וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסטירות, המחלה והתשוקה לחיים: אדם מדבר על השנה הקשה בחייו. ריאיון

23.8.2018 / 17:00

הרגעים הבלתי נסבלים באשפוז הממושך ("לא הצלחתי להזיז את הידיים"), המהלומה שחטף לאחר מות אחותו ("לא יכולתי לשאת את זה ולכן חזרתי לעשן"), וה"לא" שאמר למדונה ("אמרו לי 'אתה דפוק?!'"): אחרי השנה הקשה בחייו, הזמר אדם חוזר לטרוף את החיים בשיא הכוח. ריאיון חושפני

צילום סטילס: ראובן קסטרו

הזמר אדם אמנם חוזר לתפקיד איש הפח (במחזמר "הקוסם מארץ עוץ"), אבל בשנה האחרונה והמטלטלת בחייו הוא התגלה כלא פחות מאיש הברזל, לאור ההתמודדויות האמיצות שלו. בספטמבר 2017 אושפז אדם בבית החולים איכילוב לניתוח הוצאת כיס מרה שהסתבך, הוביל לדלקת בלבלב, לפגיעה באיברים סמוכים, להחמרה במצבו ול-5 חודשים דרמטיים של אישפוז, בהם כל המדינה דאגה לו. ואם לא די בכך, זמן קצר לאחר שחרורו מבית החולים, הלכה לעולמה אחותו היחידה והאדם הקרוב אליו ביותר, לאחר מאבק במחלת הסרטן.

בתום השנה הנוראית הזאת, לאדם יש סופסוף סיבה לחייך. היומן שלו מלא בפרויקטים חדשים שיגרמו לו להיות עסוק מאוד בקרוב: שתי הצגות ("הקוסם מארץ עוץ" ו"סבא אליעזר והגזר"), הופעות (כמו אלו שיתקיימו בזאפה חיפה ב-14 בספטמבר ובזאפה הרצליה ב-1 באוקטובר) ועבודה על אלבום חדש ומסקרן. לוואלה! תרבות נודע כי באלבום הוא צפוי לשוב לשתף פעולה, לראשונה מאז האייטיז, עם שני יוצרים גדולים שהזניקו את הקריירה שלו בשני אלבומיו הראשונים, יזהר אשדות ואלונה קמחי. בראיון פתוח לוואלה! תרבות אדם בין השאר חשף כי סירב להופיע בפני מדונה ("כולם אמרו לי: אתה דפוק?!"), הביע מחאה נגד חוק הפונדקאות שפוגע בקהילה הלהט"בית ("הבעיה היא שנותנים לאחד ולשני לא") והודה בקשיים להתבגר כאמן בארץ ("לפעמים אני מרגיש מקופח"). בנוסף ריגש כשביצע שניים מלהיטיו באולפן וואלה! NEWS.

אדם, מה שלומך?

"ברוך השם. אתה יודע מה, אני עוצר מלא פעמים ביום לשאול את עצמי. אחד הדברים שלימדו אותי בבית החולים, במשך חמישה חודשים, ולקחתי את זה גם לחיים, זה להקשיב לגוף. מסתבר שאחת הדרכים הכי טובות והכי נכונות לשמור על הבריאות, זה להקשיב לו. עכשיו מה אתה עושה עם מה שאתה שומע, זה כבר עניין אחר. אני משתדל לעשות הרבה. אני מקשיב לגוף, ונמצא בתנופה עכשיו".

צפו: אדם מבצע את להיטו "מצטער" באולפן וואלה! NEWS

הזמר אדם מבצע את להיטו "מצטער" באולפן וואלה! NEWS. מילים: רחל שפירא, לחן: יזהר אשדות; גיטרה: רוברט גילמור; קלידים: יהונתן פרלמן
למה חזרת לעשן אחרי מה שעברת? "הסאגה הזאת של לחטוף סטירות בשנה הזאת המשיכה, ואיבדתי את אחותי, הדבר הכי חשוב בחיי. ואז ההרגל המאוד מגונה הזה חזר אל עצמו. אני יודע שהוא לא טוב לי. אני בעד להפסיק אותו"

שמחנו לגלות שאתה עומד בקרוב להוציא שיר חדש, שבו אתה שב לשתף פעולה, לראשונה מאז האייטיז, עם שני יוצרים גדולים, יזהר אשדות ואלונה קמחי, איתם עבדת בשני אלבומיך הראשונים.

"יזהר ואלונה קראו לי אז 'הבן שלהם', כי הייתי כמו הילד שלהם. לתקופה ארוכה דרכנו נפרדו, כל אחד המשיך לחייו, ולפני כחודש וחצי היה לי מפגש מרתק ומרגש עם אלונה קמחי במסגרת ערב שאני עושה של מפגשים עם סופרים, וזה הוליד את השיר מאלונה ויזהר. זה מרגש אותי, גם כי הם יוצרים מדהימים, וגם כי זה יהיה הפזמון הראשון שאלונה כתבה מזה הרבה מאוד שנים, והיא תדייק אותו אליי. היא תמיד ידעה לכתוב אליי. בשני האלבומים הראשונים היא כתבה לי לפחות חמישה עשר שירים, ללחניו של יזהר אשדות. הכל היה אליי. כשמישהו כותב אליך, זה משהו שאתה מתרגש לקראתו".

החדשות הטובות האלה מכיוונו של אדם באות אחרי השנה הקשה ביותר שהיתה לו בחייו. בספטמבר 2017 הגיע הזמר לבית חולים איכילוב לניתוח להוצאת כיס המרה. הניתוח הסתבך, והוביל לדלקת בלבלב שגרמה לפגיעה באיברים סמוכים. בתחילת ינואר נודע שחלה החמרה במצבו והוא הועבר לטיפול נמרץ כירורגי. לאחר כחמישה חודשים קשים, שוחרר אדם בפברואר מבית החולים. בחודש לאחר מכן, הלכה לעולמה אחותו היחידה, אילנה כהן, לאחר מאבק במחלת הסרטן. בת 61 היתה במותה.

עוד באותו נושא

אדם שוחרר מבית החולים: "מחמם את הלב לראות את הדאגה"

לכתבה המלאה

צפו: אדם מבצע את שירו "הדברים הכי פשוטים" באולפן וואלה! NEWS

הזמר אדם מבצע את שירו "מצטער" באולפן וואלה! NEWS. מילים: נועם חורב, לחן: תומר הדדי; גיטרה: רוברט גילמור; קלידים: יהונתן פרלמן
על חוק הפונדקאות: "הבעיה היא שנותנים לאחד ולשני לא. אני גאה בצעקה של הקהילה הלהט"בית, שאני שייך אליה: אם לשכן שלי מגיע, גם לי מגיע"

מה היו הרגעים הקשים ביותר בחמשת החודשים בהם היית מאושפז?

"כל יום היה יום כזה. לא היה יום בלי זה. כל יום היה יום שהיה כרוך בכאבים פיזיים, כי הכל כאב, ובהליכים פיזיים מאוד מאוד כואבים, ומאוד מאוד לא נוחים. הריתוק הזה למיטה במשך תקופה כל כך ארוכה, בלי תזונה, בלי אוכל, הכל דרך צינורות. זו הייתה תקופה ארוכה מאוד שאפילו להזיז את הידיים לא יכולתי.

"אני שמח שהצלחתי איכשהו להתחבר אל הנקודה הזאת בתוכי, שידעה תמיד שאני לא נשאר שם, ואני לא יוצא בשק משם, זאת אומרת שאני חוזר הביתה. דאגתי להישאר שמח כל הזמן. ואפשר. אנחנו אומרים כל הזמן 'תהיו בריאים, העיקר הבריאות'. אז זהו, שאנחנו לא יכולים לשלוט בבריאות. אנחנו יכולים לעשות את המקסימים. אנחנו כן יכולים לשלוט בהאם אנחנו שמחים או לא. אז דאגתי כל יום למצוא דרך ולנעוץ אצלי בראש מחשבה שמחה. כל יום לקום בבוקר, להיות בעשייה, ולהיות בשמחה גם כשהחיים לא תמיד נותנים לך את האפשרות. לכולנו יש זיכרונות שמחים. אין אדם שאין לו זיכרון אחד שמח לפחות".

הזמר אדם באולפן השקוף של וואלה! NEWS. ראובן קסטרו
"ידעתי שאני לא יוצא בשק משם, ושאחזור הביתה". הזמר אדם/ראובן קסטרו
על חזרתו לעבוד עם יזהר אשדות ואלונה קמחי, לראשונה מאז האייטיז: "זה מרגש. הם קראו לי הבן שלהם אז. זה יהיה הפזמון הראשון שאלונה כתבה מזה הרבה שנים, והיא תדייק אותו אליי"

מצד אחד, אני מניח שהיה מרגש מאוד לקבל את גלי האהבה, הדאגה האמיתית והעצומה הזאת מהעם. מצד שני, למה צריך לחכות שאמן יהיה במצב רפואי קשה או חלילה יילך לעולמו, כדי שייזכרו בו שוב?

"זה כמו כל דבר אחר בחיים. אנחנו שוכחים דברים. אנחנו חיים את החיים. החיים הם דינמיים, במיוחד במדינה שלנו, שהיא לא המדינה הכי קלה בעולם. הקצב מטורף. המעברים מטורפים. אתה חי, אתה רוצה לסיים את היום הזה ולהתחיל את היום של מחר. לפעמים אתה רוצה לשכוח את היום. ואתה משאיר על הדרך הרבה מאוד דברים. אני חושב שמה שקרה לי, בעזרתה של התקשורת, זה שזה הצית כנראה איזושהי להבה שהייתה כבויה אצל אנשים, והם נזכרו. התקשורת זיהתה את זה. נוצר חיבור. הקהל נזכר. אני לא חושב שבאמת מישהו צריך להגיע לביב הביובים כדי שייזכרו בו. זה לגיטימי לשכוח גם, זה בסדר".

חמישה חודשים היית מאושפז במצב קשה באיכילוב, והנה קצת יותר מחצי שנה לאחר מכן ואתה עומד להיות פעיל בטירוף ולהעלות עשרות רבות של הצגות "הקוסם מארץ עוץ" במשך החודש וחצי האחרונים של השנה. מאיפה האנרגיה הזאת בגיל 58? אתה לא חושש חלילה שהאינטנסיביות הזאת תפגע בבריאותך?

"התרגלתי כבר לפגיעה בבריאות", אומר אדם בחיוך ואז מרצין. "בוודאי שאני חושש, אתה לא יכול באמת שלא לחשוש. אבל אחרי מה שעברתי יש לך שתי אפשרויות לבחור איך אתה מנהל את החיים שלך: לקום בבוקר ולחשוש ולדאוג, או לקום בבוקר, לחיות את אותו יום, לעשות את הטוב ביותר שאפשר לאותו יום, ולעשות את ה- Fine-tuning לראש, לגוף ובעיקר לשילוב בין שניהם. ואז אפשר פחות לדאוג. אני בחרתי באפשרות השנייה".

הזמר אדם באולפן השקוף של וואלה! NEWS. ראובן קסטרו
"מה שהצעירים רוצים לשמוע, זה מה שמקבלים". אדם ולהקתו/ראובן קסטרו

אדם, מקורבים שלך, אנשים שאוהבים אותך, לא קל להם לראות אותך חוזר לעשן, ואפילו מעשן כבד, אחרי מה שעבר עליך.

"השנה כידוע חטפתי סטירה נוספת ואיבדתי את אחותי, שהיא הדבר הכי חשוב לי בחיים. מבחינתי היא עוד קיימת. אני לא חושב שאי פעם יהיה לי יום שאני אוכל להגיד שהיא איננה. לא היה לי מקום לשאת גם את זה ואז ההרגל המגונה הזה חזר. אני יודע שהוא לא טוב לי, אני בעד להפסיק אותו, ובמסגרת ה- Fine-tuning אני גם יודע מתי הוא ייפסק. כי אני היום יודע בוודאות שאין סיכוי שאעבור את כל ההופעות וההצגות שמחכות לי בחודשים הקרובים תוך כדי שאני מעשן".

בראיונות לאורך השנים דיברת מצד אחד על הקושי הזה להיות בודד בצמרת. מצד שני דיברת גם על הקושי של הנפילה. מתי היה הזמן הכי טוב בחיים שלך?

"האמצע. כשלא הייתי כוכב גדול מדי, אבל גם לא הייתי לא מספיק כוכב, כי אני אף פעם לא חשבתי שכוכבות זאת המילה הנכונה. כאילו, אתה יודע, כי גם כרגע יש כוכבים בשמיים, לא רואים אותם ביום. אני אדם שאם תשים אותו באמצע, אז אני יכול להסתכל למעלה ולהגיד 'על זה אני יכול לוותר בקלות', אז אני כבר לא וואו, אי אפשר להיות וואו לנצח, חוץ משלמה ארצי. אני יכול להסתכל למטה ולהגיד אוקיי, אני לא שם, זה גם טוב, ברוך השם. להיות מאוזן ולהיות באמצע זה המקום הבטוח שלי".

הזמר אדם באולפן השקוף של וואלה! NEWS. ראובן קסטרו
"להיות באמצע זה המקום הבטוח שלי". הזמר אדם באולפן וואלה! NEWS/ראובן קסטרו
"מדונה נורא רצתה לשמוע אותי שר את זה חי. רצו שאני אופיע עם פלייבקים, ואני סירבתי. אם אני כבר מופיע מול מדונה, אז אתה רוצה להביא נגנים. אז ויתרתי. כולם הסתכלו עליי ואמרו לי: אתה דפוק?!"

איך עושים את זה? איך שורדים בתעשייה הזאת, כל כך הרבה שנים?

"לא על כל דבר שמציעים לך להגיד מיד כן או לא. כאילו, יש דברים שצריך ללמוד לוותר עליהם, להניח".

על מה למשל ויתרת? למה אמרת לא? משהו גדול.

"משהו גדול? אמרתי לא על להופיע מול מדונה. ה'רומן שלי' עם מדונה התחיל כשהקלטתי אלבום עם המרכז לקבלה. האלבום הוקלט בארצות הברית. נבחרתי מתוך רשימה ארוכה מאוד של ישראלים. שני בניו של הרב ברג החליטו להפיק את האלבום הזה. האלבום נקרא 'סוד האחד', עשרה פרקים בארמית עתיקה, מתוך 'הזוהר', בעיבוד רוק-פופ. ומדונה היתה היועצת האמנותית של האלבום".

ועבדת איתה אחד על אחד?

"לא, אל תגזים. אבל שתיתי איתה קפה מכוס קלקר, אחד על אחד. זה לא היה קפה ארוך. שוחחנו, והיא אפילו פרגנה לי".

הזמר אדם באולפן השקוף של וואלה! NEWS. ראובן קסטרו
"אחד הדברים שלימדו אותי בבית החולים, במשך חמישה חודשים, זה להקשיב לגוף". אדם/ראובן קסטרו

אז מתי אמרת "לא" למדונה?

"אמרתי לה לא, כשהם הגיעו בזמנו לארץ. היה מין ערב גאלה כזה, כנראה ארוחת ערב לכבודה. מכיוון שהיא הייתה מאזינה אדוקה של האלבום היא נורא רצתה לשמוע אותי שר את זה חי. רצו שאני אופיע עם פלייבקים, ואני סירבתי. אם אני כבר מופיע מול מדונה, אז אתה רוצה להביא נגנים. אז ויתרתי. כולם הסתכלו עליי ואמרו לי: אתה דפוק?!"

הקיץ הזה התעוררה מחאה גדולה בקרב חברי הקהילה הגאה ותומכיהם. מה שהחל כזעם על חוק הפונדקאות. מה חשבת על המחאה?

"הבעיה בחוק הזה היא לא אם נותנים את זה לגייז או לא לגייז או לכל הקהילה הלהט"בית שאני שייך אליה. הבעיה עם זה היא שנותנים לאחד ולשני לא. ואני גאה בקהילה שידעה להבהיר שמשם היא מגיעה עכשיו בצעקה שלה. בסך הכל המחאה היתה מכובדת, וזה מה שהיא אמרה: אם לשכן שלי מגיע, גם לי מגיע. גם יכול להיות שלאף אחד מאיתנו לא".

הזמר אדם באולפן השקוף של וואלה! NEWS. ראובן קסטרו
"אנחנו לא ממש יכולים לשלוט בבריאות שלנו. אנחנו כן יכולים לשלוט בהאם אנחנו שמחים או לא". אדם/ראובן קסטרו
" לפעמים אני מרגיש מקופח, אבל ברוך השם הכל בסדר. יש מין תחושה כזאת שלפני שמקשיבים לשיר פותחים גוגל ובודקים בן כמה האמן"

ואם מדברים על חריקות במציאות הישראלית, כמה קשה להיות אמן בישראל שנושק לגיל שישים, במדינה מרובת כוכבי רשת, עם תרבות שמקדשת את הנעורים, ורדיו ותקשורת שלא יוצאים מגדרם כדי לתמוך באמנים ותיקים?

"מאוד לא קל. לדעתי הבעיה הגדולה היא רייטינג וכסף. מה שהאנשים הצעירים רוצים לשמוע - זה מה שמקבלים. לפעמים אני מרגיש מקופח, אבל ברוך השם הכל בסדר. בגלל זה דאגתי לעצמי: אני עושה מחזות זמר, מפגשים עם סופרים, ואני מוציא עכשיו אלבום חדש, אבל יש מין תחושה כזאת שלפני שמקשיבים לשיר פותחים גוגל ובודקים בן כמה האמן".

לפני הפרידה מאדם, ביקש ממנו כותב שורות אלו שיחתום לו על בנדנה, שעוד נושא זיכרון מריח זיעה באייטיז. צפו (מעל) גם ברגע הזה במסגרת הריאיון עם אדם באולפן השקוף של וואלה! NEWS, וכן בשירים המרגשים שביצע באולפן, "מצטער" (מילים: רחל שפירא, לחן: יזהר אשדות) ו"הדברים הכי פשוטים" (מילים: נועם חורב, לחן: תומר הדדי). את הופעתו באולפן ליוו הגיטריסט וחברו רוברט גילמור והקלידן יהונתן פרלמן.

אדם יופיע בזאפה חיפה ביום שישי 14 בספטמבר וב-1 באוקטובר בזאפה הרצליה

  • עוד באותו נושא:
  • אדם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully