וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קירוי נתיבי איילון: הוועדה המקומית הפקידה את התוכנית המפורטת

9.7.2018 / 10:00

כשנתיים לאחר שאושרה תוכנית האב - הפרויקט השאפתני של עיריית ת"א, שנאמד בהיקף של שני מיליארד שקל, בדרך לוועדה המחוזית. על פי התוכנית, הוא צפוי לשנות את מרכז העסקים הראשי של העיר ללא הפסקה על ידי הקמת פארק ירוק בשטח של 760 דונם

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: הדמיית קירוי נתיבי איילון בתל אביב)

הפרויקט העירוני הגדול בישראל מתקדם: כשנתיים לאחר שאישרה את תוכנית האב למיזם מהשאפתניים שקידמה בשנים האחרונות, לוואלה! נדל"ן נודע כי הוועדה המקומית לתכנון ולבנייה בתל-אביב-יפו אישרה בשבוע שעבר להפקדה את התוכנית המפורטת לפרויקט פארק גג האיילון, וזאת לקראת דיון ראשון בוועדה המחוזית. מדובר בפרויקט קירוי נתיבי התנועה המרכזיים והקמת פארק ציבורי ומרכזי ספורט ופנאי מעליהם, והוא נאמד בהיקף של כשני מיליארד שקל. התוכנית המפורטת קובעת כי בחלקה הצפוני, הנתיבים יקורו מתחנת רכבת מרכז סבידור ועד לגשר יצחק שדה; ובחלקה הדרומי עד לגשר השלושה המתוכנן (המקשר בין רחוב השלושה ממזרח לרחוב הרכב ממערב).

בישיבתה החליטה הוועדה להפקיד את המסמך התכנוני, הקובע את העקרונות לפיתוח העתידי של אזור מסדרון האיילון, תוך קירוי מקטעים נרחבים של הנתיבים. בכך מתקדם התכנון לקראת הקמת הפרויקט המוניציפלי מהגדולים בישראל, אשר צפוי לשנות את כל אזור מרכז העסקים הראשי, תוך קישור בין מזרח העיר למרכזה. בשלב הבא תדון הוועדה המחוזית בתוכנית ולאחר מכן תפקיד אותה להתנגדויות הציבור, לצורך אישור עתידי למתן תוקף והתחלת ביצוע העבודות.

פרויקט קירוי איילון משתרע על פני שטח של כ-760 דונם ומבקש לשנות את ליבו של מטרופולין גוש דן באמצעות יצירת שטח ציבורי חדש ופתוח על בסיס שטח קיים. נתיבי איילון המוכרים, שהיום חוצים בפועל את תל אביב-יפו לשני חלקים ומהווים מוקד של זיהום אוויר ומטרדי רעש במרכז העיר, ייקורו ויהפכו למוקד של פנאי, מסלולי אופניים והליכה, שטחים ירוקים ובתי קפה - מעל נתיבי איילון.

ההחלטה להפקיד את הפרויקט לקראת דיון בוועדה המחוזית נעוצה בכך שעל ידי יצירת פארק ירוק נרחב, יינתן מענה לצורך בתוספת שטחים ירוקים באזור מרכז העסקים הראשי של תל אביב ובאזורים הסמוכים אליו. כמו כן, מקדמי התוכנית מעריכים כי היא תסייע לשיפור איכות הסביבה באמצעות הפחתת זיהום האוויר ומטרדי הרעש הכבדים במקום.

הדמיית קירוי איילון. viewpoint,
קירוי אילון/viewpoint
הדמיית קירוי איילון. viewpoint, צילום מסך
קירוי אילון/צילום מסך, viewpoint

הפרויקט תואם את תוכנית המתאר העירונית

התוכנית המפורטת, שנערכה על ידי משרד לרמן אדריכלים ומחלקת תכנון מזרח באגף תכנון העיר במנהל ההנדסה של העירייה, מחלקת את הפרויקט למספר מקטעים, בהתאם למאפיינים השונים של האזורים השונים במסדרון האיילון. במסגרתה יינתן דגש על חיבור והמשכיות של תנועת הולכי רגל ושבילי אופניים לרוחב בכיוון מזרח ומערב, דרך צירים עירוניים ראשיים, דוגמת רחובות לה גארדיה ולוינסקי.

בנוסף, כוללת התוכנית התייחסות למוקד העירוני באזור תחנת רכבת השלום ותחנת הרכבת יצחק שדה העתידית. מפלס הקירוי יהווה מרחב ציבורי פתוח שיפותח כפארק עירוני ויכלול את השימושים הבאים: שבילי הליכה, ריצה ואופניים, נטיעות עצים נותני צל וגינון ציבורי, אלמנטים להצללה, כיכרות ורחובות, אמפיתיאטרון פתוח ומקומות למופעים פתוחים, אלמנטים של מים לנוי, מתקנים פתוחים לספורט, פנאי ונופש, שירותים ציבוריים, גני משחקים, מסחר נלווה ומבני ציבור.

נכון להיום, נתיבי איילון מהווים את אחד מעורקי התחבורה הראשיים והמשמעותיים במערך התנועה הארצי. בממוצע עוברים בהם כ-750 אלף כלי רכב ביממה, והם נחשבים לציר התחבורה העמוס ביותר בארץ; כאשר תנועת כלי הרכב והרכבות מייצרת מטרד רעש וזיהום אוויר, המשליכים באופן מהותי על שימושי הקרקע במקום.

הפרויקט תואם את תוכנית המתאר החדשה של העיר תל אביב, אשר אושרה לאחרונה למתן תוקף ובמסגרתה נקבעו הוראות בנוגע לקירוי האיילון. בכוונת העירייה ליישם את הפרויקט בהדרגה החל מהשנים הקרובות, כאשר במסגרת התכנון צפויה התחלה של ניצול השטחים החדשים שיפיק פרויקט הקירוי לטובת הציבור עד לסיומו. כבר כיום התב"עות (תוכנית בניין עיר) המקודמות על גדות האיילון כוללות הנחיות והתייחסות להיבט של קירוי האיילון.

לדברי איתי פנקס, חבר מועצת העיר תל אביב-יפו ויו"ר ועדת ההיגוי לפרויקט קירוי איילון, "כל צעד שאנחנו מתקדמים עם פרויקט קירוי איילון, הוא צעד גדול לעתיד העיר שתחובר לה יחדיו. אם היום נתיבי איילון מסמלים גם את ההפרדה בין תל אביב מרכז-מערב לתל אביב מזרח ודרום, בעתיד הם יהיו הלב הפועם שמחבר בין חלקי העיר ומושך תושבים, עסקים ובילויים ומחזק את שני הצדדים יחד. עכשיו כשהפרויקט מתורגם לתכנית בת קיימא - הוא מתחיל לקרום עור וגידים. העתיד מגיע".

הדמיית קירוי איילון. viewpoint,
קירוי אילון/viewpoint
הדמיית קירוי איילון. viewpoint, צילום מסך
קירוי אילון/צילום מסך, viewpoint
הדמיית קירוי איילון. view point, צילום מסך
קירוי אילון/צילום מסך, view point
הדמיית קירוי איילון. viewpoint, צילום מסך
קירוי אילון/צילום מסך, viewpoint
הדמיית קירוי איילון. viewpoint, צילום מסך
קירוי אילון/צילום מסך, viewpoint

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully