וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי ארבע שנים: מעבר קוניטרה בין ישראל לסוריה נפתח מחדש

15.10.2018 / 11:38

בצה"ל הודיעו כי המעבר שברמת הגולן ישמש את כוחות האו"ם בלבד וכי ישראל עבדה בשיתוף פעולה עם האו"ם וארה"ב "מתוך מחויבות ליציבות המרחב". פעילותו של המעבר שובשה בעקבות מלחמת האזרחים בסוריה בטרם נכבש השטח מחדש על ידי אסד

עריכה: יאיר דניאל

צה"ל פתח היום (שני) את מעבר קוניטרה בין ישראל לסוריה. בצה"ל אמרו כי "בשלב זה ישמש המעבר את כוחות האו"ם בלבד, למעבר מישראל לסוריה ובחזרה. ישראל וצה"ל פעלו בחודשים האחרונים בשיתוף פעולה עם האו"ם וארצות הברית לחידוש פעילות המעבר, מתוך מחויבות למשימת אונדו"ף והחתירה ליציבות במרחב".

טקס פתיחת המעבר משך את תושבי האזור, מרביתם דרוזים, אשר הגיעו נרגשים לצפות במעבר נפתח שוב. "מרגישה שאני שמחה מאד שהדלת הזאת נפתחת. אפגש עם הוריי ומשפחתי" אמרה אמירה איברהם, תושבת מג'דל שמס "מודה לצבא סוריה שניקה את המדינה מהטרוריסטים. הכל בסדר שם. יש שקט. מקווה ששוב יעברו פה סטודנטים". והעיקר, ציינה כי "שוב נמכור תפוחים לסוריה".

כוח האו"ם בגולן מורכב משלושה גדודים, המונים 994 חיילים, מתוכם 680 חיילים בצד הסורי. מערך הכוחות נפרש כך שאת העמדות מאיישים גדוד פיג'י, ההודיים אמונים על הלוגיסטיקה והכוחות האירים ישמשו ככח התערבות למקרי חירום. בנוסף, צפויים להצטרף למערך עוד כ-500 חיילים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
קציני צה''ל וכוחות אונדו"ף בטקס פתיחת המעבר, היום/מערכת וואלה!, צילום מסך
טקס פתיחת מעבר קוניטרה. היום. אלי אשכנזי, אלי אשכנזי
כלי התקשורת מחוץ למעבר קוניטרה, היום/אלי אשכנזי, אלי אשכנזי
מעבר קוניטרה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מעבר קוניטרה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

מעבר גבול נוסף נפתח היום מחדש באופן רשמי בין סוריה וירדן. המעבר צפוי לשמש מעבר אזרחים ומסחר בין המדינוץ. מעבר "ג'באר" ממוקם בגבול הדרומי מערבי בסוריה עם ירדן, ונסגר ב-2015. ביולי האחרון, צבא סוריה השתלט מחדש על אזור נאסיב במהלך מתקפה נגד מעוזים המורדים בגיבוי רוסיה.

סגירתו של המעבר לפני שלוש שנים מנע מעבר קריטי למאות משאיות המובילות סחורה בין טורקיה למפרץ בשווי מיליארדי דולרים, מדי שנה. בנוסף לכך, מעבר הגבול של סוריה וירדן היווה את נתיב יבשתי קריטי ללבנון שחולקת קווי גבול עם סוריה ועם ישראל בלבד. פתיחת הגבול מהווה ציון דרך ללבנון, שנסמכת על סוריה בנתיבים יבשתיים למדינות אחרות, מאחר וקווי הגבול שהיא חולקת עם ישראל חסומים.

''אנחנו מוכנים לגמרי לקראת קבלת נוסעים והעברת סחורות'' אמר עימאד ריאלאת, ראש מעבר ג'אבר. לדבריו "התנועה תהיה איטית בהתחלה, אבל בימים הקרובים אנו מצפים לעלייה בתנועת הנוסעים".

מעבר קוניטרה. מספר תושבים דרוזים מהגולן באו לצפות באירוע הפתיחה. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
תושבים דרוזים באו לצפות בטקס פתיחת מעבר קוניטרה, היום/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי
פתיחת מעבר קוניטרה דרוזית מהגולן מחזיקה תמונה של אסיר בטחוני דרוזי שיושב בכלא ישראל ומסרבת לדבר עברית. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
תושבת דרוזית מחזיקה בתמונתו של אסיר ביטחוני דרוזי שיושב בכלא בישראל/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

שלשום הודיעה שגרירת ארצות הברית באו"ם ניקי היילי כי ישראל, סוריה והאו"ם הסכימו לפתוח מחדש את המעבר, מה שלדבריה "יאפשר לפקחי האו"ם להגביר את מאמציהם למניעת פעילות עוינת באזור רמת הגולן".

"אנו מצפים מישראל ומסוריה לספק לפקחי האו"ם את הגישה שהם צריכים כמו גם להבטיח את ביטחונם", אמרה היילי, שהשבוע הודיעה על סיום תפקידה בסוף השנה. "אנחנו קוראים לסוריה לנקוט את הצעדים הנדרשים כדי שאונדו"ף יוכל להתפרס ולפקח בביטחון וביעילות, וללא הפרעה".

מעבר קוניטרה אמירה איברהים ממג'דל שמס שמחה שהדלת נפתחת. אלי אשכנזי, מערכת וואלה! NEWS
"שמחה שהדלת הזאת נפתחת" אמירה איברהים, תושבת מג'דל שמס/מערכת וואלה! NEWS, אלי אשכנזי

בחודש שעבר סייר במעבר שר הביטחון אביגדור ליברמן, שאמר כי ישראל מוכנה לפתוח את המעבר אך זה תלוי בצד הסורי. "עצם העובדה שהגענו לשער אלפא וכוח אונדו"ף פועל באזור, זה אומר שאנחנו מוכנים לפתיחת המעבר כפי שהיה בעבר", אמר ליברמן. "כרגע הכדור נמצא במגרש הסורי. מבחינת היכולת להפעיל את המעבר הכל מוכן וסגור".

בשנת 1974 נחתם בין ישראל לבין סוריה הסכם הפרדת כוחות, שעירה קיעת שטח מפורז מנוכחות צבאית בין שתי המדינות. בסוף שנת 2014 נסגר מעבר קוניטרה, ששימש כמעבר המקשר בין ישראל לבין סוריה. צה"ל נאלץ לסגור את המעבר לאחר השתלטות המורדים על קוניטרה הישנה ושליטת פעילי ג'יהאד עולמי המשתייכים לארגון אל-קאעידה.

עם סיום הלחימה באזור רמת הגולן הסורית, הוחלט על ידי האו"ם להחזיר את כוח אונדו"ף לסוריה. בהתאם לכך, התקבלה ההחלטה על ידי אונדו"ף כי כלל הצדדים מוכנים להפעלת המעבר, וכי פתיחתו הרשמית נקבעו ב-15 באוקטובר.

(עדכון ראשון: 23:46)

מעבר קוניטרה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מעבר קוניטרה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל
מעבר קוניטרה. דובר צה"ל, מערכת וואלה! NEWS
מעבר קוניטרה/מערכת וואלה! NEWS, דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully