וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוכב ממרקס אנד ספנסר: הנסיקה המטאורית של אליל ליברפול אנדי רוברטסון

10.10.2018 / 11:00

הוא נאלץ לעבוד בחנות כלבו, ואפילו חילטר כנציג טלפוני וסדרן בהאמפדן פארק, אבל אז הגיעה הזדמנות לא צפויה מהליגה הרביעית, והיום המגן הנחוש מככב אצל יורגן קלופ ומוביל גם את נבחרת סקוטלנד. הבלוג של יוכין

צילום ועריכה: קובי אליהו

אריק דורם נמצא ברשימת אלופי העולם המפתיעים ביותר. פחות משנה אחרי שערך את הופעת הבכורה במדי בורוסיה דורטמונד, הוא נכלל בסגל של יואכים לב למונדיאל 2014 כמגן שמאלי מחליף, ואמנם לא שיחק דקה, אך חזר הביתה עם מדליית זהב. ההישג מדהים אפילו יותר אם לוקחים בחשבון כי דורם שיחק בעיקר כחלוץ בקבוצות הנוער, שינה עמדה בעצתו של יורגן קלופ, והפך לפתע תוך שבועות לשחקן בולט מאוד בבונדסליגה. בהמשך, אחרי שהמאמן עזב, התדרדרה מאוד היכולת של דורם, וגם פציעות לא הועילו. כעת הוא משתקם בהאדרפסילד, אצל המנג'ר דויד ואנגר, חבר הנפש של קלופ שטיפח בזמנו את הבחור במילואים בצהוב-שחור.

עוד בנושא

מקליש: "חמד ודאבור מסוכנים, דסה וטואטחה אקספלוסיבים"
אנדי הרצוג: "אני אופטימי, אפשר לנצח את סקוטלנד"
בן שהר זומן לסגל נבחרת ישראל במקום מנור סולמון הפצוע

אנדי רוברטסון. GettyImages
"שמח לשמש השראה לילדים בסקוטלנד". אנדי רוברטסון/GettyImages

הסדרן שהושיב את קומפני

הדוגמא של דורם מדגישה עובדה פשוטה. שחקנים רבים בכל העמדות הרוויחו לאורך השנים מהעבודה בהדרכת קלופו, אבל מגנים נמצאים אצלו מעל כולם. יש להם תפקיד מכריע במערך, הם נוגעים המון בכדור, ומכסים שטחים נרחבים בתנועה בלתי פוסקת לאורך האגף. אם הם פותחים את האוזניים, ממלאים את ההוראות ומנסים להשתפר, השמיים הם הגבול. תשאלו את אנדי רוברטסון שקודם בחודש שעבר לתפקיד קפטן נבחרת סקוטלנד בגיל 24 בלבד. עד לא מכבר, לא היה לסקוטים אף שחקן מוכר באמת, אבל בסגל שיתייצב ביום חמישי באיצטדיון בחיפה לקרב מול ישראל במסגרת ליגת האומות, יש כוכב על פוטנציאלי. אוהדי ליברפול ותיקים טוענים כי מאז סטיב ניקול בשנות ה-80' לא היה לליברפול מגן שמאלי ברמה כה גבוהה.

"אני שמח לשמש השראה לילדים בסקוטלנד", אומר רוברטסון, וסיפורו המיוחד באמת נותן תקווה לכל אחד. הרי רק לפני שש שנים הוא התלונן בטוויטר: "בגיל הזה קשה לחיות בלי כסף. אני זקוק לעבודה". והוא באמת מצא אז ג'ובים כדי להכניס מעט כסף לחשבון הבנק. רוברטסון עשה משמרות ברשת מרקס אנד ספנסר, וגם הועסק באיצטדיון הלאומי, האמפדן פארק, כסדרן ובמענה הטלפוני. בערב אחד, הוא אפילו זכה להושיב את וינסנט קומפני בכיסאו, כאשר קפטן נבחרת בלגיה היה פצוע וצפה במפגש מול הסקוטים מהיציע.

עוד באותו נושא

אלכס מקליש: "חמד ודאבור מסוכנים, דסה וטואטחה אקספלוסיבים"

לכתבה המלאה

ההורים הקציבו שנה אחרונה לחלום

באופן משעשע, רוברטסון גם שיחק על הדשא של האמפדן פארק פעם בשבועיים, אבל היציעים היו אז כמעט ריקים. תאמינו או לא, הבית של הנבחרת בגלאזגו משמש גם את המועדון הקטנטן והגאה, הוותיק ביותר במדינה. קווינס פארק (ולא, ממש אין קשר לקווינס פארק ריינג'רס הלונדונית) נוסדה ב-1867, וזכתה ב-10 גביעים במאה ה-19, אבל בעידן המודרני היא נמצאת רחוק מאוד מאור הזרקורים. שם, בליגה הרביעית, עשה רוברטסון את הפריצה האישית בעונת 2012/13 - השנה ששינתה לחלוטין את חייו.

כי זו היתה השנה שהקציבו לו ההורים בנסיון לקדם תחביב שנתפס כמיותר וחסר סיכוי. כאשר היה בן 15, נזרק רוברטסון מהאקדמיה של סלטיק. הסבירו לו שמבנה גופו צנום מדי, והוא לא מתאים להפוך לכדורגלן מקצועני. ליבו נשבר, אבל הוא סירב לוותר על השאיפה הגדולה ונדד לנוער של קווינס פארק. במשפחה לא ראו בכך תועלת, ואחרי סיום בית הספר עלתה על הפרק סוגיית ההשכלה הגבוהה בתחום החינוך הגופני. למעשה, זה היה המסלול הנכון וההגיוני עבור הנער שהראה יכולות לא מבוטלות בלימודים, אבל הוא ביקש עוד הזדמנות אחת. והיא הגיעה.

בקיץ 2012 נתקע גארדנר ספיירס, מנג'ר קווינס פארק, ללא מגינים שמאליים לקראת פתיחת העונה בליגה הרביעית. אז הוא התייעץ עם האחראים על קבוצת הנוער, שלף את רוברטסון וזרק אותו למים העמוקים, כמעט בלית ברירה. אחרי 90 דקות, הוא כבר היה מאוהב. "אי אפשר היה להוציא אותו מההרכב בזכות הגישה, הנחישות והיכולת. הוא היה השם הראשון על הלוח, תמיד", נזכר בדיעבד ספיירס. ושם, במעמקי הליגה הרביעית, הבחינו בו הסקאוטים של דאנדי יונייטד ודיווחו למנג'ר ג'קי מקנמארה.

אנדי רוברטסון. GettyImages
מזל גדול עם מאמנים. אנדי רוברטסון במדי דאנדי/GettyImages

ממעמקים לפרמיירליג תוך שנה

לרוברטסון יש מזל גדול מאוד עם מאמנים, כי מקנמארה בעצמו נופה בזמנו מהאקדמיה של היברניאן בגלל שהיה קטן מדי, אבל לא ויתר, הפך לאגדת סלטיק, והגיע גם לנבחרת. הוא הבין בדיוק את התחושות של רוברטסון, וידע גם לתת לו את העצות הטובות ביותר לשיפור מקצועי. עונה חלומית אחת מבחינה אישית בדאנדי יונייטד הספיקה לכישרון העולה כדי לקבל זימון למדים הלאומיים, לקבל את פרס השחקן המצטיין של הליגה, וגם לזכות במעבר יוקרתי לפרמיירליג. האל סיטי שילמה כמעט 3 מיליון ליש"ט תמורת שירותיו. האיש ממרקס אנד ספנסר התקדם תוך פחות משנתיים לליגה העשירה ביותר בתבל.

שלוש השנים בהאל לא היו פשוטות. המאבק על מקום בהרכב בעונת הבכורה הניב 17 משחקים בלבד, והקבוצה ירדה. בליגת המשנה הוא כבר היה באנקר באגף השמאלי, והתכבד לשחק בוומבלי בגמר הפלייאוף בדרך לעליה, אבל ב-2017 חווה ירידה נוספת. בחלק מהמשחקים, חוסר ניסיונו הטקטי נחשף, והאל נחלה הפסדים צורמים לא מעטים, כולל 5:1 באנפילד. אבל אולי דווקא אז, בעוד קבוצתו קורעת את היריבה לגזרים, הבשילה בראשו של קלופ ההחלטה לנסות להביא את הסקוטי הצנוע לליברפול. במונחי עלות תועלת, זו היתה הברקה סנסציונית. בעוד מנצ'סטר סיטי הוציאה עשרות רבות של מיליונים על מגנים חדשים בקיץ 2017, רוברטסון עלה 8 מיליון ליש"ט בלבד. וליברפול הרי היתה זקוקה מאוד לרכש בעמדה שלו. בעונת 2016/17 מילא את משבצת המגן השמאלי ג'יימס מילנר.

"זה מרגיש לא מציאותי", הוא הודה עם הגעתו למועדון הפאר. עד הטלפון מקלופ, הוא אפילו לא העז לחלום על כך. רוברטסון תמיד היה בחור צנוע, ואפילו בהאל אמרו לעתים שהוא קצת שקט מדי. ואולם, גם אם קולו לא נשמע בחדר ההלבשה, על המגרש הוא משמש דוגמא לכולם. "ברור לגמרי מדוע אנדי מתקדם כל כך מהר. יש לו תשוקה עזה לכדורגל, והגישה שלו יוצאת מהכלל", אמר קלופ לפני שהדגיש את היכולות של הרכש החדש. והרי אצל קלופ, התשוקה חשובה מכל. הוא עשה בזכותה את כל הקריירה. שחקנים כמו רוברטסון מתאימים לו בול. אוהדי ליברפול רבים הרימו גבה, אבל מבחינת הגרמני הבחירה היתה קלילה.

אנדי רוברטסון. GettyImages
"זה מרגיש לא מציאותי". אנדי רוברטסון בגמר ליגת האלופות/GettyImages

בעקבות אלן קנדי וסטיב ניקול

זה לא אומר שהוא תיכנן להשתמש בו באופן מיידי. אלברטו מורנו, שגילה חוסר יציבות בשנותיו הראשונות בליברפול, זהר לפתע אחרי שלמד בעצמו המון מקלופו, ורוברטסון אפילו לא התייבש על הספסל. הוא בעיקר ישב ביציע, כי מילנר תמיד יכול לעזור משמאל בעת צרה. אז גם גילה הסקוטי שאין לו סבלנות לכך, כי הוא תמיד משתוקק להיות על הדשא. "חשבתי שקפצתי גבוה מדי", הוא גילה בדיעבד, ואפילו התמיכה ממשפחתו לא עזרה. הייאוש היה ממש מעבר לפינה, כאשר מורנו נפצע בדצמבר. ומאז, החיים השתנו ללא היכר.

השבחים שקיבל מקלופ אחרי הבישול וההופעה המזהירה ב-0:4 בבורנמות הוכיחו - רוברטסון הוא שחקן לגיטימי בהרכב האדומים. אחרי הניצחון המזהיר על מנצ'סטר סיטי בליגה, הוא היה כוכב. אחרי צמד הנצחונות על סיטי ברבע גמר ליגת האלופות, הוא היה אליל. ולקראת הגמר האירופי, לא היה עיתון אחד בממלכה שלא ריאיין אותו. כולם הזכירו את העובדה כי המגן השמאלי אלן קנדי הבקיע את השער היחיד בגמר מול ריאל מדריד ב-1981, וסיפור הסינדרלה של רוברטסון הצית את הדמיון. התוצאה בקייב היתה שונה, אך זה לא השפיע מהותית על מסלול ההמראה.

ועכשיו הוא גם הקפטן של סקוטלנד. כל המשחק שלה בנוי על היכולת המזהירה שלו באגף. מהירות וסיבולת תמיד היו לו, וזה מושלם עבור סגנון הלחץ הגבוה של הגרמני. בזכות הבוס, הוא שיפר מאוד את כישורי הסגירה שלו בהגנה כדי להפוך לשחקן ברמה הבינלאומית הגבוהה. יש שיגידו, אחד הטובים בתפקידו בעולם. ולכן, לאנדי רוברטסון יש סיכוי לא רע לצאת עם נקודות מהמפגש עם אנדי הרצוג.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

אנדי רוברטסון. GettyImages
כל המשחק של הנבחרת בנוי על היכולת המזהירה שלו באגף. אנדי רוברטסון/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully