וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שני טילי פטריוט יירטו מטוס קרב סורי שחדר מסוריה

טילים שוגרו לעבר מטוס קרב סורי מסוג "סוחוי" שהיה במעקב, ויורט לאחר שחדר לעומק שני קילומטרים בשמי ישראל. נתניהו: "הפרה בוטה של ההסכמים עם סוריה". צבא סוריה מסר כי המטוס היה במהלך תקיפת ריכוזי טרור בשטחה האווירי של המדינה. דיווח: אחד הטייסים נהרג

עריכת וידאו:ניר חן

יירוט המטוס הסורי - עדכונים שוטפים:

- שני טילי פטריוט יירטו מטוס מסוג סוחוי שחדר לשטח ישראל
- צה"ל: המטוס היה במעקב מרגע כניסתו למרחב האווירי הישראלי
- המטוס הצליח לעומק שני קילומטרים בשמי ישראל - ויורט
- סוריה: המטוס ביצע פעילות התקפית נגד ריכוזי טרור באגן הירמוכ
- דובר צה"ל: "העברנו מסרים בכמה צירים ובכמה שפות לפיהם לא נסבול הפרות בגבול"

שני טילי פטריוט יירטו היום (שלישי) מטוס קרב סורי שחדר לשטח ישראל. הטילים שוגרו מאזור צפת, לא דווח על נפגעים או על נזק שנגרם. מטוס הקרב מסוג "סוחוי" הצליח לחדור לעומק שני קילומטרים לשמי ישראל. מדובר צה"ל נמסר כי המטוס היה במעקב מרגע כניסתו למרחב האווירי הישראלי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו כינה את חדירת המטוס למרחב האווירי של ישראל "הפרה בוטה של הסכמי ההפרדה בינינו לבין סוריה משנת 1974". לדבריו, הוא הבהיר בעבר כי ישראל לא תקבל "שום הפרה כזאת, שום חדירה ושום זליגה לשטחנו, לא מהקרקע ולא מהאוויר". עוד אמר נתניהו, "כוחותינו פעלו בהתאם. אנחנו עומדים על כך שסוריה תכבד בקפדנות את הסכמי ההפרדה בינינו לבינם".

לקריאה נוספת:
אסד בשירות ההסברה הישראלית: גילויים חדשים על יירוט הטילים בגבול סוריה
ישראל לצבא אסד: נגיב ישירות לכל כניסה לאזור החיץ בגבול סוריה
בין פוטין וטראמפ: הבחירות הקשות של ישראל בדרך להתייצבות משטר אסד

נתניהו על הפלת המטוס הסורי: "לא נקבל שום חדירה או זליגה לשטחנו, לא מהקרקע ולא מהאוויר". לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו על הפלת המטוס הסורי: "לא נקבל שום חדירה או זליגה לשטחנו, לא מהקרקע ולא מהאוויר"/לשכת העיתונות הממשלתית
שובל הפטריוט באזור רמת הגולן. מערכת וואלה! NEWS
שובל עשן נצפה בשמי הצפון, היום/מערכת וואלה! NEWS

בסוריה אישרו את הפרטים וציינו כי המטוס שהופל עסק בפעילות התקפית בריכוזי טרור באזור סיידא שבאגן הירמוכ בו מתנהלת לחימה נגד שלוחות דאעש, במרחב האווירי הסורי. בסוכנות "ספוטניק" דווח כי אחד מאנשי הצוות של המטוס נהרג, ואילו השני נעדר.

בעקבות האירועים, אזעקות נשמעו בכמה יישובים במועצות האזוריות גולן, עמק הירדן ובעיר קצרין. "נכנסתי עם הילדים למרחב מוגן בהתאם להנחיות", סיפרה שני, תושבת חיספין. "כבר שבוע שומעים פה פיצוצים. החלונות והתריסים רעדו וזה נמשך כבר כמה ימים וכמה לילות. לא יודעת איך אפשר להמשיך ככה".

מטוס קרב רוסי מדגם סוחוי su-24 ממריא מבסיס חיל האוויר בלטקיה, סוריה, 22 באוקטובר 2015. רויטרס
מטוס סוחוי-24 ממריא מבסיס חיל האוויר הרוסי בלטקיה, במערב סוריה/רויטרס
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו

בצה"ל ציינו כי משעות הבוקר נרשמה עלייה במאפייני הלחימה הפנימיים בסוריה. "המטוס המריא מבסיס T-4 ונע במהירות לעבר ישראל", מסר דובר צה"ל, תת-אלוף רונן מנליס. "לא ברור אם זה היה מטוס סוחוי 22 או סוחוי 24. במהלך היום הייתה פעילות ערה בסוריה, וכמו כן גם של חיל האוויר הסורי. העברנו מסרים בכמה צירים ובכמה שפות לפיהם לא נסבול הפרה של ההסכמים משנת 1974". מנליס אף ציין כי נעשה שימוש במנגנון התיאום.

לפני כארבע שנים אירעה תקרית דומה, אז יורט מטוס מסוג סוחוי 24 נכנס כ-800 מטרים אל תוך שטח ישראל. אז הופל המטוס תוך דקה ו-20 שניות.

אתמול שוגרו שני טילים מיירטים של מערכת "שרביט קסמים" בעקבות זליגת הירי מהלחימה בסוריה. זו הפעם הראשונה שצה"ל עושה שימוש במערכת. לאחר שנשמעו אזעקות בגליל העליון ובגולן, לפחות אחת מהרקטות נפלה בשטח סוריה ולא היו נפגעים או נזק.

שובל הפטריוט באזור רמת הגולן. יוני לובלינר, מערכת וואלה! NEWS
רמת הגולן, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוני לובלינר

מועצת הבטחון של האו"ם דנה במצב במזרח התיכון. הדיון תוכנן מראש ובפתחו התייחס שגריר ישראל באו"ם דני דנון ליירוט המטוס הסורי. דנון אמר כי "מוקדם יותר היום ישראל יירטה מטוס קרב סורי שחדר לשטחה האווירי. ישראל לא תסבול כל הפרה של ריבונותה, לא מסוריה, לא מעזה ולא מאף אויב אחר המאיים על ביטחון אזרחיה" דנון הוסיף כי "איננו מחפשים הסלמה בסוריה, כל מדינה הייתה פועלת באותו האופן".

שליח האו"ם למזרח התיכון ניקולאי מלאדנוב אמר על הפלת המטוס הסורי כי "אנחנו עוקבים מקרוב אחר המצב. אני קורא לכל הצדדים להיצמד להבנות 1974".

צפת הבוקר. מקלט ציבורי פתוח, שכונת כנען.. -, מערכת וואלה! NEWS
תושבים נכנסו למקלטים ולמרחבים מוגנים. צפת, היום/מערכת וואלה! NEWS, -

התקריות ביומיים האחרונים אירעו במקביל להתקדמות צבא אסד ובעלי בריתו באזור והיום דיווחו כלי התקשורת המזוהים עם המשטר על כך שכבש שטחים נוספים מידי ארגון "המדינה האסלאמית". לפי הדיווח, יחידות הנדסיות מתפרסות באזורים ששוחררו באגן ירמוכ כדי לטהר אותו ממוקשים וממטענים. בשבועות האחרונים השתלט אסד מחדש על מרבית שטחי מחוזות דרעא וקוניטרה, בזכות סיוע רוסי, ועתה נותרה המובלעת שבידי דאעש החלק האחרון שאינו בשליטתו בדרום-מערב המדינה.

מוקדם יותר הותר לפרסום כי אחד מהמיירטים ששוגרו אתמול, נפל בשטח סוריה. על פי הערכות, נפילת הטיל עלולה לשמש את מדינות האויב בלמידה על המערכת ובפיצוח מידע ביטחוני סודי.

הטיל ששוגר אתמול מסוריה, מסוג SS-21, הנושא ראש נפץ קרב במשקל של 500 ק"ג, מסוגל לפגוע במטרה ברדיוס של 50 מ' שוגר ולגרום להרס רב. צה"ל עדיין מתחקר אם הטיל שהתפוצץ במרחב האווירי הסורי נפגע. הטיל השני שינה את מסלולו ונפל בשטח סוריה עוד בטרם הגיע אל גבול ישראל. בהתאם לכך המיירט השני השמיד את עצמו.

תיעוד: שני טילי יירוט שוגרו מאזור צפת אזעקות נשמעו ביישובי הגולן. אתר רשמי
רמת הגולן, היום/אתר רשמי

מערכת "שרביט קסמים", המכונה בידי מערכת הביטחון "קלע דוד", משמשת להגנה מפני טילים לטווח בינוני-ארוך ומטוסים ללא טייס. היא מורכבת מטיל מיירט דו-שלבי המתמרן במהירות, שבחרטומו מותקנות שתי מערכות איכון והכוונה - מכ"ם וחיישן אלקטרו-אופטי. מערכות הגילוי והזיהוי משגרת את המיירטים בהתאם להערכה נקודת הפגיעה של האיום בעורף הישראלי.

(עדכון ראשון: 13:43)

טנק מכוןן לצד הסורי בתל סאקי, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
הלחימה ברמת הגולן הסורית, היום/ראובן קסטרו
שובל הפטריוט באזור רמת הגולן. יוני לובלינר, מערכת וואלה! NEWS
שיגור המיירטים, היום/מערכת וואלה! NEWS, יוני לובלינר
תל סאקי, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, 24 ביולי 2018. ראובן קסטרו
כפר סייד אל גולן, היום/ראובן קסטרו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully