וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונות מחיי הנישואין: פרידה מ"האמריקאים", אחת הסדרות הטובות של העשור

31.5.2018 / 17:00

בהתחשב בכך ש"האמריקאים" הייתה דרמת ריגול, עם כל המתח והקנוניות והאקשן הנלווים לקונספט, חלק עצום מכוחה חג סביב נושאים אישיים ואנושיים בהרבה. למעשה, היא הייתה מופת לאופן שבו המדינה נכרכת בזוגיות וברגש, וזה גם מה שהפך את הסוף שלה ליפה כל כך

יח"צ - חד פעמי

בפרק הראשון של "האמריקאים", ששודר ב-2013 ועלילתו התרחשה ב-1981, ניגש פיליפ (מתיו ריס) מאחור אל אליזבת (קארי ראסל) ששטפה כלים במטבח. בעדינות הוא נשק לצווארה, אבל היא הדפה אותו וביקשה שיפסיק. "את אשתי!", הוא אמר לה. "באמת?", היא הגיבה בסרקזם. שניהם הגיעו ביחד אל ארה"ב 16 שנים לפני כן על תקן זוג נשוי, אבל כסיפור כיסוי, פסאדה, אילוץ. כאשר הוא ניסה לנשק אותה, במרתף הבית שכב בתוך תא המטען של רכבם המאמן שלה מימי הכשרתה בברית המועצות. האיש שאנס אותה. הרבה מאוד עבר מאז ביחסים שבין אליזבת ופיליפ. עליות, מורדות, פרידה קצרה, קשיים זוגיים רבים לאורך השנים, כולל בעונה האחרונה. אף על פי כן, למרות מסכת הנישואין, בסיכומו של דבר השניים היו זוג אמיתי ואוהב.

בהתחשב בכך ש"האמריקאים" הייתה דרמת ריגול, עם כל המתח והקנוניות והאקשן הנלווים לקונספט, חלק עצום מכוחה, בעיקר החל מהעונה השנייה, חג סביב נושאים אישיים ואנושיים בהרבה. בבסיסה מאז ראשית ימיה היא עסקה בנישואין. לא רק אלה של אליזבת ופיליפ, אלא גם בין כל אחד מהם לבין מולדתם, ובכלל היחסים שבין כל פטריוט לבין המדינה שלו. כמה מהקשיים הגדולים של הקשר בין אליזבת ופיליפ נבעו מהבדלי האידיאולוגיה שלהם. היא תמיד דבקה במטרה בכל מחיר, הוא מאז ומעולם חיבב היבטים רבים בחיים האמריקאיים - עד לרמה של הכוריאוגרפיה הכי אמריקאית-לבנה שניתן להעלות על הדעת, ריקודי שורות. החתונה של פיליפ עם מרת'ה (אליסון רייט) לפני שנים הייתה מופת לאופן שבו המדינה נכרכת בזוגיות, ולהפך, עד כדי חוסר יכולת להפריד בין השתיים. ולאחרונה, כשפיליפ נאלץ לבחור בין נאמנותו לרוסיה לבין נאמנותו לאשתו, נגזר עליו לנסות לשמור על איזון עדין במערכות יחסים שבריריות גם ככה, לרגע בלתי נתפס אחד היה עליו לשכב עם קימי הצעירה-מדי כדי למלא אחר בקשת אשתו. ברוסיה אולג עזב את אשתו והתינוק שלו לשם פעולה הירואית מסוכנת לטובת ארצו. כאשר סוכן ה-FBI סטן בימן (נואה אמריך) שכב עם נינה (אנט מהנדרו) בעונה הראשונה, הוא בגד לא רק באשתו אלא גם קצת במדינה שלו. וכאשר כבר התחתן עם רנה (לורי הולדן), עצם החשד שלנו הצופים לגבי האג'נדה האמיתית שלה - בליבוי התהיות של פיליפ - היה נדבך נוסף ונורא במיוחד בדבר הזה. ולבסוף, מפלתם של אליזבת ופיליפ, נדייז'דה ומישה, מגיעה מהכומר שהשיא אותם, ומאחר שהשיא אותם ראה את פניהם פעם אחת בלי תחפושות.

פרומו פינאלה האמריקנים. yes,
המרכז. אליזבת ופיליפ/yes

בהתאם, הכל נמזג זה בזה. כשם שברה"מ נאלצה להתפכח מהאידיאולוגיה שהנחתה אותה, כך קורה גם לגיבורי "האמריקאים" בעונה החותמת שלה. "אנחנו עושים את זה, לא הם", פיליפ אמר לאליזבת. "אז זה עלינו. הכול". הרציחות, ההתנקשויות, החפים מפשע שהיו במקום הלא נכון בזמן הלא נכון, קיפולי הגופות כדי שייכנסו לתוך מזוודה, שריפת אנשים, גדיעת ראשה וכפות ידיה של עמיתה לעבודה, נישואים שקריים כדי להשיג מידע, כל כך הרבה מין ריק מתוכן, מסכת של שקרים מול ילדיהם, אפילו כשאחת מהם הצטרפה לשורותיהם. מדהים עד כמה הדברים שאמר פיליפ חלחלו לנפשה של אליזבת, כאילו רק חיכתה שמישהו יפנה אותה אל הכיוון הנכון. הקג"ב איבד את דרכו, והניסיון שלו לקשור נגד גורבצ'וב הפך לאט ובהדרגה גם לבגידה באליזבת עצמה, שקר בחיי הנישואים. אליזבת אמרה את זה בפירוש לקלודיה - היית צריכה להגיד לי את האמת. וזה לא שהאידיאולוגיה ממול עושה חסד עם הג'נינגסים: פיליפ, שבסופו של דבר פרש מעסקי הריגול וניסה לאמץ את החלום האמריקאי, גילה שהעסק שלו הולך ודועך ממש כמו מולדתו.

נישואין היו הגרעין שממנו גדלו מערכות יחסים נוספות. ראשית המשפחה, כמובן, בכללם הניסיון לגונן על הילדים מפני האמת ואז לחשוף אותה בפני אחת מהן; ובנוסף החברויות. אחד הרגעים הבודדים לאורך שש עונות של "האמריקאים" שבהם ראינו את אליזבת מציבה חיבור רגשי אישי בפני המשימה, היה כאשר התיידדה באמת עם יאנג-הי, מישהי שבתחילה הייתה רק עוד משימה. כאשר גבריאל (פרנק לנג'לה) שאל את אליזבת אם היא מעדיפה שהמרכז ינסה למצוא דרך אחרת להשיג את המטרה במקום לפגוע במי שצמחה להיות חברה אמיתית שלה, אליזבת ענתה בחיוב. זה לא צלח, אליזבת נאלצה לחרב את הקשר ביניהן בכך ש - איך לא - הרסה את נישואיה של יאנג-הי.

וכמובן, היו פיליפ וסטן.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

עוד באותו נושא

מוסקבה אינה מאמינה בדמעות: "האמריקנים" פותחת עונה אחרונה באופן מבריק

לכתבה המלאה
פינאלה האמריקנים. צילום מסך
החברות השבורה. סטן/צילום מסך

הייתה לנו עבודה לעשות

הזוויות האלה של הסדרה, הקשרים האישיים, הם אלה שהופכים את הפינאלה של "האמריקאים" ליפה ואף מספקת כל כך (ספוילרים לפרק האחרון מכאן והלאה). בלי מוות, בלי מאסר, בלי יריות, בלי אקשן אבל עם רגעים מותחים למכביר, ובעיקר עם המון רגש. ההכרה שעליהם להשאיר את הנרי מאחור לטובתו היכתה בזה אחר זה בפיליפ, אליזבת ופייג' (הולי טיילור), והטילה צללים קשים על מה שהיה גם ככה תהליך מהפך קרביים - מנוסה מכל מה שהכירו. אבל זה אפילו לא התקרב להיות השיא.

שני רגעים דרמטיים מדהימים הגיעו במהלך כל זה. הראשון הוא העימות של השלושה עם סטן, משהו שהיה צפוי מאז שסוכן ה-FBI ומשפחתו עברו לגור בבית מול הג'נינג'סים בפרק הראשון. זו הייתה התגלמות השילוב בין חוזקותיה של "האמריקאים", זה שהניב בה כל כך הרבה סצנות מדהימות לאורך השנים - המתח והלב. כאשר סטן נכנס לחניון היה נראה שזהו, הקיץ הקץ על מישהו מהם. או שאליזבת ופיליפ ייכנסו לכלא או שיברחו במחיר חייו של הסוכן. אבל זה היה הרבה יותר מזה. לא זאת בלבד ששנים של רגשות סותרים צפו בבת אחת אל פני הקרקע ודרשו ליבון, אלא שבמסגרת הדקות הארוכות שם - הסצנה נמשכה כמעט 11 דקות - הווידוי של פיליפ היה הזדמנות עבורו לפרוק את לבו כשם שמעולם לא יכול היה לעשות. גם ובעיקר לא כאשר היה ב"אסט", המקום שבו אמור היה לעשות את זה.

פינאלה האמריקנים, מתיו ריס. צילום מסך
וידוי. פיליפ/צילום מסך

בעוד אשתו מביטה בו בהלם, שנים של הדחקות יצאו סוף סוף החוצה, ומי אם לא חברו הטוב - ככלות הכול - הוא זה שעומד ומהווה את האוזן הקשבת. המשחק של כולם שם, בפרט מתיו ריס, היה מדהים כמו תמיד, אבל בפרק טעון בשפע מסחרר של אמוציות, נואה אמריך התעלה על עצמו והעביר את כולן באופן מופלא. תחושת הבגידה העמוקה נמהלה ברצון הכל כך ניכר שלו להאמין להם. והוא כנראה האמין. הן בשקר ("אנחנו לא הורגים אנשים") והן באמת ("היית החבר היחיד שלי בכל החיים המחורבנים שלי"). האמין כל כך עד שנתן להם לעזוב למרות הכל.

הרגע המטלטל השני של הפרק היה נטול מילים כמעט. ההורים נאלצו לוותר על בנם ואז גם ננטשו על ידי בתם. לרגע חשבתי שפייג' נלכדה על ידי ביקורת הגבולות, כאשר עמדה שם ברציף מחוץ לרכבת. אבל היא בעצם לא הייתה מבוקשת בכלל. פשוט החליטה להישאר מאחור, עם עתיד לוט בערפל אבל לפחות חיים שהיא מכירה, ועם הנרי אחיה. האמריקאים, בסופו של דבר. לא בטוח עד כמה העונש הקוסמי הזה מספק לכל הדברים האיומים שאליזבת ופיליפ עשו לאורך השנים, בפרט כשאנחנו יודעים ששנים ספורות אחרי כן ייפול מסך הברזל סופית ותוכשר הדרך לאיחוד בין ההורים לילדים. אף על פי כן, האימפקט הרגשי לא נגרע. המבטים ההמומים של אליזבת ושל פיליפ היו קורעי לב, בוהים בעיניים פעורות ובחוסר אונים על הנערה שבחוץ. ידה הפתוחה של אליזבת הושטה אל זגוגית החלון באינסטינקט ובנואשות, כאילו כדי ליצור מגע כלשהו בינה לבין פייג'.

פינאלה האמריקנים, הולי טיילור. צילום מסך
הנערה שנותרה מאחור. פייג'/צילום מסך

"האמריקאים" סימנה את השברים המשפחתיים לאורך הפרק האחרון. פיליפ נכנס ללב לבו של היקום הקפיטליסטי שהם לכאורה משאירים מאחור, מקדונלד'ס, והביט במשפחה מאושרת שיושבת בחיקו. אבא, אמא, ילדה, ילד. הדבר הזה התנפץ לטובת אידיאולוגיה שכבר לא בטוח עד כמה שני הגיבורים מאמינים בה. "גם אני הייתי נשארת אם כולנו היינו יכולים...", אליזבת אומרת, וסוף דבריה שאינם נאמרים הוא "להיות ביחד". אפילו היא, ששונאת את אמריקה ואת ערכיה וסבורה שהאנשים שם חלשים, הייתה נשארת בה. שנתיים וקצת אחרי כן ייפתח סניף מקדונלד'ס הראשון במוסקבה, אבל פייג' והנרי לא יהיו שם כדי לשבת איתם.

ההרס שהותירו אחריהם אליזבת ופיליפ מדהים בהיקפו. לא רק שובל הגופות והנבגדים לאורך השנים, לא רק מרתה שנאלצה לעזוב את כל מה שהכירה לטובת ארץ אויב קרה ורחוקה, אלא הם עצמם, ילדיהם, חבריהם. אף על פי כן, לכל אלה יש אנשים להתנחם בהם. פייג' והנרי יהיו ביחד, כך גם אליזבת ופיליפ, שיוכלו לחבור לגבריאל, מרתה ומישה, בנו הראשון של פיליפ. לעומתם, הפינאלה מסמנת את סטן כגיבור הטראגי האמיתי, אולי אפילו יותר מאולג בורוב. לא זאת בלבד שסוכן הבולשת קיבל את האישוש על הבגידה של חברו בו, אלא גילה שייתכן כי גם אשתו היא מרגלת. אילו מין חיים רקובים ומלאי פרנויה יהיו לו אחרי זה?

המרכיב הזה נאמן למה שהוליך את "האמריקאים" לאורך כל חייה, לנפיצות האיומה של נישואין ופטריוטיות בכפיפה אחת. ואף על פי כן, במעין עדנה בלתי צפויה המנוגדת לתחושת השכול שמלווה את בריחתם ואת חייהם כרגע, בני הזוג פיליפ ואליזבת עומדים ביחד לבסוף ומביטים באורות של מוסקבה, אפילו מצליחים להפגין אופטימיות מסוימת, מקסימה. אליזבת מדמיינת איך היו חייהם לו היו נשארים ברוסיה. "אולי היינו נפגשים. באוטובוס", היא אומרת לפיליפ באנגלית, כהרגלה. מההתחלה ועד הסוף, ואפילו ביקום מקביל, האיחוד שלהם הוא המרכז האמיתי.

פינאלה האמריקנים. yes,
היד בחלון. אליזבת נואשת/yes

פרק הסיום של "האמריקאים" משודר ב-yes Edge ביום חמישי ב-22:00. כל העונות זמינות ב-yes VOD.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully