וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שקד למנדלבליט: המשנה ליועמ"ש תפסיק לייצג את משרד המשפטים

בשל ביקורת שמתחה על הממשלה בדיונים ובוועדות הכנסת הודיעה שרת המשפטים למנדלבליט כי המשנה ליועמ"ש תפסיק לייצג את משרדה בדיונים בממשלה ובכנסת. "תפיסתה צריכה למצוא את ביטויה בריצה לתפקיד פוליטי". באופוזיציה תקפו: שקד סותמת פיות. מנדלבליט: הטענות ייבחנו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: איתי עמרם

שרת המשפטים איילת שקד הודיעה היום (שלישי) ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי המשנה ליועמ"ש עורכת הדין דינה זילבר, תפסיק לייצג את משרד המשפטים בדיונים בממשלה ובכנסת ובכל פורום ציבורי. זאת, בשל ביקורת שמתחה על הממשלה בדיונים בוועדות הכנסת על חוק הנאמנות בתרבות וחוק היועמ"שים.

שקד טוענת כי זילבר, שאמורה לכהן בתפקידה עד לספטמבר 2020, פועלת בניגוד להנחיות שירות המדינה כשהיא מביעה את עמדתה האישית. "תפיסתה הפוליטית של זילבר צריכה למצוא את ביטויה בריצתה לתפקיד פוליטי במסגרת אחת ממפלגות הכנסת".

עוד בוואלה! NEWS:
הרמיזה המכוערת של ח"כ שטרן לרגב: "לא אדבר על איך התקדמת בצבא"
ניצב הלוי רומז: אחרי בחירת המפכ"ל - לא אשאר במשטרה

עורכת הדין דינה זילבר צפויה להתמנות לתפקיד המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, ספטמבר 2012. דובר משרד המשפטים, אתר רשמי
המשנה ליועמ"ש זילבר/אתר רשמי, דובר משרד המשפטים

דבריה של שקד באו לאחר שמוקדם יותר היום זילבר הופיעה בוועדת החינוך של הכנסת בדיון על חוק הנאמנות בתרבות וטענה כי התיקון המוצע לחוק מעורר קשיים של ממש. "החוק מקנה סמכויות גורפות עד כדי שלילת תקציבים, תוך כדי יצירת אפקט מצנן וצנזורה עצמית", טענה. "תרבות היא דמיון חופשי ויופי וריבוי קולות ואומץ והתרסה וכנות וביטוי שאיננו מתחנף שאנו מתאים את עצמו למבחני התאמה שלטוניים. אנחנו משתנים והארץ שינתה את פניה".

זילבר הוסיפה כי "הימים מביאים לא רק חוקים חדשים אלא מילים חדשות - נאמנות, משילות ועוד. שיח חברתי ופוצע - האם יש מי שנאמן ויש גם מי שבוגד. הבו לנו עם ממושמע ומחונך שחשיבותו אחידה. הנאמנות בתרבות היא אוקסימורון כמו שתיקה רועמת. מגילת העצמאות קוראת להיות עם חופשי בארצנו - בכל ובעיקר בתרבות זוהי התורה כולה.
המסגרת החוקית שמסדירה את התמיכות הממשלתית - אנחנו משאירים את החוק ההוא שיטפל בכל שאר התמיכות ורק לנושא התרבות אנחנו מייצרים הסדר ייחודי שהוא מחמיר יותר ומתנהל בצורה שונה מההסדרים האחרים. עמדת היועץ המשפטי לממשלה היא שהחוק מעורר קשיים של ממש".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שרת המשפטים איילת שקד בפורום קהלת בנושא חוק הלאום 9 אוקטובר 2018. ששון תירם, מערכת וואלה! NEWS
יצאה נגד המשנה ליועמ"ש. השרה שקד/מערכת וואלה! NEWS, ששון תירם

בתגובה כתבה שקד במכתבה למנדלבליט כי "זילבר הביעה את התנגדותה לשורה של דברי חקיקה בהם נקבעה עמדת ממשלה תומכת. דברים אלה שננאמו באופן מתריס הוכנו מראש והוקראו מן הכתובים"

גם בחודש שעבר במהלך דיון בוועדת חוקה על חוק היועמ"שים, זילבר הביעה גם כן את התנגדותה לחוק, למרות שהוא מקודם בתמיכת הממשלה. "מבקשים מאתנו לבחור בין ממלכתיות לבין נאמנות", אמרה. "נאמנות בתקשורת, נאמנות בתרבות, ועכשיו נאמנות במשפט. יש פה חוק שקורס לתוך עצמו. הצעת החוק היא דרדור השירות הציבורי משירות מקצועי א-פוליטי ונייטרלי למשרת אמון שמצופה ממנה לקרוץ לדרג הפוליטי על כל צעד ושעל". על כך כתבה שקד ליועמ"ש: "לאחר שהביאה את דבריך, וזאת בשל העובדה שנבצר ממך להגיע לישיבת הוועדה, המשיכה זילבר לבטא את מה שהבהירה כי הוא עמדתה האישית ביחס להצעות החוק הזוכות לתמיכת הממשלה. מכאן פתחה זילבר בשורת התבטאויות קיצוניות ומתריסות כנגד חברי הכנסת ושרי הממשלה".

מירי רגב בטקס י"א חללי מינכן. קובי אליהו
קראה להדחתה של זילבר. השרה רגב/קובי אליהו

לפי הנחיות שירות המדינה (תקשי"ר), עובד המדינה הנקרא להופיע בפני ועדה של הכנסת "חייב לייצג את עמדת המשרד ואת החלטות ומדיניות הממשלה בנאמנות. אסור לו להציג עמדה שיש בה משום התנגדות או סטייה מהותית מהצעת החוק המקורית שאושרה על ידי הממשלה". במכתב ששקד העבירה למנדלבליט היא טוענת כי התנהלותה של זילבר מלמדת ש"אין היא מבקשת לפעול לפי הנחיות התקשי"ר" "וגם לא "כיועצת משפטית באופן מקצועי וישר".

גם שרת התרבות והספורט מירי רגב, שמקדמת את חוק הנאמנות בתרבות, הצטרפה לעמדתה של שקד ואף קרה להדיחה. במכתב ששיגרה רגב לשרת המשפטים שקד וליועץ מנדלבליט היא כתבה כי "זו לא הפעם הראשונה שהיא מביאה את האג'נדה האישית שלה אשר מנוגדת לעמדת הממשלה. היא חורגת מסמכותה ויש להדיח אותה מתפקידה".

"שקד סותמת פיות"

מנגד, ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני) מתחה ביקורת בעקבות דבריה של שרת המשפטים שקד. "זילבר מזהירה מפני פגיעה בדמוקרטיה ושקד מוכיחה שהיא צודקת", טענה. "זה מדהים: יועצת משפטית בכירה, משרתת ציבור נאמנה, מבקשת לשמור על שלטון החוק. שקד לא יכולה לסבול יותר את הדיבור הזה, מאבדת את העשתונות ופשוט מסלקת אותה. שקד רוצה נאמנות לבית היהודי, לא למדינת ישראל. מוטי יוגב אמר D9, שקד היא הנהגת".

עמיתתה למפלגה, ח"כ רויטל סוויד, אמרה כי "שקד סותמת את הפה של דינה זילבר אבל בפועל היא סותמת את הפה של מנדלבליט. דינה זילבר לא ייצגה את השרה אלא את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, שמתנגד לגחמות של איילת שקד".
סוויד הוסיפה כי שקד "מהלכת אימים על כל היועצים המשפטיים, למען ייראו ויראו. זה ניסיון להפוך אותם 'ליס- מנים', גם בלי חוק היעמש"ים".

אביחי מנדלבליט בכנס לציון 15 שנה להקמת הרשות לאיסור הלבנת הון ומימון טרור, אוניברסיטת ת"א, 26 בדצמבר 2017 1. ראובן קסטרו
"יגבש עמדה לאחר טיפול בנושא". היועץ המשפטי לממשלה מנדלבליט/ראובן קסטרו

לדברים הצטרף גם ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) שאמר כי "אפשר לסמוך על שרת המשפטים שלנו שתהיה תמיד הראשונה לתקוף ולהסתער על שומרי הסף שמגנים על האמת והחוק, והראשונה לשתוק ולהסתתר כשצריך לעמוד מול אלה המנסים לרמוס אותו".

בעקבות הדברים, היועץ המשפטי לממשלה מסר כי כי בכוונתו "לברר ולבדוק את הטענות ביסודיות, ורק לאחר בדיקת הדברים יגבש את דעתו לגבי דרך הטיפול בנושא. מעבר לכך לא נתייחס כרגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully