וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לדעת את האמת": מקרון הכיר באחריות צרפת לעינויים באלג'יריה

13.9.2018 / 20:54

בפגישה עם אלמנתו של מוריס אודין, מתנגד הכיבוש הצרפתי במדינה הצפון אפריקנית, הכיר הנשיא באחריות המדינה למותו בעת שהוחזק בידי כוחות הביטחון. מקרון הורה על פתיחת הארכיונים והביע תקווה לעידן חדש ביחסים עם אלג'יריה

נשיא צרפת עמנואל מקרון הכיר היום (חמישי) באופן רשמי באחריות המדינה למותו של אחד ממתנגדי השלטון הקולוניאלי באלג'יריה והודה בפעם הראשונה שהצבא השתמש בעינויים במהלך מלחמת העצמאות של אלג'יריה.

מקרון ביקר היום את אלמנתו בת ה-87 של המתמטיקאי מוריס אודין, שנעלם לאחר מעצרו ב-1957 בידי הצבא הצרפתי. הוא ביקש את סליחתה והכריז על פתיחת הארכיונים הצרפתיים על המלחמה. מקרון הביע תקווה לתחילתו של עידן חדש ביחסים המורכבים בין צרפת לאלג'יריה.

אודין, שהיה תומך המפלגה הקומוניסטית, מת ככל הנראה במהלך הקרבות על אלג'יר, אחרי שעונה על ידי הצבא. הודאתו של מקרון מהווה שינוי דרמטי בגרסה המסורתית של צרפת לגבי המלחמה. "הדבר היחיד שאני עושה הוא להכיר באמת", אמר מקרון לאלמנתו של מוריס, ג'וזט.

טנקים של צבא צרפת בסיור, אלג'יריה, 1954. AP
טנקים צרפתיים באלג'יריה, 1954/AP

היעלמותו של מוריס אודין הייתה לסמל האלימות הצרפתית במהלך המלחמה הברוטלית, שהסתיימה בעצמאות אלג'יריה ב-1962. בבירה אלג'יר הוקמה כיכר על שמו והקרב של אלמנתו לחשיפת האמת גרם למקרה שלו להישאר בכותרות.

בהצהרה שהעניק מקרון לאלמנתו של אודין, הוסברה השיטה שאפשרה לצבא לחסל באופן חוקי גורמים כמו אודין, שפעל בחשאי למען עצמאות אלג'יריה. כוחות הביטחון הורשו לעצור, לאסור ולחקור את כל "החשודים" דרך סמכויות מיוחדות שקיבלו מהפרלמנט כדי להשיב מחדש את הסדר. באותה תקופה, הרשויות בצרפת לא כינו את האלימות באלג'יריה מלחמה, אלא "מבצע להשבת הסדר הציבורי".

"השיטה הייתה התירוץ המצער לפעולות, לעתים איומות, כולל עינויים, שהובלטו בפרשת אודין", נאמר בהצהרה, שלפי העינויים הפכו "לכלי נשק לגיטימי" נגד חזית השחרור הלאומית (FLN) ותומכיה.

"כולם צריכים לדעת את האמת"

קודמו של מקרון, פרנסואה הולנד, הודה בעבר כי אודין לא נמלט - כפי שקבעה הגרסה הרשמית של האירועים - אלא מת בבית הכלא, אחרי שנעצר בביתו ביוני 1957. "כולם צריכים לדעת את האמת", אמר נשיא צרפת הנוכחי לאלמנתו של אודין.

צלקותיה של המלחמה בת שבע השנים טרם הגלידו באלג'יריה או בצרפת. בשונה ממושבות אחרות, אלג'יריה, שאליה פלשה צרפת ב-1830, הייתה חלק מהמדינה הצרפתית ונחשבה ליהלום שבכתר האימפריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully