וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון של המפד"ל - אפי איתם

ישראל כורם

9.12.2002 / 10:47

הרב מימון, זרח ורהפטייג, משה חיים שפירא, יוסף בורג, זבולון המר, אישים אלו ואחרים כיהנו עם השנים כמנהיגי המפד"ל. אך נדמה כי מעולם לא זוהתה המפלגה כל כך עם דמותה של מנהיגה, כפי שהפכה להיות מזוהה בשנה האחרונה עם אפי איתם.

אפי איתם בניגוד לכל מנהיגי המפלגה הקודמים לא צמח ממסדרונות בית הקסטל המיתולוגי ולא גדל בין סניפי תנועת בני עקיבא . הוא מנהיג שבא לאחר קריירה ארוכה ושנויה במחלוקת בצבא וחוזר בתשובה.

כיבוש המפלגה, שככל הנראה היה הקרב הקל ביותר בו השתתף אפי איתם בימי חייו, הפך את המפד"ל כמעט ל- ONE MAN SHOW, בדומה לשינוי המזוהה עם טומי לפיד לחלוטין ובדומה לאחמד טיבי מתע"ל ועזמי בשארה מבל"ד דומה כי המפד"ל ואפי איתם חד הם. הזיהוי הפך כל כך משמעותי, עד כי מעל כל שלטי החוצות התנוסס פרצופו של אפי איתם המצווה בגאון "אחרי למפד"ל" תוך מתן רמז עבה במיוחד לעברו הצבאי.

אך האם זיהוי מוחלט מסייע למפד"ל או פוגע בה ( כפי שמשתקף בסקרים ) ? כדי לבחון זאת יש לבחון למעשה מיהו אפי איתם או ליתר דיוק כיצד הוא משתקף בעיני המצביעים הפוטנציאלים.
האם הוא מצטייר כמי שגזלו ממנו את "כבשת הרש" קרי, דרגת האלוף וכמי שנלחם על ערכי העם והמולדת. עמוד האש הצועד לפני המחנה הדתי לאומי "אל תוך הלבבות והנשמה של עם ישראל" כפי שהצהיר בנאום הכתרתו ?

או חלילה שמא הוא מצטייר כפשיסט, סדין אדום בעיני השמאל, טרנפריסט בפוטנציה הדוגל במדיניות אף שעל וכמי שפרש מהצבא על רקע ביקורת שמתח כאיש צבא על החלטות הדרג המדיני וכמי ששאול מופז ( לא איש שמאל ידוע ) סירב להעניק לו את דרגת האלוף. ?
הזהות של המפד"ל עם העומד בראשה מעלה את השאלה לאיזה קהל בוחרים פוטנציאלים פונה המפלגה ? למתנחל מבית אל או לעו"ד מגבעת שמואל ? לתושבי אלקנה, אפרת ואלון שבות או לדרים בפ"ת, רחובות ות"א.

אם לתושבי יש"ע פונה המפד"ל ומתחרה אל מול האיחוד הלאומי ( עימם קיימת הסכמה שבשתיקה שלא לתקוף מפלגה את רעותה ), והליכוד אזי הזהות המוחלטת בין המפד"ל לאפי איתם היא אסטרטגיה נכונה, המביאה לבידולה מבין שאר מפלגות הימין.

ברם, אם פונה המפד"ל לאוכלוסיה בכלל ולאוכלוסיה הדתית לאומית בפרט, שרובה לא יושבת בשטחי יהודה שומרון וחבל עזה, הרי שזהות שכזו יש בה בכדי לפגוע ביום הדין בקלפי. אותה אוכלוסיה שלגביה אמר זבולון אורלב כי בית ספר שנסגר חשוב לה יותר ממאחז שלא הוקם.
נראה כי המפד"ל בעצמה הבינה כי התבטלות מוחלטת בפני מנהיגה עלולה להביא לקיצה של המפלגה, או לדיאטה רצינית במספר המנדטים ( שמלכתחילה אינו מרשים במיוחד ) ולכן אמרה המפלגה לא לריצה משותפת עם האיחוד הלאומי, לא להצנחת מומלצי היו"ר לרשימה, לא לרבנית שילת כנציגת הנשים וכן לריצה עצמאית עם סיסמת בחירות חדשה המבליטה את המפלגה ולא את העומד בראשה.

ואם כך נותרה רק עוד שאלה אחת האם אפי איתם הוא הדמות המתאימה להוביל את המפד"ל במקרה כזה?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully