וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בואו לגלות את ארץ הפלאות שמתחבאת בלב המזרח הרחוק

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

14.8.2018 / 7:50

עיר בירה עם רגל בעבר ורגל בהווה, ג'ונגלים עצומים, המקדש הגדול בעולם, אי עם חופים מושלמים, עבר מפואר ועתיד מלא תקווה. אם רוצים להכיר את המזרח הרחוק החדש, קמבודיה היא יעד נפלא ומרתק למסע אל תרבות, צבעים וטעמים אחרים

הארמון המלכותי, פנום פן, קמבודיה. ShutterStock
הארמון המלכותי בפנום פן/ShutterStock

בחום הכבד של אפריל, כשמאוווררי התקרה בקושי יוצרים משב רוח קל שתזיז את הלחות מפה לשם, התאמנו במרץ הרקדנים לקראת המופע שיעשה היסטוריה: ריקוד מודרני במקום ציבורי. במשך שנה ניסו רקדני NCA (New Cambodia Artists) להשיג את האישור המיוחל עד שהתקבל. עד 2018 הם יכלו לרקוד רק ריקודים קלאסיים ומסורתיים באתרים ציבורים כמו מקדש אנקור וואט, אבל עכשיו הם יכולים לרקוד מחול מודרני. קמבודיה, מדינה שהמסורת וההיסטוריה מכתיבים את התנהגותה בהווה ומקרינים על עתידה, היא מדינה שמשתנה ונפתחת לאט לאט. העבר שלה כואב ומדמם, אבל ההווה שלה מביא עמו רוחות של שינוי. היא נפתחת לעולם ומקבלת חידושים שונים, וכן - ריקוד מודרני במקומות ציבוריים הוא עבורה שינוי גדול.

אחד השינויים הגדולים שעוברים עליה בשנים האחרונות ומסמלים את שינוי הגישה הוא הגידול בענף התיירות. מקדשי אנקור וואט, אליהם נגיע בהמשך, והאתרים הארכיאולוגים שמקיפים אותם משכו אליהם 2.5 מיליון תיירים בשנת 2017 ובקמבודיה מבינים שתיירות זה טוב - פרנסה לסוחרים, למדריכים, למסעדנים, לבתי המלון, לנהגי המוניות, לרוכלים בשווקים - לכולם. למדינה. והעולם, מצדו, לאט לאט מגלה את קסמה של המדינה הצנועה הזאת שבין תאילנד לווייטנאם - מדינה עם עיר בירה עם רגל בעבר ורגל בהווה, ג'ונגלים עצומים, אתרי עתיקות מרשימים, עבר מפואר ועתיד מלא תקווה. אם רוצים להכיר את המזרח הרחוק החדש, קמבודיה היא יעד נפלא ומרתק למסע שכולל בתוכו תרבות אחרת וגם הנאה גדולה.

מקדשי אנקור וואט, קמבודיה. ShutterStock
המבנה הדתי הגדול בעולם. אחד ממקדשי אנגקור וואט/ShutterStock

שורשיה של קמבודיה בעם הקמרי, שנדד מצפון אסיה לדרום מזרח אסיה לפני כ-3,000 שנה. יושבי נהרות אלה עסקו בחקלאות ובמסחר, אימצו את האלים ההינדואים ואת קונספט המקדשים הגדולים, שהמפורסם שבהם, זה הממגנט אליו אנשים מכל העולם הוא האנגקור וואט. מקדש הבירה, זהו תרגום המונח בעברית, מוקף בחומה בגובה של כחמישה מטרים, שהיקפה הוא 1,024 מטרים (ממערב למזרח) על 802 מטרים (מצפון לדרום). בתוך החומה קיים שטח פתוח ברוחב 30 מטרים ואחריו חפיר מלא מים ברוחב 190 מטרים. ניתן להגיע אל האי המלאכותי שעליו ניצב המקדש, דרך סוללה ממזרח או שביל ממערב. המקדש, שהוכרז כאתר של אונסק"ו בשנת 1992, עומד במרכז עיר מקדשים עצומה הכוללת גם תעלות וקברים, ששטחה הכולל כ-155 קמ"ר, פי שלושה מגודלה של תל אביב.

המקדש, שנחשב כיום למבנה הדתי הגדול בעולם, נבנה תחילה כמקדש הינדי ונועד לייצג את הר מרו המיתולוגי, מקום משכנם של האלים, ובהמשך שינה את אופיו לבודהיסטי. תכנונו ובנייתו החלו במאה ה-12, ולמרות שהוזנח עם השנים בני הקמר מעולם לא נטשו אותו. לפי ההערכה משקלם הכולל של אבני המקדש עצמו הוא כחמישה מיליון טונות, והן נחצבו ממחצבה המרוחקת כ-60 קילומטרים בעיר המקדשים.

העולם "גילה" אותו לאחר עבודות שימור ושיקום בשנות ה-90 של המאה ה-20, כשתרמילאים רבים פקדו אותו ו"הפיצו את הבשורה" על המקום אדיר הממדים והחידתי הזה, העומד בראש האטרקציות העולמיות של מדריך הטיולים לונלי פלאנט. כשליש מהכסף שנכנס לאתר ממכירת כרטיסים מוקדש לתחזוקתו, כשהשאר מגיע מסיוע חוץ. מחיר כרטיס ליום סיור הוא כ-20 דולרים ואם תחפצו שלושה ימי סיור המחיר יהיה כ-40 דולרים.

sheen-shitof

עוד באותו נושא

תיירים עפים בשבילה: העיר מספר 1 ביבשת אמריקה

בשיתוף פגסוס
מקדש אנגקור ואט, קמבודיה. ShutterStock
העולם "גילה" אותו לאחר עבודות שימור ושיקום בשנות ה-90 של המאה ה-20. מקדש אנגקור וואט/ShutterStock

מי שנהנית מהקרבה לאנגקור וואט היא העיר סיאם ריפ. היא לא רק מקום לינה לפני הטיול במקדשים אלא גם מקום לבלות בו. מיליוני התיירים הפוקדים אותה הפכו אותה לעיר תוססת בעלת חיי לילה. האזור התיירותי ביותר בה הוא פסאר צ'ה, שבו ברים, מסעדות איכותיות דוגמת Chamkar ו-Old House ואף כאלה שפתוחות מסביב לשעון דוגמת Khmer Taste. האזור כולו עתיר בחנויות וכמיטב המסורת המזרח אסיאתית, מחירו של כל מוצר נתון למשא ומתן.

אם אתם קצת הרפתקנים כדאי לנסוע לקומפונג פלוק, כפר שנראה כמו ונציה קטנה ומרוחק כשעה וחצי של נסיעה מסיאם ריפ. הבתים בנויים על מוטות עץ ובעונת המונסונים שבין ספטמבר לנובמבר תושבי הכפר מתניידים בסירות בלבד. יום סיור בסירה יעלה לכם כ-30 דולר אולם קחו בחשבון שתושבי הכפר מודעים לכך שהפכו לאטרקציה תיירותית כך שמי שמחפש הצצה לחיים הכפריים של הקמבודים ימצא אותה ככל הנראה במקום אחר.

הכפר הצף קומפונג פלוק, קמבודיה. ShutterStock
ונציה כפרית קטנה בקמבודיה. בתי הכפר קומפונג פלוק/ShutterStock

אי בתולי ושקיעות מרהיבות

אמת, קמבודיה נותרה אחת המדינות העניות ביותר באסיה, מסימניה של ממלחמת האחים האכזרית שהתחוללה בה לפני כארבעים שנה. כיום היא מונרכיה חוקתית, שעיקר הכנסותיה מחקלאות ומתיירות והיא ידועה בחופיה היפים ובאיים האקזוטיים שבה. יש בה הרבה מה לראות בנוסף לאנגקור וואט.

מטיילים רבים מגלים לאחרונה שקמבודיה היא גם חופים יפים ונופש ולא רק מסע בעקבות הזמן. האי רונג (koh rong) שבדרום המדינה הוא אחד היעדים הפופולריים לסיום בטן-גב לטיול. זהו האי השני בגודלו במדינה ויש בו 25 קילומטרים של חופים, חלקם בעלי חול לבן ומים צלולים שעושים חשק לעוד ועוד מהשלווה הנינוחה שמשרה המקום. באי אין כבישים. רק שבילים, בונגלו על המים, שקיעות יפות וחופת כוכבים מעל הראש בלילה. זה המקום להליכה ביער, שנורקלינג ולינה זולה. אי חלומי לתרמילאים והרפתקנים.

טיול מאורגן לוייטנאם וקמבודיה

חוף קו רונג (koh rong), קמבודיה. ShutterStock
האי רונג/ShutterStock

ארמון מלכותי ומתקן חקירות

שער הכניסה והיציאה לקמבודיה היא הבירה פנום פן - עיר מתפתחת בת כ-1.5 מיליון תושבים, שמשלבת בין תזזיתיות אסיאתית לאדריכלות קולוניאליסטית, זכר לשלטון הצרפתים במאה ה-19. לא בכדי קיבלה העיר את הכינוי "פריז של המזרח" ו"הפנינה של אסיה". העיר יושבת על הגדה המערבית של נהר המקונג העצום, ובניגוד לערים במזרח אסיה השכונות במרכז בנויות בתורת שתי וערב שמקל על ההליכה והנסיעה בהם. קחו בחשבון שהעונה הגשומה בקמבודיה היא בספטמבר עד נובמבר והמונסונים יכולים להוריד בפנום פן יותר מ-500 מ"מ של גשם בחודש אחד.

אנדרטת העצמאות, פנום פן, קמבודיה. ShutterStock
אנדרטת העצמאות בפנום פן/ShutterStock

הארמון המלכותי הוא ללא ספק המבנה המרשים והמפואר ביותר בעיר, שמתקשה להסתיר את עוניה ומנסה להתהדר בבנייה חדשה. ההליכה בה היא כמו מסע בזמן אל תחילת המאה הקודמת. מקדשים נוספים שמציגים היטב את האדריכלות המקומית הם הפגודה הכסופה ו-וואט קונאלום, שנזירים בגלימות כתובות הולכים חרש על שטיחיו. מומלץ לקחת סיור מודרך כדי להכיר את הסיפורים וההיסטוריה שלהם. כמו כל עיר גדולה באסיה, גם פנום פן כוללת כמה שווקים גדולים, שבה תמצאו בעיקר חיקוים, אבל הם מומלצים למי שמחפשים יצירות אמנות מקומיות ואוריינטליות למזכרת. יש גם מקומות לשופינג כמו קניון Sorya בעל כיפת הזכוכית ו-Aeon Mall הגדול והיוקרתי. מומלץ לבקר גם במתקן החקירות של החמר רוז', ששלטה בקמבודיה בין 1975 ל-1979 לאחר שעלתה לשלטון במהפכה צבאית וחוללה רצח עם שצילק את האומה הזו באופן שעיצב את דמותה העכשווית. מומלץ גם לצאת לשיט בשקיעה על נהר המקונג ולראות מזווית אחרת את העיר עוברת מהיום אל הלילה.

טיולים מאורגנים לחו"ל

ארווין פלר בשיתוף פגסוס, ארווין פלר בשיתוף פגסוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully