וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הגנרל האיראני שהובך וקבר 7 מחייליו, מאיים על ישראל בטילי נקמה

7.5.2018 / 8:00

קאסם סולימאני, שעומד בראש כוח אל-קודס, להוט להגיב למבוכות האחרונות שספג באזור, ואף נדרש להסבירן לשלטון באיראן. האתגר של סולימאני כולל את חוסר הרצון של שאר המעורבות בזירה - סוריה, רוסיה וחיזבאלללה - להסתבך בעוד מערכה, כמעט רק בשבילו

עריכה: יאיר דניאל

זו אינה תקופה קלה לראש גיס אל-קודס במשמרות המהפכה, קאסם סולימאני, הגנרל האיראני שהפך למעין אגדה במזרח התיכון. האיש שנצפה בכל זירת לחימה אפשרית באזור, שתמונותיו מעטרות את מיטב עיתוני סופי השבוע בישראל ובעולם, נאלץ להתמודד לאחרונה עם לא מעט כישלונות לנוכח הפעילות הצבאית שיוחסה לישראל בסוריה. סולימאני, איבד רק בשבועות האחרונים שבעה מאנשיו בתקיפות הישראליות בסוריה (על פי פרסומים זרים - א"י) ונאלץ לשלוח אותם בארונות חזרה לאיראן. בנוסף, הוא נדרש גם לתת הסברים לאי אלו אישים בטהראן על היקף פעילות גיס אל-קודס בסוריה, תופעה שאינה מתקבלת בברכה על ידי כל החוגים באיראן.

סולימאני ומשמרות המהפכה היו רוצים להגיב, לפי ההערכות בישראל, לתקיפות הללו בסוריה. אלא שמדובר במשימה לא פשוטה עבור האיראנים. ראשית, נראה שפעילות גיס אל-קודס לפי מה שפורסם רק אמש במהדורות החדשות, שקופה למדיי כאן בישראל. ייתכן כמובן שחלק גדול ממנה עדיין לא ידוע למערכת המודיעין כאן, אולם ניכר שהפעילות האיראנית הנרחבת בסוריה מוכרת וידועה לצד הישראלי. אלא שמעבר לכך, לא ניתן לזהות בשלב זה במערך האינטרסים המזרח תיכוני, שותפים נלהבים כל כך לרצון האיראני בנקמה נגד ישראל.

התחממות בסוריה | לקריאה נוספת בוואלה! NEWS:
תוכנית הנקמה האיראנית: "מטח טילים מסוריה לעבר צפון ישראל"
ברקע המתיחות עם איראן: נתניהו ייפגש עם פוטין ברביעי במוסקבה
בעקבות חשיפת ארכיון הגרעין: משלחות מודיעין מאירופה ביקרו בישראל

מצעד יום הצבא בטהראן, איראן, 18 באפריל 2018. סוכנות הידיעות תסנים, רויטרס
הפעילות שקופה עבור ישראל. מצעד צבאי באיראן/רויטרס, סוכנות הידיעות תסנים

נתחיל ברוסים. מוסקבה שמצפה לגזור אי אלו דיבידנדים ממעורבותה בסוריה בצורת שיקומה של המדינה והקמת תעשיות רוסיות על אדמתה, לא הייתה רוצה לראות מלחמה נוספת, לאחר שבע שנות מלחמת אזרחים, הפעם בין ישראל ואיראן על אדמת סוריה. ניתן לשער שהביקור הקרוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו ברוסיה קשור בנקודה הזו. גם בשאר אסד, נשיא סוריה, שרק עתה סיים לטהר כמה מפרבריה המזרחיים של דמשק מנוכחות של אנשי דאעש ועדיין נמצא במערכה במחנה הפליטים אל-ירמוכ, היה מעדיף כעת להתמקד בשיקום מדינתו ולא לראות אותה הופכת לכלי שרת בידי טהראן.

אפילו לשלוחה האיראנית בלבנון, קרי חיזבאללה, אין מדובר במשימה ברורה מאליו. רק אתמול התקיימו בלבנון בחירות. המטרה של חיזבאללה הייתה לשמר את כוחו ואולי להגדילו במעט לקראת האפשרות של הקמת ממשלה חדשה שהוא חבר בה. ניתן לשער שיום לאחר בחירות שבהן חיזבאללה מנופף בקלף הלבנוני - כלומר התמקדותו בענייניה הפנימיים של לבנון, חיזבאללה אינו נלהב לצאת למערכה בשם איראן נגד ישראל.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
מפקד כוח קודס במשמרות המהפכה של איראן, קאסם סולימאני, בתיכרית, עיראק, מרץ 2015. רויטרס
נאלץ להתמודד עם כישלנות. קאסם סולימאני/רויטרס

ובכל זאת, בישראל כן מעריכים שהמערך הצבאי של חיזבאללה משמש כעת בורג משמעותי במה שמתואר כ"תמנון איראני נוסח תימן באדמת סוריה". ישנו מאמץ איראני חשאי להקים גוף פרוקסי, הפועל באמצעות שלוחים, שיהיה אמון על התגובה נגד ישראל מבלי לסבך בתיאוריה את חיזבאללה ומבלי להותיר טביעות אצבע איראניות. ממש כפי שפועלים בשנים האחרונות האיראנים בתימן, בסיוע של חיזבאללה, נגד הסעודים. שם, מדי כמה שבועות משגרים המורדים החות'ים טילים לעבר סעודיה ומצליחים לפגוע ביעדים כמו שדה התעופה של ריאד.

וכיצד מנסה סולימאני לבצע את הדבר הזה על אדמת סוריה? נסראללה וחיזבאללה אינם נרתמים רשמית למאמץ האיראני. אולם הם הסכימו לשלוח את מיטב המומחים והיועצים של הארגון, כדי לסייע למשימה: שיגור של טילים ארוכי טווח לעבר ישראל במטרה לפגוע ביעד צבאי ישראלי ובכך להגיב באופן מדוד וכמעט שוויוני לתקיפות הישראליות. בישראל הבחינו בנוכחות של כמה מהיועצים הללו בסוריה ביחד עם אנשי המליציות השיעיות שאמורים לשמש כ"חיילים פשוטים" או פועלי שטח, במסגרת המשימה של סולימאני. למפקד גיס אל-קודס, אין אמצעים משלו ולכן הוא זוכה לסיוע של נציגי משמרות המהפכה האחרים. ראשית, מפקד חיל האוויר של המשמרות - חאג'יזאדה, והאחראי על מערך טילי הקרקע קרקע שלו - הגנרל באקרי. אלה מסייעים לסולימאני לשנע את הטילים מאיראן לסוריה באמצעות מערך מתקדם למדי של מטוסים וכמובן טילים.

חודש מאי הנפיץ. רויטרס, עיבוד תמונה
חודש מאי הנפיץ/עיבוד תמונה, רויטרס

אלא שמעבר לכל אלה, סולימאני וחבריו במשמרות המהפכה נאלצים להתמודד גם עם מתנגדים מבית, בעיקר עם אלה הנחשבים לראשי "המחנה המתון", הנשיא רוחאני ושר החוץ שלו זריף. ערב ההחלטה של הנשיא האמריקני דונלד טראמפ בנושא הסכם הגרעין, איראן הרשמית, "המתונה", אינה רוצה בהסתבכות בסוריה. אלא שצריך להדגיש, גם לאחר 12 במאי, בעוד חמישה ימים, אף אחד מבכירי המחנה המתון אינו רואה את המוטיבים החיוביים בהסתבכות צבאית של טהראן מול ישראל.

זה עלול לשאת מחיר יקר מדי. המצב הכלכלי באיראן רק הולך ומחריף והסכם הגרעין מתברר, לא שיפר באופן דרמטי את המצב שם, רחוק מזה. רק הבוקר מדווח הוול סטריט ג'ורנל כי במדינה פרץ לאחרונה גל של שביתות והפגנות חסר תקדים כמעט ביחס לשנים האחרונות. שיעור האבטלה מגיע ל-12%, הריאל צונח והמחירים של מוצרי היסוד רק עולים. הסתבכות איראנית בסוריה אינה צפויה להביא שקט לרחובות איראן הסוערים, להיפך, רק להידרדרות נוספת, וניתן לשער מה יקרה אם הסכם הגרעין לא יחודש והסנקציות יחריפו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully