וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם מפטרים גם מאיירים

25.7.2018 / 15:43

אחרי ביקורת מימין על קריקטורה ששמה ללעג את מצביעי חוק הלאום והציגה אותם, ברוח "חוות החיות", כחזירים מושחתים - החליטו בג'רוזלם ריפורט להפסיק את העבודה עם היוצר. בקבוצה טוענים שמדובר ב"שיקולי מערכת" - אבל רגע, לא המערכת היא זו שאישרה את הפרסום?

קריקטוריה. צילום מסך
קריקטוריה/צילום מסך

קריקטורה שפורסמה בעיתון הג'רוזלם ריפורט מבית קבוצת הג'רוזלם פוסט על ידי הקריקטוריסט הוותיק אבי כ"ץ ובה הוצגו באור נלעג חברי הקואליציה מיד לאחר העברת חוק הלאום - הביאה להחלטה להפסיק את ההתקשרות עמו, ולהפסיק את עבודתו עם העיתון. מי קיבל את ההחלטה? בקבוצת הג'רוזלם פוסט טוענים כי מדובר היה "בשיקולים מערכתיים" - אבל זאת בעת שהמערכת עצמה היא זו שמשיקוליה אישרה את הפרסום.

אבי כ"ץ פרסם עד לאחרונה קריקטורות בג'רוזלם ריפורט על בסיס שבועי, והשבוע העלה אחת שעסקה בחוק הלאום: בפרפרזה על צילום של אוליבייה פיטוסי בה נראים חברי הכנסת של הליכוד בסלפי עם ראש הממשלה, שצולם בשבוע שעבר לאחר חקיקת חוק הלאום. כ"ץ עיבד את התמונה לציור המבוסס על "חוות החיות" של ג'ורג' אורוול - משל פוליטי המבקר של השחיתות השלטונית.

הצגתם של הפוליטיקאים כחזירים מושחתים הקריקטורה עוררה את זעמם של רבים ברשתות החברתיות, והביקורת נעה בין האשמות ב"אוטו-אנטישמיות", ועד שיח סביב רצח בדומה לפרשות הקריקטורה של מוחמד. אתמול, לאחר שהסערה סביב הציור תפשה תאוצה, הודיעו לכ"ץ שהוחלט להפסיק את ההתקשרות עמו.

"ההחלטה: בהתאם לשיקולים מערכתיים"

"אבי כ'ץ הוא קריטוריסט ששימש כפרילנסר בג'רוזלם פוסט, ובהתאם לשיקולים מערכתיים הוחלט שלא להמשיך את ההתקשרות עמו"

את הג'רוזלם ריפורט עורך סטיב לינדה, והוא יוצא לאור על ידי קבוצת הג'רוזלם פוסט. מנכ"לית הקבוצה רונית חסין הופמן מסרה לוואלה ברנז'ה בתגובה כי "אבי כ'ץ הוא קריטוריסט ששימש כפרילנסר בג'רוזלם פוסט, ובהתאם לשיקולים מערכתיים הוחלט שלא להמשיך את ההתקשרות עמו". היא לא הגיבה לשאלה האם אכן היה מדובר בהחלטה של המערכת, או שמא ברמת הקבוצה.

רק בחודש שעבר פוטר קריקטוריסט אמריקאי ותיק שהיה מועמד לפרס פוליצר מהעיתון שבו הוא עובד לאחר עימות אליו נקלע אל מול הנהלת העיתון, שנסב סביב צנזורה של קריקטורות ביקורתיות על הנשיא דונלד טראמפ. הקריקטוריסט, רוב רוג'רס, עבד מעל 25 שנה בעיתון פיטסבורג פוסט-גאזט, עיתון ותיק היוצא לאור במדינת פנסילבניה מאז שנת 1786.

הוא פוטר לאחר שבחודש מרץ בלבד נפסלו לא פחות מ-19 סקיצות שלו לפרסום, ולא ניתן לו כל נימוק באף אחד מהמקרים. הוא הוסיף כי במהלך הקריירה הארוכה שלו היו נפסלות בדרך כלל רק כמה קריקטורות ספורות מדי שנה.

עוד באותו נושא

קריקטוריסט שהיה מועמד לפוליצר פוטר כי היה ביקורתי מדי כלפי טראמפ

לכתבה המלאה

הקולגות בתגובה: תערוכת "בין חופש הביטוי לחזירות"

"במסגרת מדיניות הטירלול המשיחית/דתית/לאומנית הסוחפת את ישראל ולאור האווירה הציבורית המודלקת - קיבלנו עכשיו גם פיטורי קריקטוריסט מעיתון בתגובה לקריקטורה לגיטימית ואמיצה"

בתגובה לפיטורים החליטו הקולגות מתחום האנימציה להביע מחאה ההולמת את תחום עיסוקם ולהציג בקרוב תערוכת קריקטורות שתעסוק בחופש הביטוי. התערוכה תוצג במסגרת פסטיבל "אנימיקס" תל אביב, הפסטיבל הבין-לאומי לאנימציה, קומיקס וקריקטורה. מבחר קריקטוריסטים ומאיירים ישראליים ישתתפו בתערוכה, "שמטרתה למחות על הפגיעה הקשה בחופש הביטוי". לפי המארגנים מפסטיבל "אנימיקס", בתערוכה יוצגו קריקטורות מהעבר עם מוטיב החזיר ותגובה קריקטוריסטית לפרשיה. בין העבודות שיוצגו בתערוכה: "חוות החיות של אריק" - קריקטורה של זאב שפורסמה בעיתון הארץ בשנת 1980, בה הוצגו שרי ממשלת בגין כחזירים - קריקטורה שפרסומה לא הוביל לפיטורי היוצר.

המאייר והקריקטוריסט ניסים (נוסקו) חזקיהו, מייסד והמנהל האמנותי של פסטיבל "אנימיקס": "במסגרת מדיניות הטירלול המשיחית/דתית/לאומנית הסוחפת את ישראל ולאור האווירה הציבורית המודלקת - קיבלנו עכשיו גם פיטורי קריקטוריסט מעיתון בתגובה לקריקטורה לגיטימית ואמיצה שלא מצא חן בעיני העורך (אבל פורסמה בעיתונו!). זהו אירוע מטריד הפוגע קשות בחופש הביטוי בישראל ומעלה שאלות נוקבות על מה שבין תקשורת חופשית - לחזירות. יום מביש לעיתונות שלנו. פסטיבל 'אנימיקס' תל אביב יגיב על העניין בתערוכה מיוחדת בפסטיבל הקרוב שייפתח באוגוסט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully