וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נאבקת בטרור וזקוקה לנשק: החשיבות של צ'אד עבור ישראל

25.11.2018 / 21:59

מיקומה האסטרטגי בלב אפריקה הופך את המדינה בעלת הרוב המוסלמי ליעד חשוב במדיניות שמקדם נתניהו, והלחימה שהיא מנהלת בכמה חזיתות שוחקת את צבאה. אם יצליח להכניע את המורדים במשטרו ולהישאר בריא, שליטה ימשיך להנהיג את המדינה הענייה לעתיד הנראה לעין

צילום: ערוץ 10, עריכה: איתי עמרם

אחרי שנחת הערב (ראשון) בישראל, אחרי יותר מ-46 שנות נתק, נשיא צ'אד אידריס צפוי לעסוק בדבר אחד מרכזי - ביטחון, או במילים אחרות, אספקת כלי נשק וסיוע צבאי. שני גורמים במדינה המרכז-אפריקנית אמרו לרויטרס טרם נחיתתו כי ישראל סיפקה לצבא המקומי נשק וציוד במהלך השנה הנוכחית כדי לעזור לו במאבקו במורדים בצפון המדינה.

היחסים האלו מאפיינים את הקשרים בין ישראל למדינות רבות בעולם המתפתח: ידע צבאי וכלי נשק, גם אם מדובר במשטרים המעורבים בהפרות זכויות אדם, תמורת שינוי הגישה העוינת המסורתית נגד ישראל וכר פעולה בשכנות למדינות אויב או לכאלו שבהן פועלים ארגוני טרור.

הפריצה אל מעבר למרחב הערבי הקרוב היא חלק ממדיניותו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שבשנים האחרונות חידש את היחסים גם עם גינאה וחיזק את הקשרים עם מאלי, שלה אין יחסים רשמיים עם ישראל. בעוד שסוגיית הסיוע הביטחוני עשויה להיות מוצנעת באופן רשמי במהלך הביקור, המנהיגים ידונו גם בהעמקת שיתוף הפעולה בתחום החקלאי ובמגזרים לא מפותחים אחרים במדינה בעלת הרוב המוסלמי.

לקריאה נוספת על הביקור ההיסטורי
אחרי נתק של 46 שנים: נשיא צ'אד יגיע היום לביקור היסטורי בישראל

נשיא צ'אד אידריס דבי בפריז, 10 בנובמבר 2018. רויטרס
הדיח את המנהיג הקודם ב-1990. הנשיא דבי בפריז, בתחילת החודש/רויטרס

צ'אד, מושבה צרפתית לשעבר שרוב שטחה הוא מדברי, שוכנת במיקום אסטרטגי במרכז היבשת, שגם עומד לה לרועץ. היא גובלת בלוב, שרודנה מועמר קדאפי היה בעל בריתה וגם האויב שלה. לאחר נפילתו, הכאוס המתחולל במדינה מהווה בסיס למתקפות המורדים בצפון המדינה. המורדים פועלים נגד משטרו של אידריס דבי, שבעצמו עלה לשלטון בהתקוממות נגד השליט הקודם ב-1990.

אלו לא הצרות היחידות שעומדות בפני המדינה, החצויה בין אוכלוסייה מוסלמית בצפון לבין נוצרים ובני דתות מקומיות בדרום. היא הפכה ליצואנית נפט ב-2003, אך המדינה החמישית בגודלה באפריקה סובלת מתשתיות לקויות ומעוני רב. תוחלת החיים בצ'אד נמוכה במיוחד - 49 שנים בממוצע אצל גברים, ו-52 שנים אצל נשים.

גם ביתר הגבולות של צ'אד לא שורר שקט. מדרום לה, הרפובליקה המרכז אפריקנית גולשת למלחמת אזרחים כוללת, ובשנים האחרונות היא נאלצת להתמודד בגבולה המערבי גם עם ארגון הטרור הניגרי בוקו חראם. הארגון, שפלג ממנו נשבע אמונים לדאעש, יצא מגבולות צפון ניגריה ותוקף גם את שכנותיה. במזרח שוכנת סודאן ומחוזה המורד דארפור.

בני הזג'וואה, שאליהם משתייך גם דבי, חיים גם בדארפור, שם ביצעו מיליציות הנאמנות לסודאן רצח עם באוכלוסייה הלא ערבית.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

לאור האתגרים הביטחוניים הרבים - חלקם סבורים שהם מוגזמים בכוונה על ידי הממשלה - הנשיא משמש בעל ברית חשוב של המערב במאבק בטרור. עם זאת, ארגוני זכויות אדם סבורים כי הוא מנצל עובדה זו כדי לדכא את מתנגדיו ואת האופוזיציה נגדו. כלי תקשורת עצמאיים כמעט שאינם קיימים במדינה, ומוקדם יותר השנה העביר דבי, בן 66, שינויים בחוקה שלמעשה יאפשרו לו לשלוט עד 2033.

בית כלא בבאוצ'י, ניגריה, שהותקף על ידי פעילי בוקו חראם, ספטמבר 2010. AP
בשנים האחרונות תוקף בוקו חראם גם את צ'אד. כלא בניגריה שנשרף בפיגוע, 2016/AP

צ'אד משמשת נתיב הגירה מפנים היבשת אל צפונה, ומשם לאירופה, שם חוששים כי חוסר יציבות במדינה יאיץ את הנהירה אל חופיה. ואולם, לא רק הטרור מאיים על המדינה, אלא גם שינויי האקלים המורגשים בה היטב.

אגם צ'אד, שעל שמו נקראת המדינה, הוא המוקד לאחד האסונות הסביבתיים החמורים ביותר שפקדו את אפריקה מאז ומעולם. האגם התייבש כמעט לחלוטין בתוך 50 שנה בלבד, ומותו הרס קהילות שלמות שהתקיימו ממנו לאורך הדורות. בנוסך לכך, בשל היעלמות מאגרי המים, שבטים רועי בקר נקלעו לעימותים עם קהילות חקלאיות שבהם נהרגו אלפי בני אדם.

(עדכון ראשון 15:06)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully