וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולי תמצאו את ארון הברית: מסע אל "הגג של אפריקה"

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

14.8.2018 / 9:32

כנסיות עתיקות שנחצבו בסלע, שבטים שהזמן עצר בהם מלכת, עיר בירה אנרגטית, שוק עצום שגדול פי שניים מהעיר העתיקה בירושלים ושמורות טבע מרהיבות שבהם תנינים והיפופוטמים. אתיופיה, מולדת הקפה, ש-70% מההרים באפריקה נמצאים בה, היא ארץ שתכשף אתכם בדרכה המיוחדת

הכנסייה האורתודוכסית, אדיס אבבה, אתיופיה. ShutterStock
הכנסייה האורתודוקסית באדיס אבבה/ShutterStock

היא המדינה הכי מאוכלסת באפריקה, הרצים האולימפיים שלה למרחקים ארוכים הם מהטובים בתבל, היא הראשונה שנהגו בה במכונית והראשונה שאישה בה הייתה לטייסת, לוח השנה שלה כולל 12 חודשים ועוד כמה ימים, תושביה קוראים שעון הפוך כי מבחינתם היום מתחיל כשהשמש זורחת, כך שבארבע בבוקר הם יגידו לכם שהשעה עשר, הנילוס הכחול מתחיל בה והכינוי שלה הוא "הגג של אפריקה" משום שכ-70 אחוז מההרים ביבשת נמצאים בה. אתיופיה היא מדינה מיוחדת ומרתקת והרשימה הזו היא אפילו לא מתחילה לספר את סיפורה של ארץ מופלאה זו.

מצד אחד רגליה נטועות בהיסטוריה עתיקה - בה התגלו הכלים העתיקים ביותר בהם השתמש האדם הקדמון ובתנ"ך היא מוזכרת כממלכת כוש, ומצד שני ראשה חושב קדימה, אל העתיד - היא המדינה הראשונה באפריקה והשנייה בעולם שרכשה והפעילה בואינג 787 דרימליינר, לדוגמה, וזו שהחלה את השיח על איחוד אפריקה לישות מדינית אחת. יש בה טבע נשגב ומגוון, תרבות עשירה וטיול בה חושף עולם שונה לעיניים מערביות.

אזור עיר העתיקות לליבלה (Lalibela) שבצפון אתיופיה. ShutterStock
ארץ של נופים מגוונים והרים גבוהים. אזור עיר העתיקות לליבלה בצפון אתיופיה/ShutterStock

הפרח החדש והגדול של אתיופיה

היא צעירה, אנרגטית וגבוהה. אדיס אבבה, "הפרח החדש" בעברית, נוסדה רק ב-1886 כמחנה צבאי שבו נבנה ארמון לקיסר מנליק השני וממנו התפתחה העיר במהירות והפכה לכרך המונה כשלושה מיליון תושבים. אדיס אבבה היא עיר הבירה הגבוהה ביותר באפריקה ואחת הגבוהות בעולם. היא יושבת על מדרונות הרי אנטוטו וחלקים ממנה נמצאים בגבוה של כ-3,200 מטר. זה אומר שלא באמת חם בה והאוויר תמיד דליל. לא מעט מבקרים אינם רגילים לכך ומפתחים מחלת גבהים וסובלים מקוצר נשימה כשהם מבלים בעיר, וזהו פקטור שיש לקחת בחשבון. מי שישמור על נשימה סדירה ייהנה מעיר כאוטית - זהירות כשאתם חוצים כבישים - ומגוונת מאוד בנוף האנושי שבה, בזכות העובדה שחיות בה יותר מ-80 קבוצות אתניות שונות.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

המדינה הקסומה במזרח הרחוק שמשתנה לאט לאט ב-180 מעלות

ארווין פלר בשיתוף פגסוס
כנסיית השילוש הקדוש, אדיס אבבה, אתיופיה. ShutterStock
כנסיית השילוש הקדוש באדיס אבבה/ShutterStock

האיטלקים השאירו אחריהם כמה מנהגים כגון סייטה ומילים כגון מרקטו, לפני שהסתלקו מאתיופיה בשנות ה-30 של המאה ה-20. יש בעיר שווקים רבים אבל הגדול והמפורסם הוא המרקטו - אחד השווקים הפתוחים הגדולים בעולם. 2 קמ"ר גודלו - לשם השוואה, פי שניים משטח העיר העתיקה בירושלים - ויש בו כל מה שחשבתם ולא חשבתם לקנות בחיים.

הקתדרלה הגדולה והמרשימה ביותר בעיר היא קתדרלת השילוש הקדוש, שהוקמה בשלהי שנות ה-30 של המאה ה-20 והקדשה לשילוש המקודש בנצרות לאות הוכרה על סיום הכיבוש האיטלקי. הכיפה הגדולה והצריחים שסביבה בולטים בסביבה ומצפון לה נמצא המוזיאון להיסטוריה של הטבע.

כנסייה יפה נוספת בעיר שכדאי לבקר בה היא קתדרלת גאורגיוס הקדוש שבצפון העיר, הצמודה לכיכר מלניק. את המבנה הנאו-קלאסי המתומן בנו שבויי מלחמה איטלקיים בשלהי המאה ה-19, ובעבר הוכתרו בה קיסרי אתיופיה. האיטלקים הציתו אותה במלחמת איטליה-אתיופיה השנייה ולאחר שחזורה מוקמו בה ציורים יפים המתארים את הכתרת הקיסר היילה סלאסי, את המפגש בין מלכת שבא לשלמה המלך ואת יום הדין.

בנוסף לאוויר הדליל, צריך להתרגל באדיס אבבה לעוד כמה דברים. ראשית, באתיופיה מקפידים על לבוש צנוע כך שלבוש חשוף כגון גופיות ומכנסיים קצרים פחות מקובל. דבר נוסף - האוכל. האתיופים אוהבים את המנות שלהם מתובלות וחריפות, כך שכדאי להסביר מראש איך אתם מעדיפים את המנה ואל תתאכזבו אם היא עדיין תגיע קצת מתובלת וחריפה ממה שציפיתם. ואם טעים לכם - אל תלקקו את האצבעות, הפעולה הזו נחשבת לגסות רוח.

ילד בשוק של אדיס אבבה, אתיופיה. ShutterStock
המרקטו הוא אחד השווקים הפתוחים הגדולים בעולם/ShutterStock

סרט הטבע הופך למציאות מרהיבה

דרומית לאדיס אבבה נמצאים אגמי השבר הסורי-אפריקאי זיוויי, לנגאנו, אביאטה ושאלה. באזור זה תיחשפו לאתיופיה של טבע ופולקלור. בכפר הקטן דורזה (Dorze) חיה קבוצה אתנית המקיימת מערכת חיים המושתתת על גידול בננות, שבעזרתן הם בונים את בתיהם, יוצרים תלבושות מסורתיות וכמובן משלבים אותן במנות המזון שלהם. העיר הגדולה באזור היא ארבה מינץ' (Arba Minch) שעל שפת אגם אבאיה, ומשמשת בסיס יציאה נוח לאגם צ'אמו (chamo) שנמצא דרומית לה. סרטי הטבע שבהם צפיתם הופכים באגם צ'אמו למציאות מרהיבה. תנינים גדולים רובצים על גדותיו, היפופוטמים במימיו ואלפי עופות מים שונים יעופו מעליכם.

היפופוטמים, אגם צ'אמו (chamo), אתיופיה. ShutterStock
היפופוטמים באגם צ'אמו/ShutterStock

מערבית לאגמי השבר זורם בעמק האומו נהר האומו, ולאורך תוואי הנהר ישנם כפרים שחושפים את המגוון האנושי והאתני של אתיופיה. שבטים אלה מספקים הצצה לתקופות קדומות יותר ונדמה שעמק זה הזמן עצר מלכת בכמה מקומות. אחד השבטים המפורסמים הוא שבט המורסי, שבנותיו נוהגות לענוד דסקית חרס צבעונית ומקושטת בשפתן. בני שבט ההאמר מורחים את שערם בצבע אדום וישנם שווקים אזוריים שבהם השבטים השונים מוכרים את מרכולתם.

לא מעט הרפתקנים באים לאתיופיה כדי ליהנות מטרקים, והרי סימן שבצפון המדינה מושכים אליהם מטיילים רבים שבאים ליהנות מהנוף הדרמטי והמרחבים הפתוחים. מומלץ לקחת מדריך פרטי בטיול שכזה כדי לא לטעות בשבילים הרבים ולשמוע אגדות מקומיות והסברים על החי והצומח במקום.

אתר העתיקות לליבלה (Lalibela) שבצפון אתיופיה. ShutterStock
"פטרה של אתיופיה". כנסייה חצובה בסלע באתר העתיקות לליבלה/ShutterStock

יש כמה אתרי עתיקות שהם בגדר חובה למטיילים באתיופיה. לליבלה (Lalibela) שבצפון המדינה מכונה "פטרה של אתיופיה" בזכות הכנסיות המרשימות שנחצבו בה מתוך הסלעים. כנסיות מרשימות אלה הפכו את העיירה למרכז עלייה לרגל ובשנת 1978 היא הוכרזה אתר מורשת עולמית. סמוך לגבול הצפוני של אתיופיה, נמצאת העיר אקסום, בירתה של ממלכת אקסום העתיקה והאגדה מספרת שבה ישבה מלכת שבא. לעיר שני מבנים אייקונים - כנסיית גבירתנו מרים מציון שנחשבת לכנסייה החשובה באתיופיה ויש הטוענים כי מסתתר בתוכה ארון הברית ובו לוחות הברית שניתנו למשה בהר סיני. המבנה השני הוא שדה האסטלות - שטח רחב ובו יותר ממאה עמודי קבורה מעוטרים.

לטיול מאורגן באתיופיה

אישה מוזגת קפה, אתיופיה. ShutterStock
בלא מעט כפרים ועיירות במדינה תוכלו לראות איך מגדלים את הקפה ומכינים ממנו את המשקה/ShutterStock

מולדת הקפה

מיומכם הראשון ועד יומכם האחרון באתיופיה ילווה אתכם טעם וריח של קפה. עבור חובבי המשקה הפופולרי בעולם אתיופיה היא גן עדן. לפי האגדה סגולותיו של הקפה התגלו במקרה על ידי רועה עזים אתיופי לפני אלפי שנים, כאשר ראה את העזים אוכלות את פולי הקפה ולאחר מכן מקפצות במרץ. לאחר שקטף את הפירות האדומים וטעם בעצמו, כך אומרים, התמלא אף הוא באנרגיה והשאר היסטוריה.

אתיופיה היא אחת מיצרניות הקפה הגדולות בעולם וזהו ענף הייצוא העיקרי שלה. בלא מעט כפרים ועיירות במדינה תוכלו לראות איך מגדלים את הקפה ומכינים ממנו את המשקה - משלב הקטיף ועד למזיגה. כשתרכשו את האבקה השחורה והאיכותית שמייצרים האתיופים ותשבו על כוס קפה בבית, זו תהיה דרך טובה להיזכר בטיול מופלא של טעמים, צבעים וניחוחות מארץ קסומה ורחוקה.

טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully