וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרכים הכי מפתיעות לשרוד את גל החום הנוכחי

28.7.2022 / 6:16

מזגן מקפיא? מקלחות צוננות? הגיע הזמן לשכוח את כל מה שהכרתם ולהתחיל לעשות בדיוק את ההיפך. מנגנון ויסות הטמפרטורה של הגוף הוא מרתק, מורכב ובעיקר מפתיע. כך תשתמשו בו כדי לקרר את עצמכם בדרך טבעית יותר

בחורה עם קעקועים אוכלת גלידה. ShutterStock
חם שם בחוץ. אישה אוכלת גלידה/ShutterStock

שוב הגיעה התקופה שבה הליכה פשוטה למכולת היא פעולה קשה מנשוא, דאודורנט וחולצה להחלפה הם פריטי חובה בתיק, ואי אפשר לתכנן פעילויות שיתרחשו מחוץ לחללים ממוזגים. והשנה נדמה שהיא אפילו יותר בלתי נסבלת מתמיד. זו התקופה שבה כל אחד מאיתנו בוחר לשהות מתחת למזגן כמעט בכל שעות היממה וברוב המקרים גם בלילה, אך האם זו באמת הדרך היעילה ביותר להתגונן מגל החום המבהיל שבחוץ?

כדי להשיב על השאלה הזאת, בואו נבין תחילה איך פועל מנגנון ויסות הטמפרטורה שלנו: גוף האדם הוא למעשה מכונה אפקטיבית למדי בהיבט של שמירה על טמפרטורה קבועה. כשהטמפרטורה בחוץ נעה בטווח של בין 12 ל-48 מעלות, מצליח הגוף לשמר פחות או יותר את אותה הטמפרטורה, עם תנודות של חצי מעלה בלבד לכאן או לשם.

כדי לעשות זאת, משתמש הגוף בכמה אסטרטגיות: כשקר, הוא ממעט להעביר דם אל העור ובכך אוגר את החום בפנים. זו הסיבה שכשקר בחוץ, אנחנו נוטים לסבול מכוויות קור מציקות על העור. בנוסף, הוא מגביר את קצב שריפת הקלוריות כדי להתחמם. לצד זה יש כידוע את הרעידות שמסייעות לשמור על חום הגוף וההזעה שעוזרת לקרר אותו בטמפרטורות גבוהות. כשחם בחוץ, הדם גם זורם מעט מהר יותר כדי להוסיף למאמצי הקירור.

גיף גבר במקלחת. Giphy
מקלחת חמה תעזור לכם יותר ממקלחת קרה. גבר במקלחת/Giphy

כשהטמפרטורות עולות, רבים מאיתנו יעדיפו, מטבע הדברים, להתיז על עצמם מים קרים או לחבק חזק את המזגן ולא להרפות. פעולות אלו אמנם מציעות הקלה מידית בתחושת החום, אך לא תורמות לנו בטווח הארוך. כשאנחנו עושים זאת, קולטני החום בגוף מאותתים על הצניחה החדה בטמפרטורה והגוף מתחיל להאט את מאמצי הקירור. לכן, זרימת הדם אל העור הופכת איטית יותר, מה שגורם לגוף לאגור יותר חום בתוכו.

אז מקלחת קרה או מזגן יגרמו לכם להרגיש נהדר - אך התחושה הזאת תיעלם כשתתרחקו מהם ובסופו של דבר יהיה לכם הרבה יותר חם ברגעים שאחרי. למעשה, הליבה שלכם תישאר חמה בהרבה משהייתה לפני הקירור הפתאומי. בהקשר הזה, דווקא מקלחת חמה תעודד את הפעלת המנגנונים שיקררו את הגוף אחרי שתצאו ממנה - האצת זרימת הדם והזעה מוגברת.

גם תה חם יעזור

לפי אותו ההיגיון, שתיית משקאות חמים אמנם נראית כמו פעולה מבהילה למדי בחום של הקיץ הישראלי, אך היא בהחלט עשויה לעזור לכם, באופן די אירוני, לשבור את החום. מחקר שנערך ב-2012 באוניברסיטת אוטווה שבקנדה מצא כי שתיית תה אכן יעילה להתגברות על החום - אבל רק אם אתם נמצאים בסביבה שאינה לחה.

התה, כמו גם משקאות חמים נוספים, מגרה את קולטני הטמפרטורה שנמצאים על הלשון ומאותת לגוף שהגיע הזמן לקירור אינטנסיבי של המערכות. לכן, הפרשת הזיעה תתגבר אחרי השתייה, מה שבסביבה יבשה יאפשר לקרר את הגוף במהירות. הזיעה מובילה לקירור הגוף רק כשהיא מתנדפת. לכן, בסביבה לחה התה לא יקרר אתכם, אלא רק יגרום לכם לסבול הרבה יותר מהדביקות המציקה. גם אכילת מזונות חריפים, אגב, תיצור תגובה דומה של הזעה מוגברת שתעודד את הגוף לקרר את עצמו בכול הכוח.

גיף מאוורר. Giphy
וותרו על המזגן. מאוורר/Giphy

גם אם המסקנות האלו נראות לכם תמוהות למדי ואתם ממש לא מתכוונים ללגום תה רותח ולעשות אמבטיות חמות לאורך כל הקיץ הקרוב, חשוב להבין את מוסר ההשכל העיקרי מהנתונים האלו. כדי להקל על הגוף שלנו חשוב לשמור על איזון - לא להקפיא את החדר עם המיזוג או לטבול במים קפואים כדי להתקרר. חשוב להבין שהגוף שלנו יודע לקרר את עצמו לבד וחשוב לתת לו לעשות זאת בדרך טבעית יותר - שגם תשמור על הבריאות שלו וגם לא תשבש את מנגנון ויסות הטמפרטורה שלו בטווח הארוך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully