וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האלוף שהוריד גיליוטינה על חמאס עוזב את עזה - ומסמן את היעד הבא

9.6.2018 / 16:00

מפקד פיקוד הדרום היוצא אייל זמיר תקף "בפינצטה" את הארגון מאז מבצע "צוק איתן", מבלי לגרור את ישראל למלחמה חדשה. אחרי השמדת תשע מנהרות בפחות מחצי שנה ובצל ההפגנות המדממות בגבול, זמיר נערך לקרב על תפקיד סגן הרמטכ"ל

אתר רשמי

כשהתמנה אלוף אייל זמיר באוקטובר 2015 למפקד פיקוד דרום עיניו כוונו באופן טבעי לעבר הנעשה באוגדת עזה. לא רק איום המנהרות העסיק את צה"ל באותם ימים, אלא גם בניין כוחם והתעצמותם של ארגוני הטרור - ובראשם חמאס. אלוף זמיר, בן 52, סיים אז את תפקידו כמזכיר הצבאי של ראש הממשלה והגיע עמוס תובנות וחשיבה אסטרטגית - אך עזה כמו עזה מורידה אותך מהר אל הקרקע. או יותר נכון מתחת לקרקע.

המדיניות של הרמטכ"ל גדי איזנקוט הייתה פשוטה: להכין את פיקוד דרום למלחמה, ולקדם את המערכה נגד המנהרות בשני צירים עיקריים: החומה התת-קרקעית לאורך 65 קילומטרים בגבול עזה ופיתוח מערכת טכנולוגית-מודיעינית לאיתור מנהרות. המשימה האחרונה, שהתבררה בדיעבד כמורכבת ביותר, הייתה לשמר יציבות לאורך הגבול כדי לאפשר לפיקוד לקדם בכול כוחו את קצב בניית החומה. הרמטכ"ל הסביר לסגל הפיקוד הבכיר שהקשב מכוון לעבר הגבול הצפוני, שמקובל לראות בו את הקטלני והמאיים ביותר.

לקריאה נוספת:
לוחמים ב"חגורה שחורה": הכבאים מסתערים על האיום החדש בעוטף עזה
ברקע המתיחות בדרום: חיל האוויר תרגל לחימה נרחבת ברצועת עזה
צה"ל: האחות שנהרגה בעזה השליכה רימון גז לעבר חיילים

אלוף איל זמיר בטקס פרישתו מפיקוד דרום, 6 ביוני 2018. דובר צה"ל
לא על הכול ניתן לכתוב. אלוף זמיר בטקס פרישתו, השבוע/דובר צה"ל

לא מעט משימות התרחשו בתקופתו של אלוף זמיר - מרביתן עלומות ולא ניתן לכתוב עליהן, גם בשטח המצרי וגם בשטח הפלסטיני. מעטות קיבלו ביטוי בפרסומים זרים: מה שבצה"ל אוהבים לכנות "המערכה שבין המלחמות". כאלה שלא מחייבות את האויב להגיב אך בהחלט גורמות להדי פיצוצים.

זו למעשה הייתה משימת חייו של זמיר: לשמור על יציבות ביטחונית. אין במשימה זו תהילה והיא לא תירשם במורשת הקרב של פיקוד הדרום אך היא חשובה מאוד ורק בתום הפרויקט יהיה ניתן להסביר לציבור מה באמת התחולל מאחורי הקלעים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אתרי ג'יהאד אסלאמי וחמאס שנהרסו בהפצצות חיל האוויר ברצועת עזה. 30 במאי 2018. מערכת וואלה!
הריסות מבנה של חמאס בעזה שהותקף בידי חיל האוויר, לפני שבועיים/מערכת וואלה!
חמאס נותר ללא מענה מול היקף הכוחות בגבול הרצועה והנחישות שהפגינו בפיקוד דרום

כשהחלו הפרויקטים ההנדסיים בגבול הרצועה נראה היה שהנה עוד רגע חמאס יתפוצץ על העורף ויגבה מחיר כבד, כולל הרוגים. זמיר אישר תכניות הגנה ואבטחה, כולל מוכנות לתקיפה במידה וחמאס ינסה לתקוף את הצוותים ההנדסיים. המטכ"ל אישר ריכוז מאמץ תוך רגישות מקסימלית כדי לא לפגוע ב'בייבי' של הרמטכ"ל: תכנית האימון החדשה לכוחות המתמרנים, שכוללת 17 שבועות אימון ו-17 שבועות תעסוקה מבצעית.

חמאס נותר ללא מענה כשראה את היקף הכוחות על הגבול והבין שרמת הנחישות של פיקוד דרום לממש את התכניות היא גבוהה מאוד ונזהר מאוד שלא לעורר פרובוקציות. מצבו של הארגון הלך והידרדר ככל שחלף הזמן והגיע בחודשים האחרונים לשפל המדרגה עם הסנקציות שהטילה הרשות הפלסטינית על רצועת עזה.

שיתוף פעולה עם שב"כ וריסון הדרג המדיני

אלוף זמיר פעל בחוכמה כשהידק את הקשר עם השב"כ והעצים את מערכת היחסים עם י', ראש מרחב דרום בשירות. י', איש מודיעין מנוסה מאוד בלוחמה נגד הטרור הפלסטיני, הגיע לדרום מאזור השומרון. הוא מכיר היטב את הצדדים המסוכנים של חמאס, מבחוץ ומבפנים. מהגדה, מרצועת עזה ומחו"ל. י' הביא את הידע והניסיון בלחימה ממוקדת בחמאס והצליח יחד עם זמיר לשלב אותה בתורת הלחימה של צה"ל ובסדר היום של פיקוד דרום.

אלפי פלסטינים מפגינים בגבול רצועת עזה ב-1 ביוני 2018. דובר צה"ל
מפגינים באזור הגדר ברצועה, בשבוע שעבר/דובר צה"ל

לפני מעט יותר מחודשיים החליט מנהיג חמאס ברצועת עזה יחיא סינוואר להסיט את הביקורת החריפה מהציבור הפלסטיני ברצועת עזה נגד ישראל והרשות הפלסטינית והשתלט על כוונות מקומיות לארגן צעדות מחאה לגבול. הוא השקיע בהן מיליוני שקלים, הקים ועדה עליונה שתעסוק בארגון, בהסתה, בלוגיסטיקה ובהסברה של המחאה. התרחיש של עשרות אלפי פלסטינים הדורסים את גדר המערכת בגבול עזה ומסתערים על היישובים הישראלים הדאיגה מאוד את המטה הכללי.

למרות הביקורים התכופים של שר הביטחון אביגדור ליברמן והרמטכ"ל איזנקוט, האחריות מוטלת על אלוף פיקוד דרום. בחודש הראשון להפגנות נהרגו עשרות פלסטינים על הגדר. ביום העברת השגרירות מתל אביב לירושלים נהרגו יותר מ-50 פלסטינים בגבול בעת שניסו לחצות את הגדר או לפגוע בחיילי צה"ל. חמאס הבין שהוא לא מצליח להביא הישגים וקידם את הצתת שדות החקלאים באמצעות מאות עפיפונים. הציבור מתח ביקורת חריפה על האיפוק שהפגין צה"ל. בצד הישראלי רצו לראות את ראשי המחבלים נפגעים.

פעילות של כבאים בשריפות בעוטף עזה, נתיבות. ניב אהרונסון
כבאי מכבה שריפה בנגב המערבי, אתמול/ניב אהרונסון

כובד המשקל הונח על כתפיו של אלוף זמיר שהיה צריך להסביר לראשי היישובים כמה נכון להפגין איפוק כדי לאפשר את שאר משימות הצבא. גם כששוגרו מטחי הרקטות ופצצות המרגמה ונורתה אש ממקלעי 0.5 מ"מ אל עבר שדרות ופגעו בבתי התושבים הוא לא המליץ לשבור את הכלים, לקח אחריות וניסה להרגיע ולרסן את הדרג המדיני.

זמיר הבין מה יכולות להיות השלכות בעת הזו על הביטחון הכללי של מדינת ישראל, שמתרכזת בסיכול מנהרות בדרום ובסיכול תהליך ההתבססות האיראני בסוריה בזמן שבכל רגע יכול יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ללכת לעולמו. באותו היום שבו החליט הגי'האד האסלאמי - בעידוד איראן - לשגר מטחי רקטות וחמאס הצטרף אליו המליץ האלוף לבצע תקיפות מדודות ומדויקות בשטח הפלסטיני.

65 יעדים חשובים של חמאס ושל הג'יהאד האסלאמי הותקפו. חיל האוויר והמודיעין עמדו במשימה ולא הרגו על הדרך עוד מחבלים. הרצון היה להרתיע, לגבות מחיר ולא לדרדר את האווירה הגם ככה מתוחה. אלוף זמיר עשה "דיקור סיני" לחמאס. הוא תקף את הארגון בפינצטה מבלי לגרור את מדינת ישראל למלחמה, שכולם היו יודעים איך היא מתחילה אבל לא יודעים היא מסתיימת.

חמאס חופר את עצמו לדעת - אך "הגיליוטינה" של צה"ל לא עוצרת

במשך יותר מחודשיים הרגו כוחות צה"ל 180 מפגינים על גדר המערכת ופצעו יותר מ-2,000 פלסטינים באזור המהומות. בצד הישראלי לא נהרג אף אזרח או חייל ונפצעו רק ארבעה. התמונות של שדות ויערות עולים באש צובטות את הלב והותירו טעם מריר של אכזבה, אבל כשיסתיים פרויקט סיכול המנהרות התת-קרקעי ומפקדי צה"ל יידעו שהסיכוי לכך שמנהרה חוצה את קו הגבול שואפת לאפס יהיה התמרון של צה"ל מהיר יותר וקטלני בהרבה. מתחילת השנה חשף פיקוד דרום תשעה מנהרות - לעומת אפס בשנת 2015, מנהרה אחת בשנת 2016 ושתיים בשנה שעברה. השיטה שקידם ופיתח זמיר כונתה "הגיליוטינה".

המנהרות שסוכלו בחודשים האחרונים. דובר צה"ל
מפת המנהרות שסיכל צה"ל בחודשים האחרונים בעזה/דובר צה"ל

חמאס חופר את עזה לדעת באמצעות מנהרות הגנתיות שמחברות בין מבנים ויידרש להתרכז בפעילות מעל הקרקע ובים אם ירצה לחצות לצד הישראלי. מציאות זו תקשה עליו עד מאוד לקזז יכולות לצה"ל שיוכל ביתר קלות להטיל עליו מכות כואבות מאוד ללא תירוצים שלא היה מוכן לעולם התת-קרקעי. רק אז יהיה ברור יותר מכל עד כמה הרגישות של אלוף זמיר הייתה נחוצה. מדוע התרכז בעיקר בהגנה ופחות בהתקפה. עד כמה היה קר רוח, שקול וחד להגיע אל קצה החץ אותו סימן הרמטכ"ל גם כשהביקורת בחוץ גאתה.

לא הכול היה מושלם בכהונתו של זמיר. היו לא מעט תחומים שנכון היה להכין קודם, כמו המענה להצתות והתארגנות אמצעים לפיזור הפגנות. כך גם היממה המתוחה בשבוע שעבר שבה כוחות הפיקוד לא הצליחו לפגוע ולו בחוליית משגרים אחת - אך כנראה שזו המציאות כשהשמיכה קצרה ואתה מתכונן לגרוע מכול.

מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר הגיע להשתתף בצעדה במזרח חאן יונס, 30 במרץ 2018. --, מערכת וואלה! NEWS
סינוואר עם המפגינים בעזה, בחודש שעבר/מערכת וואלה! NEWS, --

השבוע נפרד אלוף זמיר מפיקוד דרום. כדי לסגור מעגל באופן שמתכתב עם המציאות האזורית הוא הדגיש את מילות התודה הראשונות בנאומו ל- י', ראש המרחב בשב"כ שהלך עמו עקב לצד אגודל - גם כשסינוואר, מוחמד דף ושאר ראשי הזרוע הצבאית של חמאס איימו - בדחיפה איראנית - להפוך את הקערה על פיה.

בכירי הפיקוד ואנשי לשכתו של זמיר עמדו כקבוצה אחת בשורות האחרונות בין באי הטקס. חלקם התרגש עד מאוד וסיפר כיצד האלוף, שכולם חושבים שבנוי מסלע בשל מבנה גופו ובשל היותו שריונר, הוא אדם רגיש. היו כאלה שסיפרו שהתעקש ללוות תרגילים אוגדתיים בשעות בוקר מוקדמות, שבהיקפם התגאה מאוד, למרות שכאבי גב עזים הלמו בגופו.

אלוף איל זמיר עם מחליפו אלוף הרצי הלוי והרמטכ"ל גדי איזנקוט בטקס פרישתו מפיקוד דרום, 6 ביוני 2018. דובר צה"ל
זמיר עם הלוי ואיזנקוט, השבוע/דובר צה"ל

למרות שהוא מצטייר כמי שהולך בתלם זמיר לא חשש להתחכך בנתונים שליליים, להקשות על מפקדים ולשפר את המציאות בפיקוד. כך עשה בתחום הבטיחות בדרכים כשקידם פרויקט יצירתי. הרמטכ"ל איזנקוט שנאם בטקס מסגר את כהונתו של זמיר כפרק שנסגר ואיחל לו פרק נוסף שבו יתרום לביטחון מדינת ישראל. רמז עבה להתמודדות הקרובה שלו על תפקיד סגן הרמטכ"ל עליו יחליט שר הביטחון ליברמן בחודש אוגוסט ומי יודע - אולי יותר מכך. כעת זו המשימה של מחליפו אלוף הרצי הלוי לאפשר את המשך הפרויקט לסיכול מנהרות. לא ניתן להעריך כיצד יגיב חמאס כשהמנהרות האחרונות שלו ייחשפו על ידי צה"ל. ככל שהמהלך יתקדם תהיה המשימה רגישה מאוד ונפיצה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully