וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא רק בגלל גל גדות: "ראלף שובר את האינטרנט" הוא סרט כמעט מושלם

22.11.2018 / 16:00

קולה של גל גדות מושך את תשומת הלב המקומית, אבל "ראלף שובר את האינטרנט" הוא הרבה יותר מזה: סרט אנימציה מפחיד מדי לילדים, אבל מדהים לכל השאר, ואת הרגעים בהשתתפותן של נסיכות דיסני לדורותיהן עוד ילמדו באוניברסיטה שנים קדימה

יח"צ - חד פעמי
דירוג כוכבים לסרטים - 4.5 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 4.5 כוכבים/עיבוד תמונה, .

כפי שהשיר התמוה "ג'סיקה 2" הזכיר לנו השבוע, המשכונים בדרך כלל נחותים לעומת המקור. הדבר נכון שבעתיים בעולם האנימציה: קשה לציין אפילו פרק המשך אחד בגזרה זו שהיה טוב יותר מקודמו, אולי חוץ מ"צעצוע של סיפור 2", אבל זה היה מזמן.

עכשיו, סוף כל סוף, מגיע המשכון אנימציה שלא רק מצדיק את קיומו, אלא גם משדרג משמעותית את קודמו. מדובר ב"ראלף שובר את האינטרנט" הטרי, סרט ההמשך של "ראלף ההורס" מ-2013. הלהיט ההוא היה מבריק ומענג כשלעצמו, אך הפרק החדש בסדרה הקולנועית הזו מצליח ללכת עוד כמה צעדים קדימה ולהתרומם לשיאים אמנותיים של ממש. נכון, בימים בהם כל פוסט בפייסבוק זוכה לתגובה "גאוני!", המילה הזו קצת איבדה את המשמעות שלה, אך למרות הזילות אין מנוס אלא להשתמש בה ולומר כך: הבמאים ריץ' מור ופיל ג'ונטסון, שגם כתב את התסריט עם פמלה ריבון, הוציאו תחת ידיהם יצירה גאונית.

כזכור, בשעה שרוב סרטי האנימציה מתבססים על האנשה של חיות, "ראלף ההורס" עשה זאת עם משחקי וידיאו. הוא נקרא בשמה של דמות מתוך משחק שכזה, והציג בפנינו את העולם שלה כיקום מקביל לזה שלנו ושוקק חיים, רגשות וגם דמויות אחרות - בראשן מי שהופכת לחברתו הטובה, נהגת מירוצים בשם ונלופי.

ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
עברה בהצלחה עוד טבילת אש. דמותה של גל גדות ב"ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם

בשעה שהפרק הראשון התרחש כולו בעולם משחקי הווידאו, הרי שכיאה לשמו, "ראלף שובר את האינטרנט" מרסק את החומות ולוקח את גיבוריו מעבר לגבולות, אל עולמות אחרים. הגה המכונית של ונלופי נשבר, וכדי למצוא לו תחליף ולהציל את המשחק שלה, היא וחברה הטוב נאלצים לנדוד למרחבים העצומים של רשת האינטרנט, ומגלים שם יקום חדש ומופלא, אך גם מסוכן כמובן, שהסרט מיטיב לתאר בצורה מרהיבה ויזואלית ומבריקה תסריטאית.

הסרט מופץ בישראל בגרסה המקורית ובעותקים מדובבים לעברית. במקור, את ראלף מדבב ג'ון סי. ריילי הנפלא, אותו אפשר יהיה לראות בקרוב מצטיין גם ב"האחים סיסטרז", וזו ללא ספק השנה הטובה בקריירה שלו. ונלופי מדברת בקולה של שרה סילברמן, נהדרת גם היא, ובמהלך מסעותיהם מגיעים השניים למשחק מירוצים אונליין, ופוגשים בו נהגת מחוספסת אותה מדבבת גל גדות, בעבודת הדיבוב ההוליוודית הראשונה שלה. אגב, כיוון שלא התפנתה לתרום את קולה גם לנוסח העברי, מחליפה אותה בו השחקנית עדי ארד לשם.

מנקודת מבט מקומית, שלא לומר פרובינציאלית, ברור שתהיה נטייה לקטלג את "ראלף שובר את האינטרנט" בתור "הסרט עם גל גדות". לכן, חשוב להבהיר כי היא רחוקה מלהיות הכוכבת שלו. עם זאת, ראוי גם להדגיש כי תפקידה משני אמנם, אבל רחוק מלהיות מינורי. מבין כל דמויות המשנה, היא אולי הדומיננטית ביותר. המבטא הישראלי, סימן ההיכר של הכוכבת, מבהיר מיידית למי שייך הקול של הדמות שלה, אם כי הוא מתרכך ככל שמתפתחת העלילה. כך או כך, השחקנית עושה כאן עבודה מצוינת וצולחת טבילת אש הוליוודית נוספת.

עוד באותו נושא

"הילדות שלי כבר לא יראו סרטי נסיכות של דיסני": שירה נאור בריאיון על "עלייתם של צבי הנינג'ה"

לכתבה המלאה
ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
נסיכות: הדור החדש. מתוך "ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם

מטבע הדברים, הנוכחות של גדות מושכת בארץ את רוב תשומת הלב. לכן, חשוב גם להדגיש כי הסרט ראוי בלי קשר אליה. ההקרנה בה נכחתי התקיימה באותה שעה של המשחק בין ישראל לסקוטלנד, והקהל בה צהל ומחא כף כאילו הוא במגרש כדורגל. זאת, כיוון ש"ראלף שובר את האינטרנט" פשוט מתפקע מהמצאות, הברקות, אמירות, ציטוטים ובדיחות פנימיות, והצפייה בו מענגת כמו זלילה של משלוח מנות.

שני אספקטים מוצלחים כאן במיוחד. הראשון, הדרך בה מאניש הסרט את העולם האינטרנטי הווירטואלי בו משוטטות הדמויות. בחיפושם אחר תחליף להגה הנדיר, נדרשים הגיבורים לעבור דרך כל המושגים שכבר הפכו לחלק בלתי נפרד מן היומיום שלנו: מכירות פומביות ברשת, מנועי חיפוש, פרסומות וחוסמי פרסומות, דואר ספאם, סרטונים ויראליים וכמובן לייקים ולבבות. בשגרת חיינו, כל אלה הם בעינינו לא יותר מאשר ישויות פונקציונליות בלבד, אך כאן הן הופכות לבשר ודם, עם נשמה.

כבר היה תוצר אנימציה הוליוודי שניסה לעשות כן -"אימוג'י: הסרט", שיצא בשנה שעברה והתגלה כאחד הזבלונים האמריקאים הגדולים של העשור. "ראלף שובר את האינטרנט" הוא ההפך המוחלט מכך, אם כי אל תצפו למצוא בו אמירות חתרניות. בין השאר, הוא מראה כי הצורך של אנשים וחברות למכור את עצמם באינטרנט, לצבור ויראליות ולייקים ולשווק מוצרים נלווים, מונע מתוך יצר הישרדותי, וכי בלי זה אין להם קיום.

ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
עוד יכתבו על הרגע הזה סמינרים. מתוך "ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם

מפגש קצת חתרני יותר מתרחש כאשר מגיעים הגיבורים לאתר אינטרנטי של דיסני, תאגיד הענק שכזכור עומד מאחורי הסרט הזה. הגיבורה פוגשת את כל הנסיכות מסרטיו של האולפן לדורותיו: משלגיה ועד מואנה. התסריט מנצל זאת כדי לצחוק על הדרך הסקסיסטית, הפטרונית והתלושה מן המציאות בה הציגו את הדמויות שלהן לאורך השנים, ואז לכתוב אותה מחדש ברוח המתאימה ל-2018, ולאפשר להן להפוך מעלמות במצוקה לגיבורות המצילות את המצב בעצמן.

לאחרונה, הצהירו קירה נייטלי כי אסרה על בתה לראות את "סינדרלה" ו"בת הים הקטנה", למשל, בגלל מאזני הכוחות המגדריים שהם מקבעים. לעומת זאת, יש להניח כי היא ורבות אחרות לא היו מתנגדות לכך שבנותיהן יגדלו על ברכיו מעוררות ההשראה של "ראלף שובר את האינטרנט".

עם זאת, קשה לומר שהסרט מומלץ או אפילו מתאים לרכים בגיל. לא רק בגלל שהוא מורכב ועמוק, אלא מפני שבשלב מסוים העלילה נעשית מבהילה למדי. זאת, כאשר בייאושם נאלצים הגיבורים לצלול לתוך הצדדים האפלים של האינטרנט, לשוק השחור בו מוכרים וירוסים. שם, הם פוגשים סוחר מחתרתי דוחה ומבהיל. תגובת השרשרת הנוצרת בעקבות מה שהם קונים ממנו, מובילה לאחת הסצנות הטראומתיות ביותר שראיתי בתוצר הפונה לכל המשפחה מאז הסיום המצלק של "שרלוק הולמס הצעיר" משנות השמונים. הבטתי בחרדה בילדים המעטים שהיו מסביבי באולם ודמיינתי את הסיוטים שוודאי יהיו להם עכשיו כל החיים. בקיצור: שקלו היטב את מי לקחת אתכם.

ראלף ההורס 2: ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
המבטא הולך ונעלם. דמותה של גל גדות ב"ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם

לצופים בוגרים יותר, כל זה לא אמור להפריע. עם זאת, גם מבחינתם המערכה האחרונה של הסרט בעייתית, מסיבות אחרות: הסיומת שלו מדגישה רעיון נוסף ש"ראלף שובר את האינטרנט" מבקש להעביר, וזו חשיבותה של האחווה והחברות. זה מן הסתם כבר בנאלי יותר, וגם מוצג באופן לא מקורי ומשכנע במיוחד, כך שהתחנה האחרונה ברכבת ההרים הקולנועית הזו מתגלה כאנטי-קליימקס.

הפגם הזה לא מבטל כמובן את ערכה של התוצאה הסופית ולא מפחית מן הטעם הטוב שהיא משאירה. הסרט עלה לאקרנים בתקופה קולנועית חמה, בה מגיעים לאולמות תוצרים שכיכבו בפסטיבלים אירופאיים ו/או כאלה שיזכו לשלל מועמדויות בעונת הפרסים. הנטייה האוטומטית היא להתייחס ל"ראלף שובר את האינטרנט" כנחות לעומתם, אבל אין סיבה לעשות זאת. נכון, הוא לא זכה בדקל הזהב, ואם יהיה מועמד לאוסקר, אז רק בגטו של האנימציה. אמנם הוא תוצר אנימציה הוליוודי הפונה לקהל רחב, ורוב העותקים שלו שמופצים כאן מדובבים. אך אסור לזלזל בו. להפך: השורה התחתונה היא שמדובר בקלאסיקה מיידית, פנינה קולנועית וסרט כמעט מושלם.

ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
מצוין, גם אם לא זכה בקאן. מתוך "ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם
ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
יש בו צד אפל ואף מבהיל. מתוך "ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם
ראלף שובר את האינטרנט. פורום פילם,
קלאסיקה מיידית. מתוך "ראלף שובר את האינטרנט"/פורום פילם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully