וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האריק הזה: תחקיר וואלה! ספורט על בית"ר טוברוק ואריק איזיקוביץ'

מעטפות כסף למאמנים שיקדמו יוצאי מחלקה, תרומות חשודות לעמותת בת עליה נכתב שהיא "צינור להעברות כספים", פריטת צ'קים לשחקנים בתחנת דלק. עתיד בית"ר טוברוק, פעם אימפריית נוער, לא ברור. תחקיר וואלה! ספורט חושף מה באמת היה שם ומה עשה אריק איזיקוביץ' מאחורי הקלעים

צילום ועריכה: יוסי ציפקיס

בווידאו: הפועל באר שבע נערכת לגומלין מול דינמו זאגרב

עוד לפני שאריק איזיקוביץ' התפרסם בזכות כישוריו בגידול שחקני כדורגל והפך את בית"ר נס טוברוק לאימפריה בתחום, הוא היה ידוע בנתניה כשחקן פוקר מבריק. אם תשאלו את מכריו, אין כמעט אחד שלא יספר לכם על הזכיות האדירות שלו במשחק. על פי אותם חברים, השמועה על כישוריו הגיעה גם ליעקב וינשטיין, מייסד חברת ההשקעות אפיקים, שבתחילת המילניום הוגדר על ידי העיתונות כאחד הברוקרים המצליחים ביותר בישראל. לשניים, כך מספרים, היה תחביב קלפים משותף.

ב-2004 נס טוברוק הגיעה לשיאה. עשרות שחקנים וכוכבים כבר עשו דרכם לקבוצות ליגת העל והלאומית, והמועדון הוכתר באופן לא רשמי כבית ספר הטוב בישראל. מכבי חיפה הצליחה כבר אז לשים את ידיה על כוכבי החממה, כשבהסכם עם איזיקוביץ' קיבלה זכות ראשונים על שחקני הקבוצה בתמורה ל-250 אלף דולר בעונה. הבא בתור שזמם על ההון האנושי של טוברוק היה לא אחר ממאיר שמיר, אז הבעלים של הפועל פתח תקוה, שהגיע לסיכום עם המועדון הנתנייתי על אופציה שנייה אחרי מכבי חיפה לרכישת שחקנים בתמורה ל-150 אלף דולר. אלא ששמיר רצה דבר אחד בתמורה. הוא סיפר לראשי טוברוק, על פי גרסתם, על סעיף 46 (קבלה בתמורה לתרומה). "אם תוציאו לעמותה את הסעיף הזה, אז תוכלו לנפק קבלות לתורמים וספונסרים ולהם יהיה קל יותר לתת כסף. אז גם אני אוכל גם לשלם יותר עבור אופציה על שחקנים שלכם", טען בפניהם אז שמיר.

אריק איזיקוביץ'  ביתר טוברוק נתניה יור. ברני ארדוב
פרויקט טהור שהפך למקום עם תנועת כספים בעייתית. אריק איזיקוביץ'/ברני ארדוב
"מעיון בדו"ח הכספי והמילולי לשנת 2009, עולה כי לעמותה אין פעילות, ובכך אינה מקדמת את מטרותיה הרשומות. על פי דוח הכספים, העמותה משמשת כצינור להעברת כספים"

את הקשר בין שני הסיפורים, אפשר לראות רק שנים מאוחר יותר. בטוברוק, כמו שתלמדו בסדרת הכתבות הקרובה, שכללו את הרעיון העסקי והפכו אותו לאומנות של ממש בכל הנוגע לאפשרות להוציא כספים מהמועדון. האיש מספר אחת בעסק, אריק איזיקוביץ', ואנשי סוד נוספים, פעלו מהר. אלא שהעמותה שניהלה את המועדון הוגדרה כמלכ"ר (עמותה לא למטרות רווח) ובעמותה שכזו סעיף 46 לא יכול להיות פקטור וכן רווחים כספיים לא יכולים להימשך על ידי אדם פרטי. אבל שם ממש לא ויתרו על הרעיון והקימו עמותה חדשה ללא מטרות רווח בשם לה"ב, כשהבוס גם במקרה זה הוא לא אחר מאריק איזיקוביץ'. חשוב לחדד - קבוצות ספורט לא יכלו עד השנה לקבל אישור להוציא סעיף 46 ולמעשה לה"ב נפתחה כעמותה לקידום החינוך שבה יהיה אפשר להוציא קבלה בתמורה לתרומה.

הנה מה שרשם העמותות כתב בעבר על אותה לה"ב: "מעיון בדו"ח הכספי והמילולי לשנת 2009, עולה כי לעמותה אין פעילות, ובכך אינה מקדמת את מטרותיה הרשומות. על פי דוח הכספים, העמותה משמשת כצינור להעברת כספים לחל"צ מועדוני כדורגל המרכז, השרון והשומרון. בשלב זה ועד להוכחת קיום פעילות לקידום מטרות העמותה בשנת 2009, לא נוכל להנפיק אישור ניהול תקין לשנת 2011".

בשורה התחתונה שמיר לא הכניס כסף לאותה עמותת בת בשם לה"ב, אך ב-2009 וב-2010 תרומות על סך כשני מיליון שקלים התקבלו מבית השקעות אפיקים שהוקם על ידי הברוקר וינשטיין, שהוא ואיזיקוביץ' כאמור אהבו לשחק קלפים יחדיו, ומחברה נוספת הנמצאת בחיפה. חשוב לציין שסכומים אלה הם דמיוניים בכדורגל הישראלי, בטח כשמדובר בתרומות. לצורך העניין חלק מקבוצות בליגת העל לא מצליחות להשיג ספונסרים בתמורה לסכומים כאלה. לא ברור לאן הלכו שני מיליון השקלים הללו. על פי הרישומים, כספים אלו הועברו לטוברוק, אך לא ידוע אם הושקעו בנוער או הלכו למטרות אחרות, כפי שנלמד על התנהלות טוברוק לאורך השנים. אבל גם אם כן, והם הושקעו בנוער, מדוע טוברוק שחרטה על דגלה תרומה לקהילה ולנוער הייתה צריכה לפתוח עמותה שכזאת כדי שתקבל תרומות בסכומים לא הגיוניים?

מאיר שמיר הבעלים של הפועל פתח תקו. ברני ארדוב
הציע את אופציית "קבלה בתמורה לתרומה". מאיר שמיר/ברני ארדוב
בשנות ה-90 קיבל איזיקוביץ' הצעה שאי אפשר לסרב לה: "אם תקים תוך כמה ימים קבוצה רשומה בהתאחדות, תקבל את המגרש בחינם". איזיקוביץ' אסף חבורת חובבנים מליגות אזוריות ובשבת הם כבר שיחקו בליגה ג'. המגרש? יפה, נותר בידיו

בית"ר נס טוברוק הפכה לשם דבר בכדורגל הישראלי בזכות הבעלים אריק איזיקוביץ'. אחד שאי שם בשנות ה-90 לקח על עצמו מועדון מתמוטט והפך אותו לפנינה לייצור שחקנים צעירים. אולם 25 שנה אחרי שנפתח, עתיד טוברוק לא ברור. לפני פחות משנה רשם העמותות חקר את הנעשה במועדון בשנים האחרונות וגילה העברות כספיים לא הגיוניות, עד כדי שפסל את ספריה של העמותה. בתחקיר וואלה! ספורט נחשוף את ממצאי הרשם ועשרות עדויות נוספות על מה שהתרחש באקדמית הנוער של איזיקוביץ'. סדרת הכתבות הבאה תראה כיצד הפך הפרויקט שהיה אמור להיות הדבר הטהור בעולם למקום עם תנועת כספים בעייתית ומוזרה.

צעדיו הראשונים של המועדון משכונת טוברוק החלו אי שם בשנת 1993. כשאומרים טוברוק, למרבית האנשים יעלו לראש שלמה שרף ואריק איזיקוביץ, אך המועדון האלטרנטיבי בנתניה הוקם בעזרת עודד מכנס. עשרות ילדים באזור החלו לזרום לאגודה, וההזדמנות הגיעה כשאנשי עמותת בית"ר פנו לאיזיקוביץ' בתחילת שנות ה-90 בהצעה שאי אפשר לסרב לה: "אם תקים תוך כמה ימים קבוצה רשומה בהתאחדות, תקבל את המועדון". איזיקוביץ', מספרים זקני העיר, אסף חבורת חובבנים מליגות אזוריות וביום שבת של אותו שבוע הם כבר שיחקו בליגה ג'. המגרש? יפה, נותר בידיו.

לאט לאט המועדון הלך וגדל ואחרי שמכנס עזב, היה זה שרף שנקרא אל הדגל כמנהל מקצועי. שרף ניצל את קשריו ואת העין הטובה שלו לשחקנים צעירים, כדי להביא ולייצא שמות כמו שלומי ארבייטמן, חן עזרא, אלמוג כהן ועוד רבים וטובים. טוברוק הפכה לשם דבר.

שלמה שרף מאמן מכבי חיפה בעונת האליפות 1983/4. קובי אליהו
ניצל את קשריו ואת העין הטובה שלו לשחקנים צעירים. שלמה שרף/קובי אליהו
"אריק היה לא פעם מתרברב בשיטות בפני אנשים", טוען גורם בכיר בכדורגל ומקורב לאיש. "בערבים, כשהיינו יוצאים לבלות, הוא היה מספר דברים שהיו גורמים לשערות לסמור"

אך עם האוכל בא התיאבון ואיתו גם שיטות בעייתיות, בלשון המעטה. לאיזיקוביץ' היו כנראה תכניות אחרות כיצד לדאוג לקידום השחקנים מהמועדון בקבוצות אחרות. מספר גורמים שהיו ביחסים קרובים מאוד עם הבעלים של טוברוק סיפרו לא פעם על מעטפות שהוצעו למאמנים שונים בליגות הראשונות תמורת קידום "יוצאי טוברוק". השיטה, לגרסתם, הייתה כזאת: "אם היה שחקן כישרוני אצלנו", מספר בכיר לשעבר במערכת, "אז אריק היה דואג שמאמן איקס ירצה אותו. אחרי שהקבוצה הייתה קונה את השחקן, אותו מאמן היה מקבל תמריצים כדי שהוא ימשיך לתת לו קרדיט".

הסיפור המפורסם ביותר בעניין נוגע למאמן רוני לוי, שקיבל מעטפה בימיו כמאמן מכבי חיפה ומיהר להחזיר אותה. לוי פעל מיד - זו הפעם האחרונה שבכלל מנסים איתי דבר שכזה. "אריק היה לא פעם מתרברב בשיטות בפני אנשים", טוען גורם בכיר בכדורגל ומקורב לאיש. "בערבים, כשהיינו יוצאים לבלות, הוא היה מספר דברים שהיו גורמים לשערות לסמור לכל אחד. מבחינתו זה היה חלק מהמשחק. גם היום אני לא בטוח שהוא מבין שהדברים האלה לא כשרים".

רוני לוי מאמן מכבי חיפה. יוסי ציפקיס
הבהיר מיד: סיפורי המעטפות - לא אצלי. רוני לוי/יוסי ציפקיס
"עשינו דברים שהיום, כשאני מסתכל על זה, אני לא מאמין", טוען גורם לשעבר במועדון. "הרגשנו שהכל מותר לנו ומרוב שהתרגלנו לזה, לא חשבנו שאלו דברים פסולים"

אלא שהדברים לא נגמרים רק בצד של הקבוצות. השיטה, מספרים, הייתה גם לפתות שחקנים בכסף. אבל איך משלמים לילדים קטינים שאסור להעסיקם בשכר? טוברוק למעשה הייתה מפעילה מערך סקאוטינג בכל הארץ. אם למשל היה מתגלה ילד מוכשר בבאר שבע, אז הוא היה מקבל החזרי נסיעות מראש. השיטה במקרה הזה היא פשוטה. מוציאים צ'ק על הוצאות נסיעות, הולכים לתחנת הדלק בבעלותו של איזיקוביץ', פורטים את הצ'ק והכסף במוזמן היה מגיע לאותו ילד. "עשינו דברים שהיום, כשאני מסתכל על זה, אני לא מאמין", טוען גורם לשעבר במועדון. "הרגשנו שהכל מותר לנו ומרוב שהתרגלנו לזה, לא חשבנו שאלו דברים פסולים".

טוברוק עשתה תעשייה שלמה מכדורגלנים צעירים. הכספים הגדולים שנכנסו היו כמובן ממכירת שחקנים. על שי בירוק למשל קיבלו בטוברוק 180 אלף פאונד תמורת עסקה עתידית שלא התקיימה כלל. עבור שחקנים אחרים נכנסו מאות אלפי דולרים. כל זה תחת עמותת שאמורה להיות ללא רווחים ומקבלת הטבות מס משמעותיות בשל כך. כלומר, חוקית לא הייתה יכולת לטוברוק לנצל את הכספים שנכנסו למועדון באופן פרטי.

חשוב לציין כי איזיקוביץ' השקיע מיליוני שקלים במועדון בשנים הראשונות והצהיר על כך כהלוואת בעלים. אך ככל שכסף נכנס גם למועדון, איזיקוביץ' ובכלל בכירי המועדון נהנו ממנו בדרכים מגוונות. אחת הדרכים האהובות על ראשי טוברוק, כך מספרים במערכת, הייתה נסיעות לכל מקום כמעט על פני הגלובוס. השיטה הייתה כזו: טוברוק מארגנים "מכתב הזמנה" ממועדון בחו"ל ואיזיקוביץ', לפעמים עם המשפחה ולפעמים עם אנשים אחרים, היו טסים ועורכים חופשה פרטית בשם המועדון.

כששחקנים החלו להימכר בזה אחר זה בשנות האלפיים, חלק מהכסף נכנס לפעילות, אך חלק ממנו גם הלך כאמור להנאות נוספות. מכוניות ששימשו את איזיקוביץ' ומשפחתו וכן אנשי מועדון נוספים, נרשמו על טוברוק, ארוחות כיד המלך היו בחשבון ההוצאות. ואיזיקוביץ' הפך, כך מעידים רבים, "למארח" הכי אטרקטיבי בעיר כשלא מעט אנשי עסקים וכן אנשים מעיריית נתניה נהנו להתחכך בו. מספרים שבכל יום שבת כמעט, כשהקבוצות היו עולות לשחק, ניתן היה לגלות מצעד אנשי עיריית נתניה ועוד עסקנים שנהנו מאירוח כיד המלך. על הקשרים האלה נדון בכתבות הבאות, אך: "כל מי שהיה שותף לזה, הבין מהר מאוד שמדובר בהרבה יותר מכדורגל", העיד גורם בכיר בענף.

על כך ועל המשך מעללי איזיקוביץ' - בכתבות הבאות.

שחקן הפועל אשקלון שי בירוק. ברני ארדוב
180 אלף פאונד תמורת עסקה עתידית שכלל לא התקיימה. שי בירוק/ברני ארדוב

תגובת אריק איזיקוביץ'

"עיון בנוסח הכתבה הפוגענית, אשר הועבר למרשנו, מגלה כי הנכם מוזנים על ידי גורמים אינטרסנטיים, בעלי מניע אינטרס ורצון לפגוע במרשנו, ולהעלות כלפיו טענות חסרות שחר.

"העובדה שהגורמים האינטרסנטיים אינם מוכנים להזדהות בגלוי בשמם, ואף אינם מציגים שמץ של ראיה, מסמך, בכתב, או אפילו פירוט עובדתי מינימלי ביחס לטענותיהם, חייבת לשמש לכם "נורת אזהרה" ברורה, כי לא תוכלו להסתמך על גורמים עלומים אלו, בהליך משפטי, עת תוגש דיבה כנגדכם.

"נוסח הכתבה הפוגענית, אשר הועבר למרשנו, כולל שורה ארוכה של טענות חסרות שחר, המעידות על עבודה עיתונאית רשלנית ולקויה מיסודה, וחוסר הבנה בסיסי בפעילות בית"ר טוברוק בכלל ומרשנו בפרט.

"מרשנו מוצג בכתבה כמי שמנהל באופן שיטתי מערך להוצאת כספים מהמועדון, בשעה שעד היום המועדון חייב לו, לפי דו"חות המועדון, המצויים ברשם העמותות, סכום של 1.75 מיליון ש"ח לפחות.

"בכתבה נכתב כי ניתנו תרומות לעמותת לה"ב וכי 'לא ברור לאן הלכו שני מיליון השקלים הללו וייתכן שהושקעו בבית הספר בכדורגל'- עדות ברורה לכך שכלל לא טרחתם לבדוק את העובדות לאשורן, והינכם מבקשים ליצור אווירה של שחיתות מידות מבלי שתהיה בידכם בדל ראיה לכך.

"אילו הייתם בודקים את העובדות, כפי שהיה עליכם לעשות, הייתם מגלים כי עמותת לה"ב לא חילקה רווחים, וכי תרומות הועברו אל בית"ר טוברוק, תוך דיווח מלא על כך בדוחות של בית"ר טוברוק. למרות שהדוחות של בית"ר טוברוק (האמורים להימצא בידיכם), מעידים על כך מפורשות, אתם בוחרים להסתיר עובדות אלה מן הקורא, ובכך יוצרים מצג שווא, כאילו כספי התרומות הוצאו מן המועדונים.

"ממילא ברור, כי לא נפל כל רבב בתרומה של מר יעקב ויינשטין, ואף לא בהתנהלותו של מרשנו, כפי שהנכם מייחסים להם במסגרת הכתבה. אין כאן שום סיפור עיתונאי, למעט הרצון הברור להכפיש את מרשנו.

"בכתבה נכתב, כי רשם העמותות פסל את ספריה של טוברוק. רשם העמותות לא פסל את שום ספרים של בית"ר טוברוק. כל שהיה הוא שנושא אישור ניהול תקין מצוי כעת בעיצומו של הליך משפטי, שטרם הוכרע, לנוכח חילוקי הדעות עם רשם עמותות.

"בכתבה נכתב, כי מרשנו קיבל את המגרש של עמותת בית"ר נתניה בחינם. לא ידוע למרשנו על שום מגרש שהוא קיבל, כביכול, בחינם, והטענה כאילו מרשנו קיבל נכס זה שכזה לבעלותו הינה בבחינת הוצאת דיבה. עמותת מועדוני כדורגל המשיכה פעילות מבורכת של ילדים ונוער במגרש, ששימש את בית"ר ומרשנו לא קיבל לידיו מאומה.

"למותר לציין, כי ניסיון לטעון שמרשנו, שהשקיע מיליוני ש"ח בבית"ר טוברוק, זקוק, כביכול, לכמה אלפי שקלים ש"ח מבודדים, מכספי המועדון, למימון נסיעות משפחות לחו"ל, הינו מגוחך וחסר הגיון, על פניו.

"בכתבה נכתב, תוך רמיזה ברורה ליחסי שחיתות, כי כמעט בכל יום שבת, כשהקבוצות היו עולות לשחק, היה מצעד של אנשי עיריית נתניה ועוד עסקנים שנהנו מאירוח "כיד המלך". בפועל, מדובר בכיבוד קל, שתייה, מספר סלטים, ג'חנון וכדומה, כמקובל במעמדים כאלה. לא שחיתות ואפילו לא קרוב לכך. פשוט דברי הבל, שלא ראויים להתפרסם כלל. ברור, שכאשר נכח במשחק גם נושא משרה בעירייה, הוא לא הודר מן הכיבוד.

"כאמור, מדובר בדוגמאות בלבד, וקיימות למרשנו טענות רבות נוספות ביחס לכתבה, אשר מפאת קוצר הזמן והיריעה, אין באפשרותו של מרשנו להעלותן. חוסר תום הלב, הכוונה לפגוע והזדון בולטים מן הכתיבה הפוגענית והמגמתית לאורך הכתבה, הרצופה סילופים, הטעיות ומצגי שווא, בניסיון להציג את מרשנו באור שלילי.

"יש להצטער על שבמקום לפרסם כתבה עיתונאית הוגנת ומאוזנת, אודות פעילותו הברוכה של מרשנו, במשך עשרות שנים, בבית"ר טוברוק, מפעל חייו, לרבות השקעת מיליוני ש"ח במועדון ובתמיכה במשפחות מועטות יכולת, בחרתם להוציא מתחת ידכם כתבה כה מגמתית ורחוקה כל כך מן המציאות. מרשנו גאה על כך שסייע רבות למשפחות במצוקה ולילדים שצמחו, גדלו והתחנכו בטוברוק והצליחו בליגות בכירות בישראל ובחו"ל. הניסיון להציג את מערך ה"סקאוטינג" של טוברוק באופן שלילי הוא כוזב בעליל".

אריק איזיקוביץ' בעלי מועדון הכדורגל בית"ר טוברוק. אילן ספרא,
"גאה שסייע רבות למשפחות במצוקה ולילדים שצמחו, גדלו והתחנכו בטוברוק". אריק איזיקוביץ'/אילן ספרא

מתוך דוח רשמת העמותות

טוברוק. סריקה
טוברוק/סריקה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully