וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קסם מתחת למים: "הכוכב הכחול 2" הוא פלא טלוויזיוני בלתי נתפס

10.6.2018 / 0:00

4 שנים ו-6,000 שעות צילום נדרשו כדי להביא את הספיישל הדוקומנטרי המרהיב של ה-BBC אל אוויר העולם, והכל היה שווה את התוצאה הסופית: שילוב של אמנות סיפור עם עליונות טכנולוגית, פסקול מופלא וגיבורים שאי אפשר לשכוח

הטריילר לדוקו הכוכב הכחול 2"/BBC

תחושה פלאית קסומה מלווה את הצפייה ב"הכוכב הכחול 2" כבר ברגעיה הראשונים, בעודנו מרחפים מעל משטח אינסופי של מים כחולים עד קצה האופק, צבועים בנגיעות קטנות של שמש. שמה של הסדרה הרי מרמז על מיקומה והאתרים בה מוכרים לכולנו, ובכל זאת היא מרגישה כמו מסע יוצא דופן אל עולם נסתר ומסתורי, יפהפה ואכזרי. כבר באותן שניות ראשונות אנחנו מתוודעים לכך שהאוקיינוסים מהווים 70 אחוז משטח כדור הארץ, ומנגד הם גם המקומות שנחקרו הכי מעט בהיסטוריה. הרעב הזה לידע, הסקרנות האנושית לכל המתרחש סביבה, מעליה ועמוק מתחתיה - בלעדי כל אלה, יצירה בהיקף ובהשקעה כזו לא הייתה יכולה לבוא לאוויר העולם. ואיזה מזל שהיא הגיעה. בתקופה בה צירוף המילים "אירוע טלוויזיוני" הפך לנורמה שמלווה כל סדרה מינורית שמגיחה אל אוויר העולם, "הכוכב הכחול 2" מגשימה את משמעות המושג הזה במלואו.

15 שנים אחרי סדרת המקור, שאיחדה בין המשאבים הטכניים והכלכליים של ה-BBC לחכמה והידע של מדענים ימיים, "הכוכב הכחול 2" - שסבב נוסף שלה מתחיל ביום ראשון בכאן 11 - היא פאר של קדמה. כשם שג'יימס קמרון המתין שנים ארוכות שהטכנולוגיה תדביק את החזון שלו ל"אווטאר", הזמן שחלף בין שתי הסדרות אפשר את קיומם של ציוד צלילה מתקדם שאינו מפיק רעשים ומאפשר להתקרב כדי מרחק נגיעה מלווייתני ענק, דולפינים וכרישים, מצלמות חכמות ומתקדמות שמאפשרות ללכוד את העולם המופלא שמתקיים מתחת לפני המים במלוא תפארתו, וצוללות המאפשרות להגיע למעמקים שעין אדם לא שזפה אותם מעולם. 6,000 שעות הצילום שהפיקו יוצרי הסדרה במהלך 4 שנות עשייתה, 39 המדינות בשטחן צילמו, 4,000 שעות הצלילה - מרשימים ככל שיהיו, הנתונים האלה קרים וטכניים מכדי ללמד על טיבה. סוד כוחה של "הכוכב הכחול 2" קשור באמנות הסיפור, וביכולת לטוות יחד שלל גיבורים, נבלים, מקומות ומינים ליצירה שגדולה מסך חלקיה.


מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

הכוכב הכחול 2. יח"צ,
סוף סוף סדרה שמצדיקה את המילים "אירוע טלוויזיוני". מתוך "הכוכב הכחול 2"/יח"צ

בשביל סיפור טוב נדרש בראש ובראשונה מספר טוב, וה"כוכב הכחול 2" מתהדרת בטוב מכולם. מזה 40 שנה מזוהה דיוויד אטנבורו בן ה-91 עם קולו של הטבע בסרטי ה-BBC. המנחה הבריטי הוא אמן של ניואנסים, גיוון ובניית דרמה, ומי שבמו מילותיו מייצר את הקשר ההולך ונבנה בינינו ובין היצורים הנגלים לפנינו מתחת למים. ואם אטינבורו אחראי על הקשר הרציונלי, הפסקול הדרמטי והסוחף של האנס זימר מביא עמו את הפן הרגשי. ישנם רגעים שבהם הפסקול מעלה את קצב דפיקות הלב, מבהיל, מצחיק, וכאלה שבהם הוא מייצר רגש רומנטי של ממש כלפי המתרחש לפנינו. התוצאה היא קשת של ז'אנרים שמתערבבים אלה באלה באופן מושלם: אימה, הרפתקאות, הומור, רומנטיקה, אפילו מד"ב, לכולם יש מקום בממלכה שמתחת לפני המים, וגיבורי הסיפורים הללו הם עוצרי נשימה במלוא מובן המילה.

קחו לדוגמה את סיפורו של תמנון פיקח שמתגבר על כריש טורף באמצעות תקיעת זרוע באפו (שגורמת לו להיחנק ולשחרר אותו), ודקות לאחר מכן מסווה את עצמו במגדל של קונכיות שבנה בעצמו כדי להתחמק ממנו שוב; או חבורה מופלאה של אריות ים שמובילה בתיאום צוותי מושלם להקה של דגים למארב שהוכן מראש בתוך מפרץ; את "הדגיגה הטרנסג'נדרית" שהופכת במחי חודשים ספורים לזכר; את התמנון שמהפנט את טרפו באמצעות משחקי צבעים על גופו; את היצורים המתגוררים באפלה של מעמקי אנטרקטיקה ומתקשרים זה עם זה באמצעות הבזקים יפהפיים של צבעים ואורות; את הדג שמשתמש ב"מטבח" שבנה לעצמו כדי לפצח צדפה שתשמש עבורו ארוחת מלכים. כל אלה הם בבחינת קצה קצהו של המזלג מתוך שלל הסיפורים שנחשפים בפנינו בסדרה, אבל כל אחד מהם בלתי נשכח בזכות האופן בו כל אחד מהכוכבים מוצג, מתואר ומתחבב עלינו בתוך זמן קצר.

עוד באותו נושא

"סמוך על סול", "Glow" והחדשה של יוצר "הסימפסונס": מדריך סדרות קיץ 2018

לכתבה המלאה
הכוכב הכחול 2. יח"צ,
אמנות הסיפור מתערבבת בצילום עוצר נשימה. מתוך "הכוכב הכחול 2"/יח"צ

הסיפורים של "הכוכב הכחול 2" מתפרשים אמנם על עשרות אלפי קילומטרים, ובכל זאת כל אחד מהפרקים מתמקד באזור או נושא מרכזי: מעמקי האוקיינוס, שוניות האלמוגים, שממות ימיות ענקיות, היערות הירוקים המתקיימים בתוך האוקיינוסים, החופים הנושקים אליו ופרק שלם שמוקדש לתרומה של האנושות לשימור האוקיינוסים. כל פרק כזה חושף שורה של גיבורים וסיפורים ייחודיים, שהסתגלו לתנאים ופיתחו לעצמם צורות חדשות ומתוחכמות של קיום, זוגיות וקשרים חברתיים. העוצמה הסיפורית הזאת משרתת את הסדרה גם בכובעה השני, כסימן אזהרה לאנושות מפני המשך הזנחת האוקיינוסים והסביבה. אם תמונות נוראיות של נפט דולף ופלסטיק במים לא מעוררים אותנו מספיק, אולי הדאגה לחברים החדשים שגילינו במים תגרום לנו להיות מודעים מעט יותר לחשיבות המאבק על הישרדותם בסביבתם הטבעית.

הוכחה נוספת להבנה העמוקה של יוצרי הסדרה ביסודות הסיפור, מגיעה בדמות סגמנט חוזר בשם "אל תוך הכחול", ובו מתוארים בקצרה האירועים מאחורי הקלעים שהובילו לתוצאה שבה חזינו זה עתה. בזכות הקטעים הללו, אנחנו נחשפים למחויבות הנדרשת כדי לספר את מה שנראה כל כך מובן מאליו רק דקות קודם לכן. בחלק מהמקרים קלטו המצלמות אירועי ענק, בהשתתפותם של כמה מהיצורים הגדולים ביותר ששוכנים במעמקים, שהמשך הכולל שלהם הוא 15 דקות מדי שנה. בחלק מהמקרים נאלצו הצוותים לחזור שוב ושוב, נאבקו באיתני הטבע, מצאו פתרונות יצירתיים וטכנולוגיים לבעיות, נעזרו במומחים כדי לאתר אירועים וכך הלאה. בדרך הזו הופך "הכוכב הכחול 2" את עצמו למקבילה של מטבח שקוף, שמאפשר לנו לצפות בהכנה של האוכל עד לתוצאה הסופית. וכך, כשצילום הסיפור עומד בפני עצמו כסיפור מרתק ומסקרן, סוגרת הסדרה מעגל שלם של שכבות עשויות להפליא.

ספיישלים מרהיבים של טבע משודרים בקביעות בנשיונל ג'יאוגרפיק, ואוהבי טבע יעידו שהצפייה בהם מרתקת בפני עצמה. אלא ש"הכוכב הכחול 2" הופכת את המפגש עם יצורים שנראים כאילו יצאו ממוחו הקודח של גיירמו דל טורו, למרכיב בחוויה במקום למנה העיקרית. כל אמצעיה הטכנולוגיים, המוזיקליים והדרמטיים גויסו למכלול של סיפורים קטנים המתאגדים לכדי פסיפס מרהיב ונוגע ללב. לא תמיד כוונות כאלה מתממשות בשלמות פוערת פיות ומרחיבת לבבות שכזו, זהו אחד המקרים הנדירים שבהם זה אכן קורה.

"הכוכב הכחול 2". גאל גרסיה, BBC,
פסיפס מרהיב ונוגע ללב. "הכוכב הכחול 2"/גאל גרסיה, BBC
"הכוכב הכחול 2". BBC,
"הכוכב הכחול 2"/BBC
"הכוכב הכחול 2". BBC,
"הכוכב הכחול 2"/BBC
"הכוכב הכחול 2". BBC,
"הכוכב הכחול 2"/BBC
"הכוכב הכחול 2". BBC,
"הכוכב הכחול 2"/BBC
פרומו "הכוכב הכחול 2". BBC,
"הכוכב הכחול 2"/BBC

שידור נוסף של "הכוכב הכחול 2" מתחיל ביום ראשון הקרוב בכאן 11, ימים א'-ד' ב-16:00. בשבוע שאחרי כן ישודרו הפרקים לפני שיתחילו משחקי המונדיאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully