וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פשוט קפאתי וניסיתי לשרוד"; עיתונאים ועיתונאית מספרים למה לא התלוננו

וואלה ברנז'ה

2.10.2018 / 14:15

ניר גונטז' חשף כי בכיר במשרד לבט"פ הטריד אותו מינית בנעוריו, והוא לא העיתונאי היחיד שהצטרף לגל העדויות #לאהתלוננתי: חנה קים חשפה שתי הטרדות שחוותה בעת תפקידה מצד עיתונאי בכיר ופוליטיקאי בכיר, אחת מהן הגיעה לכדי ניסיון אונס של ממש

חנה קים, ניר גונטז', רויטל חובל. עיבוד תמונה
חנה קים, ניר גונטז', רויטל חובל/עיבוד תמונה

הופעתה של כריסטין בלייזי פורד בשבוע שעבר מול הסנאט האמריקני ועדותה על התקיפה המינית שעברה בצעירותה על ידי ברט קבאנו, הגבירה את להבות הדיון הציבורי על אודות הטרדות מיניות וחידדה את הרעיון שבבסיס תנועת MeToo: הטרדות מיניות הן עניין חוצה מדינות, גילאים או מגדרים, וחשיפתן על ידי הקורבנות היא עניין לא קל כשלעצמו. התהייה של הנשיא טראמפ מדוע לא התלוננה בלייזי בזמן אמת עודדה גל של עדויות אישיות מגברים ונשים שחשפו את הסיבות מדוע גם הן והם לא התלוננו בזמן אמת.

גם בישראל, תחת ההאשטאג #לאהתלוננתי, נערמו העדויות המקומיות - קשות ומעוררות השראה - ולקחו בהן חלק גם אנשי תעשיית התקשורת המקומית. אל עיתונאיות כמו אשרת קוטלר, הדס שטייף, סילבי קשת ונרי ליבנה, שבחרו בשנה החולפת לחשוף את סיפוריהן האישיים ואת ההטרדות וההצעות המגונות שקיבלו בעברן, הצטרפו כעת אנשי תקשורת נוספים.

עיתונאי הארץ ניר גונטז' חשף כי מי שמכהן כיום כראש אגף ביטחון, מידע וסייבר במשרד לביטחון פנים - שלומי בילגי - הטריד אותו מינית בעת נעוריו, כאשר היה מתנדב במשמר האזרחי. גונטז' החליט לחשוף את שמו של האיש לאחר שבעקבות פרסומו קיבל עדויות נוספות על מעשים דומים שביצע. בילגי אחראי כיום על מערך שתפקידו בין היתר איתור פדופילים ועברייני מין ברשת. במשרד לביטחון פנים הודיעו כי "יבדקו את הטענות".

"הייתי בן 15 בערך, מתנדב במשמר האזרחי. בבסיס הזה התנדב גבר, אני מעריך שאז היה בערך בן-30, שהיה ידוע בזה שכל לילה הוא תופס גנבי רכב", סיפר. "הוא הציע לי להצטרף אליו פעם אחת. מארב. פרדס חשוך. אנחנו בניידת פורד טרנזית עם מושב אחד ארוך מקדימה. הוא ליד ההגה. הוא שואל האם אני עייף אני משיב שלא. הוא מציע לי בכל זאת "לשים עליו ראש". סרבתי. הוא סרב לקבל את הסירוב, ושם את הראש שלי על הזין שלו. זה נמשך כחצי דקה אולי, דרשתי לחזור לבסיס, החזרתי את הנשק והלכתי הביתה. בדעבד, אין לי ספק שלא הייתי היחיד. אחרי עשורים פגשתי אותו במקרה. הוא מועסק כיום במשרד ממשלתי בתפקיד בטחוני".

"כמעט כל יום שואלת את עצמי למה לא התלוננתי"

העיתונאית והפובליציסטית חנה קים חשפה שתי הטרדות מיניות שחוותה בעת מילוי תפקידה העיתונאי, הראשונה מצד פוליטיקאי בכיר והשנייה מצד עיתונאי בכיר - בה היא מתארת ניסיון אונס של ממש. "היה פוליטיקאי בכיר, שלקח אותי טרמפ מהכנסת והבטיח שיוריד אותי בביתי בת"א", סיפרה. "כרבע שעה מהיעד, הוא עצר לפתע, דחף את לשונו לפי והשתיל לי, ללא כל התרעה מוקדמת, בלי שום קשר לנושאים הפוליטיים שעליהם דיברנו, נשיקה רטובה עם הלשון. שאלתי אותו מה זה היה צריך להיות, הוא לא ענה. לאחר כחמש דקות, הוא עצר את המכונית ואמר לי שכאן הוא עוצר, ושאני חייבת לרדת, כי הוא לא גר בת"א. כן, אני יודעת שהעדות שלי הייתה יכולה להאיר אחרת את כל ההצהרות האחרונות שלו על כך שהורשע 'באופן חד פעמי' במעשה דומה, ואין יום שעובר שאני לא מייסרת את עצמי שלא התלוננתי".

על העיתונאי סיפרה: "הוא היה עיתונאי בכיר וסקופר מוביל, אני הייתי עיתונאית צעירה שפעם-פעמיים בשבוע נסעה לכנסת כדי לכתוב את הטור שלה. הוא נכנס אלי לאחד מחדרי העיתונאים בכנסת, סגר את הדלת, הוציא את המה שמו שלו, ונדחף אלי בכוח. בעודי מנסה לדחוף אותו בחזרה......(זה לא היה קל כי הוא היה אז כבד-משקל), פתח את הדלת עיתונאי בכיר אחר, חבר שלו, כחכח בגרונו, ובכך תם ניסיון האונס. כמעט כל יום שואלת את עצמי למה לא התלוננתי".

עוד באותו נושא

"בטח שהוטרדתי, ואני בוחרת דווקא שלא לחשוף". לחן ליברמן כבר אין ציפיות מגברים מיושנים

לכתבה המלאה

"אולי השתיקה ההמומה שלי לא הדליקה אותו"

"היום כשאני חזקה יותר אני מעירה להם ותופסת מרחק, גם ממקורות, אבל זה בכל מקום. ונראה לי שזה יכול להיות אחרת"

אבישי עברי, עורך ומגיש בחטיבת הדיגיטל של "כאן", חשף כי בילדותו חווה הטרדה מינית מילולית על ידי חבר של המשפחה. "זה היה בטלפון ועד שהבנתי למה איש מבוגר, ידיד של אמא, שואל אותי על התחתונים שלי הוא כבר ניתק", סיפר. "אולי השתיקה ההמומה שלי לא הדליקה אותו. עברו כמעט 30 שנה מאז, אני מניח שהוא הטריד בהן עוד ילדים ולפעמים אני חושב שאולי אולי הייתי יכול למנוע לפחות מקרה אחד לו הייתי עושה מזה עניין. אבל זאת מחשבה של השנים האחרונות. בזמן אמת לא העליתי בדעתי לספר. שום נזק לא נעשה לי חוץ מתחושת הגועל והזעזוע, דברים קשים מזה עיבדתי לבד. לשתף דבר כזה, לא כל שכן גרועים ממנו בהרבה כמו בשאר הסיפורים פה, עם אחרים, זה דורש אוקיינוס של אומץ".

כתבת המשפט של עיתון "הארץ", רויטל חובל, חשפה שהיא חווה הטרדות מיניות גם כיום - מכיוון של מקורות עיתונאים. "גם אני #לאהתלוננתי על יותר מדי מקרים שזה לא המקום לפרט", כתבה. "הייתי צעירה, פשוט קפאתי וניסיתי לשרוד. היום כשאני חזקה יותר אני מעירה להם ותופסת מרחק, גם ממקורות, אבל זה בכל מקום. ונראה לי שזה יכול להיות אחרת. אנחנו יכולות להראות להם מזה. אם נתאחד, נפסיק לפחד ונפסיק לשתוק".

הכתבת המדינית של גלובס, טל שניידר, חשפה שני אירועים שחוותה בצעירותה, האחד בגיל 16 והשני במהלך שירותה הצבאי. "הייתי סגן, בבסיס העצום מחנה-רמון ולקחתי טרמפ בתוך הבסיס מהשער של המחנה כדי להגיע למתקן חוסן עם נ?ג??ד, איש קבע, והיה לי m16 מקוצר, כומתה אדומה והרבה בטחון עצמי, והנ?ג??ד היה בן 40 פלוס, שמן, מיוזע והוא הסיט את הרכב מהכביש והציע "לבלות" ושם ידו על הירך שלי ואני נתתי מכה עם הרובה, פתחתי את הדלת וברחתי".

התגובות המלאות של בילגי והמשרד לבט"פ

ניר גונטז' אמר בתגובה: "מבחינתי פשוט אמרתי את הדבר שקרה. אני לא יודע לאיזה חומרים הוא נחשף במסגרת העבודה שלו. אני לא יודע האם הוא ממשיך ונוגע בנערים, אם יש לו גישה, אם הוא רואה חומרים - אין לי מושג, וזה דבר שנכון שייבדק".

שלומי בילגי מסר בתגובה "מדובר בהאשמות שווא עלילה זדונית והזויה שמהווה דיבה חמורה עם כל המשמעויות של הדבר. בהתאם לכללי האתיקה העיתונאיים ולחוק לא תיתנו יד לפרסום ההשמצות הבזויות אשר ייבחנו על ידי בית המשפט במקום ובמועד".

מהמשרד לביטחון פנים נמסר בתגובה: "אנו מייחסים חשיבות רבה למאבק בהטרדות מיניות ועבירות מין. בנוגע לאירוע המדובר, שנטען שהתרחש לכאורה לפני עשרות שנים על ידי עובד בכיר של המשרד טרם כניסתו לתפקיד. הנושא ייבדק ויטופל בהתאם לדין. עם זאת, יש לזכור כי יכולות וסמכויות המשרד במצב כזה מוגבלות, לאור העובדה שלא הוגשה תלונה, וכי העובד מכחיש בכל תוקף את קיומו של האירוע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully