וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהפכה בניידות? צה"ל שוקל לשלב כלי רכב חשמליים בשדה הקרב

30.6.2018 / 9:00

גופי ביטחון בישראל כבר רכשו את ה"ריידר", הכלי החשמלי שמסייע לכוחות מיוחדים לפשוט בחשאיות על מוקדי טרור בשטח אויב. בשבועות האחרונים נוסע הכלי בהצלחה ברחבי אוגדת עזה, ובקרוב ישתתף בתרגיל צבאי גדול. צפו כיצד נוסע הכלי במרחק מאות מטרים מהגבול

צילום: שי מכלוף ו-DSRIDER , עריכה: שניר דבוש

ארז אברמוב בן ה-52, מושבניק מחגור, הוא נהג מרוצי שטח שזכה באליפויות רבות בארץ ובחו"ל. בקורות החיים שלו הוא חתום על כמה פיתוחים של רכבי מרוץ ומערכות חקלאיות מתקדמות. אברמוב החל לפתח סקייטבורד בעל מנוע ככלי נסיעה בשטח חקלאי, שהוא גם בעל כידון. בהתחלה הוא התבסס על מנוע של אופנוע, אבל מהר מאוד הבין שהעתיד נמצא במנוע חשמלי ובמצבר עוצמתי שיודע לסחוב את האדם למרחקים גדולים. התוצאות היו מרשימות, והוא הצליח לפתח כלי קל יחסית לתנועה ספורטיבית ואתגרית בשטח קשה.

את הכלי הראשון שפיתח כינה Raider, בשל השקט והחשאיות שלו. "מדובר בכלי פורץ דרך בתחומו, המשנה את השפה של נהגי השטח", אמר עליו. לכלי יש שלושה דגמים עיקריים ושני סוגי עגלות שניתן לרתום אליו - האחד עם הנעה חשמלית שמוגדרת מכפילת כוח, והשנייה נגררת.

עוד בוואלה! NEWS
היסטוריה בצה"ל: ארבע לוחמות שריון יסיימו לראשונה קורס מפקדות טנק
הפלסטינים: נער שנפצע בניסיון חדירה לישראל מירי טנקים מת מפצעיו
פרסום ראשון: הסיור על מוכנות העורף בוטל - בגלל דרישת האוצר

כלי רכב חשמלי מסוג "ריידר" להבאת ציוד לכוחות הפועלים בשטח, יוני 2018. אמיר בוחבוט
ה"ריידר" שאמור לשמש את כוחות צה"ל/אמיר בוחבוט

לפני כשנה וחצי חבר אברמוב לתת-אלוף (במיל') מיקי בר בן ה-62, שבעבר היה מפקד בסיס פלמחים, ראש להק אוויר למסוקים, סמנכ"ל התעשייה האווירית, וממובילי פיתוח המטוסים הלא מאוישים האסטרטגיים. יחד הם הקימו את חברת די.אס ריידר. עם ההקמה החל הפיתוח של הכלי בתצורתו הנוכחית על כל דגמיו, כולל העגלות השונות. תא"ל במיל' בר הסביר בריאיון לוואלה! NEWS כי "הכלי על גרסאותיו השונות מהווה מכפיל כוח מבצעי בכל הקשור לניוד כוחות קרקעיים במשימות מגוונות. בטיחות הלוחם, יכולות הלחימה שלו והיכולות של הכלי יהוו בסיס לשינויים בתפיסת הלוחמה הקרקעית".

לדבריו, הכלי מסוגל לנוע עם מטענים של כ-400 קילוגרמים כשהוא רתום לעגלה, ולמעשה מאפשר לכוחות לוחמים לנוע בבטחה, בשקט ובמהירות גבוהה יחסית לאורך זמן. "ניידות הלוחם אינה מוגבלת לתוואי שטח המאפשרים רק תנועה של רכבים גדולים יחסית. גודלו של הכלי ויכולת התנועה המותממת שלו - צללית נמוכה, חוסר רעש וטמפרטורה נמוכה של המערכת - אינן חושפות את הלוחמים", הוסיף בר.

במלחמת לבנון השנייה השתמשו לוחמי צה"ל בלמה לנשיאת ציוד ותחמושת, ולאחר מכן הוחלט לצמצם את הציוד של הלוחמים ולסייע בהצנחה בשטח. במבצע צוק איתן כבר שולבו כלי רכב ניידים כמו טרקטורונים ואחרים כדי לתספק את הכוחות בשטח. לשיטתו של אברמוב, ה"ריידר" יכול לסייע מאוד לכוחות מיוחדים ומתמרנים במעבר בתנאי שטח מורכבים, תוך כדי הסתערות. "לא רק שהלוחם יכול לשאת על גבו על נגרר את הציוד שלו, הוא יכול לרדת בקלות מהכלי ולהסתער. יש מדרגה בגובה של 20 סנטימטרים, ולכן זה גם כלי בטוח".

עוד בוואלה!

צה"ל העביר סיוע לפליטים הסורים בגבול: "לא נאפשר מעבר לישראל"

לכתבה המלאה
כלי רכב חשמלי מסוג "ריידר" להבאת ציוד לכוחות הפועלים בשטח, יוני 2018. אמיר בוחבוט
כבר הוכיח עצמו בסיוע לכוח מיוחד. ה"ריידר"/אמיר בוחבוט

בשבועות האחרונים הועברו כמה כלים לשימוש כוח ביטחוני מיוחד בגבול רצועת עזה, כשברקע מנסה המון פלסטיני לפרוץ את הגדרות, ובעורף המדינה הצליח חמאס להצית עשרות מוקדי שריפה באמצעות בלוני ועפיפוני תבערה. בר סיפר כי ה"ריידר" סייע לכוח הביטחוני המיוחד ברמת הפיקוד לניידות ושליטה, תוך שמירה על בטיחות תנועה גבוהה במיוחד. "מדובר בכלי חשמלי עם טווחים משמעותיים ועם אמינות גבוהה ועלות אחזקה אפסית. קלות התפעול מצריכה הכשרה מינימלית ושמירת כשירויות והיא פשוטה במיוחד", הוסיף.

בשלב זה נחתמו עסקאות בארץ ובעולם עם גופי ביטחון וגופים פרה-ביטחוניים, בהם המשטרה, רכבת ישראל, איחוד הצלה ועוד. במקביל, יחידות מיוחדות במערכת הביטחון ויחידות עילית ישלבו בקרוב את הכלים בתרגילים עצימים במסגרת בחינה מעמיקה לפני אפשרות רכש. בנוסף, יחידות מיוחדות של משמר הגבול כבר החלו בהצטיידות בכלי.

כלי רכב חשמלי מסוג "ריידר" להבאת ציוד לכוחות הפועלים בשטח, יוני 2018. אמיר בוחבוט
ה"ריידר"/אמיר בוחבוט
כלי רכב חשמלי מסוג "ריידר" להבאת ציוד לכוחות הפועלים בשטח, יוני 2018. אמיר בוחבוט
ה"ריידר"/אמיר בוחבוט
  • עוד באותו נושא:
  • צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully