וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שרתי עם דמעות בעיניים": אביב גפן מדבר על האלבום שבחר להכשיל

4.10.2018 / 17:00

הפוסט-טראומה מרצח רבין ("היה בי כעס גדול"), העצה מברי סחרוף ("מודה לו עד היום"), וכאב הפרידה ("הזוגיות התרסקה לי והייתי אומלל"): 20 שנה לאחר צאת אלבומו המטלטל והקיצוני "חלולים", חושף אביב גפן בריאיון לוואלה! תרבות את הסיפור מאחוריו: "החלטתי במודע להיכשל"

עטיפת האלבום חלולים של אביב גפן.
צילום עטיפת האלבום "חלולים"

בתחילת 1998 הופיעו בישראל שלטי חוצות ענקיים שעליהם הופיע המשפט "בוקר טוב איראן". לא מעט סימני שאלה התעוררו בעקבות השלטים האלה, ועלו סברות רבות מי עומד מאחוריהם. בסופו של דבר נפתרה התעלומה: התברר שהמוזיקאי אביב גפן הוא שעמד מאחורי פרסום השלטים עם המשפט הפרובוקטיבי, כשם אחד השירים באלבומו השביעי "חלולים" שהיה אמור לצאת באותם ימים.

"הייתה לי אז מעין פוסט-טראומה מרצח רבין", נזכר אביב גפן בשיחה עם וואלה! תרבות. "היה בי כעס גדול, כמו לרוב הדור שגדל לצדי. מנסים להשכיח ולטשטש את זה, אבל חשוב לזכור שלפני 'חלולים' הייתה איזו תחושה שמשהו טוב קורה בישראל, שהנה אנחנו הולכים להיות חלק מהעולם. אבל אז החלה הידרדרות והתרחקות מהעולם, ושירים כמו "בום בום", "בוקר טוב איראן" ו"לקראת המלחמה הבאה" מבטאים את התחושה הזו. הם רלוונטיים כיום יותר מאי פעם לצערי.

"בשיר 'בוקר טוב איראן' יש משהו נבואי שראה לאן כל הסיפור הזה הולך. יש לי המון כבוד ליהדות. יש לי המון קהל וחברים דתיים ואני עדיין חושב שצריך להפריד את הדת מהמדינה. כשהגעתי בסוכות לבני ברק או כשהלכתי להתפלל עם אביתר בנאי בירושלים, חבשתי כיפה כאות כבוד למסורת ולסביבה שהייתי בה. אני מצפה שגם יכבדו את החילונים שרוצים לנסוע בשבת. כבוד הדדי הוא הבסיס להידברות ולשלום".

"סופרסטאר", אביב גפן (מתוך "חלולים")

"חלולים", שיצא לפני 20 שנה, הוא אחד מאלבומיו המטלטלים והחשובים של גפן. מבחינה מוזיקלית זנח גפן את המלודיות המתוקות ואת הבלדות ובמקומן בחר בסאונד מתכתי, קר ורוקיסטי. גם אופי השירים היה שונה בתכלית מאלבומיו הקודמים, כאשר בחר לעסוק כמעט אך ורק במחאה חברתית ופוליטית. האלבום מונה 12 שירים. אף אחד מהם לא הפך ללהיט גדול, אך כמכלול - מדובר ביצירה מפתיעה, מרתקת וקשה לעיכול, יצירה ששונה מהותית מכל מה שעשה גפן לפני כן.

"אני חושב שהצלחתי לספר סיפור ולצלם זווית מאוד מדויקת שהייתה רלוונטית אז לחיים שלי", מודה גפן. "מיסודי אני אדם מאוד נוסטלגי ומיותר לציין שגם בבלקפילד (ההרכב של גפן עם סטיבן וילסון - נ"י) אני תמיד בורח למלודיות, לתזמורים ולקיטש. בחלולים בגדתי בכל אלה וזה מורגש בשירים, בסאונד ובהפקה. אפילו העטיפה היא מיצג אמנותי של ניר הוד שבו אני ואילנה מחובקים בתוך מכשיר סי-טי בבית חולים. הוא הפך את האהבה לצילום רנטגן קר".

מה גרם לך להפנות גב לבלדות?

"עברתי לגור באותה תקופה בלונדון עם אילנה והתנתקתי מהמוזיקה שיצאה בישראל. בד בבד, התחברתי יותר ויותר למוזיקה שיצאה באותו זמן בעולם, כמו מאסיב אטאק, סמשינג פמפקינז והבריט-פופ. כל השירים באלבום נכתבו בסלון הבית שלי בלונדון, ובאמת במבט לאחור הסאונד הכללי מאוד קיצוני, קר ומנותק. אבל לדעתי זה גם היופי באלבום. אגב, הבסיסט שניגן איתי באלבום עבד בלילות באולפן של הראפר האנגלי טריקי. גנבנו לו מהאולפן לופ אחד שהוא תכנת, וזה מה שפתח את "לקראת המלחמה הבאה", שהוא השיר הראשון באלבום".

את האלבום הפיק גפן יחד עם המפיק המוזיקלי הוותיק משה לוי, ומי שהיה חתום על הייעוץ האמנותי הוא ברי סחרוף, שאף ניגן בכמה שירים באלבום. "משה לוי ואני הלכנו דרך ארוכה מאוד באותן שנים ולמרות שמשה נתפס כמפיק מאוד הרמוני ו'חם', הוא הבין שאני מחפש להרחיב את הגבולות ולברוח מהנוף הנוח והמוכר לי", מוסיף גפן. "באותן השנים, ברי ואני מאוד התקרבנו, והוא זה שבשיחה מעל מועדון 'לוגוס' אמר לי 'תטוס מפה ללמוד, אביב. לך לשמוע דברים חדשים ותביא את מה שאתה לומד לישראל'. זה דירבן אותי לטוס וללמוד ואני מודה לו על זה עד היום".

קיבלת החלטה מודעת להיכשל מסחרית באלבום הזה?

"זו הייתה החלטה מודעת לגמרי. יש אלבומים שקוצרים פירות מיד, ויש אלבומים, כמו 'חלולים', שזורעים זרעים לשנים קדימה. יש לא מעט אנשים בקרב הקהל שלי שמכתירים את 'חלולים' כאלבום הכי טוב שלי משום שיש בו שפה אחרת, סאונד קיצוני שלא מתחנף ולא צועק דרך הרמקולים 'בבקשה תאהבו אותי'".

עוד באותו נושא

טקס המשואות האלטרנטיבי: אביב גפן נתן כבוד למוזיקה הישראלית במופע משובח

לכתבה המלאה

השיר "חלולים" מתוך האלבום

אלא שלצד המחאה הפוליטית שהביע גפן באלבום, הסתתר שם גם כאב פנימי לא קל שאותו ביטא בחלק מהשירים. "בתוך כל הצעקה הפוליטית יש גם פן אישי, שהוא כאב תהליך הפרידה מאילנה", משחזר גפן. "השיר 'חלומות גדולים' מגדיר היטב איך הרגשתי באותה תקופה. הזוגיות התרסקה לי והייתי אומלל. בשיר יש קטע שאני שר 'היו לי פעם חלומות כל כך גדולים', ואני זוכר ששרתי את זה עם דמעות בעיניים".

השיר "סופרסטאר" לועג לכל מי שהפך אותך לאליל מוזיקלי והעריץ אותך. אתה כותב שם "אין שום דבר גאוני בי, הכול רק כסף מהיר" / "אתם קניתם את הסבל, עשה לי טעם מתוק". מה עמד מאחורי השיר הזה?

"כוכבות בארץ זה דבר די מצחיק. המקום הגיאוגרפי נורא קטן ויש סיכוי לא קטן שתפגוש את הכוכב שלך בסופר-פארם או בשווארמה 'שמש' וכל עניין הכוכבות מתבסס על זה שלא תפגוש את הכוכב שלך. פעם אכלתי בניו יורק ולידי ישב וודי אלן וממש כעסתי שהוא יצא מהסרט "מנהטן" כדי לאכול לידי סטייק. השיר "סופרסטאר" מדבר על הפאתטיות במושג של להיות כוכב, בטח ובטח במקום קטן כמו ישראל".

איך היו התגובות בישראל אחרי צאת האלבום? התגובות השתנו לאורך השנים?

"רוב הקהל לא הבין את האלבום. שאלו אותי איפה הרגש והמלודיות שאפיינו את היצירה שלי. הרדיו לא השמיע שירים מהאלבום והביקורות די קטלו אותו. לאט לאט גילו את המלודיות משמיעה לשמיעה, והיום מאוד מעריכים אותי על האלבום הזה. 'חלולים' זו חתיכה עם שיניים חדות אבל עדין חלק מהפאזל ביצירה הכוללת שלי לאורך השנים".

ב-12 באוקטובר תקיים ב'זאפה' הרצליה מופע לציון 20 שנה לצאת האלבום. תבצע עיבודים חדשים לשירים בו?

"התעויוט ואני מנסים להישאר נאמנים למקור ולעיבודים שבאלבום. אנחנו מרשים לעצמנו להוסיף עוד כמה שירים מאותו די-אן-איי מאלבומים אחרים, כמו השלישי וממנטו מורי. אם כבר לדכא את הקהל, אז שיהיה דיכאון מאורגן, ממושך ומוקפד".

seperator

אביב גפן יחגוג עשרים שנה לאלבום "חלולים" ב-12.10 בזאפה הרצליה. למחרת, 13.10, יחגוג עשרים שנה לאלבום "לילות לבנים" בזאפה אמפי שוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully