וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גסיסתו של המוות: כשארה"ב מתנערת מגזר הדין שממנו אין חזרה

28.4.2018 / 16:57

טראמפ מעודד מהיציע, ודוח של אמנסטי מצביע על עלייה קלה בכמות האסירים שהוצאו להורג במדינה ב-2017, אך המגמה עקבית, ברורה ודרמטית

מיטת הוצאה להורג בארה"ב. AP
תא נידונים למוות/AP

זו הייתה החלטה שנויה במחלוקת שעוררה ביקורת רבה בארצות הברית. מדינת אוקלהומה החליטה בחודש שעבר כי תשתמש בגז כדי להוציא להורג אזרחים שנשפטו לעונשי מוות במדינה. זאת, לאחר שבחודשים האחרונים התקשתה המדינה - בדומה למדינות נוספות בארצות הברית, לרכוש את החומר ששימש בעבר להוצאה להורג באמצעות זריקת רעל - אשלגן כלורי - לאחר שהיצרניות של החומר הקטלני סרבו למכור אותו, בין היתר בגלל מחאה נרחבת של אזרחים נגד עונש המוות.

אם אכן יאושר הצעד ברמה הפדרלית וכן בבתי המשפט, יחלו הרשויות במדינה להשתמש בגז חנקן כדי להוציא להורג נידונים למוות, ועל פניהם תולבש מסיכה אליה יוזרם הגז הקטלני. התובע הכללי במדינה, מייק האנטר, הבהיר כי התכנית עדיין בשלבי גיבוש ראשונים וכי טרם גובש פרוטוקול מסודר לביצוע הליך ההמתה.

רובן המכריע של ההוצאות להורג בארצות הברית מאז 1976, קרוב ל-90%, נעשות באמצעות זריקת רעל, כ-10% באמצעות כיסא חשמלי, ומקרים בודדים באמצעות תלייה, כיתת יורים, או גז. הצעד של אוקלהומה העלה שוב לסדר היום הציבורי את הוויכוח החריף באשר לשאלה האם יש להמשיך וליישם את עונש המוות במדינה, כאשר כבר היום ישנן 19 מדינות שאוסרות כל צורה של עונש מוות, ובמדינות רבות אחרות העונש מוטל לעתים רחוקות ביותר.

כיסא חשמלי בארה"ב. AP
כ-10% מההוצאות להורג נעשות באמצעות כיסא חשמלי/AP

במקביל, ניסו לאחרונה שתי מדינות נוספות לבטל את עונש המוות - לואיזיאנה וניו המפשייר, אך בשתיהן הצעד נחסם: בלואיזיאנה החוק הועבר לוועדה שם הוא צפוי להיתקע, ואילו בניו המפשייר בית המחוקקים המקומי כבר אישר את החוק, אך המושל הטיל עליו וטו.

דוח של אמנסטי על הוצאות להורג ברחבי העולם
שהתפרסם בשבוע שעבר, הצביע על עלייה קלה במספר האסירים שהוצאו להורג בארצות הברית בשנת 2017 - 23 לעומת 20 בשנת 2016. גם מספר המדינות בארצות הברית שבהן בוצע עונש המוות ב-2017 עלה מחמש לשמונה.

ואולם בהשוואה למספרים ההיסטוריים, עדיין מדובר בירידה משמעותית, כחלק מהליך עקבי ב-18 השנים האחרונות. בשנת 2000, למשל, הוצאו 98 איש להורג בארצות הברית, יותר מפי ארבעה בשנה החולפת. בנוסף, זו גם השנה השנייה ברציפות שבה ארצות הברית לא נחשבת אחת מחמש המדינות שמוציאות להורג הכי הרבה אנשים בעולם. מיקומה ירד כעת למקום השמיני, כאשר חמש המדינות שמוציאות להורג הכי הרבה אזרחים הן: סין, איראן, ערב הסעודית, עיראק ופקיסטן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"עונש המוות מת מוות איטי"

פרופ' קווין בארי, מומחה להיסטוריה של עונש המוות מהמחלקה למשפטים באוניברסיטת קוויניפיאק, אמר לוואלה! NEWS כי למרות העלייה בנתונים בשנת 2017, וחרף הקשיים בהם נתקלה חקיקה בעניין בכמה מהמדינות, אין לו ספק שעונש המוות נמצא לקראת מיגור. "עונש המוות מת מוות איטי. אולי זו לא המטאפורה הכי מוצלחת אבל הוא הולך בכיוון אחד", אמר. "ישנם מקרים שעובדים לכיוון ההפוך, כמו למשל מדינת נברסקה שביטלה את עונש המוות בחוק, ולאחר מכן החזירה אותו במשאל עם, אבל הסיפור הוא ברור. ימיו של עונש המוות ספורים".

הוא אמר כי לשלושת הרשויות - המחוקקת, המבצעת והשופטת - יש חלק בתהליך שעובר על עונש המוות בארצות הברית. "השופט קנדי מילא חלק ענק בביטול עונש המוות לקבוצות שונות באוכלוסייה. ישנן פסיקות המבטלות את עונש המוות לאנשים בעלי מוגבלות שכלית, או לכאלו שביצעו את הרצח בהיותם נערים", סיפר.

הוצאה פומבית להורג של מהאד פארג'י באיראן, מאי 2011. AP
איראן במקום השני. הוצאה להורג פומבית באיראן/AP

הוא הוסיף כי החל מ-2007 קבוצה גדולה של כעשר מדינות ביטלו את עונש המוות בשטחן. "למרות שיש עיכובים, התהליך נע רק בכיוון אחד. ניתן לראות זאת בכך שכיום שמרנים רבים מתחילים להביע התנגדות לעונש המוות. ישנם טיעונים רבים של אנשי דת כי מדובר במעשה לא מוסרי. לאחרונה, רואים בקרב האוכלוסייה האוונגליסטית התנגדות הולכת וגוברת לעונש המוות. כל אלה הם משמעותיים מאוד".

אחד המבקרים החריפים של עונש המוות בהקשר הזה הוא האפיפיור פרנציסקוס, אשר התבטא פעמים רבות נגד עונש המוות, בדגש על ארצות הברית. הפעם האחרונה בה עסק בעניין הייתה לפני שבועיים, במהלך טקס שהוא ערך בבית כלא ברומא, אז אמר כי יש למגר את עונש המוות "כיוון שאינו נוצרי ואינו הומני".

לדברי בארי, אחת הסיבות המרכזיות ליישום העונש נעוצה בזהות התובעים. "כשזה מגיע לרשות המבצעת, ישנו תהליך מעניין מאוד כי זה תלוי בתובעים לדרוש את עונש המוות, וכשאתה מסתכל היכן עונש המוות נאכף, זה בדרך כלל במחוזות מסויימים שבהם יש את מרבית ההוצאות להורג, וזה קורה בגלל תובעים ספציפיים שדורשים מבתי המשפט להטיל עונש מוות. כבר היום יש הרבה 'אקשן' במחוזות האלה, בניסיון לבחור בעתיד תובעים שלא ידרשו עונש מוות".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אפריל 2018. רויטרס
ביקש לשקול עונש מוות לסוחרי סמים. טראמפ/רויטרס

בחודש שעבר עלה עונש המוות שוב לכותרות בהקשר נוסף, כאשר הנשיא דונלד טראמפ אמר כי כדי להילחם במגפת הסמים במדינה, יש לשקול להטיל עונשי מוות על סוחרי סמים. שר המשפטים, ג'ף סשנז, גיבה את האמירה של טראמפ ואמר כי ינחה תובעים פדרליים לדרוש עונשי מוות לסוחרי סמים. אבל בארי נשמע ספקן כי הצעד אפשרי.

"זה לא מפתיע אותי שהממשל רוצה להרחיב את עונש המוות. אבל האם זה ריאליסטי שנראה יותר הוצאות להורג? אני לא חושב", אמר. הוא הוסיף כי כבר כיום, לא ניתן להטיל עונש מוות על מי שלא הואשם ברצח. "למכור סמים זה פשע שלא קשור לרצח, הם ייצטרכו לתקן את החוקה בשביל זה. זה נשמע לי בלתי אפשרי. אני לא יודע איך הם מתכננים לעשות זאת".

"הרג לא פרופורציונלי של שחורים, עניים וחלשים"

איך הפך עונש המוות לכל כך נפוץ בארצות הברית, כשיתר המדינות ביבשת כבר הפסיקו ליישם אותו? בשנה שעברה גוואטמלה הייתה למדינה ה-142 בעולם שהפסיקה בפועל ליישם את עונש המוות. כיום, שתי המדינות היחידות פרט לארצות הברית ביבשת אמריקה וסביבתה שנוהגות עדיין להוציא להורג אסירים הן גויאנה וטרינידד וטובגו.

"עונש המוות הגיע אלינו מאנגליה, שבינתיים נפטרה ממנו. זה מושרש בהיסטוריה התרבותית שלנו, ואי אפשר להפריד את זה מסוגיות של גיאוגרפיה ושל גזע", הסביר בארי. "כשמסתכלים איפה באמת משתמשים בזה, זה מדינות הדרום. הקונפדרציה. הם משתמשים בזה בצורה לא פרופורציונלית נגד שחורים גם לפני וגם אחרי העבדות. ויש לדבר הזה אחיזה הרבה יותר חזקה מאשר מדינות הצפון".

לדבריו, "חלק ממדינות הצפון חיסלו את עונש המוות כבר במאה ה-19. יש ממש מעט מדינות בצפון שמשתמשות בזה. למה בדרום זה עוד קורה? אני חושב שיש רעיון של הזכות של המדינות, ולפיו הממשלה הפדרלית לא צריכה לומר למדינות מה לעשות, כולל לא להרוג את האזרחים שלהן. וזה טיעון שהיה מאוד חזק בימי העבדות וחוקי ההפרדה. אז יש הרג לא פרופורציונלי של שחורים, של עניים, של חלשים. הם אלה שהכי נפגעים מעונש המוות".

(עדכון ראשון 26.4, 17:00)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully