וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שחר חסון: כך הפך שחר פיבן לשחקן הרכב קבוע במכבי תל אביב

14.12.2018 / 14:00

מאז שעלה לארץ בגיל 6 עם אמו, שחר פיבן התמודד עם אתגרים ועשה דרך ארוכה עד להרכב מכבי תל אביב. עמיר תורג'מן ("יש לו את כל המרכיבים שצריך בלם בליגת העל") האמין בו, איביץ' נתן צ'אנס גם אחרי הטעות בבאר שבע והצהובים הרוויחו סלע במרכז ההגנה. הרצוג, לתשומת לבך

צילום ועריכה: קובי אליהו

כמעט באותו הרגע שלחו עמיר תורג'מן וארז בלפר הודעות וואטסאפ לחניך שלהם לשעבר, שחר פיבן. הפועל באר שבע ומכבי תל אביב סיימו בדיוק בתיקו 1:1 בטרנר, הרבה לפני שמכבי תל אביב פתחה פער עצום על יריבתה בשש השנים האחרונות. "אני חושב שעמיר ואני ישבנו מול המסך באותו ערב והלב שלנו דפק בעוצמה בגלל שחר", משחזר בלפר, שעובד לצדו של תורג'מן כבר כמה שנים. "את שחר אימנו בנוער של מכבי תל אביב, בבוגרים של בית"ר תל אביב/רמלה וכמובן בחצי העונה שעברה באשדוד, כשהבאנו אותו בזמן שרבים הרימו גבה. באותו ערב בתחילת העונה בבאר שבע זה היה המשחק הראשון של שחר בליגה ודווקא בטרנר המאיים".

פיבן, 23, פתח רע עם כמה מסירות לא מדויקות, ואז הפסיד כדור לג'ון אוגו. רבים נפלו מול הגרזן הניגרי מבאר שבע, אבל כשאתה בחור צעיר בהופעת בכורה בליגה, אנשים לא שוכחים. אוגו דהר וכבש מול ראיקוביץ', ונראה היה ששוב באר שבע תגלה עליונות ותנצח. אייל גולסה הישווה במחצית השנייה ופיבן דאג לשמור על השער של מכבי תל אביב מאחור.

"כתבנו לו, גם עמיר וגם אני, עד כמה אנחנו גאים בו על ההופעה שלו", מתאר בלפר. "אם היה משהו שממנו פחדתי בהיבט של שחר, זה נושא הביטחון העצמי. זה לא ילד שגדל בסביבה שכל היום הגנה ותמכה, בעבר כבר ראיתי איך הוא נשבר. ראיתי איך הוא זומן פעם מבית"ר תל אביב/רמלה לנבחרת האולימפית לשני משחקים בהם הוא לא שותף דקה וחזר עם פרצוף נפול של מישהו שרוצה אוטוטו לגמור עם כדורגל. אמרתי לו: 'שחר, אתה אחד מ-22 השחקנים הצעירים הטובים בארץ בעיני המאמן האולימפי. על מה אתה מוריד את הראש ומתבאס?' כשראיתי את הטעות שלו בטרנר מול אוגו פחדתי שזה ירסק אותו. פחדתי שאיביץ' יוציא אותו בהפסקה, אבל זה היה הערב שהפך אותו לגבר אמיתי, כי הוא המשיך את המשחק עד הסוף והיה מצוין במחצית השנייה. זה היה הלילה בו הוא הפך לשחקן לגיטימי במכבי תל אביב הגדולה".

עוד בנושא

איביץ' לשחקניו: שלושת המשחקים הקרובים הם משימה עליונה
דיווח: גנואה מתעניינת בראיקוביץ', מכבי תל אביב מכינה חלופות
זה לא קזינו, זה בית ספר: כך איביץ' ומכבי תל אביב שולטים בליגה

שחר פיבן שחקן מכבי תל אביב חוגג עם מאור קנדיל. ברני ארדוב
כל המרכיבים לסרט קלאסי מבית היוצר של כור ההיתוך הישראלי. שחר פיבן/ברני ארדוב
"כמעט בכל משחק הוא היה אחראי על איזו טעות קשה שלפעמים סידרה שער ליריב. אבל התעקשנו כי עמיר האמין בו"

לשחר פיבן יש את כל המרכיבים לסרט קלאסי מבית היוצר של כור ההיתוך הישראלי. הוא נולד בבירוביג'ן שבמזרח רוסיה ועלה ארצה עם אמו בלבד כשהיה בן 6. ההורים התגרשו עוד קודם ושחר לא ראה יותר את אביו. לכיתה א' נכנס כשאינו יודע מילה בעברית. הוא החל, עם כל הקשיים, לשחק כדורגל, בהתחלה באולמות ובגיל 10 כבר במגרש של הפועל ראשון לציון. יוסי נחמיאס, מגלה כישרונות ממכבי תל אביב, ראה את פיבן באחד המשחקים ונסע עד הבית בראשון לציון כדי לשכנע את האמא לשלוח את הילד למכבי תל אביב. לא היה לה שום דרך לסייע מאחר שהיתה צריכה להיאבק בתלאות היומיום, וכך סודר לפיבן הצעיר טרמפ יומי עם אחד ההורים של חבר שלו לקבוצה שגם הגיע מראשון לציון. כך פילס לעצמו דרך שנה אחרי שנה בתוך המאבקים על ההכרה בקרית שלום. אמא לא היתה פיזית במגרשים. עד היום היא לא מגיעה ומסתפקת בצפייה בטלוויזיה. כדי להקל על המשפחה, סוכם שמכבי תל אביב לא תגבה את דמי ההשתתפות השנתיים בסך של כ-4,000 שקל.

תורג'מן היה המאמן הראשון שלו בקבוצת הנוער. בלפר, כאמור, היה העוזר. "אכלנו בהתחלה הרבה קש כי שחר היה צעיר בגיל ובכל זאת עמיר הלך אתו", משחזר בלפר. "כמעט בכל משחק הוא היה אחראי על איזו טעות קשה שלפעמים סידרה שער ליריב. אבל התעקשנו כי עמיר האמין בו".

תורג'מן מסביר: "האלמנטים החשובים לבלם מבחינתי הם מהירות טובה, טכניקה טובה והבנת משחק. לשחר היה את שלושתם. היה חסר לו קצת גובה, אבל בליגה שלנו אפשר להסתדר גם בלי להיות בלם יותר מדי גבוה, בתנאי שיש לך את המרכיבים שמחפים על כך".

עוד באותו נושא

איביץ' לשחקני מכבי תל אביב: שלושת המשחקים הקרובים הם משימה עליונה

לכתבה המלאה
מאור בוזגלו שחקן הפועל באר שבע (שמאל) מול שחר פיבן שחקן בית"ר תל אביב/רמלה. מגד גוזני
"אכלנו בהתחלה הרבה קש כי שחר היה צעיר". פיבן במדי בית"ר תל אביב/רמלה/מגד גוזני
"אז שחר אמר לי: 'גם ברמלה וגם באשדוד לא הגעתי על סטטוס של בלם ראשון וגם לא שני. אני לא מפחד מתחרות ומהתמודדות'"

כבר בתחילת העונה שעברה פיבן היה קרוב לליגת העל כמושאל ממכבי תל אביב. דודו אברהם שאימן את הפועל רעננה רצה אותו, אבל בלפר, האיש של תורג'מן למשימות מיוחדות, שכנע אותו להישאר איתם בבית"ר תל אביב/רמלה והעריך בפניו שהם עוד יגיעו יחד לליגת העל. בחודש ינואר, כשנפתח חלון ההעברות ותורג'מן יכול היה לצרף שחקנים למ.ס. אשדוד אותה אימן, הוא מיהר למכבי תל אביב וביקש את דור ז'אן, ייגור פיליפנקה ופיבן. באשדוד לא הבינו מה תורג'מן עושה והאמינו שאם יש להם את עמית ביטון, הם לא צריכים את פיבן. מנכ"ל מכבי תל אביב בן מנספורד נכנס לתמונה ואמר לאשדוד, לשמחתו של תורג'מן, כי אם הם רוצים את ז'אן הם חייבים גם לקחת בהשאלה את פיבן. באשדוד הסכימו ופיבן היה שותף מרכזי בהישארות של הקבוצה בליגת העל.

כשתורג'מן פוטר היה לפיבן קשה מאוד, אבל המאמן הפציר בו לא להתייחס, להרים את הראש ולהתמודד גם כשהוא כבר לא במערכת. במהלך המשחקים באשדוד היה מנספורד אורח קבוע באצטדיון הי"א. עידן בן אבו, סוכנו של פיבן, הרגיש שמנספורד ממש אוהב את השחקן שהוא מייצג. "כשהודעתי לשחר שבן מנספורד בישר לי שהוא בתכניות הסגל לעונת 2018/19, ישבנו וניתחנו את המצב והוא היה מורכב", נזכר בן אבו. "למכבי תל אביב היו ארבעה בלמים: אחד קפטן הקבוצה, השני בלם הנבחרת, השלישי זר שהיה מבוקש בלה ליגה והרביעי שחר פיבן. ואז שחר אמר לי: 'עידן, גם ברמלה וגם באשדוד לא הגעתי על סטטוס של בלם ראשון וגם לא שני. אני לא מפחד מתחרות ומהתמודדות'. כך זה אצל משפחת פיבן. הוא ויובל (אח של שחר, י.ט.) מסמנים מטרה וכובשים אותה. אני לא אופתע כשנראה את שחר מגשים עוד שני חלומות: בזירה הלאומית ובהמשך גם מעבר לים".

מאמן מ.ס. אשדוד עמיר תורג'מן. קובי אליהו
"היה לי סימן שאלה גדול לגבי העונה הזו". עמיר תורג'מן/קובי אליהו
"הקפיצה שלו מנטלית, זה שחר אחר לעומת שחר שהיה בנוער ובהתחלת הדרך בבית"ר תל אביב/רמלה"

תורג'מן, שהאמין בפיבן והשפיע מאוד על הקריירה שלו, לא היה משוכנע שהישארות העונה במכבי תל אביב היא ההחלטה הנכונה עבור פיבן: "היה לי סימן שאלה גדול לגבי העונה הזו, כי חשבתי שאולי שחר כן צריך עוד עונה בחוץ בליגת העל. הדבר הכי חשוב שהיווה סימן שאלה עבורי היה הקטע המנטלי, ופה הוא עשה את השינוי הכי גדול. הקפיצה שלו מנטלית, זה שחר אחר לעומת שחר שהיה בנוער ובהתחלת הדרך בבית"ר תל אביב/רמלה".

-אם הייתי אומר לך בקיץ שבחודש דצמבר, שחר יהיה בין ארבעת השחקנים היחידים במכבי תל אביב ביחד עם ראיקוביץ', סבוריט ודור פרץ שיפתחו בכל שלושת המחזורים שהיו תוך שבעה ימים בשבוע שעבר, מה היית אומר?

"וואו! זה נתון מדהים, לא שמתי לב לזה. הייתי אומר לך שזה לא נשמע לי הגיוני כי התחרות במכבי תל אביב מאוד גדולה, אבל זה הכדורגל וזה היופי שבו. שחר נותן כנראה בכל אימון לאיביץ' סיבות לסמוך עליו כשמגיע המשחק".

עבור תורג'מן יש גם מעבר למה שפיבן מציג העונה על כר הדשא. הרבה לפני הכדורגל. "ההצלחה הגדולה מבחינתי היא שהוא סיים בסוף את התיכון עם תעודת בגרות מלאה", מתגאה המאמן, "לא אשכח את אותה שיחת טלפון שקיבלתי מהמנהלת שלו בתיכון כשאימנתי אותו בנוער של מכבי תל אביב. היא אמרה לי: 'אני כל כך אוהבת את שחר וחבל לי שהוא לא יסיים עם תעודת בגרות מלאה. הוא פשוט התעייף קצת מהאינטנסיביות של הכדורגל במכבי תל אביב ובנבחרת והפסיק לבוא לבית הספר'. היו לי כמאמן נוער במכבי תל אביב לא מעט שיחות עם הורים ומורים, אבל מעולם לא שוחחתי עם מנהלת, בטח לא שיחה כזו. החלטתי שאני לא מחפף את זה וקראתי לשחר לשיחה. אמרתי לו: 'מעכשיו אתה לא משחק. עד סוף השנה לא תשחק'.

הוא היה מופתע ושאל למה. אמרתי לו: 'קיבלתי טלפון מהמנהלת שלך והיא אמרה שאין לך כוח לגמור את הבגרות, אז במקום לשחק בשבתות אתה מעכשיו תלמד ותשלים תעודת בגרות. אחרי שתסיים את הבגרויות, תבוא אלי ואתן לך לשחק'. שחר היה המום והלך לחדר ההלבשה מאוד מצוברח. אמרתי לארז: 'לך תגיד לו שיש לו הזדמנות אחרונה לבוא אלי ולהגיד לי שהוא יעשה את הבגרויות'. האמת שלא רציתי לוותר עליו כי הוא היה בכושר טוב והיינו לפני סיום העונה. הוא בא אלי אחרי השיחה עם ארז ואמר לי: 'עמיר, אני מבטיח שאני אעשה את הבגרויות ולא אוותר לעצמי. רק תן לי לשחק'. אמרתי לו: 'שחר, אם אקבל עוד פעם טלפון מהמנהלת, אני גומר אותך'. בשבת הוא שיחק והיה מצוין ובהמשך הוא עשה את כל הבגרויות. עד היום שחר ואני צוחקים על זה".

יובל פיבן שחקן בני יהודה. באדיבות המשפחה
נהנה מהפריחה של אחיו. יובל פיבן/באדיבות המשפחה

תורג'מן היה זה שפתח את הדלתות, ולדאן איביץ' עשה מה שאף אחד לא יכול היה לשער. זו היתה הזדמנות של החיים. איתן טיבי אכזב במפגשים מול סרפסבורג בפלייאוף הליגה האירופית, ז'איר אמאדור נפצע מול מכבי חיפה במחזור הראשון והסרבי שלח את פיבן למים העמוקים וקיבל ממנו הרבה לב ונשמה. לא במקרה יש כאלה שמשווים בין פיבן לבין שרן ייני - לא הבלמים הכי זוהרים, אבל כאלה שיהיו מוכנים להכניס את הראש למקום בו אחרים לא יעזו להכניס רגל.

בבית בראשון לציון מחכה לו האח יובל, שמשחק בנערים של בני יהודה כקשר. הוא שחקן מאוד כשרוני, שנהנה בינתיים גם מהפריחה של אחיו וגם מהעובדה שיש גם מישהו שסופסוף יכול לתת כתף כלכלית בבית. בשיטת התמרוץ החדשה של מכבי תל אביב, יש משמעות עצומה להיותך שחקן הרכב, בטח כשהקבוצה במקום הראשון. הפרמיות שעשה פיבן בחודש האחרון כמעט שוות לכל מה שהרוויח במשך עונה שלמה בבית"ר תל אביב/רמלה.

ביום שני תגיע מכבי תל אביב לסמי עופר למפגש הקלאסי של הכדורגל הישראלי מול מכבי חיפה. איביץ' שובר כל השבוע את הראש באשר להרכב שלו. פיבן פתח בכל שלושת המשחקים של השבוע שעבר, כך שאין סיבה מיוחדת שהוא לא ימשיך ב-11 לצד שרן ייני. מכבי תל אביב עוד לא רשמה בעלות על העונה הזו, אבל היא בדרך לשם. לא מעט סיפורים היא תיקח איתה מהעונה הזו. סיפור הסינדרלה של שחר פיבן הוא לבטח אחד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully