וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"המתווך" של ליברמן והנכד המיוחס: אנשי הצללים של הציבור החרדי

20.9.2018 / 18:34

אבי אבוחצירא סוגר את הקצוות מול המפלגות החרדיות עבור שר הביטחון ש"סומך עליו בעיניים עצומות", יעקב קנייבסקי, נכדו של מנהיג דגל התורה, משפיע על ההחלטות הגדולות ביותר, ובש"ס "שוב דבר לא זז" בלי שיוסף חיים כלף, מהאנשים המקורבים לדרעי, מעודכן. המושכים בחוטים

צילום: רוני כנפו עריכת וידאו: ניר חן

ביום שני השבוע, ערב יום כיפור, הגיע משה ליאון להתברך אצל מנהיג הציבור החרדי-ליטאי הרב חיים קנייבסקי לקראת התמיכה בו לראשות העיר ירושלים. רגע לפני הגעתו, במטבח הקטן בבית שבו מתקבלות ההכרעות החשובות ביותר בציבור החרדי, ישבו שלושה אנשים - אבי אבוחצירא, יוסף חיים כלף ויענקי קנייבסקי. שלושת השמות האלה לא ממש מוכרים לציבור הכללי אך בשנים האחרונות הפכו להיות יועצים ומקורבים הכי חשובים בציבור החרדי, שתחתם מתקבלות החלטות דרמטיות.

אבי אבוחצירא הוא יועצו החרדי של אביגדור ליברמן. אבוחצירא בתחילת שנות ה-40 לחייו, גר בבני ברק, נשוי ואב לארבעה ילדים, נחשב במשך שנים למקורב מאד לליברמן. ההיכרות הראשונה שלהם הייתה בתחילת שנות ה-2000, אבוחצירא היה אז עוזרו של יו"ר האיחוד הלאומי וליברמן פוליטיקאי מצליח. מאז, הם לא עוזבים אחד את השני. אבוחצירא ליווה את ליברמן גם כשהיה באופוזיציה והיחסים ביניהם הם הרבה יותר מיועץ ופוליטיקאי. "הם ידידים", אמר גורם במפלגה. "ליברמן סומך עליו בעצימת עיניים".

אבוחצירא מקורב מאד להנהגה החרדית הפוליטית חש לעתים באי נוחות לנוכח עמדותיו של ליברמן. כך למשל במשבר האחרון סביב חוק המרכולים בעת ביקורו של ליברמן בחנות לממכר חזיר באשדוד ובנושאי דת ומדינה אחרים. "אנחנו יודעים לעשות את ההפרדה המתבקשת", אומר גורם ב'יהדות התורה'. "אבי הוא יועץ של ליברמן הוא לא ליברמן וברור שכשיש ביקורת אנחנו מותחים ביקורת וכשיש ניסיונות לפשרה הוא הכתובת".

אבי אבוחצירא. מערכת וואלה! NEWS
"ליברמן סומך עליו בעצימת עיניים". אבוחצירא/מערכת וואלה! NEWS

חוק הגיוס הנוכחי שמאיים על פירוק הקואליציה העמיד את אבוחצירא במרכז העניינים. גורמים חרדים העידו עליו כי הוא "המתווך" בין המפלגות החרדיות לליברמן. "הכול נסגר איתו", אמרו. "עוד לפני פרסום החוק, הוא היה מנהל שיחות עם דרעי, ליצמן וגפני על נוסח החוק בניסיון להביא ממשרד הביטחון את הנוסח הפשרני ביותר שעונה על דרישותיהם". לטענתם, "הוא גם היה צריך לתמרן מול ליברמן כדי שהחוק הזה יעמוד משפטית".

הכוח של אבוחצירא במסדרונות הפוליטיים חזק מאד. חרף הכחשותיו של ליברמן, הוא הפעיל לחצים כדי שסיעת דגל התורה תצטרף לתמיכה של ש"ס במשה ליאון לראשות העיר. בהקלטה שפורסמה לאחרונה ב"החדשות" נשמע אבוחצירא אומר לליאון: "נמשוך זמן, ובינתיים נחדיר לביבי לראש שאלקין עושה דיל על הראש שלו". כאמור, לעבודתו חלק משמעותי בתמיכה החרדית בליאון.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
יעקב קנייבסקי עם סביו הרב חיים קנייבסקי וח"כ משה גפני. צילום, צילום מסך
יעקב קנייבסקי עם סבו הרב חיים קנייבסקי וח"כ משה גפני/צילום מסך, צילום
יעקב קנייבסקי עם סביו הרב חיים קנייבסקי. אין, אתר רשמי
יעקב קנייבסקי עם סביו הרב חיים קנייבסקי/אתר רשמי, אין

לוחש על אוזנו של סבו והוביל לדיל עם ליאון

כשח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) ישב שעות ארוכות במושב הקיץ של הכנסת בדיוני הוועדה המכינה את חוק הגיוס החדש, הוא התמודד עם לא מעט שאלות שקשורות בנוסח החוק. מקלב, כמו גם שאר חברי הכנסת החרדים מתייעץ עם המנהיגים הרוחניים במפלגתו ולא מקבל את ההחלטות לבדו. באחד הדיונים נאלץ מקלב להכריע באופן מיידי בנוסח אחד הסעיפים, הוא יצא מחדר הוועדה, התקשר ליעקב קנייבסקי, נכדו של הרב חיים קנייבסקי, מנהיג דגל התורה, וביקש ממנו את הכרעת סבו. כעבור שעה חייג קנייבסקי למקלב חזרה עם ההכרעה. באותה מידה מתייעצים עם הרב קנייבסקי גם שאר חברי הכנסת של דגל התורה משה גפני ויעקב אשר.

קנייבסקי הנכד הוא הגורם השני שמשך בחוטים מאחורי הקלעים לטובת משה ליאון. הוא בן 29, תושב בני ברק, נשוי ואב לשלושה ילדים שצבר כוח בשדרה הפוליטית מאז פטירת המנהיג החרדי-ליטאי הרב אהרון לייב שטיינמן. מאז סביו הפך למקבל ההחלטות במגזר החרדי-ליטאי, ולקנייבסקי הנכד ששוהה עם סבו שעות ארוכות מדי יום יש לא מעט השפעה על כך.

"חוק הגיוס, הבחירות לרשויות המקומיות וכל דבר שקורה בכנסת - עובר להתייעצות עם הרב קנייבסקי", מסביר גורם בדגל התורה. "לכן, לנכדו יש השפעה גדולה על החלטות אלה במיוחד כשסבו סומך עליו מאוד". יעקב קנייבסקי נחשב לדמות דומיננטית מאד, ומלבד להיות הפה הכי הקרוב לאוזנו של סביו הוא גם יוזם מהלכים פוליטיים נרחבים. כך במקרה של משה ליאון, הוא הוביל לדיל רחב עם מפלגת ש"ס בבחירות לרשויות המקומיות, זאת מלבד התמיכה של דגל התורה בליאון.

סדר יומו של קנייבסקי גדוש ועמוס לנוכח העובדה כי בביתו של הרב בבני ברק מתברכים מידי יום אלפי בני אדם ולפתחו מונוחים שאלות משמעותיות. אך חרף עיסוקיו השונים הוא מעולם לא עזב את הלימוד הקבוע בכולל. קנייבסקי פותח את יומו בלימוד תורה ומוסר במהלך היום לפחות שני שיעורי תורה.

כלף עם אריאל אטיאס, אריה דרעי והרב עובדיה בברית לבנו. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
כלף עם אריאל אטיאס, אריה דרעי והרב עובדיה בברית לבנו/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

השלישי הוא יוסף חיים כלף, הנחשב לאחד מנאמניו הבולטים של יו"ר ש"ס אריה דרעי זה שנים רבות. כלף הוא יד ימינו של דרעי, מוביל מהלכים דרמטיים בתוך המפלגה ונחשב לאחד הקרובים ביותר לשר הפנים. לפני שנה וחצי שמו עלה לכותרות לאחר שנעצר על ידי המשטרה בחשד כי היה אחד הגורמים שסחטו חבר מועצה של ש"ס בירושלים וכך גרם לו להתפטר. בסופו של דבר שחררה המשטרה את כלף לאחר שהתברר כי הוא לא קשור למקרה. באחד הדיונים בבית המשפט ציין נציג המשטרה כי על אף שאינו מחזיק בתפקיד רשמי בלשכתו של דרעי כלף מוכר כאדם ש"הכול זז דרכו במפלגה".

כלף עם הרב עובדיה בברית לבנו. יעקב כהן, מערכת וואלה! NEWS
כלף עם הרב עובדיה בברית לבנו/מערכת וואלה! NEWS, יעקב כהן

כלף הוא גורם דומיננטי במאבקים הגדולים של ש"ס, החל מהמלחמה באלי ישי, ברדיו קול ברמה שנחשב אויבה של ש"ס ועוד. גם הוא, כמו רבים מהעסקונה החרדית, מתגורר בבני ברק ונחשב מקורב לא רק להנהגה הרוחנית-הספרדית אלא גם להנהגה הרוחנית הליטאית. גורם בש"ס העיד עליו ש"יש לו דלת פתוחה אצל הרבנים".

בש"ס מספרים כי הוא היה אחד מהאנשים שהקים את העיתון החדש של המפלגה 'הדרך' כשבעליו של העיתון הקודם 'יום ליום' לא התיישר עם עמדתו של דרעי. "הוא עשה הכול מא' ועד ת', תוך שבועיים היה עיתון עם מערכת, עובדים וכותבים עם מאות מנויים". יחד עם מקורבים נוספים לדרעי, הפעיל כלף לחצים על דגל התורה לתמוך במשה ליאון. הוא ניצל את הידידות הקרובה עם יעקב קנייבסקי כדי להוביל את הדיל הרחב בין ש"ס לדגל התורה בבחירות לרשויות המקומיות בבני ברק, אלעד, ירושלים ובית-שמש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully