וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לאחר שטבלו במקורות מים בגולן: חשד שחמישה גברים נדבקו בעכברת

13.8.2018 / 8:30

גילוי מקרים חדשים בצפון הארץ של המחלה הזיהומית מעלה חשש להידבקות דרך מקורות מים באזור רמת הגולן. תסמיני המחלה דומים לשפעת והיא עלולה לגרום לפגיעה בכבד ואף לדלקת קרום המוח. משרד הבריאות הורה על סגירת נחלים באזור וקרא למי שבילו בהם וחשו ברע להגיע לחדר מיון

נחל זויתן. זיו ריינשטיין,
נסגר עקב הימצאות זיהומים. נחל זוויתן/זיו ריינשטיין

בתי חולים בצפון הארץ בודקים חשד לחמישה מקרים של מחלת העכברת (לפטוספירוזיס) לאחר אשפוזם בימים האחרונים של כמה מטיילים שחשו ברע לאחר שטבלו במקורות מים ברמת הגולן. על פי סברה זו, מקורות המים נגועים בחיידק המועבר בשתן של בעלי חיים ונחשב לנפוץ בקרב פרות וכלבים, אך עלול לפגוע גם בבני אדם. זאת, בנוסף לממצאים נוספים של זיהומים שנמצאו בנחל זוויתן ובנחל זאכי והביאו לסגירת הנחלים.

אל בית החולים זיו בצפת הגיעו אתמול שלושה מטיילים שבילו בנחלי הגולן וסבלו מסימפטומים שונים. השלושה, שהגיעו לאחר הפרסומים בכלי התקשורת על אודות החשש להתפרצות העכברת אושפזו במחלקות הפנימיות עד לקבלת תוצאות מדויקות של בדיקות שנערכו להם ונשלחו למעבדות מומחים במרכז הארץ.

עוד בוואלה! NEWS:
"מזימה נגדנו": הלירה בשפל היסטורי וטורקיה מנסה להציל את המצב
לעיני ילדים בשיא חופשת הקיץ: חשד לניסיון חיסול בחולון
הקרב על השירות הלאומי: המועמד של אורי אריאל מול הבת של נתן אשל

בית החולים פוריה – בטבריה. דוברות פוריה,
בית החולים פוריה/דוברות פוריה

ביום חמישי האחרון הגיע לבית החולים צעיר בשנות ה-20 לחייו שסבל אף הוא מתסמינים דומים, לאחר בילוי במקורות מים בגולן. בבית החולים נערכו לו בדיקות דם כדי לבדוק האם חלה במחלה והוא החליט לחתום על טופסי שחרור מאחר שחש טוב יותר. עם זאת, אחרי כמה ימים הוא חזר שוב אל בית החולים עם סימפטומים דומים. גם בבית החולים פוריה שליד טבריה מאושפז גבר שרחץ במקור מים בגולן וקיים חשד כי הוא חלה בעכברת. אדם נוסף שהגיע יחד עמו נבדק ושוחרר אתמול מחדר המיון.

בשבוע שעבר נשלחו 12 חיילי צה"ל לבירור רפואי על רקע חשד כי נדבקו בזיהום במהלך טיול בנחל זאכי שבצפון הכנרת. כלל החיילים טופלו במצב קל. האירוע דווח למשרד הבריאות והבירור נעשה בתיאום עמם. בעקבות האירוע, הופצה למפקדים הנחיית משרד הבריאות על סגירת מסלולי הטיול בנחלים באזור. כמו כן, יחידות המעוניינות לערוך טיול הכולל כניסה לנחל הונחו לבדוק מול רשות הטבע והגנים שהנחל מאושר לכניסת מטיילים בטרם היציאה לטיול.

עוד באותו נושא

מקרה ראשון של כלבת בכרמל: כלב נגוע בנגיף אותר בעוספיה

לכתבה המלאה

משרד הבריאות: מומלץ להימנע מכניסה למקווי מים עומדים

ממשרד הבריאות נמסר כי הוא בודק כמה מקרים שנדבקו ככל הנראה במחלת עכברת. מקור המחלה ככל הנראה במקור מים ברמת הגולן. המשרד בודק ויעדכן שיתקבלו תוצאות מעבדה מדויקות. המשרד פועל בשיתוף רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות. בכל מקרה יש לפעול בהתאם לשילוט במסלולי טיולים ברמת הגולן, ומומלץ שלא להיכנס למקווי מים עומדים.

ד"ר שמעון אדלשטיין, יועץ לבקרת זיהומים ומחלות זיהומיות במרכז הרפואי זיו שבצפת, הסביר כי עכברת היא מחלה זיהומית חיידקית הנגרמת על ידי חיידקים פתוגניים סלילוניים. מחלה זו, שמתפשטת בכל העולם, נגרמת מהפרשת החיידק דרך דרכי השתן של חיה - בעיקר עכברים וחולדות, ומועברת לבני אדם ולבעלי חיים נוספים באמצעות הפרשות למקורות מים.

הדלקת מתקיימת בכליה של החיה הנגועה, כשהיא עצמה אינה חולה אלא רק נושאת את המחלה. אדם או חיה שנחשפים למקורות המים ונגועים על ידי המחלה באמצעות פצעים חשופים, שטיפת עיניים או בליעת המים - עלולים להידבק. בקרב בני האדם הסימפטומים כוללים בין היתר כאבי ראש, חום, כאבי שרירים ובעיות במערכת העיכול - ובמידה שהיא אינה מטופלת המחלה עלולה להיות קטלנית.

טיול נחל הזאכי. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נסגר בשל זיהום במים. נחל זאכי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

הזמן הדרוש להופעת הסימנים הקליניים בבני אדם מרגע ההדבקה נע בממוצע בין שלושה לעשרה ימים. בבני אדם העכברת מופיעה לרוב בשני שלבים: בשלב הראשון סימפטומים של מחלה דומה לשפעת - חום, התקררות, כאבי שרירים ובטן, הקאות ושיעול. בשלב השני עלייה מחודשת בחום הגוף המלווה באותם סימנים אך עלולה לגרום לפגיעה קשה בכבד, לדלקת קרום המוח - ואף למוות.

ד"ר אדלשטיין הוסיף כי הטיפול בשני השלבים הראשונים של המחלה הינו פשוט: מתן אנטיביוטיקה באמצעות כדורים או דרך הווריד. על מי שמגלה סימפטומים להגיע לחדר המיון בבית החולים ולא להמתין מאחר שהאבחון אורך זמן והשאיפה היא כי הטיפול יינתן מוקדם ככל האפשר סמוך לזמן גילוי המחלה.

הווטרינר ד"ר גיל שביט אמר כי עיקר הפגיעה בארץ היא בפרות. "לפטוספירה נחשבת לאחד מגורמי ההפלות העיקריים בבקר בארץ. בנוסף לכך, המחלה מתבטאת בצהבת ובשתן דמי", הסביר ד"ר שביט. "היא פוגעת גם בכלבים - ושתן כלבים עלול להדביק בני אדם. קיים חיסון לכלבים נגד המחלה הנקרא משושה, שכולל גם חיסון למחלה הזאת, והוא ניתן להם פעם בשנה".

טיול נחל הזאכי. איל שפירא, מערכת וואלה! NEWS
נחל זאכי/מערכת וואלה! NEWS, איל שפירא

רשות הטבע והגנים מסרה כי בעקבות הפרסומים היא פנתה למשרד הבריאות לקבלת הנחיות, וממנו נמסר כי הנושא נבדק. עוד נמסר כי "רשות הטבע והגנים פועלת בהתאם להנחיית משרד הבריאות האמון על קביעת מחלות או זיהומים".

בתוך כך, מסלולי הטיול בנחל זוויתן נסגרו עד הודעה חדשה עקב הנחיית משרד הבריאות, בשל הימצאות דגימות של חיידקי קולי במים. ממצאים דומים לאלה שהתקבלו בנחל זוויתן התקבלו לאחרונה גם בדגימות ממי נחל זאכי שיורד מרמת הגולן לצפון הכנרת. גם במקרה זה הנחה משרד הבריאות את רשות הטבע והגנים לסגור את מסלול הטיול בזאכי, ממשושים ועד לבקעת בית ציידא (בטיחה).

(עדכון ראשון: 6:47)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully