וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חשבו שהוא סופרמן, אבל הוא שוער ממוצע": שוערי העבר מנתחים את פרדראג ראיקוביץ'

30.8.2018 / 11:00

"הטוב בעולם לגילו? אחרי שנה בישראל, הוא כבר לא היה בין 100 הטובים בעולם". "הוא לא מביא נקודות, לא חד, לא מהיר, נראה כבד". קאלה חותך, אלימלך מדליק נורה אדומה, קורנפיין לא צופה שינוי, אבל יוסי מזרחי עדיין משוכנע: "ראיקוביץ' יגיע לליגה טובה באירופה"

צילום ועריכת וידאו: יוסי ציפקיס

"שלוש שנים עברו מאז שפרדראג ראיקוביץ' הגיע למכבי תל אביב, אבל אז, כשהוא היה בן 20, הוא היה שוער יותר טוב ממה שהוא היום", כך קובע קאלה דרשלר. שוער העבר הקרואטי מאמן כיום את שוערי הפועל כפר סבא, אבל בשנה שעברה הוא עוד עבד במחלקת הנוער של מכבי תל אביב וראה מקרוב גם את האימונים של השוער הסרבי. הדעה שלו לגביו נחרצת.

"בגיל 20 ראיקוביץ' היה אולי השוער הטוב בעולם לגילו, אבל בגיל 21, אחרי שנה אחת בישראל, הוא כבר לא היה בין 100 השוערים הטובים בעולם ובטח שגם היום לא", ממשיך דרשלר. "יש שוערים הרבה יותר איכותיים ממנו בעולם. אם מחפשים את הסיבות לכך שיש ירידה ביכולת שלו, אז זה קודם בגלל שהוא הגיע מהכוכב האדום בלגרד ושם האימונים שלו היו אחרים לגמרי. זו לא פעם ראשונה ששוער זר מגיע למועדון ומסתבך. כשאתה מביא שוער זר מסרביה, אתה צריך להביא מאמן שוערים מסרביה שימשיך איתו עם אותם אימונים, אותה טכניקה. ראיקוביץ' לא התחבר לאימונים בישראל. קשה לו להתאמן בחום של ישראל. הייתה לו הזדמנות לפני שנה וחצי ללכת ממכבי תל אביב, אבל ג'ורדי קרויף לא נתן".

עוד בנושא:
עמוד האינסטגרם של וואלה! ספורט
מורשת ג'ורדי קרויף: גם העונה יקבלו שחקני מכבי תל אביב מענק אחיד באירופה
מכבי תל אביב: ז'איר אמאדור צפוי להחמיץ את סרפסבורג והפועל באר שבע
ולאדן איביץ': "ראיקוביץ' הציל אותנו". אמאדור בספק לגומלין מול סרפסבורג

פרדראג ראיקוביץ' שוער מכבי תל אביב. ברני ארדוב
"אחרי שנה אחת בישראל, הוא כבר לא היה בין 100 השוערים הטובים בעולם ובטח שגם היום לא". פרדראג ראיקוביץ'/ברני ארדוב
"בעונה הראשונה הוא זינק לכל כדור שהלך למסגרת. היום הוא לא עושה את זה. הוא לא חד, הוא לא מהיר. יש אולי בעיה בעבודת הרגליים. אולי הוא נהיה יותר כבד. שתבין, אחוז השומן של שוער צריך להיות בין 12 ל-15. אני תמיד הייתי 10 אחוז שומן. אני לא יודע מה הנתונים אצלו"

דרשלר, אז טברטקו קאלה, הגיע למכבי תל אביב הרבה יותר בשל ומנוסה, ובגיל מתקדם. כשמנתחים את ראיקוביץ', הוא לא מפחד להשתמש במסור. "גם אני הגעתי כמוהו ממדינות הבלקן ואתה צריך להבין, לא לכל אחד יש את האופי שהיה לי. אני באתי לכל אימון כדי לקרוע את עצמי. לראיקוביץ' לא ידעו לשים חבל קצר על הצוואר מלכתחילה ונתנו לו לנהל את האימונים שלו. אתה צריך להיות מאוד חד איתו. ראיתי כמה פעמים שהוא מתאמן וזה לא זה. אם אני קורא את התמונה נכון, כל עוד הוא לא יימכר עד סגירת החלון, הוא יישב הרבה על הספסל כי הגישה שלו לא מתאימה למחיר שמכבי תל אביב שילמה".

אתה מאוד מחמיר.

"אני לא אומר שראיקוביץ' לא שוער ברמה גבוהה. השבוע נגד מכבי חיפה הוא היה טוב. אבל, את ראיקוביץ' לא הביאו בשלושה מיליון יורו כדי להיות טוב בכמה משחקים. זה שחקן שהיה צריך להיות בין שלושת המובילים של מכבי תל אביב, בטח אחרי שערן זהבי עזב. הוא היה צריך לעשות את ההבדל. אני גם לא מבין למה הוא לא נח. יש שוער משנה למכבי תל אביב. אם הייתי מאמן שוערים שם, הייתי דורש מהמאמן שהשוער השני ישחק מדי פעם כי אם חס וחלילה יקרה משהו לראיקוביץ', אין שוער שני בכושר משחק. למה לא לתת לשוער שני לשחק בגביע הטוטו? מה קורה לשוער שני כשהוא כל הזמן באימונים ולא מקבל אפילו דקת משחק? צריך גם לשאול את שורה אובארוב למה ראיקוביץ' לא התקדם. ברור ששורה יגיד שהכול בסדר והכול יפה, אבל לא נראה לי שהכול בסדר. מבחינתי הכול מתחיל באימון".

למה הוא לא מתאמן מספיק טוב בעיניך?

"אני לא יודע. אני חושב שהאינסטגרם, הפייסבוק והפלייסטיישן חיסלו את הריכוז של השחקנים. אני מקווה שהחתונה שלו עכשיו תעשה לו את החיים יותר רגועים כי לדעתי זה לא הגיוני ששוער ששילמת עליו שלושה מיליון יורו לא יהיה יותר טוב משוער ישראלי ממוצע".

אז אפשר היה להגיע עם ראיקוביץ' למקום הרבה יותר טוב?

"בוודאות. מי שבא לפה כשוער הטוב בעולם לגילו, היה חייב להיות היום בין 10 השוערים הטובים בעולם. הבעיה שלא יצרו לראיקוביץ' תחרות מהספסל, ואז הוא פחות מתאמץ כל השבוע. במכבי תל אביב יש תקציב גבוה והיו חייבים להחזיק שני שוערים טובים ושתהיה תחרות. אתה לא יכול לבוא לאימון ולהגיד יום אחד חם לי, יום אחד קשה לי, יום אחד לא בא לי. קשה לך? יש שוער שני שייקח לך את המקום. תבוא תראה את האימונים שלי בכפר סבא"

יש לו תכונות טובות מאוד או שהכול ממוצע?

"בעונה הראשונה הוא זינק לכל כדור שהלך למסגרת. היום הוא לא עושה את זה. הוא לא חד, הוא לא מהיר. יש אולי בעיה בעבודת הרגליים. אולי הוא נהיה יותר כבד. שתבין, אחוז השומן של שוער צריך להיות בין 12 ל-15. אני תמיד הייתי 10 אחוז שומן. אני לא יודע מה הנתונים אצל ראיקוביץ' אבל הוא לא נראה שרירן ואתלט. משהו קרה בדרך של ראיקוביץ'. הוא הגיע ממדינה שאין בה הרבה כסף למועדון הגדול בארץ, עם 450 אלף יורו נטו לעונה בלי בונוסים. שיהיה לו לבריאות. הוא שווה. אבל את זה שהוא שווה, הוא צריך לתת במגרש והוא לא נותן את זה. הוא צריך לעבוד קשה, צריך לעבוד כמו כלב, יום יום.

"כשאני הייתי במכבי תל אביב התאמנתי גם בימים שלא היה אימון. הייתי מבקש לעבוד על נקודות החולשה שלי דווקא כשיש יום חופש. על החולשה שלי ב'דרופ קיק' הייתי עובד עם שורה במשך שעה בימי החופש של הקבוצה. צריך גם לשים לב לאוכל. במכבי תל אביב יש קייטרינג מטורף. צריך גם לדעת לאכול נכון. אבל שיהיה ברור, יש שם משהו. יש פוטנציאל. נגד מכבי חיפה השבוע הוא היה טוב. הוא הרי תמיד רצה לשחק. הוא יכול היה לעבור לאינטר להיות שוער שני ולא רצה. אבל שיאכל את הדשא. אף אחד לא יותר גדול ממכבי תל אביב. אם אתה לא מוכן לעבוד, יהיה לך מאוד קשה להתקדם".

עוד באותו נושא

מכבי תל אביב - סרפסבורג: ייני יפתח, עדיפות לקיארטנסון על פני שכטר

לכתבה המלאה
שוער הפועל פתח תקוה, קאלה דרשלר. ברני ארדוב
"כשאני הייתי במכבי תל אביב התאמנתי גם בימים שלא היה אימון". קאלה דרשלר/ברני ארדוב
"אני לא רואה תפיסת כדור נכונה, אני רואה רוב הזמן הדיפות, אני לא רואה עבודת רגליים נכונה. אני כן רואה ביטחון עצמי, אפילו מופרז לפעמים. בינתיים הוא לא הראה שהוא לוקח חמישה-שישה משחקים על הגב שלו או נתן הצגות ולכן אני קצת מאוכזב"

ראיקוביץ' סופג הרבה אש. לפני שבוע בנורבגיה הוא היה רע מאוד. הערב (חמישי, 20:00, ספורט1) יש לו הזדמנות לתקן במאני טיים. שביט אלימלך, שוער שידע להתעלות ברגעי האמת, בין היתר במסע האירופי הקסום של הפועל תל אביב, לא יודע איך לאכול את הסרבי. "יש לי בעיות עם ראיקוביץ' בפן המקצועי", אומר אלימלך. "אני לא רואה תפיסת כדור נכונה, אני רואה רוב הזמן הדיפות, אני לא רואה עבודת רגליים נכונה. אני כן רואה ביטחון עצמי, אפילו מופרז לפעמים. בינתיים הוא לא הראה שהוא לוקח חמישה-שישה משחקים על הגב שלו או נתן הצגות ולכן אני קצת מאוכזב. ציפינו ליותר. אבל אני באמת גם מאמין שהוא יכול להשתפר ויכול לקרות לו משהו טוב בגיל 26 למשל. נכון לעכשיו לא רואים את זה".

שורה אובארוב לא יכול היה לקדם אותו יותר?

"אני לא חושב. אלה דברים יותר מולדים. הכוח המתפרץ? מה, תתחיל לעבוד על הרגליים עם משקולות בגיל הזה? הגישה שלו לכדור לא מספיק בטוחה לי. הוא עומד בשער ואני לא מספיק בטוח. הוא כל פעם מפתיע עם איזו טעות. אבל כן יש לו כישרון וחשוב שהוא לא מאבד ביטחון אחרי טעויות. יחד עם זה, הוא לא מראה לי שהוא עושה כאן דברים שלא ראיתי משום שוער אחר כמו שראינו מאניימה ומאובארוב. גם עומרי גלזר שלא היה טוב במכבי חיפה, עדיין היה פוטנציאל. אותו דבר צחי גיגי שאני רואה בו דברים טובים. פה אני רואה שאין שיפור. משחק הרגל לוקה קצת. נכון שהוא לא נופל ולוקח כדורים באחד על אחד, אבל אתה רואה שהוא לא מביא נקודות. אולי הקטע של נבחרת סרביה וזה שהוא יהיה שוער ראשון, ייתן לו דחיפה קדימה. אם בונים עליו בסרביה אז אולי דרכם הוא ישלוט כאן בליגה, כי עד עכשיו זה לא קורה".

לך זוכרים את המסע ההוא באירופה עם הפועל תל אביב ואחרי שלוש שנים שראיקוביץ' כאן לא רשמנו משהו שניקח.

"כל ספורטאי צריך משחקים גדולים שיזכרו לו. אם הוא לא התבלט אחרי כל כך הרבה משחקים, זה מפחיד. לא חווינו תקופה שהוא נעל את השער וזה מדליק נורה אדומה. באיזשהו שלב היה צריך להיות חודש או חודשיים שנגיד: וואו, איזה שוער יש כאן. ביחס לשוערים הזרים שהגיעו לכאן הוא לא ממוקם גבוה, אבל הוא בא בגישה מאוד חיובית למשחקים והביטחון שלו לא נפגע. מי יודע, אולי הוא עוד יצליח. אתה רואה שבינתיים זה לא מספיק כדי לצאת לקבוצה גדולה באירופה. אני משוכנע שמכבי תל אביב הייתה יכולה להסתדר מצוין גם עם שוער ישראלי. גיא חיימוב עושה שיפור גדול, אריאל הרוש חזר מצוין לארץ. יש מספיק שוערים ישראלים טובים".

שביט אלימלך, הפועל תל אביב, ג'ימי פלויד האסלבנק, צ'לסי. Phil Cole, GettyImages
"אם ראיקוביץ' לא התבלט אחרי כל כך הרבה משחקים, זה מפחיד". שביט אלימלך מול צ'לסי/GettyImages, Phil Cole
"אצלנו רוצים להעיף אחרי חצי טעות. אתה יודע כמה שילמנו באשדוד שכר לימוד על אופיר מרציאנו? ראיקוביץ' שוער נבחרת סרביה היום, זה סתם?"

יוסי מזרחי התנגד בשעתו לצעד שעשתה מכבי תל אביב כששחררה את חואן פאבלו קולינאס. היום הוא מבקש זמן בשביל ראיקוביץ' וגורס שהבעיה הגדולה שלו היא שהוא נתקע בישראל ונשבר מנטלית. "ראיקוביץ' צעיר מדי. הבשלות שלו צריכה להגיע בגילאים 24 עד 26. יש לו נתונים טובים. הוא בחור מוכשר. אבל אתה רואה את הטעויות והן הרבה של ההגנה ולא רק שלו. הגול הראשון שהוא קיבל בנורבגיה זה לא גול שלו, אלא גול של הגנה. כדורים שבאים מסובב לפינה הרחוקה, אם ההגנה לא לוקחת, לשוער תהיה בעיה' במיוחד אם הכדור קופץ על הדשא. לעומת זאת הגול השלישי בנורבגיה עם הפנדל שהוא ביצע זה משגה גדול. לא כל כך מהר יוצאים מהשער. אתם מסתכלים על תג המחיר' אני מסתכל על הפוטנציאל".

אז אתה מעריך שראיקוביץ' יהיה שוער גדול בעתיד?

"הבעיה הגדולה שהוא בא לישראל כקרש קפיצה לליגה גדולה באירופה. ברגע שהוא לא עמד בזה, נכנס העניין המוראלי והמנטלי. זה לא אותו שוער רעב כזה שבא בהתחלה וידע ששנה טובה תרים אותו לאירופה. אמרו לו בטח: 'תעשה שנה אחת טובה בתל אביב ותעוף למועדון גדול באירופה'. וזה לא קרה. וזה שהוא לא היה שוער ראשון במונדיאל זו גם מכה. ראיקוביץ' חטף כמה מכות מנטליות שהשפיעו עליו מקצועית. אני עדיין מאמין שהוא ישחק בליגה טובה באירופה".

ליגה טובה באירופה?

"מה אתה חושב, שבאירופה לא עושים טעויות? אצלנו רוצים להעיף אחרי חצי טעות. אתה יודע כמה שילמנו באשדוד שכר לימוד על אופיר מרציאנו? ראיקוביץ' שוער נבחרת סרביה היום, זה סתם? בסרביה יש הרבה שוערים טובים ואם הוא שוער בנבחרת, אז יש בו הרבה. ואני שוב אומר שהגיל משחק כאן תפקיד. אני הייתי שוער אחד בגיל 22 ושוער אחר בגיל 24. הוא עדיין לא הגיע לבשלות".

יוסי מזרחי מאמן מ.ס. אשדוד. מגד גוזני
"אני הייתי שוער אחד בגיל 22 ושוער אחר בגיל 24". יוסי מזרחי/מגד גוזני
"הרי מהיום הראשון חשבו שהוא סופרמן ושאלו מתי הוא יימכר ובאיזה מחיר. לטעמי יש לו דברים שהוא מפגין בהם חוסר בשלות, גם בקבלת ההחלטות שלו וגם בטכניקה. אבל יש לו נתונים מצוינים"

איציק קורנפיין, שעמד שנים בשערה של בית"ר ירושלים, משקיף מהבירה על הדריכה במקום של ראיקוביץ' ומשוכנע שמכבי תל אביב הייתה יכולה להסתדר גם עם שוער כחול-לבן. "ראיקוביץ' הגיע צעיר מאוד למכבי תל אביב, הוא בא עם רמת ציפיות מטורפת במדינה זרה וזה לא פשוט", מדגיש קורנפיין. "הרי מהיום הראשון חשבו שהוא סופרמן ושאלו מתי הוא יימכר ובאיזה מחיר. לטעמי יש לו דברים שהוא מפגין בהם חוסר בשלות, גם בקבלת ההחלטות שלו וגם בטכניקה. אבל יש לו נתונים מצוינים".

במה הם מצוינים?

"הוא חד, הוא מהיר, הוא מגיב טוב. אבל לדעתי הוא מפוזר קצת ואין לו חן בתנועות ובדברים שהוא עושה. יכול להיות שעם הזמן הוא יקבל יותר רוגע ויהיה פחות מפוזר, אבל אולי כשזה יקרה הוא לא יהיה במכבי תל אביב".

עד כמה יש פער בינו לבין שוער ממוצע בליגת העל?

"זה לא העניין. מכבי רצתה להשביח אותו ולעשות עליו סיבוב. זו הייתה המטרה מלכתחילה. רצו שהוא יעזור בארץ ובאירופה וימכרו אותו אחרי המונדיאל האחרון בשישה מיליון יורו. ביחס לשוער ישראלי, אני לא חושב שיש כזה הבדל".

אתה רואה סיכוי לראות ממנו משהו אחר?

"לא, אני לא מעריך שנראה שינוי דרמטי. לא נראה את דה חאה פתאום. הוא שוער ממוצע לליגת העל ולא מעבר לזה".

ג'ובאני רוסו עם איציק קורנפיין. יוסי ציפקיס
"מכבי רצתה להשביח את ראיקוביץ' ולעשות עליו סיבוב". איציק קורנפיין עם ג'ובאני רוסו/יוסי ציפקיס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully