וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגיל 99, מת מפקד המבצע שגדע את חלומות היטלר לפתח גרעין

22.10.2018 / 10:16

בשיא מלחמת העולם השנייה, הוביל יואכים רוננברג הנורבגי פשיטה נועזת על מתקן סודי ושמור היטב של הנאצים במולדתו הכבושה. ללא ירייה אחת, הצליחה הקבוצה לפוצץ את המקום ולהימלט - מבלי שידעה את מטרתה האמתית של המשימה. "אחד מגיבורינו הגדולים"

מתקן לייצור מים כבדים של הנאצים בהרי נורבגיה. אתר רשמי
פשיטה קודמת נחלה כישלון חרוץ. המתקן של הנאצים בהרי נורבגיה/אתר רשמי

יואכים רוננברג, מנהיג הפשיטה הנועזת במלחמת העולם השנייה לסיכול שאיפותיה הגרעיניות של גרמניה הנאצית, מת בגיל 99 - כך מסרו אתמול (ראשון) גורמים בממשלת נורבגיה. הוא שירת מאחורי קווי האויב במולדתו, שנכבשה על ידי הנאצים, וב-1943 פוצץ מתקן ליצור מים כבדים, חומר הכרחי לפיתוח פצצות אטום.

הוא נבחר על ידי שירותי הביון הבריטיים (SOE) להוביל את הפשיטה כשהיה רק בן 23. הוא היה החבר הצעיר ביותר במבצע גאנרסייד, שבו נהרסו חלקים משמעותיים במתקן נורסק היידרו, שהיה שמור היטב על ידי הנאצים. המבצע ההרואי, שהיה נושא לספרים, לתכניות ולסרטים רבים, התבצע ללא ירייה אחת.

עבור צוות הפשיטה, הסיכונים לא היו יכולים להיות גבוהים יותר - פשיטה קודמת נכשלה עוד לפני שהגיעה לאתר עצמו, כשעשרות תוקפים נתפסו ונהרגו. חברי מבצע גאנרסייד תיארו במשך השנים את המתקפה שלהם כקרובה למשימת התאבדות.

לקריאה נוספת בנושא
נעצרו וגורשו אחרי המלחמה: נורבגיה מתנצלת בפני "הנערות הגרמניות"

הקבוצה הקטנה צנחה לאזור הררי ומושלג שבו שכן המתחם, וחברה לכמה לוחמי קומנדו נוספים. הם גלשו ליעדם, חדרו אל המתקן ברגל ופוצצו את קו ייצור המים הכבדים. רוננברג תיאר כיצד החליט ברגע האחרון לקצר את אורך פתיל הפצצה כך שהיא תתפוצץ בתוך שניות ולא בתוך דקות. בכך הוא הבטיח את קיומו של הפיצוץ, אך הקשה על הקבוצה להימלט.

הקבוצה נמלטה מאות קילומטרים ברחבי ההרים עם תחילת המרדף אחריה, ורוננברג גלש אל השכנה שבדיה, שהייתה נייטרלית במלחמה, שבועיים לאחר מכן.

יואכים רוננברג, לוחם מחתרת מנורבגיה בלונדון, 2013. רויטרס
הטיף נגד טוטליטריזם. רוננברג בלונדון, 2013/רויטרס

בעוד שהיסטוריונים מטילים ספק בכך שהיטלר היה מסוגל לייצר נשק אטומי כדי לבלום את תבוסתו, הם מכירים בכך שקשה היה לכמת את הסיכונים ב-1943. עבור הצוות, כל זה שינה מעט מאוד באותו הזמן - הם למדו על המטרה האמתית שלהם זמן מה לאחר הפשיטה.

הוא נולד בעיירה אלזונד ונמלט לבריטניה אחרי הפלישה הגרמנית לנורבגיה ב-1940. הוא עבר הכשרה צבאית לפני ששב למולדתו לכמה מטרות במהלך המלחמה. אחריה, הוא הפך לכתב רדיו, אך מיעט לדבר על פועלו במלחמה. במרוצת השנים הוא נשא נאומים והרצאות, גם כשהיה בשנות ה-90 לחייו, והזהיר מפני ההרסניות שבטוטליטריזם.

"הוא היה אחד הגיבורים הגדולים ביותר שלנו", ספדה לו ראשת הממשלה ארנה סולברג, ששיבחה את עבודתו במלחמה ולאחריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully