וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרות אצל ה"בייבי" של הרמטכ"ל: השאלות אחרי התאונות בחטיבת הקומנדו

6.8.2018 / 13:34

חטיבת הקומנדו, שבה נפצעו חיילים בשורת תקריות חריגות לאחרונה, יועדה בידי הרמטכ"ל להיות כוח משמעותי במלחמה אפשרית. אך האירועים האחרונים מעוררים ספק אם תהליך הקמתה זקוק למעקב ופיקוח - או אם ישנן בעיות רחבות אף יותר בייעודה

צילום: בני בן סימון ודובר צה"ל, עריכה: אביב אירגז ומתן חדד

בעקבות שני מקרים חריגים שבהם נפצעו חיילים בחטיבת הקומנדו בפיקודו של אלוף משנה אבי בלוט, החליט אלוף פיקוד מרכז נדב פדן להקים ועדת בדיקה בראשות תת-אלוף איתי וירוב, לשעבר מפקד חטיבת כפיר וכיום ממלא תפקיד בכיר באגף המבצעים במטה הכללי. הוועדה תבדוק את ההתנהלות הנורמטיבית בכלל היחידות המיוחדות בצה"ל. צוות נוסף שימנה מפקד זרוע היבשה, אלוף קובי ברק, יתחקר את האירוע שבו נפצע לוחם במהלך אימון קרב מגע.

סדרת האירועים שהתרחשו לאחרונה מעלה שאלות לגבי תהליך הקמת חטיבת הקומנדו, שהחל בדצמבר 2015.

סדרת התקריות כללה את פציעתו באורח קשה של לוחם מגלן בעת נסיעה במהלך אימון, ביום רביעי שעבר. החייל שהועבר למרכז הרפואי שיבא שבתל השומר ומאושפז ביחידה לטיפול נמרץ נוירוכירורגי כשהוא מורדם ומונשם.

כמו כן, לפני כשבועיים התרחש מקרה חריג נוסף, אז נפצע חייל ממגלן באורח בינוני באימון קרב מגע. שני אירועים אלו מצטרפים לאירוע שבו נהרג סמל ראשון שחר סטרוג מיחידת דובדבן בחודש מרץ, כתוצאה מפליטת כדור של חברו לצוות.

עוד בנושא
חייל נפצע בינוני ברגלו מפליטת כדור במהלך תרגיל בבסיס בדרום
תחקיר התהפכות הטנק בגבול מצרים: הצוות נפל לנחל - ונפגע מהתלקחות

הרמטכ"ל גדי איזנקוט בראיון לוואלה! NEWS, 18 בספטמבר 2017. ראובן קסטרו
רואה בחטיבת הקומנדו כ"בייבי" שלו. איזנקוט/ראובן קסטרו

לאחר שהודיעו בצה"ל על הקמת ועדת הבדיקה, הדגישו בדובר צה"ל כי "אירוע זה לא פוגע בתרומת יחידת מגלן לצה"ל ולא פוגם מהפעילות הבלתי פוסקת וההצלחות המבצעיות בכלל הגזרות, 24/7". ואכן, יחידת מגלן בעלת מורשת קרב ארוכה ומשמעותית, שחלקים גדולים ממנה נחשפו בוואלה! NEWS - כמו מבצע "נערי החוף" - ועל חלקים אחרים לא ניתן להרחיב.

עם זאת, משורת האירועים המדוברת עולה שאלה לגבי תהליך הקמת חטיבת הקומנדו. הרמטכ"ל גדי איזנקוט רואה בחטיבה זו כ"בייבי" שלו, ומחשיב אותה כמכפיל כוח משמעותי במלחמה אפשרית, מעין אגרוף שיוכל להכריע את האויב במוקדים נבחרים. בהתאם, הוא דואג לעקוב מקרוב אחר אימוני החטיבה ולבחון את התכניות האופרטיביות שלה.

עוד באותו נושא

בעקבות פציעת שני לוחמים: צה"ל עצר חלק מהאימונים במגלן

לכתבה המלאה
לוחמי מגלן בשטח, 2016. דובר צה"ל
לוחמי מגלן באימון/דובר צה"ל

מפקד חטיבת הקומנדו, אלוף-משנה אבי בלוט, הוא אחד מקציני השדה הבולטים בצה"ל. הוא החל את שירותו כצנחן, נפצע כמפקד גדוד 101 בחטיבת הצנחנים במהלך מבצע "עופרת יצוקה", ולאחר מכן קיבל את הפיקוד על מגלן. מאוחר יותר, פיקד גם על חטיבת מילואים והחטיבה המרחבית יהודה. בחודש האחרון, נקט איזנקוט בצעד שנחשב בעיני רבים תמוה, והמליץ על בלוט כמועמד לתפקיד המזכיר הצבאי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

זאת, פחות משנה לאחר שמונה לתפקיד מפקד חטיבת הקומנדו, המוגדרת חטיבה בהקמה. נתניהו בחר בבלוט ובמקומו ימונה בקרוב אלוף משנה קובי הלר, מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה. הלר מנוסה מאוד ושירת בעבר כסגן מפקד יחידת אגוז, מפקד גדס"ר גולני ויחידת דובדבן.

העומס על המפקדים - והדרישה לשמור על הכשירות

על אף שהרמטכ"ל רואה בחטיבת הקומנדו כוח גמיש וממוקד מטרה, שמסוגל להחליף גזרות במהירות ולתמרן לעומק, עלו כבר בתחילת הדרך תהיות לגבי הרצון לעקור את היחידות מייעודן העיקרי ולהפנותן במצב חירום נגד האיומים הגדולים על ישראל. איומים אלו הם, כידוע, חיזבאללה בצפון וחמאס בדרום.

כבר בתחילת התהליך הועלו טענות על ידי ותיקי היחידות, לפיהן יהיה קשה לשמור על המתח והכשירות הבסיסית, כך שניתן יהיה להתמודד עם האיומים המרכזיים. לדוגמה, יחידת דובדבן פועלת באיו"ש נגד מבוקשים בכירים, ואילו אגוז מתאמנת לרוב לפעולות נגד כוחות עילית של חיזבאללה. שתי היחידות, העריכו הוותיקים, עלולות לאבד מאיכותן אם יתאמנו על מתארים רבים. גם העומס על המפקדים ביחידות השונות גדל משמעותית והעלה ספקות.

כעת, השאלה היא אם תהליך ההקמה של יחידת הקומנדו באמת מהווה מכפיל כוח עבור הצבא - ואם מדובר בתהליך הזקוק לחיזוקים ומעקב צמוד בלבד - או שיש להטיל ספק גדול יותר בתהליך כולו.

רויטל בלומנפלד השתתפה בהכנת הכתבה.

(עדכון ראשון: 7:37)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully