וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צה"ל: סוריה אחראית להפלת המטוס הרוסי; מביעים צער על מות אנשי הצוות

18.9.2018 / 14:30

ישראל אישרה כי חיל האוויר תקף אמש בלטקיה מתקן צבאי, אך הטילה את האחריות לכל האירוע על משטר אסד, איראן וחיזבאללה. "כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל", נמסר. גורם מדיני: נתניהו ופוטין ישוחחו בקרוב

צילום: טוויטר, עריכה: שניר דבוש

התקיפה בסוריה - כל העדכונים:
- צה"ל תקף מתקן צבאי בסוריה, בתגובה הפיל צבא אסד בשוגג מטוס רוסי
- רוסיה הטילה את האשמה על ישראל: "פעולות חסרות אחריות"
- השגריר הישראלי במוסקבה זומן לשיחת נזיפה
- ישראל הביעה צער על מות אנשי צוות המטוס
- צה"ל מאשים: האחריות - על משטר אסד, איראן וחיזבאללה
- גורם מדיני: ישראל בקשר רצוף עם רוסיה בכל הדרגים

צה"ל קיבל אחריות על התקיפה בסוריה והביע צער על מותם של אנשי צוות המטוס הרוסי שהופלו בידי צבא אסד - כך הודיע היום (שלישי) דובר צה"ל, בהמשך לתקיפה שאירעה אמש. על פי ההודעה, מטוסי חיל האוויר הם שביצעו את התקיפה. עם זאת, מטילה ישראל את האחריות המלאה לאירוע על משטר אסד, ובהודעה נמסר כי ישראל "באיראן ובארגון חיזבאללה שותפות באחריות לאירוע מצער זה". בצה"ל הדגישו כי "כאשר צבא סוריה שיגר את הטילים שפגעו במטוס הרוסי, מטוסי חיל האוויר כבר היו בשטח ישראל".

גורם מדיני אמר כי ישראל עומדת בקשר רצוף עם גורמי הממשל וגורמי הצבא הרוסיים בכל הדרגים ומעבירה להם פרטים. עוד נמסר כי ראש הממשלה נתניהו והנשיא פוטין צפויים לשוחח בקרוב.

עוד בוואלה! NEWS:
מלחמת טרום כיפור: הישראלים שיכלו למנוע 2,673 קברים
סליחה שהשמדנו: כשמנהיגים מתקשים להתנצל על פשעי העבר
דם רע ומתיחות עם רוסיה: התקיפה בלטקיה עשויה לגרום כאב ראש לישראל

מטוס אליושין IL-20 שהופל בתקיפה בלטקיה. Alexey Reznichenko, Wikimedia, Creative Commons
המטוס הרוסי שהופל/Creative Commons, Alexey Reznichenko, Wikimedia

עוד נמסר בהודעת דובר צה"ל כי "מטוסי קרב של צה"ל תקפו הלילה מתקן של הצבא הסורי ממנו עמדו להעביר מערכות לייצור נשק מדויק וקטלני עבור איראן וחיזבאללה בלבנון. נשק זה נועד לתקוף את ישראל ומהווה איום בלתי נסבל כלפיה. בין צה"ל לצבא הרוסי פועל מנגנון מניעת חיכוך שסוכם בין מנהיגי המדינות והוכיח עצמו מספר רב של פעמים בשנים האחרונות. מנגנון זה פעל גם הלילה".

דובר צה"ל תת אלוף רונן מנליס הדגיש בשיחה עם כתבים צבאיים כי יעד התקיפה הלילה בסוריה היה מפעל סורי, בתוכו מכונות שנועדו לעבור ללבנון כחלק מפרויקט המפעלים של כוח קודס וחיזבאללה. מפעל זה, אמר מנליס, אמור לייצר נשק מדויק עבור חיזבאללה מלבנון. עוד הסביר מנליס כי מנגנון חיכוך בין צה"ל והצבא הרוסי הוכיח את עצמו מספר רב של פעמים.

מתחקיר ראשוני של האירוע בצה"ל עולה כי ירי הנ"מ הסורי שהביא להפלת המטוס היה נרחב ולא מדויק ונעשה ללא תיאום עם צבא רוסיה, וכי להבנתו הסורים כלל לא טרחו לוודא עם הרוסים כי אין להם מטוסים באזור. כמו כן נמסר כי כאשר צה"ל תקף באזור - המטוס הרוסי לא טס במרחב הפעולה. ישראל תעביר לממשלת רוסיה את כל המידע הנחוץ לבירור האירוע ולאישוש העובדות שעלו בתחקיר זה, נמסר בהודעת דובר צה"ל.

טילים בשמי לטקיה - תיעוד: מחסני תחמושת עולים בלהבות. אתר רשמי
מחסני התחמושת עולים בלהבות בלטקיה/אתר רשמי

רוסיה הודיעה הבוקר כי מטוס סיור ועליו 15 אנשי צוות הופל אתמול בשוגג על ידי צבא סוריה והאשימה את ישראל, שלטענתה אחראית לתקיפה בלטקיה, בגרימת מותם. המטוס, מדגם איליושין 20, נעלם מהמכ"ם לפני שהיה אמור לנחות בבסיס הרוסי הגדול בחמימים שבלטקיה. במשרד ההגנה אמרו כי התקרית אינה תואמת את "רוח השותפות בין ישראל לרוסיה". שגריר ישראל ברוסיה, גרי כהן, זומן לשיחת הבהרה במשרד החוץ.

לפי דובר משרד ההגנה הרוסי, "פעולותיה של ישראל היו פרובוקציה מכוונת, אנחנו שומרים לעצמנו את הזכות לנקוט צעדים מתאימים אחרי פעולותיה העוינות". הוא אמר עוד כי "ישראל יצרה מצב מסוכן במכוון" בתקיפה בלטקיה כשהעבירה אזהרה מפניה רק דקה לפני תחילתה.

מפת העיר לטקיה, סוריה. ינואר 2014. Google maps, עיבוד תמונה
מפת העיר לטקיה, סוריה. ינואר 2014/עיבוד תמונה, Google maps

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully