וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רומן פולנסקי וביל קוסבי סולקו מן האקדמיה האמריקאית לקולנוע

3.5.2018 / 22:01

לאחר שהוקיעה מתוכה את הארווי ויינשטיין, האקדמיה האמריקאית לקולנוע סילקה גם את הבמאי זוכה האוסקר רומן פולנסקי ואת הבדרן הוותיק ביל קוסבי, וזאת במסגרת המלחמה שלה נגד עבירות מין בתעשייה

מערכת וואלה!

ביום שבו החליטה הפרקליטות להגיש כתב אישום נגד משה איבגי, מגיעות גם מהוליווד חדשות דרמטיות בכל הקשור למאבק נגד עברייני מין בתעשייה. האקדמיה האמריקאית לקולנוע, שבין השאר מחלקת את פרסי האוסקר, הודיעה הערב (חמישי שעון ישראל) כי תסלק משורותיה שניים מן החברים הכי מפורסמים בה - ביל קוסבי ורומן פולנסקי, שהמכנה המשותף ביניהם הוא שורה ארוכה של האשמות בעבירות מיניות.

כדי להבין את דרמטיות הצעד, צריך לזכור כי עד השנה האחרונה, רק חבר אחד סולק משורות האקדמיה האמריקאית לקולנוע. להבדיל אלפי הבדלות, זה היה שחקן אלמוני בשם קרמין קרידי, שהדליף בניגוד לחוק עותקי דיוידי של סרטים אותם קיבל למטרות צפייה אישית בלבד.

באוקטובר האחרון החליטה האקדמיה לסלק מתוכה גם את מפיק-העל הארווי ויינשטיין, שבמשך שנים נחשב לאחת האושיות הכי חזקות בה. זאת, כמובן, לאחר פרסום רצף עדויות על עבירות מין שביצע וטייח בעשורים האחרונים. כעת, ובמסגרת המאבק המתמשך לשינוי מוחלט של הסטנדרטים בתעשיית הקולנוע, הוחלט להוקיע גם את קוסבי ופולנסקי.

המקרה של פולנסקי תקדימי במיוחד, שכן הוא זכה בעבר בפרס על הבימוי הטוב ביותר - הודות לעבודתו ב"הפסנתרן" בתחילת העשור הקודם. אם כך, זו הפעם הראשונה בה האקדמיה מסלקת במאי שקטף את אחד הפרסים היוקרתיים ביותר שלה.

פולנסקי, כזכור, מבוקש בארצות הברית מאז שנות השבעים, לאחר שהורשע בעבירת בעילת קטינה בשם סמנתה גיימר - וזאת במסגרת עסקת טיעון, לאחר שסעיפי האישום המקוריים היו חמורים בהרבה וכללו בין השאר אונס. הוא נמלט מן המדינה לגלות בצרפת ומאז לא דרך על אדמת אמריקה, אפילו לא כדי לאסוף את פסלון האוסקר שלו. בנוסף למקרה זה, בו הורשע, התפרסמו במשך השנים עוד שלל עדויות ותלונות על עבירות מין שביצע לכאורה.

רומן פולנסקי, בטקס פרסי הקולנוע בציריך. AP
זכה בפרס הכי יוקרתי של האקדמיה, והועף ממנה. רומן פולנסקי/AP

באשר לקוסבי, הרי שבדיוק לפני שבוע, חבר מושבעים בפילדלפיה מצא אותו אשם בעבירות תקיפה מינית של אנדראה קונסטד ב-2004. גם זה היה ציון דרך היסטורי, שכן מדובר בהכרעת הדין הראשונה מסוג זה נגד אושיה מפורסמת בעידן ה-MeToo.

קוסבי נמצא אשם בשלוש עבירות: חדירה ללא הסכמה; חדירה בעת מצב של חוסר הכרה; וחדירה לאחר סימום. העונש על כל אחת מן העבירות יכול להגיע לעד עשר שנות מאסר, ואמנם התקופות יכולות לחפוף, אך סביר להניח שהבדרן הוותיק יסיים את חייו בכלא.

המשפט נערך אמנם בעוון עבירה מסוימת אחת, אך חמש נשים שטענו כי קוסבי סימם ותקף אותן בהזדמנויות אחרות העידו בו כעדות אופי, וזאת כדי להוכיח כי מדובר בדפוס התנהגותו של הבדרן הוותיק, מן המצליחים בהיסטוריה של עולם התרבות האמריקאי.

עוד באותו נושא

הבמאי רומן פולנסקי יצטרך לבוא להעיד בבית המשפט בישראל

לכתבה המלאה
ביל קוסבי. GettyImages
יומו הגיע. ביל קוסבי/GettyImages

במהלך סוף 2014 יצאו לאור תלונותיהן של יותר מחמישים נשים שטענו כי הותקפו מינית על ידי קוסבי. שלושים וחמש מהן חשפו בפירוט את המקרים בפרויקט מיוחד של הניו יורק מגזין. על חלק ניכר מן הפרשות חלה כבר התיישנות, ובסופו של דבר, תקיפתה של קונסטד היא היחידה שהבשילה לכדי תהליך משפטי.

ההחלטה על סילוקם של השניים פורסמה בהצהרה קצרה למדי של האקדמיה, בה נאמר כי התקבלה במסגרת הסטנדרטים האתיים והערכים האנושיים שלה. כמובן שויינשטיין, קוסבי ופולנסקי הם לא החברים היחידים בה שמרחפות מעליהם האשמות והרשעות בעבירות מין, כך שנותר לראות האם יהיו אושיות נוספות שיסולקו אף הן משורות הגוף היוקרתי.

הארווי ויינשטיין. GettyImages
סילוקו פרץ את הסכר. הארווי ויינשטיין/GettyImages
הבמאי רומן פולנסקי בטקס פרסי הסזאר. רויטרס
הוליווד כבר לא מאתרגת אותו. רומן פולנסקי/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully