחות הבחירות שלו. לפי הודעת הבית הלבן, הפעילות האווירית של הקואליציה הבינלאומית בהובלת ארצות הברית צפויה להימשך.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר ששוחח על כך עם טראמפ בימים האחרונים והדגיש כי ישראל תמשיך להגן על עצמה. ישראל חוששת מהתבססות איראן מעבר לגבול והיא תקפה מאות פעמים בסוריה בשנים האחרונות.

לקריאה נוספת
דיווח: טראמפ מנסה להקים כוח ערבי צבאי שיחליף את ארה"ב בסוריה
טראמפ טרם קיבל החלטה לגבי סוריה; ישוחח עם מיי ומקרון

כוחות אמריקניים נפרסו בצפון סוריה ליד גבול טורקיה כדי למנוע חיכוכים עם הכורדים. רויטרס
כוחות אמריקניים בצפון סוריה/רויטרס

הכוחות הסוריים הדמוקרטיים, המורכבים בעיקר מלוחמים כורדים, נכנסו בימים האחרונים אל העיירה האחרונה שבשליטת דאעש בסוריה, הג'ין. אחד הגורמים האמריקניים אמר לרויטרס כי ארצות הברית התייעצה עם שותפותיה ובעלות בריתה על הנסיגה המתוכננת, אולם בניו יורק טיימס דווח כי בפנטגון ניסו לבלום את הוצאת הכוחות.

הנסיגה מגיעה בזמן שטורקיה מאיימת לפתוח במבצע חדש בסוריה. הכוחות האמריקניים נחשבו לגורם מייצב באזור ונוכחותם הצליחה להגביל במידה מסוימת את פעילותה של טורקיה נגד הכוחות הסוריים הדמוקרטיים.

הברית בין הכוחות הדמוקרטיים לארצות הברית הובילה לתבוסת דאעש בסוריה, אך גרמה למתיחות מול טורקיה, בעלת בריתה בנאט"ו. היא רואה במיליציה הכורדית, YPG, ארגון טרור המסונף למחתרת הכורדית המנהלת מאבק נגד טורקיה בעשורים האחרונים.

לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, הכורדים רואים בהחלטת ארצות הברית "בגידה". הארגון דיווח כי מפקדים בקואליציה האמריקנית הודיעו על כך התכנית למפקדים בשורות הכוחות הסוריים הדמוקרטיים בימים האחרונים.

עוד באותו נושא

טראמפ מאותת על נסיגה מסוריה, ומותיר את ישראל וסעודיה מול איראן

לכתבה המלאה

טראמפ: הבסנו את דאעש

ההודעה המפתיעה של הבית הלבן גררה ביקורת גם מצד חברי מפלגתו של הנשיא. הסנאטור הרפובליקני הבכיר לינדזי גרהאם, הנחשב לתומך של טראמפ, הזהיר כי "נסיגה של הכוח הצבאי הקטן הנמצא בסוריה תהיה טעות ענקית בסגנון אובמה". לדבריו, "עם כל הכבוד, דאעש לא הובס בסוריה, עיראק, ובהחלט לא מאפגניסטן. הנשיא טראמפ צודק שהוא רוצה להכיל את ההתפשטות האיראני, אך נסיגה של כוחותינו מסוריה עלולה לפגוע במאמץ הזה ולהעמיד את בני בריתנו הכורדים בסיכון. החלטה לסגת גם תתפרש כחיזוק לאיפה של דאעש לחזור".

גם הסנאטור מרקו רוביו ביקר את ההחלטה וכתב: "נסיגה מהירה ומלאה מסוריה היא שגיאה קשה שיש לה השלכות רחבות יותר מאשר המלחמה בדאעש בלבד".

"פגיעה בטרוריסטים בדלנים"
נשיא טורקיה: הצבא יפתח במבצע חדש 
ממזרח לנהר הפרת בסוריה נגד הכורדים. רויטרס
מאיים לצאת למבצע חדש נגד הכורדים. ארדואן בשבוע שעבר/רויטרס

שר ההגנה מאטיס הוא בין הגורמים הסבורים שיש לשמור על הנוכחות האמריקנית בסוריה עד להשגת הסכם שלום סיום המלחמה. "אנחנו לא רוצים להוציא את כוחותינו לפני שהדיפלומטים ישיגו שלום", אמר באפריל. "אתה מנצח בקרב ואז אתה זוכה בשלום".

החשש הוא שדאעש יגביר את מתקפותיו ללא נוכחות ארצות הברית בסוריה והתחזקותו במקרה כזה עשויה להוביל לביקורת נגד טראמפ. הנשיא תקף בעבר את קודמו בתפקיד ברק אובמה על כך שהשיב את החיילים מעיראק, שכוחותיה קרסו מול התקדמות דאעש בקיץ 2014. בשיא כוחו, החזיק הארגון בשליש משטחה של עיראק ושל סוריה. בעיראק מוצבים כ-5,200 חיילים אמריקנים, אך גורמים שיעיים המקורבים לאיראן קוראים לנסיגתם.

"לפני חמש שנים, דאעש היה כוח עוצמתי ומסוכן מאוד במזרח התיכון, וכעת הביסה ארצות הברית את הח'ליפות הטריטוריאלית", נכתב בהודעת הבית הלבן. "ניצחונות אלו על דאעש בסוריה לא מאותתים על סיומה של הקואליציה הגלובלית או של הקמפיין. התחלנו בהשבת חיילים אמריקנים הביתה, עם התקדמותנו בשלב הבא של קמפיין זה. ארצות הברית ובנות בריתה מוכנות לתקוף שוב על מנת להגן על האינטרס האמריקני, וימשיכו לעבוד ביחד למניעת טריטוריה, מימון ותמיכה מארגוני אסלאם קיצוניים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת בכנסת לקראת דיון מועצת הביטחון של האו"ם, 19 בדצמבר 2018. לשכת העיתונות הממשלתית
נלמד את ההחלטה האמריקנית. נתניהו, היום/לשכת העיתונות הממשלתית

בישראל הגיבו בזהירות להודעת הבית הלבן. "הממשל האמריקני אמר לי שזוהי כוונת הנשיא להוציא את כוחותיהם מסוריה", אמר נתניהו. "הם הבהירו שיש להם דרכים אחרות להביא לידי ביטוי את השפעתם בזירה. זוהי כמובן החלטה אמריקנית. אנחנו נלמד את לוחות הזמנים שלה וכמובן את ההשלכות לגבינו". לדבריו, "בכל מקרה אנחנו נדאג לשמור על ביטחון ישראל ולהגן על עצמנו מהזירה הזאת".

שר החינוך וחבר הקבינט נפתלי בנט הדגיש כי "מדינת ישראל תמיד הגנה על עצמה בכוחות עצמה, וכך תעשה גם עתה. ארצות הברית היא בת הברית החשובה של ישראל ואנו מכבדים את החלטת הנשיא להוציא את כוחות הצבא האמריקני מסוריה. מעולם לא ביקשנו ולא נבקש שתשלח חיילים שלה להגן על אזרחי ישראל. הברית עם ארצות הברית תמשיך לבצר את עוצמתנו הלאומית".

גם בריטניה הגיבה הלילה להודעה על הסגת הכוחות האמריקנית מסוריה וטענה כי ארגון דאעש נותר בגדר איום גם אם הוא כבר לא מחזיק בטריטוריה. "יש עוד דברים רבים לעשות", נמסר בהודעה מטעם משרד החוץ הבריטי, "כפי שהבהירה ארה"ב, ההתפתחויות בסוריה לא מסמלות את סופה של הקואליציה או הקמפיין. אנחנו נמשיך לעבוד יחד עם חברי הקואליציה".

(עדכון ראשון: 15:46)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully