וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גדוד בורדלאס: הסוד המטורף מאחורי הגנת הברזל המפתיעה של חטאפה

17.9.2018 / 14:00

הוא מקבל השראה רק מעצמו, שובר דלתות, מתיש את שחקניו ודורש מהם מחוייבות ללא פשרות, וחטאפה הפכה בזכותו לאחת ההגנות הטובות באירופה. קבלו את חוסה בורדלאס, מוח טקטי מבריק ומשוגע

חוסה בורדלאס מאמן חטאפה. GettyImages
סיפור הצלחה מעורר השראה. חוסה בורדאלס/GettyImages

ארתורו וידאל הגיע הקיץ לברצלונה, ולמשך מספר שעות היה באותו סגל עם אלש וידאל, לפני שהאחרון נמכר חזרה לסביליה. שני הכוכבים זכו לכותרות לא מבוטלות, אבל יש בליגה הספרדית וידאל נוסף, עליו טרם שמעתם. נא להכיר את חאבייר וידאל, מאמן הכושר של חטאפה. עם כל הכבוד לכודרגלנים, השפעתו גדולה יותר, ועבודתו אדירה בכל קנה מידה. הוא מוציא לשחקניו את הנשמה בכל יום, מתיש אותם ומסייע להפוך את החבורה הצנועה מהפרבר הדרומי של מדריד לאחת ההגנות הטובות ביבשת.

זו לא הגזמה. בעונה שעברה, רק ברצלונה ואתלטיקו מדריד נהנו ממאזן הגנתי טוב מחטאפה שהוציאה 33 כדורים בלבד מהרשת ב-38 מחזורים. היא היחידה שלא ספגה בקאמפ נואו וחילצה תיקו 0:0 מול ברצלונה. למעשה, רק קבוצה אחת הצליחה למצוא מולה שלוש פעמים את הרשת, וגם זה עם המון מזל - ריאל מדריד עם 1:3. כל היתר התקשו אף יותר, והכחולים סיימו במקום השמיני, במרחק נגיעה מהעפלה לליגה האירופית.

ההצלחה הזו נמשכת העונה, עם שלושה משחקים רצופים ללא ספיגה. אחרי 0:2 על אייבר ו-0:0 מול ויאדוליד, הגיע אתמול הניצחון המכונן במגרשה של סביליה - 0:2 מבלי שהאנדלוסים האומללים קיבלו שניה אחת לנשום. רק במחזור הפתיחה לא שמרה חטאפה על רשת נקיה והפסידה 2:0 בסנטיאגו ברנבאו, וזה היה משחק לא רע בכלל מבחינתה - אבל לא אם שואלים את המאמן חוסה בורדלאס. הוא כעס: "עשינו לריאל חיים קלים ואיפשרנו להגביע יותר מדי כדורים לרחבה שלנו. היו הרבה טעויות מיותרות. לא עמדנו בציפיות של עצמנו".

עוד בנושא

חטאפה הפתיעה את סביליה עם 0:2 גדול בחוץ
לופטגי על מודריץ': "היה קיץ מורכב, מאמין בו למרות הנסיבות"
ברצלונה מהללת את טר סטגן: "הוא השוער הטוב בעולם"
בואו לעקוב אחרי עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט

חוסה בורדלאס מאמן חטאפה. GettyImages
יכול לתת פייט טקטי לכולם. חוסה בורדאלס/GettyImages

יותר תובעני מסימאונה, יותר זועם מפרגוסון

כן, למאמן חטאפה היו ציפיות גבוהות גם לפני הביקור במדריד. הוא שאף לנצח, כמו תמיד, באמצעות נחישות והקרבה, ואתם יכולים להיות בטוחים שחדר ההלבשה רעד מצרחות אחרי שריקת הסיום. כי ככה זה עם בורדלאס - הוא כה תובעני כלפי שחקניו שאפילו דייגו סימאונה מחוויר לידו. אלה שהיו עדים להתקפי הזעם שלו, לא היו חוששים להיחשף לשיטת מייבש השיער של אלכס פרגוסון. השחקנים מעידים שהם מפחדים שהוא עלות להכות אותם. הבעות הפנים שלו מפחידות, אבל זה לא הכל - הוא גם דורש מחניכיו לרוץ עם פרצופים מטורפים על הדשא כדי להבהיל את היריבים. בשורה התחתונה, זה עובד. אף אחד לא אוהב לפגוש מול חטאפה. זה סיוט אמיתי.

מבחינה טקטית, חטאפה יכולה לתת פייט לכולן. שיטת הלחץ עובדת ללא דופי, העזרה ההדדית בעורף קרובה לשלמות, והיריבות בקושי מגיעות להזדמנויות הבקעה. מהעבר השני, מתבסס בורדלאס על כדורים ארוכים לעבר החלוץ החסון חוסה מולינה, וגם על יציאה מהירה מאוד למתפרצות. הרעיונות פשוטים לכאורה, אבל הביצוע דורש סיבולת פיזית יוצאת מהכלל, מחוייבות טוטאלית ואימונים מפרכים. לשם כך, יש לבורדלאס צוות שהולך איתו לכל מקום. חבייר וידאל הוא החבר הוותיק ביותר - הוא עובד עם הבוס מאז שנת 2000. התיאום מושלם, והחלום המשותף ישן. הם שאפו להגיע לליגה הראשונה כנגד כל הסיכויים, ועשו את זה.

עוד באותו נושא

שובו של מסי הבאסקי: ילד הפלא לשעבר איקר מוניאין פורח מחדש

לכתבה המלאה
תקציר: לגאנס - חטאפה 2:1. one
ירידה טראומטית. חטאפה ב-2016/one

עשורים ארוכים במעמקים

הדרך היתה ארוכה, מפרכת ורצופת אכזבות. כשחקן, בילה בורדלאס את כל הקריירה בליגה השלישית ומטה, וגם נאלץ לפרוש בגלל פציעה בגיל 28. אי שם ב-1993, הוא עבר לקווים, ועבר המון מועדונים קטנטנים בהצלחה מעורבת. לקח לו המון זמן כדי לקבל הזדמנות בליגה השניה, אבל המזל לא תמיד היה לצידו. ב-2011, הוא הצעיד את אלצ'ה לפלייאוף עם מאזן ההגנה הטוב בליגה, אבל הפסיד בגמר בגלל החלטות שיפוט שנויות במחלוקת. ב-2013, הוא העפיל לפלייאוף עם אלקורקון הזעירה, ושוב הפסיד. לבסוף, ב-2016 הוא חולל סנסציה אדירה וסיים בפסגת הליגה השניה עם אלאבס בזכות ההגנה המצוינת, אלא שהמועדון הבאסקי הדהים את כולם ופיטר אותו למרות ההישג.

"אנחנו צריכים להסתכל על טובת המועדון ולבחור את האנשים שיתאימו לליגה הבכירה", הסביר אז המנהל הספורטיבי, והרמז היה ברור - בורדלאס לא התאים לכאורה. הוא נתפס כבחור קצת שכונתי, אחרי שבילה את כל חייו הרחק מאור הזרקורים. אמירותיו בתקשורת נוטות להיות בוטות מדי, הגישה כלפי ההנהלה לא תמיד מנומסת, ואת הזעם העצום אחרי ההפסדים חשים לא רק השחקנים. באלאבס שבר פעם בורדלאס את הדלת בכניסה למסיבת עיתונאים. זה האיש, ובגילו הוא כבר ממש לא ישתנה. קחו אותו, על יתרונותיו וחסרונותיו, אם אתם רוצים.

חטאפה החליטה שהיא רוצה, בספטמבר 2016, אחרי פתיחת עונה מזעזעת. הכחולים בדיוק חוו אז ירידה טראומטית אחרי 12 שנים בליגה הבכירה, ולפתע הבינו כי הם עלולים להתדרדר גם לליגה השלישית. בורדלאס הוזעק על מנת לשנות את המומנטום, למרות שהפרופיל שלו לא היה דומה למסורת המועדון. חטאפה השתדלה לשחק כדורגל לאורך השנים כדורגל אסתטי, ואת אחת העונות הטובות בתולדותיה חוות בהדרכתו של מיכאל לאודרופ. המאמן החדש דרש בעיקר לחימה, אבל התברר שזה תפור על השחקנים - במיוחד אלה שצורפו לבקשתו.

חוסה בורדלאס מאמן חטאפה. GettyImages
התקשורת, האוהדים והשחקנים היו לצידו. חוסה בורדאלס/GettyImages

מתחתית הליגה השניה לצמרת הליגה הראשונה

כי לא כולם מסוגלים להסתדר עם בורדלאס, אך אלה שזוכים לאמונו המוחלט הולכים איתו באש ובמים. את מולינה הוא מכיר מתקופתם המשותפת באלצ'ה לפני עשור. גם את אנחל, שהבקיע אתמול צמד לרשת סביליה, טיפח בורדלאס באלצ'ה. הקשר הטוגולזי ג'נה דקונאם שיחק איתו באלקורקון. כאשר יש הבנה הדדית, והטירוף מתקבל בשקט, מגיעות גם התוצאות.

בעונת 2016/17, לקח בורדלאס את חטאפה ממעמקי הטבלה הישר למקום השלישי בעונת, והפעם לשם שינוי ניצח בפלייאוף. הנשיא אנחל טורס לא היה משוכנע, כמו מקביליו באלאבס, שכדאי להשאיר את המאמן הססגוני, אבל התקשורת, האוהדים והשחקנים היו לצידו, ולא נותרה לו ברירה. הוא לא מצטער על כך לרגע. העונה שעברה היתה לא פחות ממדהימה ביחס לציפיות - המועמדת לירידה מטעם הפרשנים סיימה 26 נקודות מעל הקו האדום. וכאשר שאלו את בורדלאס בן ה-54 ממי הוא לומד יותר מכל, הוא השיב בפשטות: "מעצמי. אני מקבל השראה רק מחוסה בורדלאס".

צודק. אחרי אינספור מכשולים הוא זכה לתהילה רק בזכות עצמו, והעונה איש כבר לא יופתע אם חטאפה תתברג בחלק העליון של הטבלה. הדרך בה סחטה את המיץ מסביליה אתמול היתה אופיינית, ונכון לעכשיו אין קבוצה בספרד שספגה פחות ממנה. בשבוע הבא, המבחן האולטימטיבי מגיע, כאשר אתלטיקו מדריד תתארח בקוליסאום של הכחלים. הכוונה היא למבחן של סימאונה, כמובן. האדומים-לבנים הבקיעו שלושה שערים בלבד עד כה בפתיחת עונה בעייתית מאוד, ורק אמיצים יהמרו עליהם מול הגנת הברזל של חטאפה.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully