וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עד חצי הנסיכות: האם החזרה המרגשת של תיירי הנרי למונאקו היא צעד נכון?

14.10.2018 / 10:00

הוא תמיד חלם לחזור לארסנל, אבל גם השיבה הביתה למונאקו תעמיד את חלוץ העבר האגדי באור הזרקורים. אבל האם ניסיונו העצום על הדשא ותפקידו כעוזר מאמן נבחרת בלגיה מכינים אותו דווקא לאתגר הגדול בנסיכות?

רויטרס

"בעצב רב אני נאלץ לומר שלום לנבחרת בלגיה", צייץ אתמול (שבת) תיירי הנרי אחרי שמונה למאמן מונאקו. ואולי באמת חבל לו להיפרד מהחברים הרבים שרכש במהלך השנתיים המרתקות שכללו העפלה לחצי גמר המונדיאל, אבל העזיבה ממש לא נכפתה עליו. הוא עשה הכל כדי לצאת לדרך חדשה, ולא הסתיר את כוונותיו לרגע. למעשה, הגדיר הצרפתי מלכתחילה את עבודתו כעוזרו של רוברטו מרטינס כ"לימודים לתואר שני". הוא אפילו תרם את השכר הצנוע שקיבל מההתאחדות הבלגית לצדקה. ברוסיה הוא רצה לקבל את התעודה, ואת עתידו השתוקק לסדר עוד קודם לכן. המטרה היתה ברורה כשמש - ארסנל.

עוד בנושא

תיירי הנרי מונה למאמן מונאקו: "ברוך הבא הביתה"
אחרי ארבע שנים: מונאקו הודיעה על עזיבת לאונרדו ז'ארדים
גם הוא חולם על ארסנל: על קריירת האימון של פטריק ויירה

שחקן נבחרת בלגיה רומלו לוקאקו עם עוזר המאמן תיירי הנרי. GettyImages
עשה הכל כדי לצאת לדרך חדשה. תיירי הנרי/GettyImages

לאפורטה וגווארדיולה העידו לטובתו

בעצם, זה היה החלום מאז תלה הנרי את הנעליים ב-2014. הוא קיווה כי ארסן ונגר, המנטור הנערץ איתו החל את דרכו בכדורגל מקצעוני כנער במונאקו והשתדרג לרמת כוכב על בהייבורי, ישלב אותו בהדרגה במועדון הלונדוני. הציפיות ההתחלתיות היו צנועות. ב-2016, למשל, קיבל הנרי הצעה מטעם מנהל האקדמיה אנדריס יונקר לאמן את הקבוצה עד גיל 18, והיה מאושר עד הגג.

ואולם, ונגר דרש כי יוותר על חוזהו כפרשן ברשת סקיי ספורטס על מנת לקבל את הג'וב, וחלוץ העבר הריח שמשהו לא כשורה. האם זו באמת היתה דרישת הסף של המנג'ר הוותיק, או אולי דרכו לחסום את הנרי בידיעה כי יסרב? זאת רק ונגר יודע, אבל על דבר אחד אין מחלוקת. על מנת להגיע לפשרה, הציע הנרי לעבוד חינם כעוזרו של קוואמה אמפאדו בקבוצה הצעירה - רק כדי לחזור לשורות התותחנים ולצבור ניסיון. ונגר השיב בשלילה. יש הטוענים כי הוא חשש ממתן הזדמנות לאנשים שעשויים להחליפו. זה קרה גם עם מיקל ארטטה שהחל את דרכו באימון כעוזרו של פפ גווארדיולה במנצ'סטר סיטי דווקא.

אז הנרי פצח בקדנציה המסקרנת עם מרטינס בבלגיה, אבל ראה בה בעיקר קרש קפיצה לארסנל. הכמיהה היתה חזקה מתמיד. מאמצים רבים הושקעו על מנת לקדם את מועמדותו כיורשו של ונגר, וההמלצות זרמו. גווארדיולה, שאימן אותו בברצלונה במשך שנתיים, הצהיר: "יש לו הכישרון להיות מאמן. אפשר היה לראות זאת כאשר היה שחקן". מילים נחרצות עוד יותר סיפק ז'ואן לאפורטה, נשיא ברצלונה בתקופה המדוברת, לדיילי טלגרף במרץ האחרון: "ב-2008 הימרתי על גווארדיולה ששינה את ההיסטוריה של המועדון. להנרי יש תכונות רבות שאיפיינו את פפ כאשר בחרנו בו. הוא ג'נטלמן ואדם רציני ואחראי מאוד. אם הוא רוצה לאמן את ארסנל, סימן שהוא משוכנע כי יצליח. הוא שואף למצויינות כל הזמן, בדיוק כמו בימיו על הדשא". מה גרם ללאפורטה להעניק ראיון בלעדיו לעיתון בריטי ימים ספורים אחרי ההכרזה הרשמית של הנרי כי הוא מעוניין בתפקיד? תחשבו בעצמכם.

עוד באותו נושא

מאמין בניס: האתגר של פטריק ויירה בקריירה האירופית כמאמן

לכתבה המלאה
ארסן ונגר עם תיירי הנרי, ארסנל. AP
חשש לתת הזדמנות למי שעשוי להחליפו? ארסן ונגר עם תיירי הנרי/AP

גדל כנער, חזר לגדל נערים

המאמץ הגדול לא נשא פרי. הנרי סירב להיות עוזרו של ארטטה כאשר הקטלאני נחשב למועמד המוביל לתפקיד, אלא דחף לפגישות ישירות עם ההנהלה על מנת להוכיח שהוא האיש הנכון. בסופו של דבר, קיבל אונאי אמרי את הג'וב, והנרי פחות או יותר תלה על צווארו את השלט: "מאמן צעיר מחפש עבודה".

הוא היה מוכן לבחון כל הצעה, ובאוגוסט ניהל משא ומתן אינטנסיבי עם בורדו אשר החליטה להיפרד מגוסטבו פוייט והחליפה בעלות. השידוך לא יצא לפועל כי - בניגוד מוחלט לארסנל ובלגיה - הנרי דרש שכר גבוה, ובנוסף ביקש להחתים שחקנים חדשים עד לתום חלון ההעברות, הגיש רשימת אנשי צוות חדשים שיבואו איתו, ושאף לקבל שליטה מוחלטת על הנעשה במועדון. בבורדו אולי הסתנוורו מהאפשרות להחתים שם כה נוצץ על מנת לרצות את האוהדים הזועמים, אך הוחלט שהמחיר היה מוגזם. האופציה הבאה בתור היתה אסטון וילה, בה עלתה אפשרות לשיתוף פעולה מוזר מאוד עם ג'ון טרי.

ואז הגיעה מונאקו, והקבוצה הבעייתית מליגת המשנה האנגלית כבר לא היתה רלוונטית. כי הרי פרט לארסנל אין מועדון קרוב יותר לליבו של הנרי מאשר נציגת הנסיכות. שם הוא התחנך באקדמיה מגיל 14, שם ערך הופעת בכורה בליגה בגיל 17, שם הוא זכה באליפות ב-1997 והגיע לחצי גמר ליגת האלופות ב-1998. בזכות הופעותיו במונאקו הוא צורף לסגל צרפת למונדיאל הביתי והוכתר לאלוף העולם. מונאקו זה בית, והחזרה הזו מרגשת. היא מציתה את הדמיון. היא גורמת להתלהבות טהורה אפילו בקרב חובבי כדורגל שלא עוקבים אחרי הליגה הצרפתית על בסיס שבועי. אבל האם זה הצעד הנכון?

שחקני מונאקו ב-1997: סוני אנדרסון, ויקטור אקפבה, תיירי הנרי, ג'ון קולינס. AP
פרט לארסנל אין מועדון קרוב יותר לליבו. הנרי אחרי הזכייה באליפות צרפת ב-1997/AP

מוטיבטור ומאמן חלוצים

ראשית, יש לתהות אם מונאקו מתאימה להנרי. כי בכל רחבי תבל מפתחים ציפיות, אך למונאקו עצמה אין אוהדים רבים מדי. לא צפויה לחלוץ העבר אווירה של ארסנל ביציעים, והוא מקבל את הקבוצה במצב עדין מאוד. ב-2017 היא זכתה באליפות והעפילה לחצי גמר ליגת האלופות, אבל רוב השחקנים נמכרו, ועם הסגל הצעיר הנוכחי אפילו הפילוסוף הפורטוגלי לאונרדו ז'ארדים הרים ידיים. הוא לא פוטר, כפי שדווח במקורות מסוימים. הוא עזב בהסכמה הדדית אחרי שמונה משחקי ליגה ללא ניצחון, כאשר כל הצדדים הבינו ששיתוף הפעולה מיצה את עצמו. ז'ארדים זקוק לאתגר חדש (אולי במנצ'סטר יונייטד, וזה נושא לדיון נפרד), והמועדון זקוק למאמן חדש שיוכל לשרוד במאבקי התחתית ולטפח שחקנים מוכשרים ובעלי פוטנציאל גבוה אך חסרי ניסיון בסיסי.

וכאן מגיעה השאלה ההפוכה - האם הנרי מתאים למונאקו? אין עוררין על הנסיון העצום שלו כשחקן, והשנים לצד ונגר וגווארדיולה העשירו אותו מאוד. זה המקום להזכיר גם את ז'אן טיגאנה שלימד אותו בשנות ה-90' במונאקו, ואת התקופה הקצרה עם קרלו אנצ'לוטי ביובנטוס. היו לו מורים נהדרים ומגוונים, והוא הרחיב מאוד את ההשכלה גם ביוזמתו. אבל תקשיבו למרטינס שנשאל במהלך המונדיאל על תרומתו של הנרי לסגל בלגיה. הייתי במסיבת העיתונאים לפני חצי הגמר מול צרפת, שהציב את הזרקור הישר על עוזר המאמן, והספרדי הדגיש: "הוא הביא משהו שהיה חסר לנו. אני עובד עם הצוות כבר הרבה זמן, ויש לנו מתודולוגיה ברורה. לא היה לנו ניסיון במעמד הזה, אנחנו לא יודעים איך זוכים בגביע העולם, לא יודעים איך שחקנים מתפקדים במצבים כאלה. תיירי יודע כי הוא היה שם. הוא משלים אותנו".

אז התפקיד של הנרי היה בעיקר מנטלי. במחנה הבלגי היתה שביעות רצון עצומה מהיותו מוטיבטור בחסד. מבחינה טקטית, עבד הצרפתי בעיקר עם החלוצים. רומלו לוקאקו היה המרוויח הגדול ביותר, וחלוץ מנצ'סטר יונייטד התפייט: "זה הדבר הכי טוב שיכול היה לקרות עבורי. הנרי עזר לי להשתפר פי שתיים. אני שואל אותו המון שאלות, והוא תמיד עונה ומסביר בסבלנות. אנחנו יכולים לדבר שעות".

רומלו לוקאקו שחקן נבחרת בלגיה עם עוזר המאמן תיירי הנרי. AP
"הנרי עזר לי להשתפר פי שתיים". תיירי הנרי עם רומלו לוקאקו/AP

הצוות המסייע יהיה קריטי

כאשר נשאל בזמנו עם השקפת עולמו כמאמן, השיב הנרי כי למד את המשחק מחדש בהדרכת גווארדיולה. "ראיתי את המשחק בדרך שונה לגמרי. יש שחקנים שבאים לבקש את הכדור, אבל לא בבארסה. תישאר בעמדה שלך ותסמוך על חבריך שיעבירו אליך את הכדור. כדי להסביר לנו את זה, פפ שם קונוסים באימונים ואסר על שחקני האגף לסטות למרכז בשני השלישים הראשונים על המגרש. בשליש האחרון, היה לנו חופש פעולה מלא. זה שילוב של משמעת ויצירתיות", הוא סיפר.

וזה נפלא, אבל מדובר על כדורגל מנקודת המבט של חלוץ, והדבר אופייני מאוד לשחקני התקפה. בניגוד לשחקני הגנה ולקשרים, כאשר המגרש פרוש לפניהם, חלוצים מקבלים הכשרה טובה קצת פחות לאימון במהלך הקריירה. זו הסיבה לכך שיש אחוז נמוך יחסית של חלוצי עבר שהופכים למאמנים מצליחים, בהשוואה לבלמים וקשרים. החיסרון הזה יהיה קריטי במיוחד בקבוצה צעירה שזקוקה להדרכה טקטית. ניסיונו של הנרי בשלבים המכריעים בגביע העולם, בליגת האלופות ובפרמיירליג כלל לא רלוונטי עבור הילדים של מונאקו. ולכן, הצלחתו תלויה מאוד באיכות הצוות שיעבוד לצידו.

בנבחרת בלגיה, הנרי עזב למרטינס להשלים את הפאזל. בתפקידו החדש, הוא זקוק לעוזרים מתואמים שישלימו את הפאזל עבורו. אירוני למדי, אם כך, כי אמפאדו, איתו רצה לעבוד כעוזר לפני שנתיים בארסנל, ישמש כעת כעוזרו בנסיכות. רבות יהיה תלוי בו ובחברים נוספים, וחשוב לא פחות כי הנרי לא ישדר באופן מיידי כי מונאקו היא תחנת מעבר בלבד בדרך ללונדון, אלא משרה חשובה מאוד מבחינתו בטווח הארוך. אם ישכיל לעשות זאת, הדרך לארסנל דווקא תתקצר.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

תיירי הנרי עם פפ גווארדיולה. AP
למד את המשחק מחדש בהדרכתו. תיירי הנרי עם פפ גווארדיולה/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully