וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חדירת המטוס בצפון: כשפרפורי הגסיסה של המלחמה בסוריה מגיעים לישראל

24.7.2018 / 21:53

הפלת מטוס ה"סוחוי" ויירוט הרקטות בגבול הצפון ביממה האחרונה מגיעות שעה שהמלחמה בסוריה נכנסת לשלב הסופי - והמשטר ממשיך בטיהור קני המורדים. רוסיה הציעה על פי הדיווחים להרחיק את הכוחות האיראניים מגבול ישראל, אך טרם התברר אם מאחורי ההצהרות עומד רצון לביצוע

צילום: לע"מ, עריכה: ניב מעוז

זמן קצר לאחר הפלת מטוס ה"סוחוי 24" הסורי בשעות הצהריים היום (שלישי) פרסמה סוכנות הידיעות הסורית הרשמית הודעה שבה אישרה דמשק כי אחד מכלי הטיס של צבא אסד נפגע. הסורים אף מיהרו להסביר שהמטוס היה במשימה במסגרת "פעילות התקפית נגד ריכוזי טרור", באזור סיידא שבאגן ואדי אל-ירמוכ.

על אף שקשה לומר בוודאות אם הטייס הסורי שנהרג מפגיעת טילי הפטריוט, אלוף-משנה עמראן מרעי, נכנס בטעות או במכוון לשטח ישראל, נראה כי מדובר בתקרית נוספת של "זליגה" ממה שנותר ממלחמת האזרחים בסוריה. כלומר, לא הייתה כוונה של חיל האוויר הסורי לפגוע במטרות ישראליות, ואותו טייס היה אכן עסוק בהפצצת יעדים של קבוצת המורדים הקטנה שנאחזת במשולש הגבולות בין ישראל, ירדן וסוריה.

חייל בצבא אסד מניף את דגל סוריה בעיירה אום אל-מייזן במחוז דרעא, 11 ביולי 2018. רויטרס
חייל בצבא אסד לצד דגל סוריה במחוז דרעא, החודש/רויטרס

המובלעת הזו, סמוך כל כך לגבול עם ישראל בדרום רמת הגולן, נמצאת בשליטת פלג שבעבר כינה את עצמו "שוהדא אל-ירמוכ", ומאז החליף כמה פעמים שמות. הוא מזוהה דווקא עם דאעש ולמעשה מהווה כמעט מאחז אחרון של קבוצה המזוהה עם הארגון בכל סוריה - צבא אסד שולט כעת בכ-70% משטח המדינה והצליח בשבועות האחרונים לטהר את דרומה ממעוזי המורדים, בגזרת דרעא ובאזור קוניטרה. מעבר הגבול עם ירדן נכבש אף הוא ללא קרב.

דפוס הפעולה שהפגין הצבא הסורי במקומות אלה מזכיר את מה שמתרחש בימים האחרונים באזור משולש הגבולות: תחילה הפצצה וריכוך יעדים ולאחר מכן ניסיון להידבר עם המורדים ולשכנעם לעזוב את האזור מרצון למובלעת הגדולה ביותר שנותרה בסוריה - אידליב. שם ממוקמים קרוב ל-17 אלף חמושים משלל ארגונים, מתונים יותר ופחות וגם לא מעט קבוצות קיצוניות.

עוד באותו נושא

כשאסד יתחיל למצמץ: המלחמה במורדים עשויה להצית את הגבול הישראלי

לכתבה המלאה
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
עשן מהלחימה בסוריה, היום/ראובן קסטרו

הבוקר עוד ניסו הסורים לשכנע את המורדים באזור לעזוב מרצון, בדומה למקביליהם שהוסעו באוטובוסים מיוחדים מאזור קוניטרה לאידליב. אולם, נוכח ההתעקשות של החמושים בגזרה זו, חזר הצבא הסורי לסורו והחל בהרעשה כבדה של הגזרה, לרבות גיחות של מטוסי קרב. התוצאה ניכרה אתמול בדמות שיגור טילי ה-21 SS והיום בגיחה של המטוס שהופל. כך או כך, נראה שאלה פרפורי הגסיסה האחרונים של מלחמת האזרחים בסוריה - בהנחה שאידליב אינה במשוואה.

רוסיה הצהירה כי תרחיק את האיראנים - אך לא ברורה מידת רצינותה

ברקע ההתרחשויות בגבול הצפון ביקרו אתמול בישראל במפתיע רמטכ"ל צבא רוסיה ולרי גרסימוב ושר החוץ הרוסי סרגיי לברוב, כדי לדון בין היתר בעתידה של סוריה. על פי הפרסומים השונים בכלי התקשורת בישראל ובעולם סוכם שהכוחות האיראניים והפרו-איראניים יורחקו למרחק של כמאה קילומטרים מגבול ישראל. בשלב מאוחר יותר יוצאו כל הכוחות הזרים מסוריה - השאלה היא אם לאמירות הללו אכן יהיה כיסוי.

לעת עתה בתוך סוריה יושב סדר גודל של כ-20 אלף חמושים מכוחות פרו-איראניים ואיראניים, בהם גם חיזבאללה. חלקם מגיעים מעיראק, מאפגניסטן ומפקיסטן. טהראן משקיעה בהם משאבים רבים ומקימה עבורם בסיסים שונים ברחבי סוריה. מוסקבה כפי שלמדנו בשנים האחרונות, אכן יכולה להרחיקם מהגבול ואף להוציאם מסוריה. השאלה הקריטית, אם מלבד ההצהרות, הרוסים גם רוצים לעשות זאת.

נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, בראיון לעיתון יווני בדמשק 10 במאי 2018. רויטרס
אסד/רויטרס
אוהלים של פליטים סורים בגבול 17 ביולי 2018. ראובן קסטרו
מחנות עקורים סורים ברמת הגולן, החודש/ראובן קסטרו
חייל רוסי על גבי רכב משוריין בעיר בוסרה שבמחוז דרעא, 11 ביולי 2018. GettyImages
חייל מצבא רוסיה נוסע ברכב משוריין במחוז דרעא, החודש/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully