וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמרנו לכם שאנשים נסעו בזמן - האם מסע בזמן בכלל אפשרי?

השנה הצגנו לכם אינספור עדויות של אנשים שטוענים שהם נסעו בזמן (לעתיד או לעבר) וחזרו עם הוכחות. חלקים אפילו טוענים שהטכנולוגיה קיימת כבר בימינו. אז החלטנו לבדוק האם שיקרנו לכם - או שבקרוב באמת נוכל לנסוע בזמן?

זוכרים את הנוסע בזמן שהגיע מ-2030, נמצא דובר אמת בפוליגרף וחשף תחזיות מפתיעות לעתיד? ואת זה שהגיע משנת 5,000 וחשף תמונה של לוס אנג'לס מתחת למים? לא פחות מ-20 כתבות פרסמנו השנה על אנשים שטוענים שהם נסעו בזמן וזה נובע בעיקר בגלל שהשנה עלה לאויר ערוץ היוטיוב APEXTV שהפך מהר מאוד לפופולארי מאוד. אנשי הערוץ דגים להם שלל אנשים שטוענים שהם הגיעו מהעתיד, עברו גם בעבר, צילמו הוכחות ויודעים בדיוק מה הולך לקרות לנו באלפי השנים הקרובות. לרוב הכתבות האלה מגוחכות והתחזיות של אותם נוסעים בזמן סותרות אחת את השניה, אבל אולי כולנו טועים והם צודקים? אולי הם באמת הגיעו מהעתיד, שם המסע בזמן הוא נחלת הכלל? רבים מהם אפילו טוענים שלא רק שמסע בזמן אפשרי, אלא שהוא כבר קיים בימינו ומוסתר מכלל הציבור.

אז האם מסע בזמן בכלל אפשרי? בואו נבדוק

מסע בזמן - מעבר בין שתי נקודות בזמן - הוא נושא פופולארי במדע הבדיוני החל מסוף המאה ה-19 ועד ימינו אנו. בשלל ספרים, סרטים וסדרות טלוויזיה ראינו כיצד בני אדם נכנסים למכונה כלשהי, מטיילים להם לעבר או לעתיד וצוברים הרפתקאות. המציאות, לצערנו, מעט יותר מבולבלת. לא כל המדענים מאמינים שמסע בזמן אפשרי בכלל. חלקם אפילו בטוחים שכל ניסיון לנסוע בזמן יהיה קטלני, אבל ישנם כאלה שטוענים שלא רק שזה אפשרי, אלא שזה כבר קרה.

מהו "זמן"? תשאלו את איינשטיין

גיף מסע בזמן. Giphy
גיף מסע בזמן/Giphy

בכדי להתחיל לדון בשאלת האפשרות של מסע בזמן, עלינו קודם כל להגדיר מהו בכלל זמן. בעוד שרוב האנשים חושבים על הזמן כעל קבוע, אלברט איינשטיין הראה כי הזמן הוא אשליה, הוא יחסי - והוא יכול להשתנות עבור אנשים שונים בהתאם למהירות שלהם בחלל. התיאוריה של איינשטיין על תורת היחסות הפרטית אומרת כי הזמן מאט או מאיץ - תלוי כמה מהר אתה זז ביחס למשהו אחר. בעיני איינשטיין, הזמן הוא "הממד הרביעי". החלל מתואר כזירה תלת-מימדית, המספקת לנוסע קואורדינטות - כגון אורך, רוחב וגובה - שקובעים לו את המיקום. הזמן מספק לו קואורדינטות נוספות - כיוון - אם כי באופן קונבנציונאלי, הוא רק נע קדימה.

תורת היחסות של אלברט איינשטיין מתירה למעשה את קיומו של מסע בזמן. אדם שנע במהירות גבוהה, קרובה למהירות האור, ינוע קדימה בזמן, כלומר הזמן בשעונו יתקדם לאט יותר. הדבר אומר שכאשר הוא ישוב לכדור הארץ ויפגוש את ידידיו, הוא יגלה שהם הזדקנו יותר ממנו.

אלברט איינשטיין. AP
תורת היחסות של אלברט איינשטיין מתירה למעשה את קיומו של מסע בזמן/AP

יש אנשים שכבר נסעו בזמן

ניתן לקבוע שמסע בזמן לא רק אפשרי כתיאוריה, אלא שהוא התרחש כבר למעשה, אם כי לא באופן שמתואר במדע הבדיוני. לדברי ג' ריצ'רד גוט, אסטרופיזיקאי מאוניברסיטת פרינסטון, שיאן המסע בזמן עד כה הוא הקוסמונאוט הרוסי סרגיי קריקאליוב. במהלך הקריירה הארוכה שלו, שהחלה ב-1985, בילה קריקאליוב יותר מ-803 ימים בחלל. איינשטיין הראה שזמן עובר לאט יותר אצל גופים המצויים בתנועה בהשוואה לגופים המצויים במנוחה. לכן כשקריקאליוב טס במהירות של 27,000 קילומטרים לשעה בתחנת החלל מיר, הזמן שלו לא זרם באותו קצב כמו על כדור הארץ. במשך שהותו במסלול, הוא הזדקן ב-1/48 של שנייה פחות מאשר בני האדם שעל הקרקע. מנקודת המבט שלו אפוא הוא נסע 1/48 של שנייה אל העתיד של תושבי כדור הארץ.

למעשה, קריקאליוב נסע אל העתיד שלו - הוא חווה את "ההתרחבות בזמן" (שזה לפי תורת היחסות השוני בזמן שחלף בין שני מאורעות שונים, שנמדדו בשתי מערכות נפרדות הנעות אחת ביחס לשנייה). אז כן, בעתיד יתכן ש"התרחבות בזמן" תאפשר נסיעה של ממש בזמן. לצורך ההסבר - דמיינו לכם שהיינו יכולים לנוע בחלל במהירות הקרובה ממש למהירות האור, כשהיינו חוזרים לכדור הארץ, אחרי 10 שנים של טיסה כזו, היינו מגלים שהשנה היא 9000. (יש לציין שבטכנולוגיה הקיימת כיום דרושים מאיצי חלקיקים יקרים להחריד כדי להזיז למהירות האור חלקיקים תת-אטומיים ולכן הזזה של בני אדם במהירות שכזו נראית כמעט בלתי אפשרית בעתיד הנראה לעין).

סרגיי קריקאליוב. NASA, אתר רשמי
האיש שנסע בזמן - הקוסמונאוט הרוסי סרגיי קריקאליוב/אתר רשמי, NASA

ההבדל בין מסע לעתיד למסע לעבר ופרדוקס הסבא

ישנה כמעט הסכמה גורפת בקרב אנשי המדע שמסע בזמן אל העבר אינו אפשרי - ישנן לא מעט בעיות תאורטיות שלא נפתרו עדיין. עם זאת, מבחינה מדעית, יש תיאוריות שמראות שתנועה על ציר הזמן היא אפשרית בהחלט. אבל גם אם תנועה כזו תתאפשר, סביר שהיא תהיה אל העתיד ולא אל העבר.

הפיזיקאי מיצ'יו קאקו כתב בספרו "הפיזיקה של הבלתי אפשרי": "מכונת זמן שיכולה לקחת אותנו אל העתיד מקיימת את חוקי תורת היחסות הפרטית של איינשטיין. אבל מה עם מסע אחורה בזמן? אם נוכל לחזור אל העבר, לא יהיה אפשר לכתוב את ההיסטוריה. ברגע שההיסטוריונים יכתבו את תולדות העבר, מישהו יוכל לחזור אל העבר ולשנות את האירועים. לא רק שמכונות הזמן יהפכו את ההיסטוריונים למובטלים, הן גם יאפשרו לנו לשנות את מהלך הזמן כרצוננו.

"למשל, לו היינו חוזרים לעידן הדינוזאורים ודורכים בטעות על יונק שהוא במקרה האב הקדמון שלנו, אולי היינו מחסלים, בדרך מקרה, את המין האנושי כולו", הוא כותב, "ההיסטוריה תהפוך לפרודיה אימפולסיבית חסרת סוף, כשתיירים מהעתיד ירמסו ברגליהם מאורעות היסטוריים בניסיון למצוא את הזווית הטובה ביותר למצלמה". למעשה הוא מתאר את מה שנודע כ"פרדוקס הסבא" - פרדוקס של מסע בזמן לפיו, אם אדם ייסע לעבר אז תאורטית הוא יוכל להרוג מישהו מאבותיו ואז הוא לא יכול להיוולד

אז לעבר אי אפשר לנסוע. מה עם העתיד? פרופסור בריאן גרין, פיזיקאי ומתמטיקאי מאוניברסיטת קולומביה שייסד את פסטיבל המדע העולמי, הסביר כי "מסע קדימה בזמן כבר אפשרי: איינשטיין כבר הסביר לנו לפני מאה שנים כיצד אפשר לעשות את זה. הוא הראה כי עבור אדם שייסע במהירות הקרובה למהירות האור הזמן יעבור במהלך הטיסה שלו איטי משמעותית מהזמן שיעבור בחוץ. לכן, במציאות כזו כשאותו אדם יסיים את הטיסה ויחזור לכדור הארץ - הוא יגיע אל העתיד. כלומר, הזמן שיעבור בחוץ יהיה הרבה יותר מהיר מהזמן שהוא יעבור במסע, והוא תהיה בעתיד הרחוק.

"באופן דומה אם אדם יתמקם ליד חור שחור או כוכב נויטרונים, הזמן שלו יחלוף באיטיות רבה. אם האדם יצא מהנקודה הזו ויחזור לכדור הארץ, הוא יהיה כבר בעתיד. האמת המדעית הפשוטה הזו מוסכמת על כל עולם הפיזיקה ורובנו שמענו עליה מתי שהוא. אלא שאנשים לא מבינים עדיין שבעצם מדובר על מסע בזמן". מה הקשר בין חורים שחורים לתנועה בזמן? איינשטיין קבע בתורת היחסות הכללית, ששדה כבידה חזק יגרום להאטה של הזמן. זה אומר שאם אסטרונאוטים יצליחו להתרחק מחור שחור, לאחר שהקיפו אותו בשולי "אופק האירועים" שבשפת החור השחור, הם יגלו שהמסע הקצר שלהם, מסע של ימים אחדים, ארך מאות שנים בעולם הרגיל.

גיף חור תולעת. Giphy
מי רוצה לצאת למסע בזמן בחור תולעת?/Giphy

כשסטיבן הוקינג חגג עם נוסעים בזמן

אף אחת מהתיאוריות הפיזיקליות (חורי תולעת, חורים שחורים או טיסה במהירות האור), שעליהן ‏מתבססות ההצעות לבניית מכונת-זמן, עדיין לא יושמה, ויתכן ‏שבדרך ליישום התיאוריות מונחים מכשולים, תיאורטיים או ‏מעשיים, שלא נלקחו בחשבון, כך שמסע בזמן לא יתאפשר ‏לעולם. בעמדה זו תמך גם הפיזיקאי הידוע סטיבן הוקינג שהעלה את ההשערה שהיקום מגן על עצמו מפני ‏פרדוקסים, ולכן חוקי הפיזיקה הם כאלו, שלעולם לא נצליח ‏לבנות מכונת-זמן (להשערה זו הוא קרא "הגנת הכרונולוגיה"). הוקינג אף טען, שלו מסע בזמן היה אפשרי, ‏היינו מוצפים במבקרים מן העתיד, ומאחר שאיננו זוכים ‏לביקורים כאלו, הרי שניתן להסיק שלעולם לא תיבנה מכונת-‏זמן. (הוא כנראה לא הכיר את ערוץ היוטיוב APEXTV).

מאוחר יותר בחייו הוא שינה את עמדתו, והודה כי נמנע מלדבר על נסיעה בזמן הנתפסת בקרב חבריו המדענים כ'כפירה': "חששתי שיתייגו אותי כמטורף, אבל בימים אלה אני לא כל-כך זהיר כבעבר" הוא אמר וטען שישנה אפשרות לנסוע בזמן, אך רק לעתיד. גם הוא הוא העריך שבשביל לנוע בזמן לעתיד נצטרך ככל הנראה חלליות ענק שיצליחו להגיע כמעט למהירות האור, או שנצליח למצוא דרך לנוע בזמן דרך חור תולעת - תופעה פיזיקלית משוערת המאפשרת מעבר ישיר בין שתי נקודות מרוחקות במרחב-זמן. כלומר, מעבר בין שתי נקודות ביקום התלת-ממדי ואף מסע בזמן.

הוקינג העריך שאם נטוס בחלליות בכדי לנוע בזמן הן יצליחו רק אחרי כמה שנים להגיע למהירות שתאפשר תנועה בזמן. כל שעה על החללית תימשך אז שעתיים בכדור הארץ. רק כעבור 6 שנים, כשתגיע החללית למהירות של 99% ממהירות האור - בכל יום על החללית, תעבור שנה שלמה על כדור הארץ.

אז האם יש או אין בתוכנו נוסעים בזמן? הוקינג ניסה לבדוק

בשנת 2009 הוקינג ערך מסיבה - ואיש לא הגיע אליה. הסיבה? זו הייתה מסיבה שיועדה אך ורק לנוסעים בזמן. כן. מה ששמעתם. הוא ישב על כסא הגלגלים המשוכלל שלו, תחת שלט שעליו נכתב "ברוכים הבאים, נוסעים בזמן", עם כיבוד ושתייה מוכנים עבורם. הוא הגדיר את האירוע כניסוי על האפשרות של מסע בזמן. את ההזמנות למסיבה הוא פרסם רק לאחר שהמסיבה הסתיימה, בסרט תיעודי שהכין. הוקינג קיווה שנוסעים בזמן לא יוכלו לוותר על ההזדמנות לשתות איתו שמפנייה ולפי התיאוריה שלו - רק אנשים מהעתיד היו יכולים להגיע למסיבה

לאחר מותו משפחתו הזמינה נוסעים בזמן לטקס הנצחה, החוגג את חייו של המדען. גם אז איש לא הגיע. כנראה שהם היו עסוקים במתן ראיונות לערוצי יוטיוב קיקיוניים.

המסיבה של סטיבן הוקינג לנוסעים בזמן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully