וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלושת הגדולים: טיול לשלושה אתרים שאסור להחמיץ באתונה

אמנון גופר

7.6.2018 / 17:00

השפה האדריכלית החדשה באתונה היא אקולוגיה, קיימות, שימור ולאחרונה מתחיל גם שיח חדש באשר לאופיו של המרחב האורבני, לא רק לצורתו. טסים ליוון בקרוב, או בכלל? הנה 3 מבנים ייחודיים באתונה, המשלבים מבט אל העבר הקלאסי והעתיד המודרני

מוזיאון האקרופוליס באתונה יוון. מיכאל יעקובסון, מערכת וואלה! NEWS
מתאר את אחד מפלאי תבל של העולם הקדום. פסלים במוזיאון האקרופוליס באתונה/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל יעקובסון

באתונה, כבכל עיר, למרחב האורבני יש שפה משלו. הוא מסמן בקוביות הבטון, הברזל והזכוכית את נסיונותיו העקשניים של האדם לקבוע גבולות חדשים למה שנקרא בית. ובשעה שבעולם מגדלי ענק קורעים את השחקים בגובהם וחוסמים את קו האופק, מנסים אדריכלים בעת האחרונה ליצור דיאלוג פתוח בין האנכי לאופקי ובין הטבעי למלאכותי, כשמעליהם מרחפת עננת המשברים הגלובאליים שעיקרם - דלדול משאבי הטבע העולמיים, זיהום סביבה וצמצום מקורות אנרגיה חלופים.

השפה החדשה באתונה היא - אקולוגיה, קיימות, שימור ולאחרונה מתחיל גם שיח חדש באשר לאופיו של המרחב האורבני, לא רק לצורתו.

אז לאלו המטיילים ליוון בקיץ הקרוב, ובכלל, כדאי לפקוד שלשה מבנים ייחודיים באתונה, המשלבים באופיים מבט אל העבר הקלאסי והפוטוריזם המודרני, שיבטיחו כי תחזרו מהם נפעמים.

מרכז סטאברוס ניארקוס - כאן נוגעים בשולי שלמת האלוהים

המרחב האורבני מתרפק על האבן, שוכח שלפניה היתה כאן אדמה דשנה, יערות, אגמים ואנשים שראו את הים. ואז קם אדריכל החלומות, חודר את לובן הקירות ובתבונה רוחנית בונה יצירת מופת בשפת המקום והזמן.

האדריכל האיטלקי רנזו פיאנו, סומן כבר מזמן כממשיך דרכם של ליאונרדו דה וינצ'י ומיכאלאנג'לו, ומרכז סטאברוס ניארקוס (Stavros Niarchos) שתוכנן על ידו הוא אחד מיצירות המופת הללו שתשארנה חרוטות בספר הספרים התיירותי והאדריכלי כמו מגדל אייפל, גשר סן פרנסיסקו או מרכז פומפידו.

קשה להתחרות עם העבר, ולכן מגדיר האדריכל רנזו פיאנו את הפרוייקט במשפט אחד: שימור העבר - הגדרה מחדש של העתיד. בגאוניותו מצליח רנזו לפצח את מורכבותה של אתונה כערש תרבות המערב ולתת לה משמעות אוניברסלית עכשווית (אחת הערים העתיקות בעולם מולדת הדמוקרטיה, השירה, התיאטרון, תרבות הגוף, האסתטיקה האדריכלות ועוד).

המבנה בנוי ומתוכנן פיזית ורעיונית על ארבעה נדבכים: חינוך, תרבות, קיימות ואיזון סביבתי. את הכסף תרם המיליונר וטייקון הספנות היווני סטאברוס ניארקוס, ומטרתו להוות בית לספרייה הלאומית ולאופרה היוונית, תוך דיאלוג עם הסביבה הקרובה והרחוקה, ומתוך אמונה בעתיד הדינמי והעמיד של יוון. אין מילים בפי לתאר את העוצמה שתכה בכם במהלך סיור באולמות, בגנים האקולוגיים וכמובן בעומדכם על הגג הפתוח הצופה אל העיר, הים והעתיד.

איך מגיעים: Cultural center in Kallithea

מרכז סטאברוס ניארקוס אתונה יוון. אמנון גופר, מערכת וואלה! NEWS
אמונה בעתיד הדינמי והעמיד של יוון. מרכז סטאברוס ניארקוס באתונה/מערכת וואלה! NEWS, אמנון גופר
מרכז סטאברוס ניארקוס אתונה יוון. אמנון גופר, מערכת וואלה! NEWS
הגדרה מחדש של העתיד. מרכז סטאברוס ניארקוס/מערכת וואלה! NEWS, אמנון גופר

הטרילוגיה הניאו-קלאסית - מן העבר אל ההווה

שלשה מבנים גדולים ומרשימים עומדים זה לצד זה ומשלחים אל עוברי האורח את קריאת התגר של העולם היווני העתיק והאלמותי שמשמעותה אחת - אי אפשר לברוח מהעבר, הוא כאן, באבן הבנויה, בציור, במשיכת המכחול ובפסלי השיש של אלי יוון הגדולים.

הטרילוגיה הניאו-קלאסית באתונה מורכבת משלשה מבנים ייחודיים. בניין האקדמיה הלאומית למדעים, האוניברסיטה והספרייה הלאומית, שלושתם יחד הם הרמוניה אדריכלית אסטטית שנבנו בבולמוס הבנייה שאחז ביוון עם קבלת עצמאותה.

כל אחד מהמבנים מביא אתו בשורה אחרת. לא לכולם ניתן להיכנס, אולם גם סיור בחזיתם ובמבוא אליהם לא ישאיר אתכם אדישים.

האקדמיה הלאומית למדעים
זהו מבנה שנחשב על ידי רבים לבניין הניאו-קלאסי היפה ביותר בעולם. בנייתו נסתיימה בשנת 1887 והיא פרי עבודתו של האדריכל הדני תאופיל האנסן. המבנה עשוי שיש פנטלי ובחזיתו הבנויה בסגנון יוני, פסליהם של האלים אפולו ואתנה עומדים על עמודי שיש, והפילוסופים אפלטון וסוקרטוס יושבים לצידי גרם המדרגות המוליך לבניין.

האקדמיה הלאומית של אתונה נוסדה בשנת 1926 והיא מתכתבת רעיונית עם עולם האקדמיה של יוון העתיקה, שאותו הוביל והקים הפילוסוף אפלטון (387 לספירה). בחלל המבנה, המשמש כמרכז אדמניסטרטיבי, אולם האסיפה רחב הידיים ששמונה מציוריו של האמן האוסטרי כריסטיאן גרייפרנקל מעטרים את קירותיו ועוסקים במיתוס של פרומתיאוס על יצירת האדם ומתנת האש והאור.

האוניברסיטה - המטרה, מצויינות
בעומדכם מול מבנה האוניברסיטה, כשמבטכם מופנה לחזיתה הרחבה, נסו להכיל את "פשטותו" היחסית של המבנה, פשטות המתאימה לנוף האתונאי של המאה ה-19 ולמזג האוויר הים תיכוני. היה זה המבנה הראשון שהוקם מבין השלושה, (1837), בתרומתו של המלך אוטו, והאדריכל הדני תאופיל האנסן שתכנן את המבנה. יש בו ארבע פקולטות: תיאולוגיה, משפטים, רפואה ואמנויות, וכיום הוא משמש כמרכז קונגרסים ואדמניסטרציה של האוניברסיטה. אכסדרה נאה ברוחב 45 מטרים מקבלת את פני הבאים לפתח הבניין, ובחזיתה סדרת ציורי קיר צבעוניים.

הספרייה - אוצר הידע
בשנת 1903 נבנה מה שמכונה על ידי האתונאים "אוצר הידע היווני". בחזיתו שני גרמי מדרגות עקלתונים ומרשימים בסגנון הרנסאנס, המובילים לאכסדרה מרשימה בסגנון דורי. לפני שתיכנסו, הביטו אל חזית הספרייה, רחבת האבן המרוצפת והגדולה שימשה בעבר כמרכז להפגנות פוליטיות של סטודנטים ותנועות חברתיות לזכויות האזרח, ויש לה חשיבות כחלק ממעורבות הדור הצעיר בעתידו.

הכניסה אל המבנה דרך חדר המבוא המרשים, תביא אתכם אל אולם הלימוד והעיון. ריח הספרים נישא באוויר, הספר המודפס הראשון ביוונית יצא לאור ב-1476 והוא נמצא במקום.
בימים אלה מעתיקים את הספרייה לבית חדש בפרוייקט העל "סטאברוס נארקיוס" (ראו למעלה).

האקדמיה הלאומית למדעים אתונה יוון. אמנון גופר, מערכת וואלה! NEWS
נחשב לבניין הניאו-קלאסי היפה בעולם. האוניברסיטה באתונה/מערכת וואלה! NEWS, אמנון גופר
האוניברסיטה באתונה יוון. אמנון גופר, מערכת וואלה! NEWS
נסו להכיל את "פשטותו" היחסית של המבנה. האקדמיה הלאומית למדעים באתונה/מערכת וואלה! NEWS, אמנון גופר

מוזיאון האקרופוליס החדש - הצדעה לעבר

כדי לבנות מוזיאון, שיוכל לתאר את אחד מפלאי תבל של העולם הקדום (האקרופוליס), צריך שתי תכונות מפתח: עדכניות מחקרית בעולם התוכן, ושפה אדריכלית במבנה והצורה. שפה המתכתבת עם מושא המוזיאון, האקרופוליס, ומסוגלת לבטא את ההר מבלי להתחיל לטפס עליו. כזה הוא מוזיאון האקרופוליס המדורג בין עשרת המוזיאונים היפים בעולם על ידי גולשי "טריפאדווייזר", ומהווה את המוסד התרבותי החשוב ביותר שנבנה ביוון בשנים האחרונות.

המוזיאון נחנך ביוני 2009, אחרי ארבע פעמים שהמכרז האדריכלי לבנייתו כשל, בעיקר עקב הצורך לבנות את המבנה על אתר ארכיאולוגי המחייב שימור. השאלה המרכזית היא - איך להנציח במאה ה-21 מבנה שתחילת בנייתו היתה במאה החמישית לפני הספירה ונחשב לפסגת האדריכלות היוונית? זהו אחד האתגרים שעמד בפני האדריכל השווייצרי ברנרד טשומי בסיועו של היווני מיכאל פוטיאדיס.

ולכן קבעו המתכננים ארבע הנחות יסוד: הראשונה, המוזיאון ייבנה על כלונסאות וישמר את האתר הארכיאולוגי שמתחתיו ובנוסף רצפת זכוכית תאפשר מבט אל השרידים הביזנטיים. השנייה, מתכתבים עם העבר - כמעט לאורך כל הביקור קיים קשר עין בין המבקר במוזיאון לבין גבעת האקרופוליס. השלישית, שימוש מקסימלי בתאורה טבעית הנכנסת מבעד לקירות הזכוכית. והאחרונה - להביא את ההר למוזיאון מבלי לפגוע במונומנטים קיימים.

חמש קומות של שטחי תצוגה, מסחר ומנהל עשויים בטון חשוף, שיש, זכוכית ומתכת מאפשרים לכם לראות את פלאי ההיסטוריה, יכולותיו האדירים של האדם והמיתולוגיה היוונית המקבלת משמעות בפיסול, ציור ואדריכלות ייחודית.

בקומה העליונה תהלכו כבתוך מקדש הפרתנון (כך היא גם נקראת), ומומלץ להציץ מדי פעם החוצה אל השכונות שמסביב ולא לוותר על הסרטון בן 15 הדקות שיסגור לכם מעגל, ויעניק לכם תובנות על מה שתראו אם תעלו על ההר.

שתי המלצות קטנות: לשתות כוס יין או קפה על מרפסת המזנון הפונה לאקרופוליס, לעצור לרגע באמצע גרם המדרגות שמול המוזיאון, להסתכל על קיר הזכוכית הענק ולראות דרכו את השתקפות האקרופוליס. הישן משתקף בחדש, ההווה מכיל את העבר.

איך מגיעים: Dionysiou Areopagitou 15,

אמנון גופר הוא מרכז הדרכה בעברית באתונה.

מוזיאון האקרופוליס אתונה יוון. מיכאל יעקובסון, מערכת וואלה! NEWS
המדורג בין עשרת המוזיאונים היפים בעולם. מוזיאון האקרופוליס באתונה/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל יעקובסון
מוזיאון האקרופוליס אתונה יוון. מיכאל יעקובסון, מערכת וואלה! NEWS
לראות את פלאי ההיסטוריה, האדם והמיתולוגיה היוונית. מוזיאון האקרופוליס/מערכת וואלה! NEWS, מיכאל יעקובסון

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully