וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האקזיט הענק: סודהסטרים חיכתה לפפסי 4 שנים - והרוויחה

21.8.2018 / 0:00

לפפסיקו לקח זמן עד שהחליטה לרכוש את יצרנית מכשירי ההגזה מישראל, אך מבחינתה היא הגיעה בזמן הנכון. אף שמדובר בהשקעת ענק במשק המקומי, סודהסטרים תיבלע בענקית המשקאות האמריקנית. ומה לגבי העשרת קופת המדינה? את הכסף הגדול יקבלו בעלי המניות

צילום: יותם רונן, עריכת וידאו: ניר חן

(בווידאו: דיווח על האקזיט של סודהסטרים)

מאות מיליונים למדינה, פיתוח המפעל בנגב שמעסיק מאות עובדים יהודים וערבים - אבל בשורה התחתונה, כבר בסוף השנה הנוכחית תחדל סודהסטרים להתקיים כחברה ישראלית עצמאית. עם סיום הליכי המכירה לענקית המשקאות האמריקנית, תשלם פפסיקו לא פחות מ-3.2 מיליארד דולר לבעלי מניותיה של סודהסטרים (כאשר כ-20 מיליון יקבל המנכ"ל דניאל בירנבאום) - ועל הדרך תבלע את יצרנית המכשירים הביתיים להכנת משקאות מוגזים.

"זה לא אקזיט, זוהי השקעת ענק של פפסי במשק הישראלי", הדגיש אתמול (שני) בירנבאום במסיבת עיתונאים שנערכה לרגל חתימת העסקה בתל אביב. מנכ"ל פפסיקו הנכנס, רמון לגוארטה, אף הבטיח להשקיע בחברה, ובמיוחד בתחום המחקר והפיתוח. למעשה, העסקה נחתמה בעוד סודהסטרים מתכננת להקים בישראל מפעל יצור נוסף, לצד המפעל בנגב. אלא שבפועל - אמנם מפעלי סודהסטרים ימשיכו לפעול בישראל לפחות עוד 15 שנה, אך ייתכן מאוד שמפעלים חדשים המייצרים את המכשירים לייצור סודה ביתית יקומו במקומות אחרים בעולם.

העסקה תעשיר את בעלי המניות של סודהסטרים, רובם משקיעים זרים, אבל לא את קופת המדינה. ההכנסות הצפויות ממסים על העסקה יסתכמו, על פי ההערכות, בכמה מאות מיליוני שקלים - סכום לא גדול ביחס להכנסות מעסקאות אקזיט גדולות. הרווח העיקרי עשוי להגיע מהמנוף העסקי הגדול שיכולה פפסיקו להעניק לסודהסטרים, באמצעות מערכת השיווק האדירה שלה, הנוכחות בעשרות מדינות מסביב לעולם והידע העצום בתחום המשקאות והמזון.

מנכ"ל סודהסטרים דניאל בירנבאום ונשיא פפסיקו רמון לגאורטה במסיבת עיתונאים. לנס הפקות,
מנכ"ל פפסיקו הנכנס, רמון לגוארטה, ומנכ"ל סודהסטרים, דניאל בירנבאום במסיבת העיתונאים/לנס הפקות

הכיוון החדש של שוק המשקאות

פפסיקו שילמה, בסופו של דבר, מחיר גבוה יותר, אבל כפי שהסביר לגוארטה - היא הגיעה בזמן הנכון. חברות כמו סודהסטרים מייצגות את הכיוון החדש של השוק

פפסיקו מכירה את סודהסטרים כבר שנים רבות. לפני 4 שנים הונחה לפתחה הצעה: לרכוש נתח משמעותי מהחברה הישראלית ואופציה לרכישת מלוא החברה בהמשך. שלא במקרה, הוכנסה באותה עת פרסומת של סודהסטרים בהפסקת גמר ליגת הפוטבול האמריקאית, הסופרבול. זהו זמן הפרסום היקר בעולם, והוא מנוצל לעתים קרובות על ידי חברות זרות, המתכננות פריצה משמעותית לשוק האמריקאי.

העסקה ההיא, בשווי כשליש מזו שעליה הוכרז אתמול, לא יצאה לפועל. לגוארטה הסביר שבאותה העת לא היה ברור לפפסיקו שהמודל העסקי של סודהסטרים תקף מספיק. ואכן, כשנה מאוחר יותר הגיעה האחרונה למבוי סתום. היא נערכה מחדש ויצאה בקו חדש של מוצרי סודה בטעמים. שינוי נוסף, שייתכן שהשפיע על המשקיעים הזרים, היה העברת המפעל ממישור אדומים לנגב.

הדוחות האחרונים שפרסמה החברה לימדו על התאוששות מהירה, והמניה שבה ועלתה. פפסיקו שילמה, בסופו של דבר, מחיר גבוה יותר, אבל כפי שהסביר לגוארטה - היא הגיעה בזמן הנכון. חברות כמו סודהסטרים מייצגות את הכיוון החדש של השוק.

עוד באותו נושא

פפסיקו קונה את סודהסטרים ב-3.2 מיליארד דולר

לכתבה המלאה

צפו במסיבת העיתונאים המלאה של סודהסטרים ופפסיקו

צילום מסך

מגיעה לצרכני בריאות - בלי לוותר על מקור ההכנסות העיקרי

הכניסה לסודהסטרים מרחיבה את סל המוצרים העולמי של פפסי ומאפשרת לה להגיע גם לצרכני הבריאות, מבלי לוותר על מקור ההכנסות העיקרי שלה

סודהסטרים אינה מוכרת משקה - אלא מאפשרת לצרכן לייצר אותו לפי טעמו בבית. בכך מסולקת החשדנות הטבעית של לקוחות, המקפידים על צריכת משקאות בריאים. המשקה אינו מכיל סוכר אם הלקוח אינו מעוניין בכך, וצריכתו אינה כרוכה בצריכת בקבוקי פלסטיק הנחשבים לאחד הגורמים העיקריים לנזק סביבתי.

פפסיקו, יצרנית פפסי קולה - ממש כמו המתחרה הגדולה קוקה קולה - מזוהה עם דימוי הפוך. המוצרים העיקריים של שתי החברות הם משקאות מוגזים וממותקים המשווקים בבקבוקי פלסטיק. הכניסה לסודהסטרים מרחיבה את סל המוצרים העולמי של פפסי ומאפשרת לה להגיע גם לצרכני הבריאות, מבלי לוותר על מקור ההכנסות העיקרי שלה.

העסקה מאפשרת לפפסיקו כניסה מיידית לשוק המתפתח של סודהסטרים, הנחשבת לחברה המובילה בתחום המים הביתיים המוגזים. לגוארטה אף ציין שבשוק המשקאות הקלים מתפתח שוק המים המוגזים מהר יותר מתחום המים הבלתי מוגזים. כך או כך, פפסיקו לא לבד: כבר לפני מספר שנים השקיעה גם קוקה קולה בחברת גרין מאונטיין, המייצרת מוצרים דומים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully